undercover in nederland vandaag 12-10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Re: undercover in nederland vandaag 12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:23

Ik heb het ook net gezien met mijn vriend die regelmatig zo zat; Wow! ik zelf was na de voor stukjes niet heel verbaast meer. Jammer dat het allemaal zelfs nu nog - na de uitzending op schiphol - mogelijk is. Hopen dat het hun ogen heeft doen openen, en dat ze er iets aan gaan doen. Dit kan zo ècht niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:24

14.35-15.30 op sbs6 Ja

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:24

Je komt hier in nederland verdomme moeilijker een discotheek in als op het terrein van Defensie. Frusty

Heel simpel, maar daar komt het gewoon op neer! Boos!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:26

moonfish13 schreef:
Je komt hier in nederland verdomme moeilijker een discotheek in als op het terrein van Defensie. Frusty

Idd helemaal mee eens.
Ik vind het trouwens wel een goed programma,

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:28

ik ben eens benieuwd hoe dat gaat aflopen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:47

Ik ben zelf werkzaam als beveiligingsbeambte bij een kazerne van de Landmacht bij Defensie. Ik heb de uitzending net niet gezien maar ben wel benieuwd. Ik mag natuurlijk niet teveel zeggen over de werkwijze die wij hanteren maar wil wel zeggen dat bij ons alle belangrijke gegevens en matrialen (lees wapens en munitie) onder detectie liggen ( en dat zijn niet de minste bunkers geloof me). De rest van een kazerne is observatiegebied en dus niet 100% bewaakt, dat kan gewoon niet. Het motto van defensie is waarom zou je iets bewaken voor 25 cent als het maar 10 cent kost. Als een militair iemand meeneemt op de kazerne is deze zelf verantwoordelijk voor deze persoon(en).(Ik weet niks van objecten van de Luchtmacht) Je kunt niet alles 100% waterdicht maken. Dat zou gewoon teveel geld kosten(Belastinggeld) en dat willen we ook weer niet he want dat komt uit de zak van van jou en mij en dan is het opeens te duur. De komende 2 jaar gaat defensie 68 miljoen bezuinigen op de beveiliging van de krijgsmacht dus trek je eigen conclusies.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:56

Lynske, het meest zwaarbeveiligde deel, de hangar met o.a. de f16's konden ze zo naar binnen lopen zonder identiteitskaart, ze konden zo naar de vliegtuigen toe zonder dat er ook maar op ze werd gelet.
Ze hadden zo een bom in een van de vliegtuigen kunnen leggen.
Wapens en minutie kan je ook zo bij volgens een ex militair.

Sterke beveiligde deuren zijn leuk, maar als je ze open zet heeft het geen zin. Clown

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:00

Ik weet niks over de werkwijze van de Luchtmachtobjecten maar dat je zo een hangar binnenloopt zou zeker niet mogen omdat dat valt onder vitaal gebied dus daar zouden ze de beveiliging zeker moeten aanscherpen want die zou daar wel 100% moeten zijn.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 00:11

moonfish13 schreef:

Helemaal gelijk.
Overgens in de oorlogslanden is het veel strenger beveiligd, daar kom je absoluut niet in zonder de geldige papieren en alles word gecontroleerd (een goede vriend en vriendin hebben in Afghanistan gezeten voor 6 maanden).
Vind het overgens schandalig dat defensie eigenlijk zo lek als een zeef is.
Maar Lynske zoals jij zegt zou het 100% beveiligd moeten zijn, maar dat is het blijkbaar niet.
Als ik morgen zoiets heb van ik ga de jongens en dames van het leger eens een stukje kleiner maken, ga ik lekker naar een kazerne leg een bommetje en foetsie zijn die beste lui.
In mijn ogen moet dat absoluut niet kunnen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 01:06

Pff.. niks nieuws onder de zon... m'n ex is beveiligingsbeambte bij Defensie geweest, eerst in Veenhuizen, later in Harskamp. Ik ging regelmatig zonder mankeren beide complexen op om tijdens een rustige weekendwacht even koffie te leuten. Veenhuizen is wat lastiger, daar moest ik wel op gelaten worden door de beveiliging maar dat mag ook wel, da's het grootste munitie-depot van Nederland, ligt écht zwaar spul. Maar 't was toen maar 1 bewaker die je 'mee' moet hebben om er op te kunnen.. vind ik nog erg 'kwetsbaar' voor zo'n belangrijk complex. Maar op Harskamp kom je zo op... Ligt ook niet veel bijzonders, de schietbanen zijn daar en ze komen daar dus vooral om te oefenen. Ook geen groot materieel, hoogstens als er met tanks of afweergeschut of wat ook geoeffend wordt, maar geen belangrijke opslag (toen niet tenminste). Wel kantoren, dus ook vast gevoelige informatie. En je loopt wel zo naar de garages en werkplaats, dus een jeep of vrachtwagen mee nemen is vrij simpel daar. 't MOB complex in Harkamp kun je niet zo op, da's ook opslag. Van kleding en voedselpakketten enz. maar ook wapens en munitie, werkt alleen op een magneetsleutel, maar goed... als je die eenmaal hebt kun je d'r zo op. Via onze achtertuin (we woonden daar in een dienstwoning) konden we via een looppoortje in't hek zo het complex op, dat was nog van uit de tijd dat de bewakers alleen op het complex liepen waar ze bij woonden, ik ging daar zelfs in de weekenden als er niks te doen was daar, met m'n veulen wandelen over dat complex, of om de opslagschuur hardlopen over het mooie asfalt pad wat er omheen liep, zodat ik kon hardlopen als m'n kind sliep (babyfoon op een steen en ik rondjes om de schuur Tong uitsteken ) M'n kind heeft leren fietsen op het MOB-complex en m'n shet is er voor't eerst voor de kar geweest. Lekker rustig en geen verkeer maar wel 'spannende' dingen om te oefenen...
En áls ik fout had gewild had ik dus via onze tuin jan en alleman d'r op kunnen laten (zat wel op slot maar wij hadden de sleutel).
Overigens was dat later niet meer mogelijk, op een gegeven moment moesten alle sleutels van de looppoortjes ingeleverd worden en konden we er niet meer zo op.

Mijn ex is nu bij de politie, omdat de landmacht de hondengeleiders d'r uit gegooid heeft... alle landmachtcomplexen waar die 'waakhondborden' nog hangen... niks van waar. Alleen de luchtmacht heeft nog honden. Landmacht niet meer dus daar loopt ook niks meer (honden liepen er zowiezo niet los rond, zoals veel mensen denken, er liepen gewoon hondengeleiders hun rondje over 't complex en tussen de rondjes door zaten de honden in de kennel). Alleen een bewaker die een paar keer per nacht een rondje over 't complex maakt 1 of 2 bewakers op een complex van vele hectaren...
Kortom... programma brengt niet veel nieuws...

Oh, en waar het om bezuinigen gaat... d'r kan nog héél wat bezuinigd worden bij defensie zonder dat dat ten koste gaat van 's lands veiligheid hoor.
Ze werken daar met budgetten. Het leuke van bijvoorbeeld het budget voor onderhoud van de complexen is, dat dat bepaald wordt aan de hand van wat je vorig jaar gebruikt hebt. Stel, je hebt een potje van 1 miljoen, maar je had dat jaar maar een half miljoen nodig.. mooi, denkt men dan (even simpel gesteld hé) dan kun je volgend jaar ook met een half miljoen rond. Maar ja, sommige zaken hoeven niet élk jaar... in plaats van die halve miljoen dus te bewaren voor duurdere tijden, geeft men elk jaar ongeacht of het nodig is, het bepaalde budget uit.. want doe je dat niet, dan kon je volgend jaar wel eens tekort hebben.
Zo is er bijvoorbeeld in't verleden bij het complex waar een goeie kameraad van mijn ex bewaker was, een complex wat al twee jaar leeg stond (let op, de beste jongen liep dus dag in dag uit een leeg complex te bewaken!) en op de nominatie stond om grotendeels gesloopt te worden (de loodsen die er op stonden dan), in een bepaald jaar de compléte CV installatie vervangen.. buizen, radiatoren, de hele bliksemse boel vernieuwd... want het potje moest leeg. Een jaar of 2 / 3 later werd zowat de helft val al die loodsen gesloopt en gingen die brandnieuwe radiatoren en buizen en CV ketels zo de schroothoop op...
Hoezo bezuinigen!?
Zet er verdorie maar es een huisvrouw met een kasboekje aan't hoofd, dan houden we miljoenen over!
Laatst bijgewerkt door Francis op 13-10-08 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 01:08

Is er iets van uitzending gemist oid? Lachen

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:00

Ook gezien, ik zat ook af en toe zo: Bloos!
Niet normaal, dat zou elke gek in een legerpakkie dus kunnen doen!

Je komt op het vliegveld als passagier moeilijker Nederland uit dan dat je zo'n defensie-terrein binnenkomt.
Het is te hopen dat Defensie door al deze commotie nou eindelijk eens maatregelen gaat nemen!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 09:50

Het heeft toch stof doen opwaaien, maar voor hoelang?

Defensie scherpt beveiliging militaire bases aan

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie heeft onmiddellijk maatregelen genomen nadat bleek dat in het SBS6-programma Undercover in Nederland zondagavond gaten in de beveiliging van militaire bases werden getoond.

Zo is volgens een woordvoerder vooruitlopend op de uitzending de beveiliging aan de poort al aangescherpt. Ook is inmiddels aan de beveiligingsautoriteit van Defensie opdracht gegeven een onderzoek te doen. Daaruit moet blijken of er naast menselijk falen ook sprake is van technische of procedurele missers.

In het tv-programma toont verslaggever Alberto Stegeman dat onbevoegden zonder noemenswaardige problemen bases op kunnen komen, bij zwaar beveiligd materieel kunnen geraken en met een legertruck het terrein af kunnen rijden. Stegeman deed zijn undercoverwerk bij de bases in Woensdrecht en Havelte.

De Tweede Kamer is hevig geschrokken van de gaten in de beveiliging en vindt die ontoelaatbaar. GroenLinks wil een parlementair onderzoek naar de beveiliging van militaire bases en nog komende week, tijdens het herfstreces, een spoeddebat met minister Eimert van Middelkoop (Defensie). “Beveiliging van militaire objecten blijkt een lachertje. Dat dit ondanks het zeer kritische rapport van de Rekenkamer uit 2005 vandaag de dag nog kan, dwingt volgens ons tot een parlementair onderzoek”, aldus GroenLinks-leider Femke Halsema. Er lijkt vooralsnog onvoldoende steun voor in het parlement. Andere partijen willen de eerder al bekritiseerde beveiliging aan de orde stellen bij geplande debatten de komende weken.

Defensie betitelt de beelden van zondagavond als “verontrustend”. Er is meteen een melding gedaan bij de Koninklijke Marechaussee. Het ministerie noemt het ook zorgelijk dat eigen medewerkers het programma mede mogelijk hebben gemaakt. Militairen hebben SBS getipt en een ex-militair leverde de sleutels om de truck mee te kunnen nemen.

Het ministerie wijst erop dat gezien de omvang en schaal van de militaire objecten het niet mogelijk is alle objecten, kazernes, vliegbases, terreinen 100 procent te bewaken en te beveiligen. “De cruciale, onmisbare systemen hebben bij de beveiliging de hoogste prioriteit”, aldus een woordvoerder.

bronhttp://www.telegraag.nl/binnenland/2177603/__Defensie_scherpt_beveiliging_aan__.html?p=16,1

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:33

nau ik woon naast een defensie terein .
er daar staat ook genoeg .
je komt er zo binnen een vriend van mijn is er als eens binnen geweest Bloos .je kan aan ons ze kant zo het hek over klimmen en je bent binnen Bloos

er woord bij ons ook heel veel geoefen zo heb 3 tenks op je erf stan en de soldaaten in de tuin Haha!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:41

En dan vinden ze t dus erg dat ex militairen en militairen anonieme tipgevers zijn? Die maken zich er waarschijnlijk ook gewoon zorgen om want het hoort niet zo, en als hun er apart wat van zouden zeggen binnen het terrein gebeurd er waarschijnlijk niks mee nu word er gelijk actie ondernomen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:22

Het is toch echt te gek voor woorden.
Gefeliciteerd nu voelen we ons lekker veilig in ons eigen landje. En nemen we de militairen ook lekker serieus..

Minister van Defensie gaat het heerlijk krijgen vandaag.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:23

ik ben vrachtwage chaufeuse en moet regelmatig spullen op de basis in gilze-rijen brengen...
geetf mij id kaart af en mag gewoon naar binnenrijden wel onder toezicht....
maar er is niemand die in mijn vrachtwagen zal gaan kijken wat ik bij me heb....
slechte bewaking...
ik kan zo 100 mensen mee naar binnen nemen zonder gecontroleerd te worden...
daarna kan ik gewoon op het terein rondrijden naar het magazijn.
niemand die mij ziet..
dik 10 min rijden door bos enz....paece off cake

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:08

Citaat:
En dan vinden ze t dus erg dat ex militairen en militairen anonieme tipgevers zijn?
Inderdaad, dat ze juist blij zijn met deze "klokkenluiders". Er moet toch iemand aan de bel trekken als er misstanden zijn. Anders werd het toch weer allemaal van tafel geveegd en in de doofpot gestopt.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:38

Nu is er een herhaling op sbs6 Knipoog

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:07

Eigenlijk ook lekker, we betalen altijd netjes belasting voor de landmacht. Maar het is een puinhoop..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:18

Ik heb het niet gezien, maar het vebaasd mij niets.

Jaren geleden studeerde ik in Breda. Ik was toen lid van de zwemvereniging van de KMA (militaire officiers opleiding) daar, dus twee keer in de week ging ik op het militaire terrein zwemmen. In het begin was het legitimatie inleveren en door naar het zwembad, maar later (toen het ergens in de wereld weer ging rommelen) moesten we echt op een vast tijdstip verzamelen en allemaal tegelijk onder begeleiding naar het zwembad.

Kort na die wijziging in protocol gingen wij met een aantal studentenrijverenigingen op bezoek bij de studentenrijvereniging van de KMA. Ik ben eerst met iemand anders gaan drinken in de stad (wij waren de enigen die uit Breda kwamen) voordat we ons bij de KMA gingen melden. Ik had braaf mijn pas bij, maar die andere had daar even niet bij nagedacht. Onze KMA vriendin die ons bij het hek oppikt roept even "die horen bij mij" en hup door naar de KMA kroeg zonder legitimatie oid. Kwam nog makkelijker binnen dan wanneer ik ging zwemmen voor de wijziging in protocol.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:45

Margreth schreef:
Citaat:
En dan vinden ze t dus erg dat ex militairen en militairen anonieme tipgevers zijn?
Inderdaad, dat ze juist blij zijn met deze "klokkenluiders". Er moet toch iemand aan de bel trekken als er misstanden zijn. Anders werd het toch weer allemaal van tafel geveegd en in de doofpot gestopt.

Als ik Defentie was had ik toch liever dat er tien militairen zo'n sleutel aan die Alberto geven,dan aan een teroristische beweging!
Zo'n exmilitair kan vast heel veel centjes vangen voor een sleutel die op alle machines past! Zeker als hij er ook nog bij kan vertellen hoe makkelijk je binnen kan komen...
Alleen daarom zou ik die sleutels al niet meegeven,stel dat er oneerlijke personen zijn die de sleutels snel in tienvoud laten namaken en ze verkopen voor een rooitje of 6?

Ik vind het ook zéér,zéér kwalijk dat dit soort dingen kunnen.
Ik hoop niet dat de uitzending mensen op een idee heeft gebracht...
Ze zeggen wel dat het beleid wordt aangescherpt,maar als de media-hype voorbij is,gaat alles weer verder als bij het oude,let maar op Scheve mond

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:48

Het is toch schandalig dat dat gewoon maar kan in Nederland.... stel je voor dat iemand kwaad wil doen.. Verdrietig

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:59

De beveiliging is na aanleiding van gisteren in ieder geval flink aangescherpt, mijn vriend kwam om 23:00 op de kazerne aan en werd toen al bij het wachthuisje staande gehouden. Naam, functie, nummer, etc, alles moesten ze weten voordat hij door kon rijden Ja En dat terwijl hij normaal dus alleen z'n Defensiepas voor de scan hoeft te houden.

Ik ben benieuwd hoe gemakkelijk ik volgende week de kazerne op kom, moet er wezen voor de beëdiging van m'n vriend. Heb zelf wel een officiele uitnodiging, maar er gaan tevens 2 vrienden mee (als verrassing) en zijn zusje Ja Ik verwacht dat het niet zo makkelijk als vorige keer zal gaan

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:07

Heb het ook gezien, nooit geweten dat je makkelijk binnen komt.