Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VonDutch

Re: Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:20

Wat vreselijk..
Mijn moeder werkt bij die instelling zie ik net Scheve mond

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:36

Jordy schreef:
benangelique,
Aan die optie had ik nog niet gedacht... dat iemand anders idd in de problemen kan komen en als je er dan alleen voor staat...
Maar dat kan dan toch gewoon niet?
één iemand die daar dan in z'n eentje verantwoordelijk voor is?!

nee, het kan niet nee maar nood breekt wetten en het gebeurt dus vele malen vaker dan wenselijk is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:38

Marigold schreef:
benangelique schreef:
ook ik vind het erg kort door de bocht om de verpleegkundige de schuld te geven. het is eerder een probleem van de zorginstelling: te weinig mensen, te veel taken.

ja daag!!
echt als het zo is he, dan wil ik het als ouder weten, en zou ik mn kind weer ophalen!
dan maar je leven op de kop omdat gehandicapt kind op die leeftijd weer thuis woont,
dan maar weer pgb en alles zelf inkopen, maar dit???

verschrikkelijk, echt heel erg!! Boos!

en als ik er zelf zou werken zou ik de cliënt niet achterlaten, maakt niet uit wát voor urgents er tussendoor komt!
dat kan gewoon niet!
(o ik ben heus niet een beetje boos hoor, door dit bericht Nagelbijten / Gniffelen )

je mag best heel boos zijn, maar kan je mij nu echt vertellen dat je een client niet achter zou laten op het moment dat een ander een epileptische aanval oid krijgt en daardoor zichzelf ernstig in gevaar brengt? dan is het toch kiezen tussen 2 kwaden?
als ouder weet je vaak dat je kind in een instelling niet altijd alle zorg kan krijgen die wenselijk is. er is een enorm tekort aan personeel en daardoor is het aanwezige personeel vaak ziek door overvraging en te lange werkdagen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:43

... Het is eventueel wel makkelijk om met het vingertje naar die mevrouw te wijzen. Boos! Weet iedereen dan allemaal exact wat er is gebeurd, waardoor die vrouw even elders heen moest? Werkdruk?... Hoeveel clienten en 1 begeleider gezien eventuele bezuinigingen?..
En wat gebeurde er op dat moment elders? Epileptie? Bewoners die stikten? Elkaar verwondden? Vielen?.. Ach gut

Tuurlijk is dit afschuwelijk, maar onderschat de werkdruk en verantwoordlijkheden niet van een begeleidster, als je dit werk doet doe je het niet vanuit onverschilligheid, daar is het te zwaar, specifiek En te slecht betaald voor! Knipoog
Kortom, mensen kiezen dit vak met hun hart! Ach gut

Hoe hard ook, ik denk dat dit in heel veel instellingen kan gebeuren in Nl gezien de omstandigheden en ga er dus (gezien mijn eigen werkervaring) niet vanuit dat het te maken heeft met slordigheid of eigenwijsheid. Bloos

Deze begeleidster wordt nu gestraft met een schuldgevoel van hier tot ginder, da's al een straf an sich... Ach gut

Oordeel daarom niet te hard, hoor. Knipoog

Kan me een enorme boete nog voorstellen maar eventueel geen gevangenisstraf of i.d., nee; ze kunnen de vrouw beter slachtofferhulp aanbieden...

Maar het gewoon "stom" noemen, vind ik te makkelijk. Bloos

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:21

Heel verschrikkelijk.

Maar ook heel verschrikkelijk voor die medewerkster, dit was echt niet haar doel denk ik.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:39

Vreselijk dit, maar ik denk dat zo'n verhaal 2 kanten heeft..
ik werk nu sinds september in de zorg als leerling verzorgende IG, de werkdruk is ontzettend hoog en zelfs als leerling gooien ze je in het diepe hoor.. er is véél te weinig personeel, de mensen werken kei en kei hard, en op die manier gebeuren er gewoon ongelukken. Wat niet wil zeggen dat zulke dingen mogen gebeuren want het is afschuwelijk, voor de familie van deze cliënt maar ook voor de medewerkster, maar gezien de werkdruk kan ik begrijpen dat zoiets gebeurd. En nogmaals; ik praat het niet goed, want zoiets mág absoluut niet gebeuren...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:43

Wat verschrikkelijk voor de familie van de vrouw zeg....
Ik vind het terecht dat de vrouw wordt ontslagen! Dit kan gewoon niet, zeker als er duidelijke instructies zijn gegeven..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:52

Chantal........ ik denk dat je niet veel begrijpt hoe het er aan toegaat in tehuizen Lachen

Ik vind het niet terecht...........

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:40

Ik denk dat je heel moeilijk een oordeel over zoiets als dit kan vellen.
Ik ken het heel persoonlijk dat mijn broer in een woonvorm is overleden, totaal ander verhaal als dit en dat was wel zeer nalatig, ook toegegeven door de woonvorm off-recort.
Maar in deze situatie durf ik niet zomaar te zeggen dat het de schuld van de verpleegkundige is.
Dat kun je pas zeggen als je de gehele situatie kent en dat kennen we hier niet.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:11

het is heel makkelijk om dit allemaal op die vrouw af te schuiven.

ik weet waar ik over praat want ik werk zelf in een instelling.
verdrinken kan je nog in een bodempje water, dus in bad in risicovol en je kan de cliënt niet alleen laten.
ik blijf altijd het liefst rondom de badkamer als ik kids in bad heb zitten. maar soms gaat de telefoon, of gebeurt er iets beneden, of dat kind doet het zo goed in bad dat je het wel vertrouwd en even weg loopt.
wie weet was er sprake van een crisissituatie waardoor de werkneemster even weg moest?

het is heel makkelijk hoor, begeleiders overal de schuld van te geven. soms zal het ook aan de begeleiding liggen. maar vergeet niet de werkdruk doordat de overheid niet genoeg vrij wil maken voor de zorg.

ik slaap op 13 kinderen in het weekend. onverantwoordelijk, kan ik geen verantwoordelijkheid voor nemen heb ik aangegeven, omdat ik niet de veiligheid van 13 kids kan garanderen in mijn eentje. maar stel dát er wat gebeurt, dan hang ik gewoon, heel simpel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:15

Heel erg, ook voor de verpleegkundige want die zal het vast niet zo bedoeld hebben.
Ik denk dat hier wel naar voren komt hoe weinig personeel er is in de zorg, er staat zoveel druk op de verpleging dat ze mensen die eigelijk niet alleen mogen blijven toch alleen laten.
Vind het heel triest, voor alle betrokkenen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:24

Wat vreselijk zeg voor de nabestaanden en alle andere betrokkenen...
Wel erg stom om dit te vergeten..maar je weet ook niet hoe het verder gegaan is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:51

Tsja, is vergeten stom? Of kan elk mens doordat alles tegelijk ineens gebeurt- wel eens heel even tekort schieten qua functioneren?..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:08

Milo, jouw verhaal herken ik heel erg. Op de woonvoorziening waar ik werk wonen 22 bewoners, en als ik slaapdienst heb ben ik dus alleen met 22 bewoners. Pas geleden hadden wij een ontruimingsoefening, zodat we weten wat we moeten doen als er brand is. Ook de situatie wat te doen als je alleen staat werd omschreven. Ik heb toen aangegeven dat ik dus niemand ga proberen te redden als ik alleen sta, want 70% van de bewoners kan geen traplopen en bij brand mag de lift niet gebruikt worden. Als er met mij wat gebeurt is er niemand meer die kan vertellen wie in huis is er waar die personen te vinden zijn. Ik bel dus 112 en zorg dat ik beschikbaar ben als de brandweer op de stoep staat. Als je alleen staat kan er van alles gebeuren waardoor je onverwacht even weg moet, en dus iemand of een groepje mensen even alleen moet laten.
Dat is misschien niet verantwoord maar wel een risico wat je loopt in de zorg. Het is alleen wel heel erg dat dit ook fataal af kan lopen. Daarom moet je altijd met elkaar open de risico's van je woonvoorziening bespreken en blijven zoeken naar oplossingen waar iedereen mee kan werken. Als dit nodig is zullen er stappen richting het management genomen moeten worden, zodat zij kunnen bijdragen aan een oplossing of in ieder geval weten hoe de zaken liggen. Ik vind ontslag de makkelijkste oplossing, daarmee los je het werkelijke probleem niet op.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:48

ja daag!!
echt als het zo is he, dan wil ik het als ouder weten, en zou ik mn kind weer ophalen!
dan maar je leven op de kop omdat gehandicapt kind op die leeftijd weer thuis woont,

en als ik er zelf zou werken zou ik de cliënt niet achterlaten, maakt niet uit wát voor urgents er tussendoor komt!
dat kan gewoon niet!
(o ik ben heus niet een beetje boos hoor, door dit bericht Nagelbijten / Gniffelen )

Hier wil ik wel even op reageren want als een Client een badprotocol heeft dat hij niet alleen mag worden gelaten en je alarm gaat af wat doe je dan kies je voor je collega die ergens door een client in elkaar word getrapt of je client.
Er vanuit gaande dat je alleen bent????
Antwoord is dus voor je collega!!!
Stop eruit en lopen....
Als je als ouder weet wat er allemaal binnen een instelling gebeurt geloof me dan doe je kind niet meer weg!!!

Vind het verschrikkelijk voor de vrouw + familie....
Maar nog veel meer voor de verpleegster want die moet leven met het feit dat ze deze client heeft laten verdrinken.
En geloof me de instelling trekt zijn handen van je af en je kan zelf verantwoorden waarom je wegliep en dan word er echt niet gezegd ja maar dat er personeelstekort is en er een urgent iets voorviel in de huiskamer daar hebben we niets mee te maken.
Laat de clienten in de huiskamer elkaar maar af maken JIJ had gewoon bij dat bad moeten blijven!!!
(uiteraard als voorbeeld want je weet natuurlijk niet waarom ze weg liep)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:32

NoGo schreef:
ja daag!!

dat kan gewoon niet!

Hier wil ik wel even op reageren want als een Client een badprotocol heeft dat hij niet alleen mag worden gelaten en je alarm gaat af wat doe je dan kies je voor je collega die ergens door een client in elkaar word getrapt of je client.
Er vanuit gaande dat je alleen bent????
Antwoord is dus voor je collega!!!
Stop eruit en lopen....
Als je als ouder weet wat er allemaal binnen een instelling gebeurt geloof me dan doe je kind niet meer weg!!!

Vind het verschrikkelijk voor de vrouw + familie....
Maar nog veel meer voor de verpleegster want die moet leven met het feit dat ze deze client heeft laten verdrinken.
En geloof me de instelling trekt zijn handen van je af en je kan zelf verantwoorden waarom je wegliep en dan word er echt niet gezegd ja maar dat er personeelstekort is en er een urgent iets voorviel in de huiskamer daar hebben we niets mee te maken.
Laat de clienten in de huiskamer elkaar maar af maken JIJ had gewoon bij dat bad moeten blijven!!!
(uiteraard als voorbeeld want je weet natuurlijk niet waarom ze weg liep)

makkelijk oordelen vanachter je pjoeter, dame, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:35

Detour, tegen wie heb je het nou, tegen mij (is mijn quote) of tegen NoGo?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:35

Tegen No Go, die precies wist hoe zij had gehandeld.
Ik vind dat zo lekker makkelijk.
Tuurlijk is het echt afschuwelijk, maar het ligt niet zo simpel in de zorg op de werkvloer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:37

NoGo schreef:
ja daag!!

)

oja joh???? ben je 70 mag je voor je 40 jarige dochter zorgen die behoorlijk gehandicapt is..............

nee hoor, ga je niet doen Haha! Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:38

Een vriend van mij doet een opleiding en verzorgd voor zijn stage meervoudig gehandicapten. Deze jongen zit in zijn eerste jaar en loopt dus stage.

Laatst was hij alleen met een patiënt (geloof ook in bad doen) en deze kreeg een epileptische aanval. Die jongen stond er op dat moment helemaal alleen voor! Dat kan toch niet?! Zelfs een stagair moet het dan dus maar uitzoeken. Hij kon ook niemand oppiepen ofzo...
Maar gelukkig loste hij het beter op, eerst patiënt uit bad en op bed leggen en daarna hulp halen Knipoog .

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:40

ik vind het verschrikkelijk dit te lezen wat er gebeurd is, ik weet absoluut niet hoe het er aan toe gaat in de zorg maar ik vind wel dat als je iemand die zwaar gehandicapt is en niet voor zich zelf kan opkomen verzorgt in bad dat je deze onder geen beding alleen mag laten, dat vind ik wel heel erg. en op grond daarvan vind ik het ontslag terecht, maar ik weet niet wat zich daar verder heeft afgespeeld

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:40

Precies. Door fouten van het beleid van onze smeerkaasfabriek zou het kunnen zijn dat onze locatie sluit met als gevolg dat een vader van 75 met hartklachten zijn autistische zoon in huis zou willen nemen maar het eigenlijk niet aandurft... Ach gut

Fulltime zorgen als fysiek en mentaal jong mens voor een gehandicapt kind is al een enorm zware belasting. Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:43

eilleen333 schreef:
Een vriend van mij doet een opleiding en verzorgd voor zijn stage meervoudig gehandicapten. Deze jongen zit in zijn eerste jaar en loopt dus stage.

Laatst was hij alleen met een patiënt (geloof ook in bad doen) en deze kreeg een epileptische aanval. Die jongen stond er op dat moment helemaal alleen voor! Dat kan toch niet?! Zelfs een stagair moet het dan dus maar uitzoeken. Hij kon ook niemand oppiepen ofzo...
Maar gelukkig loste hij het beter op, eerst patiënt uit bad en op bed leggen en daarna hulp halen Knipoog .

Tuurlijk en dan een claim aan je broek krijgen omdat je eerst een client uit bad heb gehaald, en die client die in zijn aanval gestikt is op de gang heb laten liggen omdat je dus eerst die ene uit bad heb gehaald Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:44

KiWiKo schreef:
Tuurlijk en dan een claim aan je broek krijgen omdat je eerst een client uit bad heb gehaald, en die client die in zijn aanval gestikt is op de gang heb laten liggen omdat je dus eerst die ene uit bad heb gehaald Haha!

Hoe had hij het anders kunnen oplossen dan? Ik vind dat hij goed heeft gehandeld. Het is de fout van de begeleider om een student in zo'n situatie alleen te laten zoder de mogelijkheid om hulp op te roepen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:45

Ik vind het ook niet verantwoord om een risico te nemen met een staigiar eerstejaars, al heb ik natuurlijk geen idee hoelang en vaak deze jongen daar stage loopt.
Die knul zou het maar mee gemaakt hebben; mocht hij als stagiaire al stesoliet toedienen? Hij was even alleen..
Bloos
Gunst. Lastige dingen.. Clown