Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:30

detour schreef:
Als die Ramdadanpersoon het zwaar heeft, zou ze misschien even een burka over haar ogen kunnen trekken. Clown

Ik vind serieus dat men niet van omstanders mag verwachten zich hierin aan te passen. Bloos

Jij dwingt hen toch ook niet om mee te eten? Knipoog

ROFL

hahahaha.

Nee .. ramadan is eigen keuze. Vind het wel goed hoor, dat ze ramadan houden, maar er kan niet van andere mensen worden gevraagd om daarom maar niks te eten..

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:39

Ik vind best dat men rekening met elkaar moet houden. Ik werk op een school afd. inburgering, en nu komt er binnenkort een afscheid aan van 2 (Nederlandse) docenten, maar we hebben de afscheidslunch wel iets verschoven tot ná de ramadan, want we hebben ook genoeg buitenlandse docenten.
Dus in dat opzicht kun je best rekening met elkaar houden Ja

Maar ik vind niet dat iemand mag klagen dat een ander zijn lunch in de kantine eet... In dat geval kon zij rekening houden met alle anderen die daar willen eten.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:41

Ik vind dit ook nogal overdreven. Iedereen moet ook als ze buiten een 'luchtje' willen scheppen in de rook staan en naar kauwgomkouwers kijken. Dat kijk je er maar niet naar als je dat niet hendeld.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:44

ik zou zeggen jou geloof niet de mijne..
ik volg mijn geloof volg jij nou maar lekker de jouwe.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:50

Ten eerste vind ik de hele ramadan al onzin. o.a vasten om te voelen wat arme mensen voelen, arme mensen krijgen ook geen eten als het donker wordt. Je eet s'nachts ipv overdag, dat zal helpen zeg Nagelbijten / Gniffelen
En nee, in de kantine ga ik niet mijn eten laten staan omdat iemand anders niet wil eten. Moet niet gekker worden zeg Nagelbijten / Gniffelen
Toen wij een paar jaar terug met de hele klas een etentje hadden, viel dat toevallig in de ramadan. Gevolg, we spraken pas af als het donker was. Daardoor kon de helft van de klas niet komen omdat ze zo laat geen vervoer terug naar huis hadden. Ach, maakt niet uit. Zolang zij er maar bij was Ja

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:51

ik hou er een klein beetje rekening mee, op mijn werk zijn er ook een aantal die mee doen, ik vraag hun bv niet of ze koffie willen, ga voor mezelf en ander wel koffie halen, ook begin ik niet met eten als er iemand bij mijn buro staat die aan ramadan doet, heb wel van de week gevraagd of ie klaar was met leuteren omdat ik graag wilde eten, bood zijn verontschuldiging aan en vertrok, ook mijn droppot die altijd op mijn buro staat staat tijdens de ramadan in mijn la. de niet ramadaners gaan gewoon de la in. Haha! heel veel moeite doe ik er niet voor maar ik ben van mening dat ik door er een beetje rekeing mee te houden aan geef dat ik hun geloof of overtuiging respecteer. ben het wel ben bovenstaande post eens dat ik vind vasten en in het donker wel eten een beetje raar, zeker omdat ze vaak met elkaar afspreken en er meer eten op tafel komt dan waarneer er geen ramadan is. Vork
Laatst bijgewerkt door twister42 op 24-09-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:52

ach, dat zou ik dan weer niet zo'n probleem vinden, iedereen moet lekker z'n eigen rituelen volgen toch?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:53

Loesje88 schreef:
Ik vind best dat men rekening met elkaar moet houden. Ik werk op een school afd. inburgering, en nu komt er binnenkort een afscheid aan van 2 (Nederlandse) docenten, maar we hebben de afscheidslunch wel iets verschoven tot ná de ramadan, want we hebben ook genoeg buitenlandse docenten.

Maar ik vind niet dat iemand mag klagen dat een ander zijn lunch in de kantine eet... In dat geval kon zij rekening houden met alle anderen die daar willen eten.

helemaal mee eens, maar vind het ook wel wat anders om bij een afscheid rekening te houden met tijd dan dat iemand mij gaat vertellen dat ik niet mag eten omdat zij rammeldan houd

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:53

Als iemand dat tegen mij zou zeggen.. Dan neem ik lekker nog een bakkie soep..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:58

Zullen we de supermarkt dan ook maar dichtgooien tot zonsondergang? Wat een onzin zeg.. Iedereen moet z'n geloof lekker bij zichzelf houden, dat geldt voor moslims, christenen, joden etc. Ik heb respect voor ieder geloof tótdat het me opgedrongen wordt of totdat ik er teveel rekening mee moet houden terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Dit wil nou niet zeggen dat ik geen respect heb voor de islam, absoluut niet: vind het juist machtig mooi, maar mensen die dit beweren kunnen wat mij betreft in de stront zakken: donder lekker op met je geloof en houdt het bij je.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:59

Ehm sorry hoor maar tegen de tijddat er iemand van mij gaat eisen dat ik rekening ga houden omdat zei aan Ramadan doe lach ik haar ikn haar gezicht uit nooit van mn leven dat ik rekening ga houden met een persoon die aan Ramadan doet verhuis ik naar het buitenland.

Gr Gemma

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:04

luna1 schreef:
Ehm sorry hoor maar tegen de tijddat er iemand van mij gaat eisen dat ik rekening ga houden omdat zei aan Ramadan doe lach ik haar ikn haar gezicht uit nooit van mn leven dat ik rekening ga houden met een persoon die aan Ramadan doet verhuis ik naar het buitenland.

Gr Gemma

Misschien kun je leestekens gebruiken? Neem aan dat je weet wat dat zijn? Leest een stuk makkelijker. Knipoog

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:53

Ik probeer er rekening mee te houden tot op bepaalde hoogte.

Ik bood vorige week mijn collega een kopje koffie aan. Dat sloeg ze af, want ze deed mee aan de ramadan. Ik heb toen mijn excuses aangeboden en gezegd dat ik niet wist dat ze daar aan mee deed en het niet mijn bedoeling was haar lekker te maken met iets wat op dat moment tegen haar geloof in ging. Maar ik ben wel een kopje koffie gaan halen voor mezelf. Dat zij er niet aan mee doet wil niet zeggen dat ik ook niks mag drinken of eten.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:36

Op de eerste dag van de Ramadan, heb ik een (marokkaanse) klant iets te drinken aangeboden, maar ze weigerde vanwege de Ramadan. Ik was vergeten dat hij begonnen was Knipoog Maar nu probeer ik er wel rekening mee te houden bij klanten waarvan ik verwacht dat ze mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:36

TS, ik naam aan dat diegene van jou leeftijd was? Dan dan, tja.. pubers Haha!
Ik zou me er verder iig niet druk om maken.

En verder, bij mijn vorige baan had ik ook een aantal Islamitische collega's en daar hield ik wel zo veel mogelijk rekening mee. En wat ook weer leuk was, dat ik een paar keer heb mogen meegenieten van de Iftar.
Het is een kleine moeite om elkanders geloof & cultuur te respecteren en zo leer je het ook nog weer eens beter kennen.

Tijdens mijn vakantie in Marokko ( tijdens de Ramadan ) heb ik er trouwens veel meer op gelet.
Ik at, dronk en rookte niet in het openbaar en als we dan op excursie waren, tja dikke pech..wachten tot zonsondergang Haha!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:38

ik ga niet verhongeren.
wat hun doen moeten ze zelf weten..
maar ik eet gewoon een lekker soep en al wat er bij komt.

jammieee ik verhonger niet no way

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:39

Zij verhongeren ook niet hoor Knipoog

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:42

Ik vind zeker dat er geen rekening mee hoeft gehouden te worden.
Meisje zat in de kantine, dan word je sowieso geconfronteerd met etende mensen.
En ten tweede behoort de Ramadan je kracht te geven, niet zeuren dus.
Een goeie vriendin van mij is ook een moslim en ik plaag haar ook wel eens hoor, kan zij alleen om lachen Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:47

Ik hou er totaal geen rekening mee... respect voor iedereen en prima als die mensen eraan meedoen, maar ik vertik het mijn eigen leven aan te passen omdat een groep mensen toevallig vind dat zij aan de Ramadan moeten doen,..
Ik heb ook islamitische collega's, maar ik eet toch echt mijn boterhammetje in hun bijzijn en drink mijn koppie koffie.... Ik vertik het om op die manier rekening te houden met de Ramadan.... Als de kinderen bij ons naar huis gaan, krijgen ze een snoepje, normaal bied ik de ouders ook een snoepje aan, met de Ramadan doe ik dat niet, maar verder dan dat ga ik niet,

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:49

Loesje88 schreef:

Dat vind ik dan weer wat anders (een betekenis volle speciale gelegenheid), in de kantine zou ik geen rekening mee houden het is je eigen keus en daar moeten mensen zich niet voor aanpassen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:11

Nee, ik houd geen rekening me andere geloven (Moslim, Christen,...), net zoals ik niet verwacht dat ze rekening houden met mij (geloof overigens in niets).

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat men geen respect moet tonen of gaan provoceren...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:17

ik hou er op zich geen rekening mee, maar ik vraag wel belangstellend aan mijn collega´s hoe ze het volhouden. Maar gelukkig zouden mijn collega´s ook nooit zo reageren. Leven en laten leven toch Lachen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:18

Ik vind het belachelijk.. we leven in nederland en niet in marokko of in turkyen
Als wij die kant op zouden gaan moeten wij ons ook aanpassen aan hun cultuur.. maar ook als ze hier zijn.. Verward
nee daar kan ik mij niet in vinden.. als hun hier in nederland ramadan willen doen moeten ze helemaal zelf weten maar ga niet aan nederlanders vragen om hier rekening mee te houden als zelf hun eigen mensen zich niet aan de ramadan houden..
Dit is niet geheel negatief bedoeld.. Ik ben zelf ex politieagtene en werkte dus ook wel eens in de cellen gang..
Ik werkte altijd met een turkse collega.. en heb hier dus een hoop van geleerd..
Tijdens ramadan wilde de turken overdag niet eten en pas eten als de zon onder was.. of wij ons dan even wilde aanpassen aan hun tijden..
Dan kon mijn turkse collega altijd uit zijn slof schieten want tijdens de ramadan mag je ook niet vast zitten en criminele actievietijden doen.. dus kregen ze van mijn turkse collega gewoon overdag te eten Clown

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:05

Coot schreef:
En als je nou wéét dat die persoon vast? Zou je er dan rekening mee houden?

Nee want die persoon weet ook dat ik níet vast dus zijn/haar eigen keuze om bij mij in de buurt te gaan zitten (lees in de kantine). Een kantine is om in te eten, eet je niet of kun je er niet tegen dan moet je er ook niet gaan zitten of je niet ergeren aan mensen daar wel gewoon eten.
De arogantie zeg het moet niet gekker worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:10

Mijn collega zit ook volop in de Ramadan, en wij eten en drinken vanalles voor zijn neus. Doet hij vervelend? Nee hoor Haha!

Je kiest er zelf voor om aan de Ramadan mee te doen hé, maar vind persoonlijk dat sommigen met dat geloof net iets té veel willen bepalen dat wij er ook aan mee doen.