[NM] Gezondheidszorg wil vastbinden patiënten uitbannen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: [NM] Gezondheidszorg wil vastbinden patiënten uitbannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:49

En als iemand een dreigende dwarslaesie heeft ga ik eerst handelen en dan de papieren regelen en dat mag volgens de wet. Indien je daarna wel meteen aan de gang gaat met de regels. In acute situaties mag je altijd ingrijpen.
Als iemand al maanden, weken of dagen hetzelfde gedrag vertoond mag het niet op deze manier.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:09

@ welshcobfan.. natuurlijk mag je iemand fixeren als die persoon zichzelf of anderen in gevaar brengt, dat doe ik zelf ook.. maar ik heb het idee dat het hier over routinematig fixeren gaat.. bijvoorbeeld voor de nacht ivm spoken ed..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:22

ik ben benieuwd met welke alternatieven de BV Nederland komt Lachen

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:30

NoGo schreef:
Mijn ervaring met de zweedse band is alleen maar goed dus kan er slecht over oordelen.
De clienten die aan zweedse band lagen (alleen in bed en meestal ook alleen s'nacht) waren gewoon te druk voor zichzelf bleven niet liggen gingen lopen struinen of rolde van bedden af.Vraag me af hoe ze dat willen gaan oplossen bij elk bed een begeleider in de nacht neerzetten die elke keer zegt ga terug je bed in? Word denk ik een duur grapje.
Is trouwens wel typisch weer een voorbeeld van de mensen die geen verstand hebben daar in Den Haag maar wel de regels bedenken.
(denk trouwens dat het overlijden komt doordat ze te los zitten en de clienten dan onderuit zakken en zichzelf ophangen andere reden kan ik niet bedenken)

Als het goed is heb je hekken om het bed die je omhoog kunt doen!
Een andere mogelijkheid is mischien bed omlaag en een matras ervoor?

Als ze dit bij onze vader hadden gedaan (werd over gesproken) dan waren we nog verder van huis geweest. Hij was in het begin stadium van dementie. Hij raakte al in paniek als hij in auto de gordel om moest hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:39

Das levensgevaarlijk!!!! Sommige klimmen zelfs over de hekken, daarom worden ze gefixeerd. En een matras ervoor werkt niet bij de mensen die lopen, die vallen dan waarschijnlijk nog een keer omdat ze op het matras staan.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:49

Poeh, moeilijk moeilijk. Ook ik kom uit de zorg. Aan de ene kant is er het verstand dat zegt fixeren, om ongelukken te voorkomen. Aan de andere kant, mensen en vooral oudere mensen worden te gemakkelijk betutteld. Sommige mensen die in de zorg werken moeten zich diep en diep schamen. Ze kunnen geen greintje respect meer opbrengen voor de patient, bewoner of client. Want is deze is toch dement. Toch hebben deze oudere mensen allemaal ooit eens alles zelf gekunt. Die handelingen hebben ze stukje bij beetje op moeten geven.

IK vind fixeren vanuit mijn gevoel erg naar. Ik vind het vernederend en een tekort schieten naar de client toe. Als het alleen om s'nachts spoken gaat, gaat mijn voorkeur uit naar sederen.

Zoals ik al zei, moeilijke kwestie. Gevoel of verstand?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:07

jaantsje schreef:
NoGo schreef:
Mijn ervaring met de zweedse band is alleen maar goed dus kan er slecht over oordelen.
De clienten die aan zweedse band lagen (alleen in bed en meestal ook alleen s'nacht) waren gewoon te druk voor zichzelf bleven niet liggen gingen lopen struinen of rolde van bedden af.Vraag me af hoe ze dat willen gaan oplossen bij elk bed een begeleider in de nacht neerzetten die elke keer zegt ga terug je bed in? Word denk ik een duur grapje.
Is trouwens wel typisch weer een voorbeeld van de mensen die geen verstand hebben daar in Den Haag maar wel de regels bedenken.
(denk trouwens dat het overlijden komt doordat ze te los zitten en de clienten dan onderuit zakken en zichzelf ophangen andere reden kan ik niet bedenken)

Als het goed is heb je hekken om het bed die je omhoog kunt doen!
Een andere mogelijkheid is mischien bed omlaag en een matras ervoor?

Als ze dit bij onze vader hadden gedaan (werd over gesproken) dan waren we nog verder van huis geweest. Hij was in het begin stadium van dementie. Hij raakte al in paniek als hij in auto de gordel om moest hebben.

hahaha je moet ze de kost niet willen geven die over de hekken klimmen Haha! Haha! dan heb je nog de stapmatjes (daar gaat een belletje af als er druk op komt, dus weet je dat er iemand uit bed is gekomen)

maargoed, dan zijn ze al uit bed Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:09

HBVisser schreef:
IK vind fixeren vanuit mijn gevoel erg naar. Ik vind het vernederend en een tekort schieten naar de client toe. Als het alleen om s'nachts spoken gaat, gaat mijn voorkeur uit naar sederen.

Zoals ik al zei, moeilijke kwestie. Gevoel of verstand?

IK vind het ook bijzonder vernederend!!!! Ik vind het bizar dat we mensen tegenwoordig zo moeten houden......... want het verschild tegenwoordig niet meer of minder met het konijn in het hok en het paard op stal.......... we onderhouden ze, en daar houd het mee op.....

Kan geen verzorgende wat aan doen hoor!!! laat dat wel wezen, als er genoeg geld was dan kon iedereen weer verzorgen ipv in leven houden.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:40

Je hebt helemaal gelijk KiWiKo!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:47

KiWiKo schreef:
ik ben benieuwd met welke alternatieven de BV Nederland komt Lachen

Ik ben ook bijzonder benieuwd. Ook ik ben geen liefhebber van fixeren, maar sta er wel achter als het niet anders kan.
Ook ik heb weleens iemand gefixeerd wat niet nodig was geweest als er voldoende personeel was.
Ik heb ook wel eens iemand gefixeerd waar hoeveelheid personeel niets voor uit had gemaakt.

Nadeel van sedatie vind ik de vaak lange nawerking ervan en het verhoogde valgevaar daarmee overdag.
Matjes, sensoren, allemaal prima, maar dan moet je wel personeel hebben wat onmiddelijk gaat kijken.
En vallen voorkom je er niet mee meestal.
Het helpt wel tegen dwalen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:31

Ik ben ook benieuwd wat ze dan wel willen voorstellen? Het enige echt veilige wat ik kan bedenken is van de kamer een halve isoleer cel maken, en daarmee voorkom je nog geen vallen.

Leuk is het niet, dat fixeren, maar soms kan je echt niet anders denk ik. Voor de veiligheid van de client en zijn omgeving alleen al.

Mag je in Nederland trouwens in de zorg werken zonder diploma Bloos! *is een beetje geshockeerd*

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:53

Ik zie het nu net op tv. Maar daar laten ze een zweedse band zien waarbij ook de polsen en enkels vastgebonden worden. Ik kan me voorstellen dat dat niet echt fijn is voor een cliënt.

Mijn broer heeft jaren met een zweedse band geslapen. Strak genoeg dat hij mooi rond de buik bleef zitten en los genoeg zodat hij lekker van zij kon wisselen. Hij heeft epilepsie en het niveau van een 2 jarige. Die wil je snachts niet zonder toezicht door het huis hebben lopen en bij een toeval kan hij ook zo zijn bed uit stuiteren. Ideaal dus die zweedse band, het gaf hem ook zekerheid, hij vertikte het om te gaan slapen zonder.

Ik denk dus dat het in sommige gevallen helemaal niet slecht is dus waarom dan verbieden... Misschien liggen de problemen eerder bij het te kort aan personeel dan bij de zweedse band.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:45

BraveSpots schreef:
Ik ben ook benieuwd wat ze dan wel willen voorstellen? Het enige echt veilige wat ik kan bedenken is van de kamer een halve isoleer cel maken, en daarmee voorkom je nog geen vallen.

Leuk is het niet, dat fixeren, maar soms kan je echt niet anders denk ik. Voor de veiligheid van de client en zijn omgeving alleen al.

Mag je in Nederland trouwens in de zorg werken zonder diploma Bloos! *is een beetje geshockeerd*

Volgens mij word er wel meer door de vingers gezien als ze personeelstekort hebben ook in belgie.
Mijn nicht mocht als verpleegster tijdens de vakantie in het ziekenhuis werken na haar eerste jaar, en ze hadden nog specifiek gezegd dat het niet eens uitmaakte of je er door was. Dus de zorg kan ik dan helemaal inbeelden.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:51

In Den Haag zijn ze echt aan het doordaaien Gestoord . Is goed, we gaan niemand meer fixeren bij ons op de IC, eens kijken wat er dan gebeurd en hoeveel doden er bij het lijstje op kunnen als gevolg van autodetubatie (trekken ze lekker de stembandjes mee door de cuff), massale bloedingen (door bijvoorbeeld het zelfstandig uitpeuteren van de arterielijn), of ze knallen uit bed door de nog niet geheel uitgewerkte sedatie en verslappende medicatie. Nee, goed bezig OK dan! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:06

Dit is sinds de zomer al gaande..
Wij moesten ook allerlei opties afgaan en 'uitproberen' bij cliënten omdat de ZB er waarschijnlijk uit gaat.
Prima hoor, mits de opties kwalitatief net zo goed en toereikend zijn.. En wij hadden ze nog niet gevonden.
Cliënten moesten in onhandige jasjes en hesjes liggen, welke vervolgens weer aan het bed vastzaten. Jasje te klein, jasje te groot, armsgaten te groot zodat cliënt de armen eruit kon wurmen, jasje te lang zodat de rits tegen de keel drukte, sluitingen die niet makkelijk te openen waren ( in geval van nood dus i.m.o. net zo levensgevaarlijk ) etc. etc. etc.
Kortom, er wordt weer eens wat geopperd, maar over de gevolgen wordt weer niet nagedacht Boos!

Net zoals dat ze 2 maanden terug 'riepen' dat de separeer ruimtes maar afgeschaft moesten worden, nee dat wordt gezellig Clown ( gelukkig heb ik er verder nog niets over gehoord dat ze dit ook echt door willen drijven )

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:49

BraveSpots schreef:

Ik wil ze de kost niet geven. Ik werk bij een grote organisatie in de gehandicaptenzorg en ik wil niet eens weten wie er wel/ geen diploma hebben...

Maar goed, dat is een andere discussie.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:33

Separeer ruimte was niet verbieden, alleen een doel naar het minder gebruiken in de psychiatrie. Omdat het niet genezingsbevorderend werkt, en je beter aan preventie kon werken doormiddel van een meewerkr.
Dat kwam na een studie die positieve resultaten hierover had.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:08

Ik vraag mij ook af wat voor alternatief ze gaan bieden als ze de zweedse band volledig willen uitbannen...
Want ik ken zat handige mensen die zo over een bedhekje heen klimmen en alsnog uit bed vallen... Sedatie vind ik ook niet alles want niet elke mens reageert daar goed op en sja... ik vond het zelf ook niet leuk toen ik een week onder de sedatie moest leven, werd er totaal gevoelloos en apathisch van. Dus dat is ook niet voor iedereen dé oplossing.
Dus ik denk toch dat je de zweedse band niet volledig kunt uitbannen. Je kan moeilijk mensen vast gaan lijmen Nagelbijten / Gniffelen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 03:24

Ik vraag me af wat ze dan als alternatief gaan bedenken. Sedatie? Zodat mensen niet meer vastgebonden hoeven te worden maar gewoon platgespoten worden? Dacht dat het de bedoeling was dergelijke dingen/ middelen ook te minderen. Ik ben niet per definitie tegenstander van fixatie, zij het onder zeer specifieke omstandigheden.

Als ik alles simpel bij elkaar optel is het een kwestie van OF per direct heel veel meer handen in de zorg, OF vastbinden, isolatie of sedatie. Goede zorg kost geld, en dat is nou net wat men niet wil uitgeven en zeker niet aan zorg.

Net zoiets als het uitbannen van de separeer. Het is een feit dat de separeer vaak misbruikt wordt, maar het is eveneens een onderbouwd feit dat separatie onder bepaalde omstandigheden en bij bepaalde patienten nut heeft en mensen veel sneller weer "terugbrengt in de realiteit" dan welk ander middel dan ook. Soms is het domweg even nodig geen prikkels binnen te krijgen. Maar er word vaak misbruik van gemaakt door mensen die "lastig" zijn even (of iets langer dan even) in de separeer te zetten, door personeelsgebrek.

"grappig" dat dus eigenlijk alles terug te voeren valt op de bezuiningswoede in de zorg van de afgelopen jaren! Tijd om eens op te staan van onze luie achterwerken en er iets tegen gaan doen! Laat ze in Den Haag maar weten dat het zo niet langer kan!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:41

Ik ben van mening dat deze regel zeker aangescherpt kan worden,maar verboden... nee..

Ik werk in een instelling, daar wonen met mensen met epilepsie en een verstandelijke beperking...
de aanvallen snachts zijn soms zo hefig, dat zonder zweedse band, deze clieenten heel hard
uit hun bed vallen... misschien iets breken ? Of nog erger ?

Nee hoor, het is puur voor hun eigen veiligheid, wij kunnen moeilijk 24 uur per dag naast hun zitten.