moet het even kwijt (over de zorg)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: moet het even kwijt (over de zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:07

C_arola schreef:
Volgens mij zijn er nog niet echt veel van die verpleeghuizen of wel? Hoor namelijk vaak alleen de standaard ''verpleeghuizen'',

Maar er komen er veel meer bij! (gelukkig!) Ik heb goede hoop voor de toekomst, hoe vreselijk het nu ook lijkt. Er komen steeds meer kleinschalig woonprojecten ook in verzorgingshuizen. Ik zit zelf nog te twijfelen of ik die stap zal maken alhoewel het me zwaarder lijkt dan wat ik nu doe. Maar hier bij ons in de buurt schieten ze als paddenstoelen uit de grond!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:15

ja ik wil dan voor dierenartsassistente gaan ofzo, wel weer een opleiding van 4 jaar maar dat heb ik er wel voor over als dat de baan van mijn leven wordt...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:17

Dat hoop ik inderdaad ook, maar ik zie zo tegen verslagen maken op.
Ik wil dus volgend najaar de opleiding paardenhouderij gaan doen, ik heb nu mn huidige baan in de zorg opgezegd. Dus ik moet die tijd tussen januari en augustus/september overbruggen Bloos

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:25

ik ben nog in de fase van informatie aanvragen enz. en heb mijn baan dus nog niet opgezegd...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:37

Door een aantal dingen tegelijk heb ik de beslissing genomen om het wel te doen. Ik heb het totaal niet meer naar mn zin.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:38

ik ook niet en loop daardoor ook veel met lichamelijke klachten...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:54

Ik ben net begonnen met een opleiding tot hbo verpleegkundige, maar zelfs in de lessen speelt de factor geld al een grote rol. Bij elke interventie die je toepast moet je kijken of het wel uit kan. Scheve mond Vraag mij soms af waarom ik deze opleiding doe, zeker als ik dat weer allemaal zo hoor..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:05

Ik herken preies wat je zegt,maar dan van een andere kant.
Ik ga standaard 1 dag in de week naar een vriendin van mn oma. Het kost mij een vrije ochtend, maar die vrouw wordt er zo gelukkig van.
Ik was haar altijd, omdat ze vanuit het tehuis maar 1 keer per week (som 1 keer per 1,5 week) wordt gewassen....
Toen ze erachter kwamen dat ik dat elke week deed werd ze HELEMAAL NIET MEER GEWASSEN! het werd immers al gedaan en zo scheelde het weer tijd.
Sinds dien neem ik zelf een washandje en een handdoekje mee in mn tas, want dat was waaraan ze konden zien of ze gewassen werd.... NU wordt ze dus 2 keer in de week, of 3 keer in de 2 weken gewassen....

Om het over frisselucht nog niet te hebben.... 2 keer per week een half uurtje buiten zitten, maar dan alleen als het mooi weer is en het personeel de tijd heeft, een voor een zetten ze alle oudjes in rolstoelen buiten.
Zodra alles buiten staat beginnen ze de eerste alweer binnen te zetten....

Ze is altijd heel gelukkig als ik kom, want dat betekend dat ze wordt gewassen, dat we buiten een wandelingetje van een uurtje maakt (ja, ook in de regen) en een kopje koffie drinkt onderweg. Ik zie haar elke week weer opleven als ik kom.

Al ik op vakantie ben geweest (van de zomer 3 weken) dan ziet ze er dood ongelukkig uit... Zelf heeft ze geen kinden en is vroeg weduwe geworden...

daar zit je dan op je oude dag!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:13

Ik werk zelf al een aantal jaar in de zorg ( verpleeghuis).
Maar als ik hier dingen terug lees dat mensen maar 1 x in de week gewassen worden breekt toch wel mijn hart.
Is dit serieus waar? Dit kan toch gewoon niet? daar zou toch echt iets mee gedaan moeten worden....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:41

@timokyana: helaas is het echt waar.
En het tehuis waar de vriendin van mijn oma zit hebben ze zo'n personeels tekort dat als je zelf een bewoner wast elke week, zij het niet meer doen....

Als ik zie hoeveel "mijn" oudje opleeft als ik 3 uurtjes per week tijd voor haar vrij maak (soms iets meer, soms iets minder) dan realiseer ik me pas echt hoeveel sommige mensen normaal contact missen. Dat klein beetje persoonlijke aandacht doet ze zo onwijs opleven.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:46

Maar wat doen de verzorgenden/ verpleegkundigen dan de gehele dag? Ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken.
Wij zijn van 7-9 aan het wassen van 9-10 ontbijt en daarna weer wassen tot 12 uur voor het middageten en desnoods daarna nog.
Ook de avonddienst moet weleens iemand douchen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:18

ik word hier echt erg verdrietig van.
nu werk ik wel in de zorg,maar niet in een tehuis.
ik werk in een apotheek,maar heb ook vaak te maken met zorginstellingen als verpleeghuizen ed,en de sporadische keren dat ik er kom,is het gewoon zielig om te zien.
ook wij in de apotheek merken heel erg dat er zo bezuinigd word.
de tonnen waarover in de media gesproken worden vallen nog vies tegen.

ik vind het zo triest voor de mensen die helemaal niemand meer hebben,of maar 1x per week gewassen worden....ik zou zeggen dat men eens flink wat van het ontwikkelingsgeld in de mensen in NL moet steken......

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:30

Marietje zoals jij het zegt heb ik het nog nooit meegemaakt, ja wel kwa douchen in het huis. Maar elke dag werden ze gewassen, vaak 2 keer per week gedoucht en op zondag een kattewas tenzij ze onder de def zaten.
Maar 1 keer per week gewassen worden? Nee dat heb ik nog nooit meegemaakt.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:35

k vind het ook maar raar, waar ik nu werk staan we met 2 op 8 soms met 3 op 8.

We hebben nu een nieuwe collega, en die vertelde ook, zei stonden met 2 op 40, nou niet normaal meer Huilen

nu word trouwens bij ons wel iedereen elke dag gedoucht, de enen helft smorgens en de andere helft savonds.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:43

Het tehuis waar ik het over heb staan ze ook ongeveer 2 op 40, en dan moeten ze ook het eten zelf ronddelen en de mensen helpen met eten.
En tja, dan moeten mensen nogal is wachten op iets. gelukkig bestaan er magnetrons... als er 5 mensen geholpen moeten worden met eten, tja, dan ben je al snel bijna een uur bezig. Die oudjes eten niet zo snel.

En ja, een keer wassen, meer niet. Als het erg druk is (iemand overleden, nieuwe bejaarde erbij etc) dan gebeurt het wel is dat deze mevrouw maar 1 kee rin de 1,5 week werd gewassen.
En ik overdrijf echt niet!
in sommige instellingen is het echt schandalig!

Mocht mijn oma ooit in een tehuis terecht komen, dan hoop ik dat ze wel in een goede instelling terecht komt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:37

Kamers van 3 bij 3 Verward Sorry hoor, maar hier moet ik toch een beetje om lachen, mijn paard d'r stal is zo groot!
Er zijn wettelijknormen hoe groot een kamer moet wezen en dat is zeker geen 3 x 3.
Verder, ja, er word sterk bezuinigd op de zorg, maar personeels te kort word ook veroorzaakt door de vergrijzing, dus meer zorgvragers en minder zorgverleners en als mensen dan ook nog stoppen met hun baan in de zorg omdat "ze het zo erg allemaal voor die mensen vinden" krijgen we nog minder personeel!
Bij ons in het verzoringshuis krijgt iedereen de zorg die hij of zij nodig heeft, dus elke dag wassen en zelfs elke dag douchen als mensen dit willen, ja er is minder tijd voor praatjes etc, maar goed, zo worden er bij ons 5 a 6 middagen per week, twee avonden per week activiteiten verzorgd, mensen kunnen bij ons dagelijks dineren in groeps verband, maar ook op hun kamer als zij dat liever willen, elke dag is een koffie uurtje 's morgen, zeer geregeld zijn er lekkere maaltijden of worden er grote activiteiten georganiseerd. Wilt iemand liever op de kamer blijven of kan hij of zij niet naar de grote zaal dan krijgen ze hun aandacht van ons op de kamer. Tuurlijk kan het altijd beter en willen we meer, maar met zo'n negatieve instelling instelling word het echt niet beter.
Dat wilt overginds niet zeggen dat we ons niet hoeven te laten horen, toevallig had ik vandaag een klankbord uur met de directeur, we konder onze hekelpunten aangeven en er werd gekeken voor oplossingen.
Misschien hebben wij het hier in het zeeuwse luxe, hoewel wij hier meer last hebben van de vergrijzing dan andere plaatsen in het land, maar toch bedenk ik me steeds dat het echt allemaal erger kan!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:40

@ letizia: dan werk jij in een verzorgings tehuis waar de bewoners het goed hebben!
Ik denk dat het deels ook met de maandelijkse kosten/bijdrage te maken heeft.
Ik wil niet zeggen dat het in elk tehuis zo is, maar het komt wel degelijk voor!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:54

Het komt inderdaad voor.
Ik heb een keer alles van mijn vader zijn bed afgescheurd, was te vies om aan te pakken. Douch, 1x in de week als het goed is.
Kan zo wel verder gaan. Dit heeft niets met de vergrijzing te maken maar met beleid. Personeel wil wel maar kan niet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:57

En waar denk je dat een beleid op gebasseerd word?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:03

denk dat het beleid van de overheid wordt bedoeld?

Ik denk dat het voornamelijk komt vanwege de bezuinigingen. Als er steeds minder geld beschikbaar is voor de zorg zal er toch ergens op bezuinigd moeten worden. En de grootste kostenpost is personeel

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:34

@Letizia: ik zou graag het adres willen van je werkplek dan kom ik daar nu ter plekke solliciteren en heb ik 0% twijfel meer of ik in de zorg wil blijven Clown
Nee even zonder dollen, zo zou ik dus echt wel willen werken.
Hier in de omgeving niets dan negativieteit over zorg.
Ik denk dan ook persoonlijk dat hoe kleiner de instelling hoe beter de zorg.....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:11

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:17

Maar nog even voor de duidelijkheid, bij ons is echt niet alles koek en ei, wij worden ook gekort op personeel, er loopt bij ons ook gedemotiveerd personeel rond en zo is de cirkel rond. Ik blijf er bij dat het gewoon belangrijk is dat je zelf gemotiveerd blijft en je best blijft doen voor je clieënten Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:18

Wij hebben juist veel cliënten die maar 1 x per week gedouched willen worden. Het is ook een andere generatie die iedere dag douchen vaak maar flauwekul vind. Maar ze moeten wel zelf die keus kunnen maken...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:01

Bij ons is het gelukkig haast wel elke dag mogelijk om te douchen op eigen verzoek. Ligt aan de bezetting op de dag zelf.
Wel word iedereen gewassen en zelfs savonds is op verzoek een onderbeurtje mogelijk.
Gelukkig kunnen wij bijna in onze nieuwbouw. Wij gaan over naar het kleinschalig wonen, groepen van 6-8 clienten en daarop 1 verzorgende/verpleegkundige. Zal denk ik al een hele hoop schelen.
Als ik het zo lees, hebben wij het in 'ons 'huis zo slecht nog niet.
Al mis je wel de tijd voor een goed gesprek en om eens wat leuke dingen te doen.
de dagen zijn allemaal hetzelfde en dat vind is zo ontzettend triest in de zorg.