Amerika verwoest de wereld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Amerika verwoest de wereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:24

Amerika verwoest de wereld. Ik moet er wel om lachen Huilen van het lachen Natuurlijk verwoest Amerika de wereld niet. Clown
Amerika is een land dat te snel te groot en te machtig is geworden. Want idd Amerika denkt niet dat het een grootmacht is, Amerika ís een grootmacht.

En wat zijn wij van plan met 1 europa? Precies hetzelfde, en ik vind het een erg slecht plan.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:27

milo schreef:
als amerika failliet is en moet gaan lenen bij china of rusland wordt ik een tikkie bang...
liever nog amerika als wereldmacht dan 1 van deze twee landen.
Maar amerika heeft zijn zaken niet op orde. door hun landgenoten voor te liegen en te bedriegen ( torenhoge leningen aansmeren met valse papieren) zitten ze nu dik in de problemen. deze credietcrisis is veroorzaakt door de grote banken, en wat doet amerika? we pompen er nog eens zoveel miljoen in!!! echt, corrupt als maar kan, daar zijn ze wel goed in..

China is al hard op weg om het nieuwe Amerika te worden hoor. Reëel gezien duurt het niet zo lang meer voor de grootste macht naar China wordt opgeschoven. Ik ben er ook niet blij mee, maar het gebeurd wel.
Maar ik ben wel zwaar ziek aan het worden van Amerika. Omdat zij al jaren failliet zijn en dat proberen te verhullen door een oorlog te voeren huppelen wij ook vrolijk de crisis in. Verder vind ik sowieso dat de hele wereld te veel aan Amerika hangt. Amerika bemoeit zich overal mee, vooral met de dingen waar ze helemaal niets mee nodig hebben, draait om alle milieuwetten heen door een veto uit te spreken, hebben de ergste wapentechnologie in handen ( gebruikt deze ook ongestraft, denk Hiroshima en Nagasaki, maar o wee als een ander straks dreigt die technologie in handen te krijgen want dan kan het wel eens heel erg worden Gestoord ), bepaald de olieprijs voor de rest van de wereld en is veruit het meest hypocriete land dat ik ooit heb gezien.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:35

Lara_ schreef:
Sieppus schreef:
Ik denk dat Amerika een van de meest ziekelijke landen ter wereld is!! En het zo goed speelt dat de rest van de wereld erin trapt.... Tja, was er al over uit toen ik een documantaire zag over 9-11....Dat het voor opgezet was door Bush(een heel verhaal). Zeker een aanrader.
En nu dit hele gedoe weer, ze hebben straks vast een of andere oplossing voor het hele verhaal.

http://bizniz.blog.nl/terrorisme/2006/0 ... _met_video

Dit is wel erg simpel gedacht. Omdat je een documantaire hebt gezien denk je gelijk dat dit waar is? Tegenwoordig kan je zo verschrikkelijk veel met een film.

@ Karl66, je haalt de woorden uit me mond Haha!

Struisvogelpolitiek, je wordt niet zomaar een wereldmacht. Om zo machtig te blijven, moet je in staat zijn om een vuil spelletje te spelen. Ook als het gemoeid gaat met eventuele mensenlevens, zwartmakerij, en manipulatie. Er zijn gewoon teveel bevestigingen en verklaringen naar buiten getreden, waardoor je alle argumenten/ weerwoorden die de Amerikaanse overheid tot nu toe heeft gegeven, in twijfel kan trekken.
Ik heb absoluut niks tegen de bevolking of het land, maar ik ben er zeker niet mee eens hoe de regering van US te werk gaat.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:43

Een vraagje: Wat zou er dan zoal kunnen gebeuren als China/Rusland dé grootmacht worden?
Denk dat ik wel een idee heb.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:49

Mystica schreef:
Amerika verwoest de wereld. Ik moet er wel om lachen Huilen van het lachen Natuurlijk verwoest Amerika de wereld niet. Clown
Amerika is een land dat te snel te groot en te machtig is geworden. Want idd Amerika denkt niet dat het een grootmacht is, Amerika ís een grootmacht.

En wat zijn wij van plan met 1 europa? Precies hetzelfde, en ik vind het een erg slecht plan.

Ja, maar er is wel een verschil. De EU bestaat niet uit 1 regering, keuzes worden dan niet gemaakt door 1 land. Een heel verschil met US als wereldmacht, die van mening alleenrecht heeft tot het maken van keuzes. Liever EU dan US hoor, maar dan graag met meer leiders die een economische achtergrond hebben... Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:53

Inujojo schreef:
milo schreef:
als amerika failliet is en moet gaan lenen bij china of rusland wordt ik een tikkie bang...
liever nog amerika als wereldmacht dan 1 van deze twee landen.
Maar amerika heeft zijn zaken niet op orde. door hun landgenoten voor te liegen en te bedriegen ( torenhoge leningen aansmeren met valse papieren) zitten ze nu dik in de problemen. deze credietcrisis is veroorzaakt door de grote banken, en wat doet amerika? we pompen er nog eens zoveel miljoen in!!! echt, corrupt als maar kan, daar zijn ze wel goed in..

China is al hard op weg om het nieuwe Amerika te worden hoor. Reëel gezien duurt het niet zo lang meer voor de grootste macht naar China wordt opgeschoven. Ik ben er ook niet blij mee, maar het gebeurd wel.
Maar ik ben wel zwaar ziek aan het worden van Amerika. Omdat zij al jaren failliet zijn en dat proberen te verhullen door een oorlog te voeren huppelen wij ook vrolijk de crisis in. Verder vind ik sowieso dat de hele wereld te veel aan Amerika hangt. Amerika bemoeit zich overal mee, vooral met de dingen waar ze helemaal niets mee nodig hebben, draait om alle milieuwetten heen door een veto uit te spreken, hebben de ergste wapentechnologie in handen ( gebruikt deze ook ongestraft, denk Hiroshima en Nagasaki, maar o wee als een ander straks dreigt die technologie in handen te krijgen want dan kan het wel eens heel erg worden Gestoord ), bepaald de olieprijs voor de rest van de wereld en is veruit het meest hypocriete land dat ik ooit heb gezien.

Woh, waarom denk je dat dan als ik vragen mag /
De atoombommen was erg natuurlijk maar vergeet niet dat de 2e wereldoorlog mede door die bommen zo afgelopen is en wij hier in vrijheid rondlopen, meschien ben ik een ouderwest iemand maar mijn familie heeft in kampen gezeten, vele zijn overleden,vermoord en het zijn wel de Amerikanen die ze bevrijd hebben, alleen daarvoor al, zal ik nooit iets negatiefs over ze zeggen, en verder al wat we hier horen, olie enz, meschien word het tijd dat jullie eens de geschiedenis lezen als dat jullie sterksteargumenten zijn, argumenten die uit de pers komen.
Denk eens voor jezelf alsjeblieft, Amerika is niet onze vijand, het is onze eigen verrotte regering.
Laat me raden, jullie betalen volgend jar allemaal mee aan de boot van Beatrix en aan het vakantiehuis van Alexander, alsjeblieft word toch een wakker, iedereen is bang voor china en rusland, waarvoor dan waar zijn je angsten op gebaseerd?

Weet je waar ik bang voor ben, hoe gaat mijn oma rondkomen volgend jaar, er word weer gekort, dat oude mens, zo lang gewerkt, weet je hoeveel ze nu ontvangt, 900 euro per maand AOW.
Daar ben ik bang voor, hoe moet zij de huur betalen en water, gas licht verzekeringen enz, dat is mijn angst en niet Amerika mijn bondgenoot.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:57

Niniane schreef:
Een vraagje: Wat zou er dan zoal kunnen gebeuren als China/Rusland dé grootmacht worden?

Ik weet het niet, maar China is er niet op uit om oorlog te voeren. Maar concentreert zich op de economie. Hong Kong valt sinds 1997 ook onder de Chinese overheid nadat het 100 jaar van Engeland is geweest. Maar ze hebben hun eigen politieke stelsel en opvattingen mogen behouden. Het is nog steeds democratisch, je hebt nog steeds mening van vrijheidsuiting, er bestaat geen doodstraf, en er bestaat ook dierenmishandeling is daar strafbaar. Mocht China inderdaad wereldmacht worden, wil echt niet zeggen dat hun politieke agenda aan de overige landen wordt opgedrongen. Die mensen streven ook naar vooruitgang hoor Knipoog, die blijven echt niet steken in het verleden Rolleyes

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:00

Sieppus schreef:
Wat denken jullie hier over? Ik ben van mening dat dit wel zo is. Kijk naar de beurzen, die kelderen,omdat het in Amerika niet goed gaat. Ik weet dat alles aan elkaar gerelateerd is maar ik vind het wel erg dat dit alles nu gebeurt.

Ben ik weer, de beursen kelderen niet door Amerika!
Door de krediet crisies, zogenaamd, onzin, de bank uit ijsland is er vandoor en die heeft niet zo maar een beetje geld meegenomen.

Is Nederland zijn eigen domme schuld, te weinig rente en te hoge belasting en het dan vreemd vinden dat iedereen met zijn spaargeld ergens anders heen gaat.
Maar ja die belastingis hoog nodig natuurlijk ,vergeet niet wij moeten een heel koningshuis onderhouden enz, dik betaalde ambtenaren die er zeker niert op achteruit gaan, ja wel wij jan modaal maar dat is altijd al zo geweest.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:04

Youko, het grote probleem is dat die risicovolle hypotheken in het reguliere geldverkeer terecht zijn gekomen. Als dat niet gebeurd was, dan waren er een paar hypotheekverstrekkers met een hoog risicoprofiel failliet gegaan. En dat zou niet zo'n probleem zijn geweest.

Omdat de systeembanken hun winsten wilden te verhogen door die pools te kopen, zitten zij met die giftige hypotheken, waardoor ze in de financiële problemen zijn gekomen en het vertrouwen in het bancaire systeem is verdwenen. Het idee achter de investeringsbanken is om met veel risico hoge rendementen te behalen, met de even grote kans op een groot verlies en faillisement. Het idee achter een systeembank is dat die de zekerheid van het financiële stelsel horen te zijn en dus veel minder risico's nemen of die goed afdekken door heel veel zekerheid in te bouwen. Dat zijn wereldwijd de banken waar mensen hun loon laten storten, hun spaargeld heenbrengen etc. (ING en Rabobank haalde ik alleen maar aan als voorbeelden van wat voor soort banken systeembanken zijn). Als die dezelfde risico's gaan nemen als de snelle jongens van de investeringsbanken met dezelfde risico's op grote verliezen, dan verdwijnt het vertrouwen heel snel zoals nu gebleken is.
Als jij niet zeker weet dat jij morgen een deel van je loon op kan nemen om boodschappen te doen, of dat jij morgen geen geld van je spaarrekening kan halen omdat je wasmachine het begeven heeft, dan is het vertrouwen heel snel weg. En wat minstens zo fnuikend is, is dat die grote banken elkaar niet meer vertrouwen, waardoor de hele geldhandel stil dreigt te vallen en de hele economie in gevaar komt.

Het is heel gemakkelijk om die snelle jongens van de investeringsbanken de schuld te geven. Het probleem is dat de degelijke bankdirecteuren van de grote banken, met hun bonussen in het achterhoofd, bereid zijn geweest om dezelfde risico's te nemen om hogere winsten te kunnen maken.

Ik ben het met je eens dat het toezicht volledig gefaald heeft, maar dan vooral het toezicht op deze systeembanken, die zich vooral bezig horen te houden met risicospreiding en de mensen zekerheid bieden dat hun geld veilig staat.

Wat China betreft, dat is de grootste producent ter wereld en daarmee hebben ze heel veel geld verdiend, wat weer in westerse bedrijven zit. Maar een producent kan alleen maar geld verdienen als er afnemers zijn en de VS is de grootste afnemer ter wereld. Als de VS door een stevige recessie minder gaat afnemen, dan heeft producent China ook een gigantisch probleem Pling

Dat de beursen omlaag gaan is een gevolg van de recessie die eraan zit te komen, bij een recessie gaat het slechter met de bedrijven, gaan er bedrijven failliet. En de aandeelhouders anticiperen daar nou al op door aandelen te gaan verkopen in de verwachting dat bedrijven minder waard gaan worden.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:04

Youko schreef:
Niniane schreef:

Ik weet het niet, maar China is er niet op uit om oorlog te voeren. Maar concentreert zich op de economie. Hong Kong valt sinds 1997 ook onder de Chinese overheid nadat het 100 jaar van Engeland is geweest. Maar ze hebben hun eigen politieke stelsel en opvattingen mogen behouden. Het is nog steeds democratisch, je hebt nog steeds mening van vrijheidsuiting, er bestaat geen doodstraf, en er bestaat ook dierenmishandeling is daar strafbaar. Mocht China inderdaad wereldmacht worden, wil echt niet zeggen dat hun politieke agenda aan de overige landen wordt opgedrongen. Die mensen streven ook naar vooruitgang hoor Knipoog, die blijven echt niet steken in het verleden Rolleyes

China is een communistisch land wat is daar nou democratisch aan, behalve honden eten natuurlijk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:08

Het is jammer dat mensen in 'grootmachten' denken. Blijkbaar heeft de mens dat nodig. En je ziet dat ook grootmachten er een giga puinhoop van maken. Niet alleen qua economie, ook qua oorlog en vervuiling. Ik hoop dat Europa verstandiger omgaat met zaken, maar ik vrees dat we Amerika hard achterna gaan.... Met alle gevolgen van dien..... Verdrietig

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:14

berpie schreef:
Inujojo schreef:

Woh, waarom denk je dat dan als ik vragen mag /
De atoombommen was erg natuurlijk maar vergeet niet dat de 2e wereldoorlog mede door die bommen zo afgelopen is en wij hier in vrijheid rondlopen, meschien ben ik een ouderwest iemand maar mijn familie heeft in kampen gezeten, vele zijn overleden,vermoord en het zijn wel de Amerikanen die ze bevrijd hebben, alleen daarvoor al, zal ik nooit iets negatiefs over ze zeggen, en verder al wat we hier horen, olie enz, meschien word het tijd dat jullie eens de geschiedenis lezen als dat jullie sterksteargumenten zijn, argumenten die uit de pers komen.
Denk eens voor jezelf alsjeblieft, Amerika is niet onze vijand, het is onze eigen verrotte regering.
Laat me raden, jullie betalen volgend jar allemaal mee aan de boot van Beatrix en aan het vakantiehuis van Alexander, alsjeblieft word toch een wakker, iedereen is bang voor china en rusland, waarvoor dan waar zijn je angsten op gebaseerd?

Weet je waar ik bang voor ben, hoe gaat mijn oma rondkomen volgend jaar, er word weer gekort, dat oude mens, zo lang gewerkt, weet je hoeveel ze nu ontvangt, 900 euro per maand AOW.
Daar ben ik bang voor, hoe moet zij de huur betalen en water, gas licht verzekeringen enz, dat is mijn angst en niet Amerika mijn bondgenoot.

Uhhhh, hoe denk je dat de Amerikaanse bevolking het heeft???? De overgrote deel KAN niet eens een ziektekostenverzekering oid betalen. Velen wonen in sloppenwijken en hebben al helemaal geen 900 euro per maand. Niet dat het hier zo geweldig is, ik ben van mening dat het hier ook te duur is geworden en je er niks voor terugkrijgt, maar je wilt echt niet in US wonen hoor als je arm of werkloos bent. Dus wel eerst even wat inlezen voordat je begint te roepen Knipoog.

En, niet alleen Amerika hoor, vele Engelse, Franse en Nederlandse soldaten hebben hun leven gegeven. Zal ik je eens wat vertellen? Amerika leverde wapens aan Duitsland in de 2e wereldoorlog. In de U.S. National Archives zijn er namelijk documenten gevonden dat er een dergelijke samenwerking was tussen US en Duitsland. Ook diverse gedocumenteerde testimonials van Poolse getuigen in de oorlog bevestigen dit...

Amerika heeft alleen maar een bom in Japan gegooid, omdat Japan Pearl Harbor heeft aangevallen. Het was een wraakactie van Amerika, en was absoluut niet van plan dit te doen als de aanval niet heeft plaatsgevonden.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:20

berpie schreef:
Youko schreef:

China is een communistisch land wat is daar nou democratisch aan, behalve honden eten natuurlijk

Dit bedoel ik nou, je moet ook goed lezen. Ik heb het over HONG KONG. Hong Kong is nog steeds democratisch, en nee daar mag je geen hond of kat eten. Daar krijg je minstens een half jaar gevangenisstraf voor. Het zelfde wanneer je een dier mishandelt.
Enne, mensen please, ik erger me mateloos aan de onwetenheid. Er is maar een gedeelte van China die hond en kat op hun menukaart heeft staan. De overgrote deel eet geen hond en/ of kat. Je hoort hun toch ook niet zeggen dat allen Nederlanders op klompen lopen Vork ? Ik ben een grote dierenvriend, ik vind de dieren daar ook zielig. Maar dierenleed vind ook ergens anders plaats. Zeg maar 80-90% van de wereld Knipoog.

Ah, ik begrijp waar je naartoe gaat Karl Lachen. Maar ik geef de investment-bankers niet de schuld hoor. Wat ik eigenlijk ook bedoelde, is dat de regelgevingen in het begin al niet genoeg aangescherpt waren (zeg maar gerust, helemaal niet). Plus, er waren al zoveel Economen, zoals Greenspam etc. die al ver van te voren hebben aangekondigd dat dit op een dag flink misgaat. Ben van mening dat de valse beloftes door de Investment banks (transparancy problem) en het niet kunnen waarmaken van die beloftes een grote bijdrage hebben geleverd aan de huidige kredietcrisis. Daarom stonden Merrill Lynch, Goldmann Sachs onder vuur. O.a. Merrill Lynch moest alles terugbetalen aan de investeerders.
Laatst bijgewerkt door Youko op 11-10-08 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:33

Youko, als je je zo ergert aan onwetendheid, dan zou je misschien iets voorzichtiger moeten zijn met het poneren van "waarheden" over amerikaanse wapenleverancies aan Duitsland tijdens WO II en de reden voor het gebruik van de atoombom.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:34

Ja, dat lijkt mij ook. Knipoog

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:43

Karl66 schreef:
Youko, als je je zo ergert aan onwetendheid, dan zou je misschien iets voorzichtiger moeten zijn met het poneren van "waarheden" over amerikaanse wapenleverancies aan Duitsland tijdens WO II en de reden voor het gebruik van de atoombom.

Nou, die onwetenheid over China is een feit. Hoe vaak krijg ik dit nou niet voor de kiezen? Nou, altijd dus. Dus ja, ik erger mij eraan en geef mijn mening als iemand zegt dat er in China hond wordt gegeten. Is ook waar, alleen niet overal, en dat denken mensen.
En die van US wordt nog in twijfel getrokken. IK heb het niet beweerd hoor, maar onderzoekers die werkzaam zijn bij het bedrijf IBM. De onderzoekers hebben zelf de link tussen IBM US en Duitsland aangekaart. Okay, misschien was ik iets te voorbarig geweest, dat ik zo hard heb geroepen dat US echt zou hebben geleverd of niet. Maar de kans bestaat gewoon. En die atoombom in Hiroshima, tsja dat heb ik nou gewoon geleerd tijdens mijn geschiedenislessen en de vele documentaires die hierover gingen, dat ga ik ook niet in twijfel trekken. Als ik de Hiroshima in kwestie dan ook niet meer mag geloven, wat is dan wel geloofwaardig? Waarom zouden deze beweegredenen van de aanval op Japan en de levering van wapens aan US dan ongeloofwaardig moeten zijn? Wat je leert over de geschiedenis is puur gebaseerd op naslagwerken en documentatie die in het verleden zijn vastgelegd. Dus ik roep dit net zo hard als al het andere wat al 'bewezen' is door onderzoekers en wat door hun is vastgelegd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 01:24

Het is van alle tijden dat bedrijven wapenboycots omzeilen om geld te verdienen. Dat heeft weinig met de politiek van een land te maken, meer met bestuurders van bedrijven die de kans op veel geld ruiken en daarvoor bereid zijn de wetten op te rekken om het netjes te zeggen.

De reden om de atoombom in te zetten was dat de andere manier om Japan definitief te verslaan zou bestaan uit het één voor één landen op en bevrijden van eilanden, gevolgd door een landing op de japanse eilanden, waarvan de, reëele, verwachting was dat de complete japanse bevolking zich zou doodvechten om hun eilanden te beschermen. Dit zou een verschrikkelijk langdurige en veel levens kostende situatie zijn geweest. Dit is echt de algemeen erkende reden van het toepassen van de atoombommen en ik kan me op geen mogelijke manier voorstellen dat jij op school hebt geleerd dat het een vergeldingsactie voor Pearl Harbor was.

Jouw waarheden zijn dus niet zo stellig als jij ze hierboven neerzette. Sterker nog, het is een nogal persoonlijke intepretatie van de feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:28

Bokkers wat denken jullie van China?? Vroeger zei men het Gele Gevaar. Ik denk dat het een heel machtig land kan gaan worden dat helemaal niet geinteresseerd is in wereldpolitiek, alleen het eigen land en de rijkdom...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:49

Karl66 schreef:
Dit is echt de algemeen erkende reden van het toepassen van de atoombommen

HO! Nee hoor, dat is de door het brede publiek geslíkte versie van de VS. Het is de ´rechtvaardigende´ versie van de VS politici.

De werkelijke redenen om die dingen te góóíen zijn ontluisterend eenvoudig en Misselijk

Japan zoú al binnen een paar dagen gecapituleerd zijn. Er waren al verregaande contacten over. Dit is goed gedocumenteerd.

De redenen om de bommen te gebruiken waren uitsluitend politiek. De oorlog met Japan was defacto al afgelopen en het werkelijke probleem voor de VS waren de USSR. Het gebruik van de bommen was een politieke machtszet voor ná de oorlog. Het was niet meer noch minder dan een schrikvoorbeeld stellen van.......???? De grootste knuppel.
Die bommen MOESTEN gegooid worden om de grootmacht van de VS te demonstreren. Het heeft gewerkt.

hc

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:05

HC, als dat zo goed gedocumenteerd is, dan heb je vast bronnen die jouw verhaal bevestigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:19

Youko schreef:
Wat je leert over de geschiedenis is puur gebaseerd op naslagwerken en documentatie die in het verleden zijn vastgelegd. Dus ik roep dit net zo hard als al het andere wat al 'bewezen' is door onderzoekers en wat door hun is vastgelegd.

En hoe vaak worden de gebeurtenissen verdraait en anders in de geschiedenisboeken weergegeven? Na de val van de muur in Duitsland werd maar al te duidelijk hoeveel mensen er in het voormalige Oost-Duitsland zijn gehersenspoeld enwat ze door "de onderzoekers" en degenen die de geschiedenisboeken geschreven hadden, voorgeschoteld hadden gekregen.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:56

Uh, maar hoe vaak wordt de waarheid verdoezeld? Denk dat niemand daar echt een antwoord erop kan geven, tenzij je er persoonlijk bij bent geweest. Dus dan kan je alles wat tot nu is gedocumenteerd in twijfel trekken? Tenslotte gelooft iedereen in zijn/ haar eigen waarheid. Hoeveel verschillende versies heb je wel niet gehoord over de werkelijke reden van de aanval van US op Japan tijdens de tweede wereldoorlog? En wiens versie is juist? Ik heb meerdere versies gehoord/ gelezen en sluit mij ook aan dat US zijn machtspositie wilde tonen. En als je een geschiedenisboek in Azie openslaat, en 1 in Europa, durf ik erop te wedden dat je verschillen zult vinden. Dus Karl, ik heb er best vrede mee dat jij je aansluit op jouw versie, welke ik overigens voor het eerst heb gehoord. Welke eilanden bedoel je trouwens? En wat bedoel je met het voorkomen van meer bloedvergieten? Ik denk niet dat een atoombom dat kan voorkomen, komt erbij dat ze toe niet eens precies wisten wat een atoombom kon aanrichten. Dat het gevaarlijk was en een major impact met zich mee zou brengen, wisten zij echt wel hoor. Maar ik blijf van mening dat oa (wat eigenlijk niet eens meer uitmaakt nu) US Japan aanviel omdat zij, als 1 van de machtigste landen, zich gewoonweg voor het blok gezet voelde door een land als Japan (afgezien van het feit dat Japan wel even op zijn plaats gezet moest worden, ivm wreedheid tijdens de WO II)

Eerlijk hoor, maar geloven jullie echt dat Amerika de eilanden wilde 'bevrijden' en het bloedvergieten wilde beeindigen? Ja sure, net zoals al die oorlogen die ze nu hebben ontketend zeker Knipoog. I don't buy that, samen met vele anderen ben ik van mening... Maar als jij van mening bent dat ik dingen verkeerd heb geinterpreteerd tijdens mijn geschiedenislessen, mij best, even goede vrienden (welke niet eens uitgebreid werd behandeld toen, omdat de focus vooral was op Europa tijdens mijn lessen. Nadat ik voor een werkstuk over oa China en WO II schreef, kwam ik er meer over te weten). Ik wil alleen nog erbij zeggen dat de issue Japan tijdens de WO II breeduit werd behandeld in de geschiedenisboeken in Azie, aangezien daar de meeste slachtoffers zijn gevallen. Ik heb inderdaad documentaires gezien, met originele beelden, over het feit. Maar dat is een Cantonese documentaire (met filmmateriaal van Duitse en Amerikaanse verslaggevers en interviews met Chinese slachtoffers en Japanse oud-soldaten), denk niet dat jij dat verstaat Knipoog.

Cassidy: Frappant dat je zegt dat mijn bronnen/ vastgelegde documentatie de waarheid misschien wel niet juist gedocumenteerd kan zijn? Dus wat ik aanhaalde zou wellicht wel een verdoezelde versie zijn geweest en al het andere, waar sommigen stellig in geloven, zou dan het enige juiste versie zijn? Verward
Zoals ik al zei, iedereen gelooft in waar zij zich het beste in kunnen vinden, so I rest my case Cool.

En nog een ding, ik vind die reactie van Berpie totaal NERGENS opslaan! Gestoord Wat heeft honden eten te maken met Democratie??? Totaal geen toegevoegde waarde en sloeg nog eens totaal de plank mis wb datgene waarover ik had. Daar viel ik in eerste instantie zo over.

Ik ben absoluut niet pro-China en anti-US, misschien dat het ergens zo overkwam, ik ben eigenlijk neutraal. Maar laten we niet doen alsof US heilig is. Ik vraag me af of jullie zo bang zijn voor China vanwege het communisme?
Russel, ik ben het met je eens, ik denk dat China inderdaad alleen uit is om zelf beter en rijker te worden (in iedergeval nu, kan niet voor later spreken). Ik ben ook van mening dat zij nog niet zo ver zijn om daadwerkelijk nu de machtspositie over te nemen, maar US heeft zijn tijd gewoon al gehad.

Edit: belangrijk woordje vergeten en toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Youko op 15-10-08 00:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 00:02

Ik denk (zoals gezegd) niet dat Amerika de wereld verwoest. Wel heb ik sterk het gevoel dat Bush er, voor zijn eindstation, nog even een paar wetten en regels wil doordrukken/veranderen.. Voor mijn gevoel een beetje misbruik maken van de situatie. Vertrouw die man voor geen cent..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 01:11

Voor dat laatste hoef je niet zo bang te zijn, geen enkele amerikaanse president heeft in de tweede helft van zijn tweede regeerperiode nog erg veel macht over, puur omdat bekend is dat zijn macht bijna is afgelopen. Maar er is geloof ik nog nooit een president geweest die zo machteloos is, omdat hij in zijn eigen land niet meer serieus genomen wordt.

Het probleem met dit soort topics is dat ontzettend complexe vraagstukken verschrikkelijk vereenvoudigd worden. Het is in dit geval heel simpel om de amerikanen de schuld te geven van de crisis en dan lekker lui achterover te gaan leunen.
Maar de europese en ook nederlandse bankiers hebben met onze spaarcenten die risicoproducten gekocht, omdat zij dachten dat ze er veel geld mee konden verdienen en dus grote bonussen op hun eigen rekeningen bij konden schrijven. Is dat de schuld van de amerikanen?
De europese en dus ook de nederlandse centrale banken hebben dat goedgekeurd, omdat zij geen goede inschatting van de risico's konden maken. Is dat de schuld van de amerikanen?
Fortis kocht de ABN Amro voor een bedrag dat ze eigenlijk niet konden betalen. Is dat de schuld van de amerikanen?
De Nederlandse Bank gaf daar toestemming voor, omdat zij de risico's op de balans van Fortis niet goed hebben ingeschat. Is dat de schuld van de amerikanen?
IJslandse banken haalden veel meer geld op dan verstandig was met rentes die ze nooit konden betalen. Is dat de schuld van de amerikanen?
Nederlandse lagere overheden hebben voor miljoenen op die ijslandse rekeningen gezet en kunnen nu naar hun geld fluiten. Is dat de schuld van de amerikanen?

Natuurlijk was en is er in de VS heel veel mis, maar dat ontslaat ons hier in Europa en Nederland niet van onze eigen verantwoordelijkheden. We hebben hier net zo hard meegedaan, we zijn hier net zo hard de mist in gegaan en dat is echt onze eigen verantwoordelijkheid.

Als je kijkt naar de machtsverdeling in de wereld, dan is de VS een grootmacht of je het wilt of niet. Maar China is heel erg in zichzelf gekeerd en voor de rest vooral op Azië gericht, Europa is vooral bezig met zichzelf onderling doodpraten en vooral niet de eer aan een ander land gunnen. Rusland roept vooral heel hard hoe belangrijk ze wel niet zijn, maar worden niet echt serieus genomen. Ja, dan krijg je dus dat de VS de belangrijkste grootmacht is. Maar wel omdat de rest van de wereld om allerlei redenen dat laat gebeuren.
Binnenkort zijn er weer europese verkiezingen. Ik durf hier wel de weddenschap aan te gaan dat tweederde van de stemgerechtigde bokkers niet gaan stemmen. Want Europa is een geldverslindende ver van ons bedshow die alleen maar over de kromming van bananen gaat. Maar hoe kan je met droge ogen beweren dat de VS de root of all evil is en dat het schandalig is dat zo'n corrupt en verrot land de belangrijkste grootmacht is. Terwijl je zelf niet eens geïnteresseerd bent in de europese politiek en de daaruit voortkomende macht die Europa wel of niet zou kunnen en moeten hebben?

Complexe problemen analyseer je niet even simpel met een oneliner en je lost ze er zeker niet mee op. Het enige wat je er mee doet is een niet-constructieve sfeer creëeren.

Hetzelfde geldt voor kort door de bocht opmerkingen over VS en de atoombommen op Japan. Ja natuurlijk was Pearl Harbor de belangrijkste reden voor die bommen. Als Japan Pearl Harbor niet had aangevallen en een expansie-oorlog was begonnen, dan waren die bommen nooit gegooid, simpel. Maar het was niet de belangrijkste reden om de beslissing te nemen om ze te gooien. Rusland en de rest van de wereld imponeren was ook niet de belangrijkste reden. Voor hetzelfde geld waren het twee hele grote sissers geweest, aangezien het om twee experimentele bommen ging, waar eigenlijk nog heel weinig over bekend was. Wat ik weet over WO II en die bommen, baseer ik niet op Discovery Channel of oppervlakkige populaire werken. Volgens de serieuze en ook kritische literatuur was een snelle, minder risicovolle beëindiging van de oorlog de belangrijkste reden. En ja, dit was ook een complexe politieke, militaire beslissing, dus hier speelden ook veel meer dingen mee. Maar dat verandert niks aan de belangrijkste reden, een snelle beslissing van de oorlog.

En als uitsmijter, ja ik weet het de VS bepaalt onze benzineprijzen. Want zij bepalen tenslotte hoeveel accijns de nederlande regering heft, hoeveel marge de Nederlands/Engelse marktleider Shell wil verdienen en de OPEC die met de hand op de kraan de prijs van een ruw vat olie beïnvloedt, doet dat alleen maar in de opdracht van de VS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:30

Ik vraag mij af of Shell in opdracht van USA handelt, hebben een monopoly en hun winst was onlangs nog weergaloos. Een typich geval van wereldmarkleider die alleen winstbejag kent.