Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Katiavl, ik snap je eerste alinea niet? Wat is effectief en waarom? Waar wordt niks over gezegd?
Wat betreft de veranderingen: ze kunnen wel mooie ideeen bedenken maar als er geen mensen zijn om die ideeen uit te voeren houdt het wel gewoon op. Ik denk dat iedereen die met de zorg te maken heeft wel weet hoe het gebruik van de separeer flink te voorkomen is: door veel meer aandacht en begeleiding te bieden aan de bewoners, zodat problemen kunnen worden voorkomen of opgelost voor ze escaleren. Maar daar heb je mensen voor nodig, en dat kan niet als je met 3 mensen 24 bewoners moet begeleiden.
Malih: hoe is bij jullie de bezetting dan ongeveer?
Shadow0 schreef:Malih: hoe is bij jullie de bezetting dan ongeveer?
LaFunkyJazz schreef:2 op 8 mcg is gewoon redelijk.
LaFunkyJazz schreef:Dan is er als het goed is altijd een psychiater, verpleegkundige, maatschappelijk werker, en andere instanties (denk aan RIAGG) waar mensen terecht kunnen.
LaFunkyJazz schreef:Je mag iemand niet zomaar opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis/instelling. Dit moet of vrijwillig gaan, of via een IBS (via de psychiater) maar nooit omdat de familie het wil.
Citaat:Als je oom beter wil worden, kan hij zich vrijwillig op laten nemen.
LaFunkyJazz schreef:Ookal heeft iemand een zelfmoordpoging gedaan, kan iemand nog niet opgesloten worden. Die wet is zo ingewikkeld.
Citaat:Het punt was. dat als hij wil, hij zich vrijwillig op kan laten nemen, en dan is er altijd wel ergens een plekje te vinden, al is het in Groningen.
LaFunkyJazz schreef:@Shadow0, wat ik bedoel, is dat je als je een IBS krijgt, aan van allerlei "voorwaarden" moet voldoen. Dus niet alleen het gevaar zijn voor jezelf
Citaat:Het is een groot probleem, dat ben ik 100% met je eens, maar er wordt, vind ik, ook te snel gedacht, er is geen plek, dus ik ga maar bij de pakken neer zitten.
Shadow0 schreef:LaFunkyJazz schreef:@Shadow0, wat ik bedoel, is dat je als je een IBS krijgt, aan van allerlei "voorwaarden" moet voldoen. Dus niet alleen het gevaar zijn voor jezelf
Maar nogmaals: als de psychiater het niet aanvraagt... komt de rechter er niet eens aan te pas. Ik weet niet of de IBS in dit geval toegewezen zou zijn, natuurlijk weet ik dat niet. Maar ik durf wel te zeggen dat als een psychiater zegt het niet aan te vragen omdat er geen plek is, er ergens iets heel erg mis is.Citaat:Het is een groot probleem, dat ben ik 100% met je eens, maar er wordt, vind ik, ook te snel gedacht, er is geen plek, dus ik ga maar bij de pakken neer zitten.
Door wie wordt dat gedacht? Door de persoon die al meerdere keren is opgenomen maar daar weer uitgezet is omdat er urgentere patienten waren en hij dus plaats moest maken? Door de moeder die de opvang op zich neemt omdat er geen plek is en daar zelf ook aan onder door dreigt te gaan? Ik vind dat nogal wat om te zeggen.
LaFunkyJazz schreef:Ik vind dat we van beide kanten aan het gissen zijn, de organisatie in de zorg is zo groot dat het niet zo makkelijk te overzien is.
Maar dat staat hier volledig los van. Ik zal zeker niet ontkennen dat dat meespeelt (hoewel het een beetje raar is om de mensen daarop af te rekenen.)Citaat:Over het laatste, ik kom het vaak genoeg tegen. Zodra ze op worden genomen gaat het goed, omdat er door de vpk en de psychiater goed gehandeld wordt. Maar de wil is er niet, omdat iemand te diep in de ziekte zit. En dan gaat iemand weer naar huis, loopt het weer af en meld zich niet meer aan.
Citaat:Hetzelfde geld als er soms inderdaad gewoon geen plek is ergens, dan wordt er niet verder gekeken. Door een aantal, tuurlijk geldt dit niet voor iedereen! Maar het is iets wat ik toch vaak teken kom op mijn werk en bij de collega's van de crisis opvang.
Wij hebben hier trouwens ook een crisis opvangplaats, een jaar geleden werd hier een jongetje van 10 geplaatst tussen de 50+ omdat er geen plek is. Te gek voor woorden.
Citaat:Wij hebben hier trouwens ook een crisis opvangplaats, een jaar geleden werd hier een jongetje van 10 geplaatst tussen de 50+ omdat er geen plek is. Te gek voor woorden.
Shadow0 schreef:LaFunkyJazz schreef:Ik vind dat we van beide kanten aan het gissen zijn, de organisatie in de zorg is zo groot dat het niet zo makkelijk te overzien is.
In dit individuele geval zou dat kunnen. Structureel denk ik dat het meer dan duidelijk is dat er te veel mensen niet de hulp krijgen die nodig is, dat is geen willekeurige gissing van mij.Maar dat staat hier volledig los van. Ik zal zeker niet ontkennen dat dat meespeelt (hoewel het een beetje raar is om de mensen daarop af te rekenen.)Citaat:Over het laatste, ik kom het vaak genoeg tegen. Zodra ze op worden genomen gaat het goed, omdat er door de vpk en de psychiater goed gehandeld wordt. Maar de wil is er niet, omdat iemand te diep in de ziekte zit. En dan gaat iemand weer naar huis, loopt het weer af en meld zich niet meer aan.Citaat:Hetzelfde geld als er soms inderdaad gewoon geen plek is ergens, dan wordt er niet verder gekeken. Door een aantal, tuurlijk geldt dit niet voor iedereen! Maar het is iets wat ik toch vaak teken kom op mijn werk en bij de collega's van de crisis opvang.
Wij hebben hier trouwens ook een crisis opvangplaats, een jaar geleden werd hier een jongetje van 10 geplaatst tussen de 50+ omdat er geen plek is. Te gek voor woorden.
Maar wie had er dan verder moeten kijken? Jij geeft hier toch al direct aan dat er aantal dingen heel erg verkeerd zitten in de zorg?