Zwarte piet racistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Re: Zwarte piet racistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:40

Ik vind het een beetje raar dat sommige mensen hier over hun en wij beginnen te praten, terwijl dat nergens aan de orde is.

En voor de mensen die zeggen, dat de zwarte kleur van de schoorsteen komt.. Krijg je daar opeens ook kroeshaar van? Rode lippen en slavenoorbellen? Waarom zijn hun kleren niet zwart?

De Zwarte Piet in zijn huidige vorm is afgeleid van de slaaf. Er zijn zat plaatjes te vinden van zwarten die in de slaventijd in soortgelijke kleding afgebeeld zijn. Destijds als de vreemde, dierlijke neger, die niet als mens maar eerder als dier werd beschouwd.
Dit kun je wel allemaal gaan ontkennen maar het is gewoon zo. Ga maar googlen.

De volgende stap is, hoe ga je er mee om? Zeg je, ja dit kan eigenlijk niet, dit kunnen mensen als belediging opvatten. Zeg je van, nee het is een Hollands feestje en het moet kost wat het kost blijven zoals het is. Of vraag je aan donkere mensen wat ze er nou van vinden en hoe zij dit ervaren? Er zijn geloof ik maar weinig donkere mensen die hier een groot probleem mee hebben trouwens.

Als je op buitenlandse sites leest over 'ons' Sinterklaas zijn mensen erg verbaasd en geschokt dat dit nog kan in Nederland. Zij zien het als puur racisme. Aan de andere kant is het misschien ook juist mooi dat dit juist kan in Nederland. Dat het verleden niet als een zwarte wolk blijft hangen, maar juist positief wordt gebruikt. Wel jammer dat een normaal gesprek voeren over de herkomst van Zwarte Piet nog steeds vaak leidt tot, 'nee, hij is zwart van de schoorsteen', en 'dat is traditie'!

Aangezien er door heel veel mensen de connectie tussen Piet en een zwarte slaaf niet meer wordt gelegd, is het een optie om het zo te houden als het is. Maar om direct maar te roepen, het is traditie dus het is goed, vind ik erg raar. Er zijn zat tradities waarvan je je kunt afvragen hoe mooi dit is, bv vrouwenbesnijdenis. Traditie is niet per definitie goed, ook niet slecht trouwens.

Ik vond die gekleurde pieten trouwens niet zo'n slecht initiatief. Wel jammer dat heel Nederland er weer volop tegen in ging, schreeuwend over traditie zonder naar de feiten te kijken.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:02

ik heb nooit een link gelegd tussen zwarte piet en slaven, maar dit filmpje vind ik dan dat ze ook niet moeten uitzenden.
kreeg het doorgestuurd via hyves, maar volgens mij is het van het sinterklaasjournaal?
http://www.youtube.com/watch?v=qRyV8MZz ... FH3QC0SKC4

sinterklaas heeft het daar in ieder geval over dat de pieten zijn aangespoeld uit afrika die na 5 december de illegaliteit ingaan.

dan vind ik dat hij ook niet zo moet praten over zijn pieten toch? of vinden jullie dat hij dit niet discriminerend bedoeld?

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:07

Laten we het gewoon een leuk kinderfeest houden. Ik vond het altijd hartstikke leuk om naar de intocht te gaan als kind en heb nooit zoiets gehad van racisme, dat komt dan echt niet in je op. Je wilt alleen pepernoten Lachen
Ik heb van huis uit altijd geleerd dat zwarte piet zwart is geworden van de schoorsteen en niks te maken heeft met huidskleur.
Maar laten we het alstjeblieft leuk houden voor de kids. Lekker liedjes zingen bij de schoen, pakjes avond ect. Het heeft charme en hoor bij nederland.

Laat het dus lekker traditie zijn en blijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:14

ayo schreef:
Ik vind het een beetje raar dat sommige mensen hier over hun en wij beginnen te praten, terwijl dat nergens aan de orde is.

En voor de mensen die zeggen, dat de zwarte kleur van de schoorsteen komt.. Krijg je daar opeens ook kroeshaar van? Rode lippen en slavenoorbellen? Waarom zijn hun kleren niet zwart?

De Zwarte Piet in zijn huidige vorm is afgeleid van de slaaf. Er zijn zat plaatjes te vinden van zwarten die in de slaventijd in soortgelijke kleding afgebeeld zijn. Destijds als de vreemde, dierlijke neger, die niet als mens maar eerder als dier werd beschouwd.

De volgende stap is, hoe ga je er mee om? Zeg je, ja dit kan eigenlijk niet, dit kunnen mensen als belediging opvatten. Zeg je van, nee het is een Hollands feestje en het moet kost wat het kost blijven zoals het is. Of vraag je aan donkere mensen wat ze er nou van vinden en hoe zij dit ervaren? Er zijn geloof ik maar weinig donkere mensen die hier een groot probleem mee hebben trouwens.

Als je op buitenlandse sites leest over 'ons' Sinterklaas zijn mensen erg verbaasd en geschokt dat dit nog kan in Nederland. Zij zien het als puur racisme. Aan de andere kant is het misschien ook juist mooi dat dit juist kan in Nederland. Dat het verleden niet als een zwarte wolk blijft hangen, maar juist positief wordt gebruikt. Wel jammer dat een normaal gesprek voeren over de herkomst van Zwarte Piet nog steeds vaak leidt tot, 'nee, hij is zwart van de schoorsteen', en 'dat is traditie'!

Aangezien er door heel veel mensen de connectie tussen Piet en een zwarte slaaf niet meer wordt gelegd, is het een optie om het zo te houden als het is. Maar om direct maar te roepen, het is traditie dus het is goed, vind ik erg raar. Er zijn zat tradities waarvan je je kunt afvragen hoe mooi dit is, bv vrouwenbesnijdenis. Traditie is niet per definitie goed, ook niet slecht trouwens.

Ik vond die gekleurde pieten trouwens niet zo'n slecht initiatief. Wel jammer dat heel Nederland er weer volop tegen in ging, schreeuwend over traditie zonder naar de feiten te kijken.

Sure.... Rolleyes

ik kan me anders ook voorstellen dat sinterklaas zelf discriminerend is. Het lijkt me niet leuk voor de katholieken om zo'n bisschop in zo'n heilig pak te 'misbruiken' voor een traditie...
Gekleurde pieten... sorry hoor, dat gaat echt nergens over Zo'n dooddoener..

Sinterklaas is gewoon een geweldig feest Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:17

mogen we niet eeeeeeeen dingetje houden uit onze cultuur????????? alsjeblieft??? als het u blieft????

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:18

It's every year the same bullshit....

En het zijn meestal de blanke mensen die het discriminerend vinden...

edit:
KiWiKo schreef:
mogen we niet eeeeeeeen dingetje houden uit onze cultuur????????? alsjeblieft??? als het u blieft????

helemaal mee eens
Laatst bijgewerkt door Moon op 13-11-08 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:19

Er zijn veel verschillende verhaaltjes over de herkomst van zwarte piet.
* Het schoorsteenveger-verhaal
* De zwarte slechte tegenhanger van sinterklaas (was géén neger, maar een entitiet/demoon achtig iets)
* De slaaf die door sinterklaas is vrijgekocht en uit dankbaarheid bij hem blijft om hem te helpen

Nog steeds niets discriminerends aan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:21

verootjoo schreef:
Sure.... Rolleyes

ik kan me anders ook voorstellen dat sinterklaas zelf discriminerend is. Het lijkt me niet leuk voor de katholieken om zo'n bisschop in zo'n heilig pak te 'misbruiken' voor een traditie...
Gekleurde pieten... sorry hoor, dat gaat echt nergens over Zo'n dooddoener..

Sinterklaas is gewoon een geweldig feest Lachen

Sinterklaas wordt ook niet misbruikt.
Sint Nicolaas, bisschop van Mira, kreeg veel geld toen zijn ouders stierven. Dit geld gaf hij aan arme mensen, tot hij dood ging op 6 december.
Sinterklaas is de herdenking van zijn sterfdag en de bijbehorende cadeau's zijn om te herdenken dat hij ook alles weg gaf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:23

weet ik ook Tong uitsteken Was ff als voorbeeld... Op zo'n manier kun je namelijk van alles iets discriminerends maken Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:24

ayo schreef:

maar denk je nou echt dat de kinderen er ook zo over denken, ik niet op die leeftijd, oor mij kwam het door de schoorsteen, ik stond er niet bij stil dat kleren dan ook zwart moesten zijn, het ging mij erom of er wat in mn schoen zat en om de pepernoten Bloos

waar leg je dan de grens, ik kan ook wel gaan roepen dat ik me gediscrimineerd voel bij het woord blanke vla of bleekwater.
Joden kunnen zich ook gediscrimineerd voelen vanwegen de jodenkoeken.

IndianLady schreef:
Idd, de negerzoen is al verboden. Straks volgen de jodekoeken en de blanke vla. Of wat dacht je van de elven (lilliputters) van de Kerstman. Voelen die zich ook achtergesteld?

Tjonge waar iemand zich al dan wel niet druk overmaakt.
Ook ik heb nog nooit de link gelegd met zwarte pieten en slavernij. Juist dankzij mensen die dit iedere keer weer oprakelen krijg je dit soort gezeur.

Dit vind ik ook een goed voorbeeld, wat moeten we daar aan doen, kerst stoppen of de elven langer maken?

Nog even en de feesten uit oze cultuur zijn verdwenen vanwege rasisme en mogen we alleen nog meedoen met de feesten uit andere culturen, en dat is dan geen rasisme.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:28

@ Areke: Als de elfen langer worden, worden de mensen met puntoren gediscrimineerd Clown

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:33

Daar hebben ze tegenwoordig hele goee klinieken voor Tong uitsteken
Misschien weet Marijke Helwegen er nog wel een paar Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:22

jongens toch ik voel me wel zwaar beledigd nu Tong uitsteken

nee kom op zeg,wat een aanstellers.........en die gekleurde pieten....wat een dikke onzin,weg drmee!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:29

Kom op zeg, het is een traditie. En ik wist als kind ook wel het verschil tussen een gewone "donkere man" en zwarte piet. Eigenlijk heb ik het idee dat Zwarte Piet juist dat beetje discriminatie wegneemt, en over de zak en de roe praat tegenwoordig niemand meer.
De kerstman heeft ook hulpjes toch? Elfjes? Dat vind ik discriminerend tegenover alle kleine mensen ROFL
Waar mensen zich tegenwoordig al niet druk over maken, terwijl Sinterklaas nog steeds door het volk wordt verkozen als onze belangrijkste traditie. Ik maak me meer zorgen over het feit dat het suikerfeest op de 16e plek staat, terwijl dat helemaal geen Nederlandse traditie is!
Als student cultureel erfgoed vind ik echt dat wij dat beetje cultureel erfgoed moeten omarmen en behouden. Wij mogen ons niet uitspreken over de tradities van andere culturen ( want owee als wij een kwaad woord zeggen over de gemiddelde islamiet ), maar andersom mag het wel? Kom op zeg.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:37

suikerfeest op de 16e plek???damn........

verder ben ik het met je eens

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:41

Er zijn zoveel dingen die een andere geschiedenis hebben dan dat ze nu betekenen. Wat vroeger is moet niet nu zijn, en dat is voor zwarte piet ook zo.

Ik zag op de intocht mama's en kindjes van alle kleuren en geuren die heel veel plezier hebben, denk niet dat er weinig zich druk om dit maakte. Neen dat moet een select groepje zijn die het erger maakt dan het is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:42

heel wijs gezegd,amen

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:46

faye schreef:
Ik vind het zwaar overdreven! Dit is een traditie die al heel lang heerst in Nederland. En wat mij betreft houden we die zo. Geven en nemen zullen we maar zeggen.

Ik ben het hier ook helemaal mee eens.
Waarom word alles toch altijd als racistisch gezien als het zwart is

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:47

nou, ik vind er wel wat inzitten..
Luister eens naar een heel bekend sinterklaasliedje..
Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch wel goed..
vind ik nou niet echt vriendelijk..
Ik zou het een te gekke actie vinden als alle zwarte pieten onder de douche gingen, en dat er alle kleuren pieten vanonder komen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:49

ja sommige mensen zoeken ook alles uit om over te zeuren.

ach hier blijft zwarte piet gewoon zwart hoor!

ja dat liedje klinkt misschien niet zo aardig maar je bent wel een hele grote zeurPIET als je daar over dat kleine zinnetje zeurt terwijl iedereen donders goed weet dat het niet in die toon geschreven is zegmaar.

ik vind gekleurde pieten onzin...........komop zeg

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:49

Nee, zwarte piet is niet rasistisch.. En ach wat het vroeger betekende of waar het uit ontstaan is dan praten we over een lange tijd terug wat nu niet meer aan de orde is.. Zwarte pieten zijn nu de mensen die de kinderen blij maken met snoep en zeg nou zelf.. het is toch een super gezellig feest? En in de stad bij aankomst zag ik toch echt alle mensen met verschillen herkomsten bij elkaar die allemaal genoten van de vrolijke pieten Lachen Niemand die zich druk maakt over de zwarte schmink Lachen

buster4ever schreef:
ik vind tallemaal maar zeer overdreven zwarte piet hoort erbij het in nederlandse traditie...
nog ff en nederland is straks marokane turke land..

Ik vind, zeker gezien je leeftijd, dat je deze opmerking gewoon achterwege kunt laten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:51

Staat ook als je stout bent krijg je de roe....
Waarom word daar niet over gevallen, neen daar kun je geen slachtoffer rol geven.
Verder nog geef je zelf aan dat de kleur afwasbaar is, dus gewoon van de kachel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:52

haha de roe kunnen ze nog zien als potentiele kindermishandeling.....

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:55

Ik vind dit wel weer een beetje overdreven... Het is idd een traditie.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:02

Ik heb altijd geleerd dat Zwarte Piet zwart ziet van het roet van de schoorstenen waar hij doorheen gaat.

Maar wat jammer dat hier zo'n ophef over gemaakt moet worden.

In de tijd dat de Negerzoen, Zoen werd, toen kwam er op een dag een vrouw met een donkere huidskleur in de supermarkt (om het zo eventjes te zeggen) en die vroeg duidelijk, "kunt u mij vertellen waar de Negerzoenen staan?"

Denk je dat de donkere mensen zich daar werkelijk druk over maken?