Vuurwerk...afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk afschaffen of niet?

Poll eindigt op

afschaffen
54 (24%)
alleen op vaste plaatsen met oud en nieuw
73 (33%)
gewoon toelaten
93 (42%)

Totaal aantal stemmen: 220

Anoniem

Re: Vuurwerk...afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:39

Laten gaan......... alleen jammer dat er soms van die jochies zijn die vuurwerk naar iemand gooien. Dat is hier in de buurt nogal van toepassing.... Sowieso is het nu illegaal om het af te steken, mag pas vanaf 10.00 s'ochtends 31-12.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:39

Mystica schreef:
eertjuh22 schreef:
van mij hoeven ze het niet af te schaffen hoor, maar op de 1 of andere manier een leeftijds grens invoeren is misschien wel een idee. anders blijf je van die rebelse kinders van een jaar of 10 houden die het leuk vinden om rotjes naar mensen te gooien Scheve mond

vuurwerk is toch eigenlijk van oudsher bedoelt om de kwade geesten weg te jagen trouwens? Clown

De leeftijdsgrens voor vuurwerk is 16 Knipoog

Ken genoeg jongere kinderen die met strijkers rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:40

Ja, goed idee hoor Ja
Wat mij betreft wordt er op een groot plein door de gemeente vuurwerk afgestoken en mogen particulieren niks meer gebruiken.

Als je ziet wat een ongelukken met vuurwerk gebeuren en hoe mensen met vuurwerk omgaan. Mensen die naar andere mensen en dieren vuurwerk gooien, vandalisme etc.

Leeftijdsgrens verhogen heeft geen zin want kinderen komen toch wel aan vuurwerk.

Lyonesse

Ik ook, maar dat zou veranderen als je de leeftijdsgrens 2 jaar omhoog gooit? Clown Denk het niet eigenlijk

Xivura

Het is leuk dat mensen er plezier van hebben ..
maar ik vind niet dat je al een week van te voren vuurwerk moet afsteken.
Dan is het toch ook niet meer speciaal op oud & nieuw?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:57

Mystica schreef:
Daarom zeg ik ook: op enkele extreme gevallen na...

Er zijn ook veel wilde dieren om ons heen, die zullen er nooit aan wennnen: vogels, herten, vossen, etc. Ik woon in de Randstad en deze dieren lopen in de polder of een bosrand: wij hebben geen mega grote bossen of uitgestrekt natuurgebied waar de dieren veilig zijn. Die beesten zijn mega in paniek.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:05

Afschaffen die handel! Of tenminste op gezette tijden en vooraf aangegeven plaatsen toestaan. Verder niet..

Ellende dat spul: dieren van streek en wat dacht je van gevoelige mensen? Ik kan er absoluut niet tegen. MP3 zit nu standaard in mijn jaszak voor het geval dat.. Daarbij heb ik rond kerst altijd 2 weken vakantie, maar kan dan niet eens rustig paardrijden: ik rij namelijk bijna altijd buiten en dat gaat nu dus niet. Verkoop is vandaag gestart: ook zoiets belachelijks, als je het gaat verkopen wordt het afgestoken. Dus de verkoop weer terug naar alleen 31 dec vanaf 10u bijvoorbeeld. Daar zouden heel wat mensen en dieren een stuk blijer van worden.

Verder zag ik vorig jaar vanaf 11 hoog (flat) wat er binnen 20 minuten de lucht in ging! Na die 20 minuten zagen we de grond niet eens meer! En de mist bleef zeker 4 uur hangen. Dus het is ook nog eens gigantisch slecht voor het milieu: van alles wat er in die 20 minuten verknald wordt kan heel NL een jaar lang autorijden!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:19

Natuurlijk, laten we de volgende traditie afschaffen.
Over 10 jaar sinterklaar dan maar? Man kost toch alleen maar geld..
Het gaat om 1x per jaar 2/3 dagen. Moeten we tegenwoordig dáár al om zeuren?!
En slecht voor het milieu?
Ach, wat wij in een jaar produceren is god mag weten hoeveel keer slechter dan die 2/3 dagen vuurwerk!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:24

Ik snap ts wel.
Het begint al vroeg, een paar weken of zelfs maandne voor de 31e
En eindigt ook weken of maanden naar de 31e .
Toch vind ik het heel gezellig klinken laat maar zeggen Clown
Ik weet ik ben raar Tong uitsteken
Maar het geeft echt zoo'n oud en nieuw gevoel.
En daar hou ik van ..! Haha!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:26

Ik denk trouwens dat 2/3 niet eens weet waarom we vuurwerk afsteken? Misschien dat ze er dan eens iets minder over zouden zeuren!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:28

Hahah jaa ik denk het ook ROFL

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:29

Je moet eens oud en nieuw bij ons in het dorp meemaken, dan ben je zo blij met het geknal in Nederland!! Hier is het werkelijkwaar zo saai dat ik 1x in de afgelopen 7x het thuis heb gevierd! (en die ene keer was het 1e jaar dat ik in Belgie woon). Niemand steekt hier vuurwerk af Boos!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:29

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die zeuren over dat vuurwerk slecht is voor het milieu ook daadwerkelijk nooit met de auto gaan en al hun afval netjes sorteren en noooooooit iets doen dat de wereld vervuild
Ik heb er totaal geen last van, paarden schrikken nergens van, zijn het gewend. We hadden vroeger wel een hond die helemaal panisch werd, nou ja, die ging achter de bank liggen en lekker met rust laten, beest overleeft het wel.
Het is traditie, je kan dit niet eens verbieden, dan krijg je veel te veel protest vanuit de bevolking. En het op gezette plaatsen vind ik ook niets, dat betekent dat als ik vuurwerk wil zien, ik gezellig naar het dorp mag en oud en nieuw niet thuis mag vieren, omdat ik graag het vuurwerk wil zien en, god verbiede het, ook zelf af wil steken.
En ik vind het goed dat vuurwerk 3 dagen van te voren wordt verkocht, als je dat op de dag zelf doet krijg je zulke enorme rijen voor de kassa dat de helft niet eens aan z'n vuurwerk kan komen, dat is gewoon een beetje klantenservice zodat iedereen rustig een paar mooie vuurpijlen kan halen.
Rotjes en duizendklappers heb ik trouwens ook niets mee, van mij mogen ze die ook afschaffen, het maakt alleen maar lawaai.. Maar dat geweldig mooie siervuurwerk? Prachtig! Ik sta om 12 uur buiten Ja

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:30

Aaahh.. dat is zonde.
Kun je dan niet weg of naar vrienden of andere famillie ofzo?
Of vuurwerk Shows, in de buurt of naar een cafe .. Ik weet niet hoe oud je bent (:+ ) Maar je kán het leuk maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:31

Inujojo schreef:
Ik vraag me af hoeveel van de mensen die zeuren over dat vuurwerk slecht is voor het milieu ook daadwerkelijk nooit met de auto gaan en al hun afval netjes sorteren en noooooooit iets doen dat de wereld vervuild
Ik heb er totaal geen last van, paarden schrikken nergens van, zijn het gewend. We hadden vroeger wel een hond die helemaal panisch werd, nou ja, die ging achter de bank liggen en lekker met rust laten, beest overleeft het wel.
Het is traditie, je kan dit niet eens verbieden, dan krijg je veel te veel protest vanuit de bevolking. En het op gezette plaatsen vind ik ook niets, dat betekent dat als ik vuurwerk wil zien, ik gezellig naar het dorp mag en oud en nieuw niet thuis mag vieren, omdat ik graag het vuurwerk wil zien en, god verbiede het, ook zelf af wil steken.
En ik vind het goed dat vuurwerk 3 dagen van te voren wordt verkocht, als je dat op de dag zelf doet krijg je zulke enorme rijen voor de kassa dat de helft niet eens aan z'n vuurwerk kan komen, dat is gewoon een beetje klantenservice zodat iedereen rustig een paar mooie vuurpijlen kan halen.
Rotjes en duizendklappers heb ik trouwens ook niets mee, van mij mogen ze die ook afschaffen, het maakt alleen maar lawaai.. Maar dat geweldig mooie siervuurwerk? Prachtig! Ik sta om 12 uur buiten Ja

Afgod Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:34

Maar ik vind vuurwerk wel mooi. Maar dan professioneel vuurwerk afgestoken door pro´s en niet door particulieren.
Elk jaar is er voor veel geld schade en er zijn altijd ook gewonden.

Hier wordt nu al veel vuurwerk afgestoken en dat is echt niks met de paarden.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:38

janouk schreef:
Ik ben tegen algemeen vuurwerk. Er zijn zoveel nadelen.
Op vaste plaatsen per gemeente afsteken zou beter zijn. Nog beter: helemaal niet afsteken. Het is ongelooflijk gevaarlijk, gezien de ernstige ongelukken die jaarlijks gebeuren. Veel mensen kunnen niet verantwoordelijk omgaan met vuurwerk. Helaas.

Ik vind verder het niet te begrijpen dat er zo hard voor het mileu geknokt wordt: minder zware metalen, luchtvervuiling, etc. etc. En rond om Oud en Nieuw is dat in ene niet meer belangrijk. Dan schieten wij voor miljoenen aan zwaar vervuilende metalen en andere rotzooi de lucht in. Slapen Ik begrijp dat echt niet.

En de paniek bij de dieren is zo groot. Ik woon buiten en om 00.00 u s nachts komen uit de stad zoveel vogels volledig overstuur aanvliegen en landden bij ons in de polder, omdat ze normaal nooit s nachts vliegen.

Nee, ik begrijp het dus niet. Ik vind het ook mooi om naar sier vuurwerk te kijken, maar de vervuiling is zo groot. En die ongelooflijke megaklappen vind ik echt onnodig. Voor mij wegen de voordelen niet op tegen de ongelooflijke nadelen.

Ik ben het helemaal met je eens..! Ik denk niet dat het afgeschaft kan worden omdat mensen zich er niet druk om maken, maar ik snap het nut van vuurwerk niet ik vind het zelfs niet 'mooi'om naar te kijken. Liever lekker rustig in de buurt dan al die knallen.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:39

Waarom afschaffen?
Ik heb gestemd op gewoon toelaten, je houdt het toch altijd, en dat geknal is maar voor een paar daagjes.
al kon ik me vanmiddag in eht dorp wel extreem aan ergeren, maar ik ben zoveel geknal niet gewend ^^
al moet ik wel zeggen, die knal vuurwerk mag wel weg, sier mag blijven Ja
En net al is gezegd; een traditie kan je niet afschaffen, vuurwerk bestaat al zo lang.
Ik ga, om 12 uur altijd buiten staan kijken wat er in de buurt word afgeschoten! Ja
Prachtig Lachen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:43

Ik vind het inderdaad wel zonde van die Kind(djes...)
Die rotjes of wat dan ook weggooien .. en dan OEEPS toevallig in de paardenwei van gipsy.
Tja.. dan heb ik zoiets van, Die rotjes en Neutraten mogen wel weg. Je hebt er niks aan, en alleen maar elende..
Want zeker 80 % of meer , Van die neutraten en zooi word gebruikt door jongeren die er mee gaan gooien.
Zelf steek ik ook rotjes af, tuurlijk.. Dat ontken ik niet, maar niet in paarden wei's Honden hokken Kippen schuren of zo.
Gewoon .. In een open weiland. Hoewel dat ook niet goed is, voor als er dieren gaan staan...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:47

Al dat geknal mag van mij wel verdwijnen rotjes, duizendklappers etc, mooi siervuurwerk mag wat mij betreft wel, das gewoon mooi om naar te kijken en inderdaad tis ook een traditie dus zomaar opgeven zal wel niet zo snel gebeuren. Het begint hier nu wel wat te komen, maar dan vooral die grote knallen van het Carbid schieten even buiten het dorp in de weilanden, hebben we hier verder ook niet echt enorm last van (doffe knallen op grote afstand)
Voor de beestjes is het idd wel sneu als ze het niet gewend zijn. Mijn konijn staat al jaren buiten, ook met oud en nieuw, aan de voorkant van het huis en hij wordt er niet anders van (nu verdenk ik m er ook van dattie wat doof is maargoed Clown ) we hebben sinds dit jaar weer jonge katjes en de één blijft er heel relaxt onder terwijl de ander er wel wat bangig voor is, gewoon lekker extra vertroetelen en de komende dagen binnen houden en dan komen ook zij het nieuwe jaar wel weer in Haha!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:56

Carbid vind ik wel hééél Erg leuk.
Maar dat komt door de traditie die er bij ons aan vast zit.
Wij hebben een joekel van een weiland.
En dan zetten we de trailer er in. De feest tent in de wei.
De BBC, De honden lopen lekker los enzo.. Echt heel gezellig.
Ook hebben we veel ballonnen en drankjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:21

Nikki__ schreef:
Natuurlijk, laten we de volgende traditie afschaffen.
Over 10 jaar sinterklaar dan maar? Man kost toch alleen maar geld..
Het gaat om 1x per jaar 2/3 dagen. Moeten we tegenwoordig dáár al om zeuren?!
En slecht voor het milieu?
Ach, wat wij in een jaar produceren is god mag weten hoeveel keer slechter dan die 2/3 dagen vuurwerk!

Ging het maar om 2/3 dagen Knipoog hier is het al weken bezig

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:33

Ik zeur niet hoor!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:53

Niet afschaffen, maar gewoon in de weken voor oud&nieuw strenger controleren op vuurwerk. Wordt er afgestoken; lever alles maar in + een flinke boete. Ik heb het idee dat er nu véél te weinig op gecontroleerd wordt.

Op 31 december vind ik het allemaal prima en zeker bij de jaarwisseling hoort het vuurwerk gewoon. Haha!
Tegenwoordig moet zoveel afgeschaft worden, nee, laat dat vuurwerk maar lekker blijven. Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:10

En wat denken jullie trouwens als je het verbieden gaat.. Krijg je al helemaal illigaal vuurwerk.
Krijg je nog meer ongelukken omdat men zelf vuurwerk gaat knutselen.
Wees blij dat het te koop is en het legaal is.