Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SanneK

Re: Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:22

Goed idee Lachen voor mij is het idd ook te laat... Clown

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:22

Persoonlijk vind ik 17 jaar veel te jong. Bij ons hier in Engeland werkt het volgens het zelfde principe, maar daar krabbelen ze nu van terug. De meeste (niet allemaal) pubers van 17 zijn nog te onverantwoordelijk en kinderlijk en helemaal niet bezig met zaken als verkeersveiligheid. Het probleem wat je krijgt als je bijvoorbeeld een meer ervaren automobilist mee laat rijden is ten eerste dat je die persoon zijn slechte gewoontes over kan gaan nemen en ten tweede, als er iets gebeurd, kan die persoon niet ingrijpen.

Ik zeg, gewoon pas beginnen met lessen als ze 18 jaar of ouder zijn en alleen met een instructeur. Daarna heb je nog tijd zat om in je eentje in de auto te zitten als je daar trek in hebt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:24

Colt schreef:
Nou laat maar lekker zo t is. Wat kan die ervaren bestuurder nou uitrichten dan als het mis gaat? Die kan ook niet op de rem trappen. Ik vind 17 jarige jochies op scooters al irritant, moet er niet aan denken dat ze meteen al in n auto stappen.

En ik moest ook tot me 18e wachten dus al die andere ook maar Tong uitsteken

Juist die verdwijnen dan, showen dat ze op hun achterwiel kunnen rijden, schieten overal langsaf, rijden over stoepen etc etc...
Ok, met auto's kun je ook gekke dingen uithalen maar ik vind die geniepige scootertjes veel erger! Komen overal vandaan geschoten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:25

Goed idee en precies op tijd! Tong uitsteken Ik wordt in januari 2010 17 Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:27

Yes! Hoef ik een jaartje minder te wachten *LOL*

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:27

Slecht idee om de leeftijd naar beneden te gooien. OP de scooter heb ze al geneens een verantwoordelijkheids gevoel. Hoe zal dat dan gaan in de auto. Ik voorspel de meeste vreselijke ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:30

blackstar schreef:
Slecht idee om de leeftijd naar beneden te gooien. OP de scooter heb ze al geneens een verantwoordelijkheids gevoel. Hoe zal dat dan gaan in de auto. Ik voorspel de meeste vreselijke ongelukken.

Ik denk eerlijk gezegd juist van niet. Ze zijn er heus wel van bewust dat een auto wat anders is als een scooter.... Ik denk juist dat ze voorzichtiger zijn. En al helemaal als je bedenkt dat er nog iemand meerijd die al zijn rijbewijs heeft Lachen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:34

Onderzoek heeft toch al uitgewezen dat er minder ongelukken zijn. Waarom zou het dan opeens toch 'gevaarlijker' zijn? Haha! Klopt niet helemaal he.

En een scooter is zoveel anders dan een auto.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:35

en wie is er dan weer net een jaar te vroeg Huilen van het lachen
Hadden ze wel eerder mogen doen hoor Ja

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:38

Cyntje schreef:
Colt schreef:
Nou laat maar lekker zo t is. Wat kan die ervaren bestuurder nou uitrichten dan als het mis gaat? Die kan ook niet op de rem trappen. Ik vind 17 jarige jochies op scooters al irritant, moet er niet aan denken dat ze meteen al in n auto stappen.

En ik moest ook tot me 18e wachten dus al die andere ook maar Tong uitsteken

Juist die verdwijnen dan, showen dat ze op hun achterwiel kunnen rijden, schieten overal langsaf, rijden over stoepen etc etc...
Ok, met auto's kun je ook gekke dingen uithalen maar ik vind die geniepige scootertjes veel erger! Komen overal vandaan geschoten.

Met n auto gaat het over het algemeen nogal wat harder allemaal dan met zo'n scootertje. Denk bijvoorbeeld aan onverantwoorde inhaalacties op die rottige 80 KM wegen, snelwegongelukken etc. Dan nog maar te zwijgen over alcohol en verkeer? Die jochies van 17 gaan dan met de auto op stap. En dan maar hopen dat ze niet gaan drinken...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:42

Colt; ze moeten begeleid rijden, dus lijkt me sterk dat ze op stap gaan met de auto en dan ook nog eens gaan drinken?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:42

Bizzybijtje, is mijn mening. En wat als er een "ervaren" chauffeur mee gaat. Wie bepaalt wat een ervaren chauffeur is (als je 10 jaar je rijbewijs heb of als je minimaal bv 1 miljoen km heb gereden, wie bepaalt dat?). En hoe rijd die chauffeur in het algemeen. Veels te hard en ook roekeloos? Daar gaat de 17 jarige zich aan meten en dat roekeloze rijgedrag is dan normaal voor de 17 jarige.
Maar dit is mijn mening, als je het er niet mee eens bent is dat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:44

blackstar schreef:
Bizzybijtje, is mijn mening. En wat als er een "ervaren" chauffeur mee gaat. Wie bepaalt wat een ervaren chauffeur is (als je 10 jaar je rijbewijs heb of als je minimaal bv 1 miljoen km heb gereden, wie bepaalt dat?). En hoe rijd die chauffeur in het algemeen. Veels te hard en ook roekeloos? Daar gaat de 17 jarige zich aan meten en dat roekeloze rijgedrag is dan normaal voor de 17 jarige.

Daar zijn meningen voor *LOL*

Ik denk dat ze vrij streng zijn daarop.
Ze mogen ook geen ernstige overtredingen o.i.d. gemaakt hebben.
Maar ja.... wat is een ernstige overtreding.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:44

Joonsel schreef:
Colt; ze moeten begeleid rijden, dus lijkt me sterk dat ze op stap gaan met de auto en dan ook nog eens gaan drinken?

Jah dat is waar. Maar vrees dat daar weinig op gecontroleert zal worden.

Nou jah, ik vind het iig niks. Maar de meningen zijn nogal verdeeld zo te lezen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:45

Colt schreef:
Met n auto gaat het over het algemeen nogal wat harder allemaal dan met zo'n scootertje. Denk bijvoorbeeld aan onverantwoorde inhaalacties op die rottige 80 KM wegen, snelwegongelukken etc. Dan nog maar te zwijgen over alcohol en verkeer? Die jochies van 17 gaan dan met de auto op stap. En dan maar hopen dat ze niet gaan drinken...

Er zijn meer dan genoeg volwassenen die dronken achter het stuur kruipen Clown

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:46

Ik vind het goed, maar dan moeten ze inderdaad wel veel gaan controleren. Anders kan het inderdaad nog wel eens gevaarlijk worden!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:49

Shadow0 schreef:
Het systeem in Belgie is heel anders, en als je de cijfers en de ervaringen bekijkt lijkt het mij ook niet zo'n enorm goed systeem.

Ik vraag me af wat de cijfertjes en ervaringen zijn?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:55

Dan ben ik net te laat haha. Vraag me af of dit wel verstandig is. Net of iemand van 17 die net zijn rijbewijs gehaald heeft elke keer iemand mee neemt die min 10 jaar ervaring heeft. Nou ik denk het niet. Dus daarop mag de politie ook meer controleren. Ze kunnen beter wat nuttigers doen. Ook als er wat gebeurd. Wat en hoe zou degene die mee is met min 10 jaar rij ervaring dan inhemels moeten in grijpen. Ik rij momenteel in de auto van mijn pa en die heeft geen handrem naja links naast het stuur zit een knopje die moet ik indrukken dus stel dat je in zo'n auto rijd.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:58

Ja das ook een goed punt Cynthia, hoe moet de bijrijder ingrijpen wanneer het mis dreigt te gaan. Hoevaak zie je wel niet dat een intructeur ingrijpt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:00

Haha goed idee Huilen van het lachen
Ik word in 2010 17, dus dan kan ik mn rijbewijs al halen Tong uitsteken

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:00

blackstar schreef:
Ja das ook een goed punt Cynthia, hoe moet de bijrijder ingrijpen wanneer het mis dreigt te gaan. Hoevaak zie je wel niet dat een intructeur ingrijpt.

Ja idd.
Toen ik nog les had. Toen staken er een stel kinderen van een jaar of 16 midden op de weg over. Waar ik voorrang had. Aangezien mij instructeur aan het bellen was en niet opletten had hij geluk dat ik optijd was anders hadden we een groot probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:03

xKatleentjex schreef:
Shadow0 schreef:
Het systeem in Belgie is heel anders, en als je de cijfers en de ervaringen bekijkt lijkt het mij ook niet zo'n enorm goed systeem.

Ik vraag me af wat de cijfertjes en ervaringen zijn?

Een en ander heb ik al eens eerder genoemd: [NM] Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:44

Dat er meer ongevallen zijn?
Vraag is alleen als dat komt door de mentaliteit van de weggebruikers, of de lessen die ze hebben gekregen.

Hier moet je echt niet riskeren om op je examen te bumperkleven, rechts voorbijhalen, de snelheid maar met een kilometer te overschrijden(ze zakken mensen als je enkel iets korter dan een meter bij de vorige auto staat met het parkeren)...toch ken ik er genoeg die nadat ze het papiertje in handen hebben plotseling alle regels aan hun laars lappen en rijden alsof ze de koning van de weg zijn en nooit iets hebben gehad over defensief rijden (als je hoort dat iemand het wel erg stoer vond om midden in een onverlichte weg met verradelijke bochten de lichten uit te doen..moet je er niet van opkijken als er weer een extra kruisje langs die weg komt). Gelukkig hebben de mensen waar ik mee in de auto ben gestapt geen last van die kuren en rijden ze net zo verantwoord als iedereen Lachen .

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:44

Bizzybijtje schreef:
blackstar schreef:

Daar zijn meningen voor *LOL*

Ik denk dat ze vrij streng zijn daarop.
Ze mogen ook geen ernstige overtredingen o.i.d. gemaakt hebben.
Maar ja.... wat is een ernstige overtreding.

Je kunt wel zeggen dat ze er vrij streng op zullen zijn, maar hóe wil je dit controleren. Iemand heeft namelijk niet op zijn voorhoofd staan dat hij 17 is Knipoog .

Cyntje schreef:
Colt schreef:

Er zijn meer dan genoeg volwassenen die dronken achter het stuur kruipen Clown

En de cijfers wijzen nog steeds uit dat de meeste dronken bestuurders toch echt de jonge bestuurders zijn. En als ze geen verantwoordelijkheidsgevoel op de scooter hebben, zullen ze dat echt niet ineens wel hebben als ze in een auto zitten.

Het is gewoon niet te controleren, bovendien kan een bijrijder inderdaad niet ingrijpen terwijl een instructeur dat wel kan. Dit is gewoon echt een slecht plan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:47

Al die mensen die nu roepen: 'dan stappen ze veel sneller achter het stuur zonder begeleiding, en daar moet op gecontroleerd worden!!'

Denken jullie echt dat die pubers die zonder begeleiding willen joyriden dat niet nu ook al doen?

Bovendien is het de bedoeling dat er eerst een volledig rijbewijs wordt gehaald voor zover ik heb begrepen, dus de ingrepen e.d. van je instructeur heb je dan al gehad.