Hoe onstaat de economische crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hoe onstaat de economische crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:39

In nederland is ook helemaal geen crisis Lachen mensen maken elkaar gek Lachen

er wordt wel meer geld uitgegeven dan verdient.......... en dat is wel zorgelijk Lachen

waar ik me dan wel weer zorgen om maak is dat er een avondvullend programma nodig is om de voedselbanken te onderstuenen, terwijl er miljarden over de balk gesmeten word.......

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:38

Huertecilla schreef:
henkb schreef:
Weet je hoeveel geld het kost om doe "rommel" draaiende te houden? Relatief veel geld voor weinig mensen.

Dat is beiden volstrekt irrelevant Henk. Dit blijft wat geld de overheid investeert in (directe en héél veel indirecte) werkgelegenheid en koopkracht.
Of het leger geen sociaal doel is en of jij dat verwerpelijk vindt is voor het effect op de economie niet van belang; het is overheidsgesubsidieerde koopkracht.
Overheidsuitgave aan defensie is doorgaans heel complex en verstrekkend. Zo is de aankoop van een helicopter nooit simpel geld voor zo'n ding. Het is altijd een ruil voor nationale en europese producten, voor werkgelegenheid.
De NL wapenindustrie is knap belangrijk voor de NL economie. Dat dit niet aan de grote klok gehangen wordt maakt alleen maar een grotere boterberg op het hoofd van vingerwijzend NL Knipoog
hc

Irrelevant? Wellicht is dat zo wanneer je in spanje woont en op olijfolie rijdt.

Ik vraag me altijd af, wat draagt het bij aan de BV Holland, want als de filosofie is dat we kar draaiende moeten houden met door belastinggeld gesubsidieerde activiteiten waarbij voor het land zelf geen waarde wordt gecreerd ben je als bedrijf verkeerd bezig. Als bedrijf vraag je altijd wat levert het op? Goed we houden heel veel mensen aan het werk, we leveren een bijdrage aan acties die uitermate bedenkelijk zijn van bijv. USA / IRAK.

Maar goed misschien moeten we jouw voorstel maar volgen, de gasbel omzetten in groene pakjes, Nederland vol zetten met F-16's, en weer 100 fregatten voor de marine bestellen. Of we daar een beter Nederland mee creeren die competativer is als de rest van de wereld en werk scheppen voor de volgende 20 jaar is maar de vraag.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:40

KiWiKo schreef:
In nederland is ook helemaal geen crisis Lachen mensen maken elkaar gek Lachen

er wordt wel meer geld uitgegeven dan verdient.......... en dat is wel zorgelijk Lachen

waar ik me dan wel weer zorgen om maak is dat er een avondvullend programma nodig is om de voedselbanken te onderstuenen, terwijl er miljarden over de balk gesmeten word.......

Mijn idee. Landen liggen in puin, een handje vol bedrijven heeft de grote opdrachten van de wederopbouw binnen, Amerika zelf zit in de grootste crisis sinds jaren en de verschulding gaat maar verder, terwijl de gevoerde oorlog zelf, heel Afrika en het Midden Oosten hadden kunnen helpen opbouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:01

...en daarom probeer ik met mijn eigen besteding amerikaanse producten zoveel mogelijk te boycotten sinds de éérste Golf-'oorlog'.
Heb op straat gelopen tegen het inzetten van soldaten in het voetspoor van de amerikanen in Iraq.
Van mij (voor zover ik dat kan weten) geen geld naar de vs en het mallote deel van de bevolking daar.

Oh, heb ook een Casio F91W; dat is múy campero én een dikke vinger naar de vs Haha!

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:03

ach................. het enige goede wat Bush gebracht is dat de wereld zo langzamerhand er achter komt dat het niet verstandig is om achter amerika aan te hobbelen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:16

Nu Obama nog een

Afbeelding

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:18

denk dat Obama het heel zwaar gaat krijgen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:07

Die gaat bar weinig voor elkaar krijgen.
Neem Iraq. Daar weg gaan levert nóg meer ellende op. De dramas die ze in Vietnam achter gelaten hebben kunnen in dit internet-tijdperk niet zo makkelijk in een doofpot gestopt worden.
De enige daar politiek stabiliserende oplossing krijgt hij nóóít verkocht. Tot slot heeft hij onvoldoende lobbymacht om de stroom 'defensie'geld vlot en fors om te leiden. Zonder dat heeft hij geen geld voor verandering. Dus geen fatsoenlijke gezondheidszorg, geen fatsoenlijk onderwijs, geen verandering in de misdaadspiraal.

Een geluk bij een wereldongeluk is de economische krisis die de Bush-regeringen veroorzaakt hebben. Dáár heeft hij een keihard argument voor veranderende maatregelen mee.
Als die werken krijgt hij misschíen een tweede periode en met de daardoor toegenomen lobbymacht wél mogelijkheden.

Laten we het hopen, maar zijn toespraken in Europa geven me een triest plaatje van zijn wereldbeeld.
Het is wel een echte amerikaan die in het amerikaanse systeem is komen bovendrijven...
Hij heeft gelukkig een team van minder gevaarlijke mensenrechten negerende figuren om zich heen dan de Bush-clan.

Ben héél benieuwd hoe de vs met Iraq om zullen gaan. Daar hebben ze een ongelooflijk moeilijke situatie gecreëerd.

hc