Hulp bij ongeluk kost getuige auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Hulp bij ongeluk kost getuige auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:22

In een ehbo kist zit sowieso een reddingsdeken Lachen dus als je die in je auto hebt, kun je altijd nog iemand warm houden daarmee.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:23

Wow, dit is echt bizar.

Moest wel ff 2x lezen voor ik het goed snapte..

Goed van dr hulp, zonde van de auto!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:25

Ben benieuwd of de verzekering dat dekt Nagelbijten / Gniffelen

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:47

nee dat dekt de verzekering niet!!! Heb dit al vaker gehoord/gelezen is echt verschrikkelijk denk je goed te doen.... je mag een slachtoffer idd niet verplaatsen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:56

Jeutje dat is ook zuur zeg Nagelbijten / Gniffelen Wist ook niet dat je zoiets niet kon doen.

Ik wist wel dat je beter niet kon verplaatsen, zo maak je dingen soms alleen maar erger.
Wel ergens een beetje krom gat ze je niet vergoeden. Tis niet dat jij er expres iets aan gedaan hebt dat ze je auto mogen open knippen Nagelbijten / Gniffelen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:11

Loretta schreef:
Ik wist niet dat ze dat leerden met EHBO, is het wel verantwoord om met zulk weer in combinatie met letsel op de grond te gaan liggen met dit weer vraag ik me af.

Een so met klachten kan het beste inderdaad in zijn eigen auto blijven zitten. Vermoed je nekklachten, dan ga je erachter zitten en houd je zijn hoofd stabiel.
Als de auto in de brand vliegt, moet het so er wel uit natuurlijk (mits je jezelf niet in gevaar brengt).

Vaak is het trouwens zo, dat het so in eerste instantie zelf uitstapt. Hij voelt dan misschien nog niet zoveel door de schrik of is erg overstuur. Juist dan en vooral bij slecht weer zeggen mensen nog wel eens; ga maar even in mijn auto zitten. (n.b. ook een politieauto is nog weleens geknipt op die manier!)

Als het so al uitgestapt is, kan hij best wel even ergens op de grond zitten of liggen , afhankelijk van het letsel. Beetje uit de wind liefst; op een deken en met een deken over. Uiteraard als je rug of nekletsel vermoedt moet je er zo min mogelijk meer aan bewegen. Als het so dan nog staat, laat je hem stilstaan en houd je zijn hoofd vast van achteren.

Ik heb zelf altijd een plaid in de auto, daarnaast zo'n aluminium reddingsdeken. Deze isoleren fantastisch, nemen geen plek in in de auto en kosten misschien 3 euro bij de drogist.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:16

Het klinkt mij helemaal niet nieuw in de oren, is ook niet de eerste hulplievende bestuurder die zijn auto opengeknipt ziet worden volgens mij.. Knipoog Als ze nekletsel vermoeden, vragen ze een slachtoffer echt niet zelf uit de auto te stappen om de auto van de medemens te sparen.

Inderdaad niet doen dus. Alhoewel ik me kan voorstellen dat diegene het niet had voorzien en er niet blij van is geworden.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:33

Hier hebben ze een keer een bejaarde man uit een politie auto moeten knippen. ze hadden de man over gezet van zijn auto naar die van de politie. En tja, daar ging je politie auto!
Maar laat iemand zo i zo in ze auto zitten. je weet nooit wat voor letsel dat persoon heeft. en straks wordt het alleen maar erger. Nagelbijten / Gniffelen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:18

Dat ik als burger dat niet wist kan ik me nog voorstellen, maar dat de politie dit ook niet wist Haha!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:20

Nou, dat is wel triest voor die persoon. Helpt hij medemens en wordt hij op die manier gestraft met kapotte auto.

Ik wist ook niet eens dat je nooit een slachtoffer mag verplaatsen en dat je hem niet in de auto mag zetten. Ik had dat wel gedaan als het regende of erg koud is, maar nu ik dit lees, ga ik dus nooit iemand in mijn auto zetten. Dan moet hij maar even doorbijten met kou of regen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:25

Daarom zou het hier in nederland, net als in duitsland, verplicht moeten worden om bij het rijbewijs ook een EHBO diploma te halen, dan hadden ze geweten dat diegene moest blijven zitten.
Dan hadden ze geweten dat ze gewoon een deken over die persoon hadden moeten leggen, gordel om moeten laten, accuklemmetjes even los moeten halen en verder hadden moeten wachten.

Vind het persoonlijk wat dom, wij leerden toch op de hogeschool vroeger bij biologie al dergelijke zaken?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:26

Ja zo kun je ook je auto uit stappen...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:35

crossmonster schreef:
Daarom zou het hier in nederland, net als in duitsland, verplicht moeten worden om bij het rijbewijs ook een EHBO diploma te halen, dan hadden ze geweten dat diegene moest blijven zitten.
Dan hadden ze geweten dat ze gewoon een deken over die persoon hadden moeten leggen, gordel om moeten laten, accuklemmetjes even los moeten halen en verder hadden moeten wachten.

Vind het persoonlijk wat dom, wij leerden toch op de hogeschool vroeger bij biologie al dergelijke zaken?

Ik heb nog nooit zoiets geleerd bij biologie of verzorging. Enige wat ik me kan herinneren, zijn de onderwerpen zoals planten/dieren, seksuele voorlichting, (gezond) eten, maar niks over ehbo. En dat hebben ook meer mensen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:39

Wij kregen een hoofdstuk EHBO bij Biologie.

Je leerde daar wat standaard dingetjes, wat te doen bij een ongeluk onder andere.
Dit was rond 1994 op de HAVO .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:40

Ik heb het nooit op de middelbare gehad, wel in groep 8 van de basis. Daar kregen we EHBO en ik ben toen verder gegaan, totdat ik uiteindelijk 20 werd. Ik had mn eenheidsdiploma en vond het allemaal wel best, maar door mn eindstage had ik er echt geen tijd meer voor en ben ik gestopt.

Zelfs op mn verpleegkundige opleiding hebben we dit nooit gehad. We hebben zelfs amper gereanimeerd. Dat deden we wel bijna elke EHBO-les.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:43

leuk geintje van de ambu dan ook balen als de verzekering het niet dekt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:50

LovingTweety schreef:
Heel misschien nog een kans van het waarborgfonds maar zie het somber in. Weet wel dat dit een paar jaar geleden ook in het nieuws was.

Waarborgfonds vergoed alleen schade aangericht door een motorvoertuig. Zelfs niet schade van een fiets of scooter/brommer.

Hopen dat de verzekering dit grapje dekt anders heel ergs sneu voor de omstander die geholpen heeft.
Het zal je auto maar zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:55

Niet waar, als je radio uit je auto gestolen wordt en jij hebt aangifte gedaan vergoed je waarborgfonds het ook.... ervaringsdeskundige Knipoog

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:26

Oke, dit is wat ons gisteren verteld is.
Wat betrefd schade aan de buitenkant van de auto, ook door imo een deskundige. Misschien dat het verschillend is daarop?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:00

wij hadden het hiet toevallig vorige week bij de BHV cursus nog over.
de verzekering dekt dit dus niet!!
dus nooit doen.
het is dus nog gekker:
als een collega op t werk,naar het ziekenhuis moet,maar niet erg genoeg verwond is om een ambu te bellen,en jij rijd je collega in jouw auto naar het z.h of het Hap, en je krijgt onderweg een aanrijding,dekt je verzekering dit ook niet!!!!
jij, of je auto is niet geschikt om zieken/gewonden te vervoeren.
banketstaaf maar waar!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:10

Nooit geweten dat je een slachtoffer niet in je auto moest zetten.
Ik ga vanavond maar eens mijn polis eens doorlezen, aangezien dit dan bij de clausule uitsluitingen zou moeten staan.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:16

Ja, dat zijn erg knullige dingen! Denk je een keer hulp te verlenen, kom je er met een enorme schadepost vanaf, wat onwijs vervelend lijkt me dat Scheve mond

Ik heb wel van (te) dichtbij een ongeluk meegemaakt waarbij een meisje van de bok van een aanspanning geslingerd werd, door passanten in de auto is gezet en naar de manege is gebracht, daar is uitgestapt, aan de keukentafel is gaan zitten, vervolgens in de auto naar de huisarts is gebracht. Daar werd ze onderzocht en omdat haar nek wat stijf was is de ambulance gebeld om toch maar even na te laten kijken in het ziekenhuis. En wat bleek, naast een boel andere breuken en kneuzingen was haar nek ook gebroken. Ze is door het oog van de naald gegaan dus, maar waarschijnlijk was ze zo in shock dat ze niks voelde/merkte.. nu heb ik geen EHBO-diploma, maar ik weet wel dat als iemand last van z'n nek heeft na een ongeluk, dat ik diegene pertinent niet ga vervoeren of zelfs maar laten bewegen, dat heb ik wel geleerd van dat verhaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:23

Hmmmm, dit wist ik dus ook niet. Bedankt voor de tip!
* Die paardendeken achterin laat ik nog maar mooi liggen; is nog een regendeken ook dus daar kan een slachtoffer prima warm in blijven*

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:25

Heeel banketstaaf voor de helpende medemens maar dit wordt niet gedekt als de auto niet all risk verzekerd is...
Dus idd nooooooit een slachtoffer in je auto zetten!
heb dit jaren al geleerd uit eigen ervaring Bloos
Toen was is het slachtoffer Bloos

Ik heb bij een eenzijdig ongeval mijn auto (nou ja, eigenlijk de auto van mijn broer Nagelbijten / Gniffelen ) total loss gereden...
Direct na het ongeluk ben ik zelf uitgestapt, lang leve adreline zullen we maar zeggen...

Voorbij ganger stopte om me te helpen... die zegt, ga maar lekker warm in mijn auto zitten...
ben zelf naar zijn auto gelopen en ben gaan zitten op de bijrijdersstoel...

Naar mijn idee hoefde er geen ambu te komen.. alleen politie kwam eraan...
die twijfelde toch aan mijn helderheid, dus ambu gebeld...
Ambu geariveerd.. en die vragen hoe voel je je...
op dat moment voelde ik pijn in mijn nek, dus dat vertelde ik... FOUT
vanaf dat moment mocht ik helemaal NIKS meer.. ik kon 100 keer zeggen dat ik zelf wel uit mocht stappen... mocht pertinent NIET.
Kreeg nekkraag om, plank achter mijn rug.. hatsjikideee..
Op dat moment hoorde ik het ambulance personeel aan de eigenaar van de auto vragen of zijn auto all risk verzekerd was
Antwoord was nee...
Als hij ja had gezegd was de schaar er direct in gegaan...
Omdat hij nee zei hebben ze geprobeerd om mij toch zelf uit de auto te krijgen...
vraag niet hoe, maar dat is (gellukig voor die man) gelukt...

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:41

Heb net nog even gelezen op de site van mijn verzekeringsmaatschappij. Daar staan de polisvoorwaarden van de verzekeringen die hun aanbieden.
Ik heb nergens zien staan dat dit onder de uitsluitingen valt.