Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poekie

Re: Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:36

Narya schreef:
Pluttersput schreef:
En ik ken geen Nederlanders die speciaal in zo'n wijk gaan wonen voor de lol...

Nee? Ik zou het helemaal geweldig vinden hoor. Doe mij maar een leuk huisje in Marokkaanse stijl Haha! Ik vind de architectuur heel mooi, dus als ik zo'n kans kreeg, zou ik zo'n huisje graag willen hebben.

Kijk, ik snap best dat mensen het een beetje een vreemd idee vinden, maar ik vind het juist een leuk initiatief. Is weer eens wat anders dan een standaard wijk Clown

ik sluit me hier bij aan Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:41

Zouden ze in Marrokko ook zulke ideeen hebben om een nederlandse wijk te bouwen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:43

MISTRAL94 schreef:
Zouden ze in Marrokko ook zulke ideeen hebben om een nederlandse wijk te bouwen?

Wij zijn met een pak minder daar dan zij hier zijn, dus de vergelijking gaat niet echt op vind ik Lachen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:45

wat een logica omdat hier meer marrokanen zijn moeten er maar hele marrokaanse woonwijken gebouwd Nagelbijten / Gniffelen

En waarom komen die mensen naar nederland? Omdat ze het daar zo goed hebben?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:49

MISTRAL94 schreef:
wat een logica omdat hier meer marrokanen zijn moeten er maar hele marrokaanse woonwijken gebouwd Nagelbijten / Gniffelen

En waarom komen die mensen naar nederland? Omdat ze het daar zo goed hebben?

Hier is het een stuk beter, ik zou zelf ook verhuizen trouwens mocht ik in een ander land 100 keer meer verdienen per maand en nog eens sociale netwerk bovenop krijg die je eerst niet had.

Ze zijn hier nu toch, en palmen hele wijken en zelfs delen van een stad in, beter om ze dan in deftige huizen te laten wonen dan in de krotten die er nu veelal staan. Met klagen over buitenlanders geraakt niemand vooruit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:56

Laten we nu eerst eens zorgen dat de nederlanders het goed hebben ipv alles hier naar toe te laten komen. Nederlanders naar voedselbanken te laten gaan omdat ze anders om komen van de honger (dus hoe goed is het hier?) Nog meer werkloosheid en gut we pompen ook nog een vermogen ergens in om een marrokaanse woonwijk te maken dat is wijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:57

Nou, kom maar op met je plan Mistral. Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 00:58

Anthea schreef:

grenzen dicht!! Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:59

Ja en dan. Dan komen we mensen tekort.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:01

Anthea schreef:

Daar hebben we de regering toch voor? Daarom moeten we toch allemaal stemmen zodat zij onze stem inbrengen? Dat dat niet gebeurd is een 2e. Maar de grens open houden voor alles wat maar komen wil. Want ja het is wle zo het is hier erg goed, alles kan en alles mag in nederland. Ondertussne worden er acties op touw gezet door een paar van die bekende nederlanders om het probleem naar voren te brengen. Laten we maar weer miljarden pompen in een marrokaanse woonwijk. Dat nederland ontspoort was al langer bekend, dat ze zo diep gezonken zijn verbaasd me.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:01

Anthea schreef:
Ja en dan. Dan komen we mensen tekort.

Tekort? Waarvoor? De werkloosheid loopt alleen maar op

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:02

MISTRAL94 schreef:
Laten we nu eerst eens zorgen dat de nederlanders het goed hebben ipv alles hier naar toe te laten komen. Nederlanders naar voedselbanken te laten gaan omdat ze anders om komen van de honger (dus hoe goed is het hier?) Nog meer werkloosheid en gut we pompen ook nog een vermogen ergens in om een marrokaanse woonwijk te maken dat is wijs.

Tja, als je het echt wilt veranderen moet je bij de politiek zijn, en dat gaat meestal minder vlug dan gewenst. Ik ben het trouwens deels met je eens hoor, alle poorten openzetten is imo niet de juiste manier.

Maar die mensen zijn er nu toch (en nogmaals, kan je het ze kwalijk nemen? Dit is het paradijs voor hen, logisch dat ze naar hier willen, niet?), dan moet je iets doen om ze te integreren ofzo, allesinds niet wegsteken in een verwaarloost stuk van de stad, waar ze vervolgens hun eigen wereld maken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:03

LimaMambo schreef:
Anthea schreef:

grenzen dicht!! Extreme duivel

Ik ben wel benieuwd hoe jij vind dat de problematiek zou moeten opgelost worden, behalve de grenzen dichtgooien dan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:05

Mijn hemel het gaat over architectuur en vervolgens moeten de grenzen al dicht.
Wat een bange mensen zijn er toch

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:07

*zucht* Altijd hetzelfde liedje met jou Sarabande. Het heeft niets met angst te maken. Jij haalt het elke keer weer aan. Volgens mij ben jij de grootste scheiterd Knipoog

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:09

Het lijkt mij een beetje misplaatst, huizen die thuishoren in een mooi zonnig land in het regenachtige Rotterdam zetten. Maar goed, wie weet waar de klimaatverandering is over 10 jaar Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:05

Ze komen al jaren met hun cultuur naar ons Nederland, proberen ons hun eetgewoontes op te leggen, dringen ons hun feestdagen op, willen dat wij hun producten kopen, en nou moeten we ook nog in 'hun' wijken gaan wonen?
Iedereen in onze steden gaat er maar in mee, en langzaam verliezen we zo als Nederlanders steeds meer onze eigen identiteit. Hebben we hier ook een blonde-Wilderspruiksmiley?
Spoiler:
Het stukje hierboven gaat trouwens niet over 'de' Marokkanen, maar over de Amerikanen.

In Eindhoven (Woensel Noord) is een aantal jaar geleden al een wijk gebouwd in Amerikaanse stijl, maar daar heb ik nooit iemand over horen klagen. Hier een foto uit de 'Amerikaanse wijk' in Eindhoven: http://static.panoramio.com/photos/original/1922496.jpg
Waarom klaagt er niemand over die wijk?

Is die wijk in Rotterdam nu alleen maar nieuws omdat het nu over 'Marokkaans' gaat en dus sensatie oplevert? En het is niet eens de bedoeling dat de wijk door (uitsluitend) Marokkanen bewoond gaat worden, alleen dat hij in Marokkaanse stijl gebouwd wordt.
Is de Marokkaanse cultuur nu echt zo dominant aanwezig als geroepen wordt? En wordt de 'Nederlandse' cultuur er echt zo door bedreigd?

Hoeveel 'autochtone' Nederlanders eten er regelmatig Marokkaans? (shoarma en döner kebab zijn niet Marokkaans) En hoeveel kijken er Marokkaanse Films of tv-series? Luisteren Marokkaanse muziek? Vieren het Suikerfeest en het Offerfeest?
En hoeveel van diezelfde 'autochtonen' eten er Amerikaans? Kijken Amerikaanse films en tv-programma's? Luisteren Amerikaanse muziek? Vieren Halloween en Valentijnsdag en krijgen met kerstmis cadeaus van de Kerstman?

Welke cultuur is er dan een grotere 'bedreiging' voor 'onze identiteit'?

De enige reden die ik kan bedenken waarom een dergelijke wijk hier niet zou kunnen, is omdat de huizen in Marokko op een ander klimaat gebouwd zijn.
Veel smalle ruimtes met veel schaduw tussen de hoge huizen, dikke, gesloten muren met kleine ramen en platte daken zijn handig in een warm, droog klimaat, maar zijn dit niet in ons kikkerlandje.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:05

MISTRAL94 schreef:
*zucht* Altijd hetzelfde liedje met jou Sarabande. Het heeft niets met angst te maken. Jij haalt het elke keer weer aan. Volgens mij ben jij de grootste scheiterd Knipoog

Mmm... interessante discussie hier. Ben het toch wel een beetje eens met Sarabande (al kan ik me herinneren het eerder op politiek vlak totaal oneens met haar te zijn geweest). Grappig dat zo'n stedebouwkundig idee zo'n sneeuwbal aan reacties losmaakt. Iemand zegt dat de te bouwen huizen waarschijnlijk heel duur worden (voor de gemiddelde allochtoon en voor veel autochtonen ook, zal 9 ton niet snel op te hoesten zijn) en anderen worden boos omdat ze menen dat er voor allochtonen speciale wijken worden neergezet.... En er is slechts sprake van een idee om een soort themawijk te bouwen (als ik het goed heb begrepen in navolging op een andere themawijk?). En dan gaat het ineens over de politiek die niet luistert naar het stemgedrag van de kiezer (ooit er over nagedacht dat niet 100% van de Nederlanders op dezelfde partij stemt?). Valt me nog mee dat niemand hier de nieuwe burgemeester van Rotterdam aanhaalt...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:24

Consort schreef:
Valt me nog mee dat niemand hier de nieuwe burgemeester van Rotterdam aanhaalt...

Precies! Die had ik allang hier in het topic verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:55

kjoetie schreef:
Nounounou wat een bekrompenheid weer zeg.. het ziet er toch keimooi uit? het is helemaal niet de bedoeling dat dit een aparte wijk wordt voor marokkanen, alleen marokkaanse architectuur, net zoals er een spaansachtige wijk gebouwd is. Ik vind het er schitterend uitzien, een heel stuk beter dan al die lelijke vinexwijken, ik zou er zo gaan wonen Haha! Van mij mogen er wel meer van dit soort projecten komen, geeft weer wat afwisseling in het straatbeeld en dit is toch veel mooier dan rechttoe rechtaan-bouw?

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, leuk toch verschillende bouwstijlen? Ik bedoel, van torenhoge flats of kubusowningen wordt ik niet echt laaiend enthousiast, dit lijkt me stukken leuker/mooier.

Overigens... m'n mond viel echt open van de meeste reacties hier ( vnl. op de eerste pagina dan).. pfoe inderdaad. Over bekrompenheid gesproken, wat een vreemd beeld hebben sommigen schijnbaar.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 03:40

WildWings schreef:
kjoetie schreef:
Nounounou wat een bekrompenheid weer zeg.. het ziet er toch keimooi uit? het is helemaal niet de bedoeling dat dit een aparte wijk wordt voor marokkanen, alleen marokkaanse architectuur, net zoals er een spaansachtige wijk gebouwd is. Ik vind het er schitterend uitzien, een heel stuk beter dan al die lelijke vinexwijken, ik zou er zo gaan wonen Haha! Van mij mogen er wel meer van dit soort projecten komen, geeft weer wat afwisseling in het straatbeeld en dit is toch veel mooier dan rechttoe rechtaan-bouw?

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, leuk toch verschillende bouwstijlen? Ik bedoel, van torenhoge flats of kubusowningen wordt ik niet echt laaiend enthousiast, dit lijkt me stukken leuker/mooier.

Overigens... m'n mond viel echt open van de meeste reacties hier ( vnl. op de eerste pagina dan).. pfoe inderdaad. Over bekrompenheid gesproken, wat een vreemd beeld hebben sommigen schijnbaar.

ja pleur die huizen dan maar naast die mooie grote moskee neer..

bekrompenheid?
ooit in rotterdam geweest?
ik woon er.. en maak helaas genoeg mee.. ik spreek dus uit ervaring.. helaas.. want ik wou dat het anders was..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:06

Ik vind Marokkaanse architectuur wel mooi, dus als ze het in Rotterdam niet willen, bouw het maar in Antwerpen! Grote delen van onze stad zien eruit als een grote achterbuurt, dus plannen om het netjes op te knappen zijn altijd welkom! Lijkt me ook wel handig om je weg te vinden, de Marokkaanse buurt, de Spaanse buurt, de Amerikaanse buurt, de Zwitserse buurt,.. Haha!
Ik zei vorige maand nog tegen mijn vriend toen we door een stuk van Merksem reden met de auto: als dit mijn uitzicht was bij het opstaan zou ik echt depressief worden. Grauwe vuile vervallen huizen met rotte kozijnen en afbladderende verf... Doe mij maar een Marokkaans tegeltje Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:18

[quote="LimaMambo"
ja pleur die huizen dan maar naast die mooie grote moskee neer..

bekrompenheid?
ooit in rotterdam geweest?
ik woon er.. en maak helaas genoeg mee.. ik spreek dus uit ervaring.. helaas.. want ik wou dat het anders was..[/quote]

Kijk, ik woon tegenwoordig in een dorp... en het ergste wat we hier meemaken zijn trekvogels die slecht integreren met de lokale weidevogels...
Ook ik ben geneigd te gaan roepen dat er hier heel wat mini-Wildersjes zitten te posten, en dat ik dat best eng vind.

Anderzijds, ik woon niet meer in een stad.... al jaren niet meer, bewust. Ik woon ook niet in Rotterdam dus, en heb niet lijfelijk ervaren hoe de culturen daar kunnen botsen, hoe dat gaat, hoe dat voelt.....
Ik sta er wel voor open dat te weten, dus zou best willen weten wat je zoal meemaakt dat jouw beeld gekleurd heeft LimaMambo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:24

Sorry hoor, ik lees hier van alles wat echt compleet los staat van architectuur Rolleyes
Wees blij dat er niet de zoveelste lelijke flats worden neer gezet.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:25

Nou jee er wordt gesproken over een woonwijk bouwen en nog geen pagina later lees ik 'grenzen dicht?'!
Ik persoonlijk zie echt geen verband tussen marokkaanse mensen en een marokkaanse wijk?
Er zijn amerikaanse wijken, spaanse wijken...allemaal geen probleem. Maar komt het woord 'Marokko' erbij kijken dan is het gebeurt.

Lijkt me erg mooi en absoluut geen straf om te wonen. Haha! Ik ben erg benieuwd hoe dat eruit zal gaan zien. Ja