Reclame "iedere 20 seconden sterft er een kind"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Reclame "iedere 20 seconden sterft er een kind"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:14

ik ben meestal redelijk hard in mijn mening over dit soort dingen,maar ik vind die reactie ook erg ver gaan.

ik moet wel zeggen; mijn neef en zijn vrouw hebben een rondreis door enkele afrikaanse landen gemaakt,waaronder Gambia.
hij vertelde; op zowat iedere straathoek worden condooms gratis aangeboden,er is veel voorlichting,maar veel mensen willen het niet horen en nemen de condooms niet aan...........tja daar sta je dan met je goede bedoelingen!

En tja het zou vreemd zijn toch als Afrika wel voor zou gaan in Nederland?
Wel vind ik dat er enorm veel geld in sommige zaken in het buitenland gestoken word,maar dat is weer een heel andere discussie.

Je moet maar net geluk hebben hier geboren te zijn,dat vind ik absoluut ook

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:16

Dat werkt in de steden zo. Maar ga je het binnenland in, dan is er echt geen condoom te vinden, helemaal nergens! En ook daar komt HIV veel voor.

En verder is het zoals al iemand eerder zei: dat is er door allerlei religieuze (inlandse) tradities zo ingesleten, dat krijg je er niet 1, 2, 3 uit. Dan krijg je dat verhaal van die mannen die geloven dat ze van HIV genezen als ze het met een maagd doen. Zie dat maar eens weg te krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:18

zolang ze daar nog denken dat aids geneest als je het met een maagd doet......ach...nog een lange weg te gaan lijkt mij...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:24

ja,probeer die gekke ideeen er maar eens uit te krijgen.
ik geloof ook dat veel mannen dit voor hun eigen plezier geloven.......arme meisjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:30

geerke schreef:
zolang ze daar nog denken dat aids geneest als je het met een maagd doet......ach...nog een lange weg te gaan lijkt mij...

denk dat daar ook het grootste probleem ligt idd..

En denk niet dat ontwikkelingshulp daar iets aan veranderd... Bloos

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:32

Nee, je kunt heel lang wachten voor daar iets aan gebeurt, daar gaan echt generaties overheen.
Te vergelijken met mijn werk: ik geef les aan een minderheidsgroepering waar de vrouwen flink onderdrukt worden en criminaliteit heel normaal is - wij gaan daar echt (bijna) geen verbetering van merken. Misschien bij de kinderen van de kinderen van hun kinderen (etc)....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:29

momenteel benoem ik mezelf even tot goed doel..

want in NL hebben we het ook allemaal niet zo goed hoor..

alles word duurder.. maar je salaris blijft gelijk Boos!

betaal verdorie 112 euro aan zorgkosten per maand.. pleur 2 maand geleden van de trap en mag vervolgens zelf nog eens 120 euro gaan dokken van een behandeling wat in zijn totaliteit 140 euro kostte!!
waar betaal je dan die zorgkosten voor in godsnaam!!

nee sorry.. geen goede doelen meer voor mij.. we worden hier al uitgekleed!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 01:35

LimaMambo schreef:

betaal verdorie 112 euro aan zorgkosten per maand.. pleur 2 maand geleden van de trap en mag vervolgens zelf nog eens 120 euro gaan dokken van een behandeling wat in zijn totaliteit 140 euro kostte!!

Jezus, dat er zulke egocentrische mensen als jij bestaan Sigaar
Een keer van de trap vallen is niets vergeleken het leed dat de mensen in Congo nu dagelijks hebben.
Nederlanders hebben juist heel goed hier, alleen vaak zijn we te druk met klagen om dat te beseffen.
Jezelf tot een goed doel benoemen, een schop onder je kont heb je nodig!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 01:58

MRmichiel schreef:
LimaMambo schreef:

Jezus, dat er zulke egocentrische mensen als jij bestaan Sigaar
Een keer van de trap vallen is niets vergeleken het leed dat de mensen in Congo nu dagelijks hebben.
Nederlanders hebben juist heel goed hier, alleen vaak zijn we te druk met klagen om dat te beseffen.
Jezelf tot een goed doel benoemen, een schop onder je kont heb je nodig!

belasting dit,, belasting dat.. hogere zorgkosten hier.. hogere accijnzen daar..
maar salaris verhoging of een keer een extraatje? we gaan steeds meer betalen en we zien er steeds minder van terug!

ja hoor.. wat hebben we het goed in NL.. Huilen van het lachen

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:02

Heb het hier gister nog aan tafel over gehad. Er zijn ook wel klinieken in Afrika, maar er zijn mensen die eerst naar de medicijnman of vrouw gaan. Die geven vaak laxeermiddelen, waardoor het alleen nog maar erger wordt .. en dan als het echt niet meer gaat gaan de kinderen wél naar de kliniek waar ze meestal ook dood gaan, omdat het niet meer te redden valt. En dan zegt de medicijnman zo van:"Jaa zie je nou wel, in die kliniek gaat iedereen dood." Dus het probleem zit hem ook in de cultuur. Daarnaast is ook de gedachte dat een man met aids met zoveel mogelijk maagden moet slapen, dan gaat de ziekte over .... Vrouwen hebben niks in te brengen en worden dus besmet.

Ik denk wel dat er hulp gegeven moet worden, maar dat daar goed overna gedacht moet worden voordat dat geld allemaal wordt geïnvesteerd. Er is gewoon een heel erg groot cultuurverschil. En dat los je niet 123 op Lachen

Van sommige reacties valt trouwens m'n mond open: ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Echt ongelofelijk. Misschien hebben sommige mensen in Nederland ontwikkelingshulp nodig op het gebied van normen en waarden .. Bah Misselijk

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:05

LimaMambo schreef:

Ga eens op vakantie naar een derdewereldland, als je weer een keer geld over hebt voor deze luxe.(en kom dat ook van het all-inclusive hotel af Knipoog )
Er zijn genoeg mensen op de wereld die geen dak boven hun hoofd hebben, geen eten en geen drinken. En dan durf jij zulke uitspraken te doen, ik kots van mensen zoals jij.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:48

het is wel moeilijk,om te bepalen wat nu de beste hulp is,aangezien er wel veel geld en vrijwilligers heengaan.....wat is het beste?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:58

Ik denk daar ook steeds aan.
Dat schone drinkwater is ook leuk.... Gaan "ze" als dat percentage niet dood gaat aan diaree, niet dood aan hongersnood? imo los je de problemen dus niet op, voornamelijk cultuur/traditie-problemen zorgen ervoor dat veel "hulp" niet helpt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:00

LimaMambo schreef:
belasting dit,, belasting dat.. hogere zorgkosten hier.. hogere accijnzen daar..
maar salaris verhoging of een keer een extraatje? we gaan steeds meer betalen en we zien er steeds minder van terug!

Voorlopig heb jij hulp KUNNEN krijgen, voorlopig heb jij brood op de plank, voorlopig kan jij je druk maken over het inzakken van je permanent....
Sorry hoor.....

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:02

Shocking, sommige reacties.
Tjonge, ongelofelijk. Ik ga maar op mijn handen zitten Lips are sealed

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:14

zolang het een politiek probleem is kunnen we weinig doen ben ik bang.....het geld wat we geven blijft grotendeels bij dure directeuren hangen.....ik geloof dat nederland het meeste geld geeft aan ontwikkelingshulp van heel de wereld....het dubbele van wat we hebben afgesproken...
armoede in nederland geloof ik niet in...het is maar net wat je onder armoede verstaat...niet de nieuwste I-pod kunnen kopen of niet naar thailand op vakantie kunnen??
Wat ik wel schokkend vind,dat terwijl er zoveel geld naar ontwikkelingshulp gaat ,onze ouderen met poepbillen zitten in het verzorgingstehuis.....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:15

LimaMambo schreef:

waar betaal je dan die zorgkosten voor in godsnaam
!!

Sorry hoor, moet ik nu medelijden met je krijgen? Dat bedrag wat je zelf moet betalen zal je eigen risico wel geweest zijn, de volgende nota wordt volledig vergoed.

Ik ben sprakeloos van de kortzichtige reacties hier in dit topic. Wij hebben als rijke westerse landen toch door de eeuwen heen landen als o.a. Afrika leeggeplukt en sluiten dan onze ogen (zoals velen hier) voor de problemen waarmee ze zijn achtergebleven. Lees een stukje terug dat Nigeria rijk is aan grondstoffen, maar dat ze het zelf verknald hebben door oorlog. Maarrre wie haalt die grondstoffen daar weg? Juist ja: Shell. En wat laten ze daar achter: vervuiling, vervuiling en nog eens vervuiling. En wie steekt die winst in zijn zak: Shell dus (Kóninklijke Shell, nog altijd voor een groot deel Nederlands). Ik lees ook dat er arme sloebers aan de deur komen om te bedelen voor geld.... Boos! Je gaat je toch schamen om in een land te wonen waar mensen zo reageren ! Wees blij dat er mensen bereid zijn om geld op te halen voor het goede doel. Vaak voor onderzoek voor allerlei nare ziektes, die je toch niemand toewenst om te krijgen... Wordt zelf maar eens ziek, dan ben je blij dat die 'arme sloebers' langs de deuren zijn gegaan voor je !

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:16

Dit is een lastige discussie, natuurlijk gun je iedereen overal het beste, maar stel nu gaan we met zijn allen betalen zodat iedereen daar in leven blijft en het "goed" krijgt dan leven die mensen lekker en komt de volgende stap, nog meer mensen (en er zijn er al teveel), die mensen willen uiteindelijk ook koelkast, tv, computer, auto, enz. daar ontkom je niet aan.
Gevolg nog meer vervuiling, nog meer gebruikers van fossiele brandstoffen, nog meer onenigheid, nog meer oorlog.
Hoe gaan we dat dan weer oplossen?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:19

Tavanta schreef:
Dit is een lastige discussie, natuurlijk gun je iedereen overal het beste, maar stel nu gaan we met zijn allen betalen zodat iedereen daar in leven blijft en het "goed" krijgt dan leven die mensen lekker en komt de volgende stap, nog meer mensen (en er zijn er al teveel), die mensen willen uiteindelijk ook koelkast, tv, computer, auto, enz. daar ontkom je niet aan.
Gevolg nog meer vervuiling, nog meer gebruikers van fossiele brandstoffen, nog meer onenigheid, nog meer oorlog.
Hoe gaan we dat dan weer oplossen?

Ok, dus dat wij vervuilen is allemaal prima, maar 'daarginds' moeten ze dat maar niet hebben, want anders wordt het wel errug lastig voor ons. Wat een egoïsme !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:31

ik wil even reageren op iemand die in Nederlandse armoede niet geloofd........daar kan ik me ook kwaad om maken!
het is zo dat we het hier wel beter hebben,maar vergeet alsjeblieft niet dat er hier ook mensen zijn die 'geen cent te makken' hebben!

en dit blijft een gevoelig onderwerp........het is ontzettend moeilijk de juiste oplossing te bedenken

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:32

LimaMambo schreef:

[/quote]

Ga je toch lekker emigreren naar Afrika.................. Koe

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:32

Charlenexx schreef:
crossmonster schreef:
Ik heb ook sterk mijn twijfels bij geld voor goede doelen...

Ik weet toevallig hoe een kleine organisatie omging met de kledingophaalacties....
Ze haalden vooral in de duurdere wijken de kleding op, goede kleding werd verkocht, slechte werd verbrand, en wat er over bleef, werd in pakken geperst, werd drugs tussen gedaan en verschipt Clown
Het geld van de kleding die ze verkochten staken ze , net als het drugsgeld, in eigen zak, ze hadden allemaal een dikke bmw of mercedes....

Ik word ook krankjorum van al die schooiers aan de deur met die collectebus. Ik vind het bewonderingswaardig dat ze het doen, door weer en wind, maar ik vind het eigenlijk een asociale manier om aan geld te komen.

Afrika zou zelf eens wat meer moeten buigen over haar achterstandswijken..

schooiers die langs de deuren komen??? Dat zijn vaak gewoon normale huismoeders e.d. En die komen meestal niet voor Afrika, maar voor de bestrijding van ziektes. En daar moet je áltijd aan geven, daar hebben wij ook zat last mee.

Afrika heeft niets, geen geld, geen goede regering, dus ze kunnen het zelf sowieso niet oplossen. Maar ik vind dat ze net als wij al eeuwen geleden hebben gedaan, gewoon dood moeten gaan en zelf sterker moeten worden. Nu worden ze lui omdat wij ze helpen als niemand ze helpt zal er vanzelf wel iemand op staan die verbetering wil in Afrika. Bedoel ze willen zelf ook niet beter anders zouden ze wel meer hun best doen.

Wil je dat eens ff uitleggen?
Gewoon doodmoeten gaan en dan zelf sterker worden?

iemand anders noemde het al..
EUROPA heeft zich er ooit meebemoeit onlogische grenzen getrokken de boel geplunderd.
Zodra het te heet werd, zijn ze vertrokken en de boel in puin achtergelaten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:33

Ik geloof best wel in Nederlandse armoede. Ook hier kan het schrijnend zijn, maar dat wil niet zeggen dat het daar niet ernstig is. En moeten we nou daar maar geen hulp geven, omdat er mensen zijn die toevallig dichterbij wonen die ook hulp nodig hebben? Denk je dat er daar mensen dichtbij wonen die hulp kunnen bieden in financieel opzicht? Volgens mij niet.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:37

LimaMambo schreef:

Jij denkt zeker ook goed na voor dat je wat stoms zegt?
Mijn god hey..

Uitgekleed?
Jij HEBT een dokter waar je naar toe kan, Nog een opgeleide dokter ook nog.
Indien nodig medicatie.
En van de trap vallen.. Waar hebben we het over zeg?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:41

Blue_Eyes schreef:
Ik geloof best wel in Nederlandse armoede. Ook hier kan het schrijnend zijn, maar dat wil niet zeggen dat het daar niet ernstig is. En moeten we nou daar maar geen hulp geven, omdat er mensen zijn die toevallig dichterbij wonen die ook hulp nodig hebben? Denk je dat er daar mensen dichtbij wonen die hulp kunnen bieden in financieel opzicht? Volgens mij niet.

dat wil ik er ook echt niet mee zeggen,ik wil alleen aangeven dat Nederlandse armoede echt wel bestaat.

ik vind ook dat er wel hulp moet blijven gaan naar 3de wereld landen hoor!