Rechters plaatsen kind te snel uit huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Rechters plaatsen kind te snel uit huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:49

Ik heb geen idee hoe ze hier precies te werk gaan, maar ik meende ergens gelezen te hebben dat ze nu juist weer makkelijker waren met het uit huis plaatsen. Maar goed het kan wel heel anders zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:50

Je zal wel gelijk hebben, want dat strookt dan met het nieuwsbericht, erg interessant

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:47

Het is niet makkelijker geworden om kinderen uit huis te plaatsen. Het is makkelijker geworden om de beslissing te kunnen gaan nemen. Voordat ze met de zogenaamde Delta-methode werkten, was het vaak een kwestie van eigen inschatting van de gezinsvoogden. Bureau Jeugdzorg en de William Schrikker Groep zijn overgestapt naar deze methode, zodat de gezinsvoogden aan de hand van vooraf opgestelde criteria moeten beslissen of een kind al dan niet goed in het gezin zit.
Hoe dan ook, het blijft een grijs gebied waar de gezinsvoogden in werken. Want ja, hoe bepaald een gezinsvoogd of de kinderen bijvoorbeeld altijd voldoende en gevarieerd genoeg te eten krijgen? Hij zit er echt niet dagelijks met zijn neus boven op.... Het blijven momentopnames waar de gezinsvoogd over moet beslissen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 02:17

Ook met de Delta-methode kan je naar conclusies toewerken. Het probleem is op dit moment dat jeugdzorg liever het zekere voor het onzekere neemt, om niet weer in een vergelijkbare situatie als met Savanna te komen. Ik geloof dus wel dat er op dit moment in bepaalde situaties te snel tot uithuisplaatsing wordt beslist.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:13

Ik weet niet in hoeverre iedereen ervaring heeft met meerdere gevallen - ik in elk geval niet. Ik ken inderdaad enkele hele schrijnende incidenten, maar het is niet genoeg om daar conclusies aan te verbinden over het geheel. Nou ja, ik durf de conclusie wel aan dat jeugdzorg niet is wat het moet zijn, maar kan niet oordelen of dit leidt tot meer uithuisplaatsingen. En wat ik zeker ook niet kan beoordelen is of de rechters daarin te makkelijk afgaan op het oordeel van de rechter. Dat zijn dingen waar niemand zonder cijfers volgens mij niet echt veel over kan zeggen. Ook de advocaten van de brandbrief in de beginpost zijn niet helemaal onafhankelijk/objectief, als het goed is betuigen die advocaten het belang van hun clienten (de ouders) ook als dat niet het belang van de kinderen is.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:09

Het was de bedoeling (dat heeft de rechter geëist van jeugdzorg) om het contact met ouder en kind te herstellen en verbeteren (na de uit huis plaatsing) maar bij een hoorzitting bij een onbekende rechter, die zich tijdens de rechtszaak zat in te lezen (man zal het wel druk gehad hebben ofzo...Knipoog) had een onbekende rechter dus besloten dat alle contact verbroken moest worden...

Nu heeft de eigen kinderrechter van mijn overburen een spoedzitting gepland voor komende donderdag... zegt dat wat? Ik wil geen spoken gaan zien, maar het lijkt mij dat er een paar lekken in het verhaal van jeugdzorg zitten, dan...
Hopen dat het kind in ieder geval met de kerstdagen thuis mag zijn...
Anders hebben de ouders een zware kerst, zonder hun dochter van 18 en zonder hun jongste dochter...
Hun zoon wordt trouwens helemaal gek, die weet niet meer hoe 'ie het heeft...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:35

..amy: wat ik zo lees, is het echt verschrikkelijk voor je buren..moet er niet aan denken dat zoiets mezelf zou overkomen.

ik heb er niet zoveel kaas van gegeten, wel weet ik dat de jeugdzorg veels te weinig mensen zijn om betere controles uit te voeren, er is simpelweg gewoon te weinig tijd voor gezinnen...dan kan ik me voorstellen dat ze een checklist volgen..maar dat in sommige gevallen toch de situatie zo is dat de kids eigenlijk niet uit huis hoeven..maar ja!..als er zo weinig de tijd voor heb om dat te bekijken...loopt dat al snel mis...

daarbij zijn er gewoon te weinig pleeggezinnen waardoor kinderen in jeugdinrichtingen komen, waar ze niet beter uitkomen....er moet echt meer geld komen voor de jeugdzorg/goede pleegezinnen/opvangcentra's...dan kunnen ze de kids/ouders goede begeleiding geven en daardoor er beter uit komen...want ik denk dat ze nu ietsie te preventief bezig zijn...is niet zo gek na wat er is gebeurt..wie zou er niet panisch zijn, niemand wil de dood van een kind op zn geweten...en ik denk wel dat het zo voelt.

maar ik neem wel mn petje af voor mensen die zo met kinderen werken, neem jeugdzorg maar ook zede delicten van de politie, die mensen zien dingen die het daglicht niet kunnen verdragen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:44

Ik neem mijn petje af voor iedereen die met hart en ziel, naar eer en geweten z'n best doet om de kinderen en waar mogelijk ook hun ouders zoveel mogelijk te helpen. Maar juist in dat soort instanties, met veel frustratie en bureaucratie zie je helaas dat er ook mensen zijn die zich gaan afsluiten voor het leed en zich blindstaren op regels en procedures. Waarbij ze vergeten dat het hier toch allereerst om mensen gaat, dat de regels een middel zijn om mensen te helpen en niet een doel op zich.
En hoewel het misschien wel enigzins begrijpelijk is dat mensen zich zo ontwikkelen, is mijn respect daarvoor toch wat minder groot.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:51

Shadow0 schreef:
Ik neem mijn petje af voor iedereen die met hart en ziel, naar eer en geweten z'n best doet om de kinderen en waar mogelijk ook hun ouders zoveel mogelijk te helpen. Maar juist in dat soort instanties, met veel frustratie en bureaucratie zie je helaas dat er ook mensen zijn die zich gaan afsluiten voor het leed en zich blindstaren op regels en procedures. Waarbij ze vergeten dat het hier toch allereerst om mensen gaat, dat de regels een middel zijn om mensen te helpen en niet een doel op zich.
En hoewel het misschien wel enigzins begrijpelijk is dat mensen zich zo ontwikkelen, is mijn respect daarvoor toch wat minder groot.

Ik ga hierin mee!
Er zijn al teveel familiedrama's gebeurd die mogelijk voorkomen hadden kunnen worden. Het zal je kind maar zijn waarbij ze iets onderschat of volgens de regeltjes zo gehandeld hebben...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:02

AmyII schreef:
Het was de bedoeling (dat heeft de rechter geëist van jeugdzorg) om het contact met ouder en kind te herstellen en verbeteren (na de uit huis plaatsing) maar bij een hoorzitting bij een onbekende rechter, die zich tijdens de rechtszaak zat in te lezen (man zal het wel druk gehad hebben ofzo...Knipoog) had een onbekende rechter dus besloten dat alle contact verbroken moest worden...

Nu heeft de eigen kinderrechter van mijn overburen een spoedzitting gepland voor komende donderdag... zegt dat wat? Ik wil geen spoken gaan zien, maar het lijkt mij dat er een paar lekken in het verhaal van jeugdzorg zitten, dan...
Hopen dat het kind in ieder geval met de kerstdagen thuis mag zijn...
Anders hebben de ouders een zware kerst, zonder hun dochter van 18 en zonder hun jongste dochter...
Hun zoon wordt trouwens helemaal gek, die weet niet meer hoe 'ie het heeft...

Maarja dat is het probleem vaak omtrent de jeugdzorg, veel mensen oordellen naar wat ze te zien krijgen. Maar wat er in speelt de processen enz komt dus niet naar buiten.
Te snel, niet te snel sjah dat is interpretatie. De ene hulpverlener ziet dingen anders dan de andere. En dat is normaal ze zijn ook mensen. Heb het petje af voor ze want ik zou het niet kunnen.
Probleem is dat de slechte verhalen naar voorkomen, en de goede verhalen die meer gebeuren op de achtergrond blijven

En kinderen worden altijd gek zonder ouders, heb kinderen geweten die hun ouders bleven steunen, trouw blijven wat ze ook deden.
En begrijp hun bezorgtheid van te voorzichtig, ik ken ook verhalen waar het vreselijk mis is gegaan, door passiefheid, verkeerde aanpak, die mensen dragen dat heel hun leven mee.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:14

Ik werk in de jeugdhulpverlening. In de residentie.
Ik maak die kids mee op de groep. Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal. Zo worden kinderen soms te snel uit huis geplaatst...soms gebeurt dit te laat.
Sommige kinderen op de groep vinden wij dat ze best naar huis kunnen maar ligt BJZ dwars. Sommige kinderen kunnen in onze optiek niet naar huis en moeten van BJZ naar huis.
In beide gevallen zitten wij met kids die totaal overstuur zijn.
Het is soms zo schrijnend.

Ben het wel eens met iets wat eerder is gezegd...Meestal zijn de mensen op de hogere posities dus die het beleid bepalen (managers) mensen die niet zoveel in het werkveld hebben gewerkt maar het wel beter denken te weten. Daarbij niet luisteren naar de mensen die in het werkveld werken...En zo ook de situatie vaak niet verbeteren met hun besluiten.

Ook politiek gezien...
Door bezuinigingen kan het werk niet meer worden gedaan zoals nodig is. Ik heb in de 15 jaar dat ik werkzaam ben in de jeugdhulpverlening alles zo zien veranderen en kan niet zeggen dat het ten goede verandert. BJZ die steeds meer op de achtergrond verdwijnt met jongeren. Omdat ze maar een bepaald aantal clientcontacten per jaar mogen hebben. En daarbij veel bureaucratischer zijn geworden dan voorheen. Zelf geven ze ook aan dat hun werk veel meer aan een buro plaatsvind dan voorheen. Contacten met ouders en kinderen zijn minder omdat dit wettelijk bepaald is.
Ken nu al boel mensen die voorheen met plezier in de jeugdhulpverlening hebben gewerkt maar nu afhaken. En soms totaal een andere werkrichting kiezen.

Maar goed...ook al werk ik in de hulpverlening..wil niet zeggen dat ik blind ben voor de zwakke plekken. Ik heb het soms ook moeilijk met alle dingen. Ook met de manier waarop ik nu soms mijn werk moet doen.
En ja word ik ook harder van maar ik moet dus zien te overleven om er zelf niet aan onderdoor te gaan.
Maar gelukkig zijn er ook de goede kanten.... de jongeren waar het wel beter mee gaat...de jongeren die ik zie groeien en gelukkiger zie worden...
Die soms een jaar later terugkomen om te vertellen hoe het met ze gaat... die soms laten weten dat ze school hebben gehaald en werken en gaan trouwen...
Daar doe ik het voor...voor die succesjes.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:06

Ik neem ook mijn petje af voor de mensen die dat soort werk doen, alleen is het bij mijn overburen dan toevallig fout... Ze doen vaak ook goed werk en dat heb ik ook in mijn directe omgeving mee gemaakt.

Ik dnek ook niet negatief over jeugdzorg en ik begrijp dat het voor de mensen die daar werken ook vaak moeilijk is, júíst omdat ze van protocollen uit moeten gaan.
Ik vind het jammer dat jeugdzorg nu zo te werk moet gaan omdat ik weet dat ze beter kunnen. Alleen overal worden de lijntjes nu zo kort gehouden... Scheve mond