Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:20

nps schreef:
Ah zo, thanks voor de uitleg. Klinkt erg zinnig. Wat vind jij van het plan?

Alles valt en staat natuurlijk bij de uitvoering.
Maar ik denk dat het een grote stap in de goede richting kan zijn.
Nu houden alle sectoren elkaar in een wurggreep.

Bij het uit elkaar halen van het stikstof dossier kan er, denk ik, gerichter beleid komen per sector. En wordt waarschijnlijk het effect van het beleid ook beter meetbaar.

Ook kunnen dan constructies worden voorkomen zoals met Schiphol. Die stikstof (NOx) rechten heeft verworven door het opkopen van boerderijen (NH3).

Ik voorzie nog wel enige uitdaging met het verdelen van de spreekwoordelijke taart.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:06

journee schreef:
Geert wilders is nu zelf 2e plaatsvervangend voorzitter. Hebben ze toch mooi opgelost....

Samen met heel wat anderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:09

Zou de PVV fractie in de oppositie wel aan werk? Aanwezig zijn, moties indienen etc

Als ze het kabinet het vuur aan de schenen willen leggen zullen ze wel moeten toch?
Met alleen tegenstemmen met 24 zetels kom je niet ver.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:11

BigOne schreef:
journee schreef:
Geert wilders is nu zelf 2e plaatsvervangend voorzitter. Hebben ze toch mooi opgelost....

Samen met heel wat anderen.

Nou, de anderen zijn 1e, 3e ,4e ,5e en 6e plaatsvervangend voorzitter. :)

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:13

Hij is dat in het verleden ook al eens geweest meen ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:17

Electra63 schreef:
Benzz schreef:
Dat die Duk nog steeds een podium krijgt

Yep, hij zit nog steeds regelmatig bij Nieuws van de Dag en VI.
Daar wordt hij zelden of nooit tegen gesproken.

Zet Francis van Broekhoven maar eens tegenover :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:22

Ja, ik zag van de week een stukje !
Zij heeft wel principes en lef !
Ze zal waarschijnlijk niet meer uitgenodigd worden bij VI, die hebben liever niet tegenspraak.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:52

Electra63 schreef:
Ze zal waarschijnlijk niet meer uitgenodigd worden bij VI, die hebben liever niet tegenspraak.

Deksel begon gewoon te stotteren :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:02

Oeh tegenspraak en dan ook nog van een vrouw...
Go Francis! *\o/*

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:31

Kijk nou toch, in Utrecht wordt is een plan goor voor een extra azc geopend, en dat kon gewoon, er was weinig protest!

https://nos.nl/l/2591305

Zie je, het kan wél?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:06

nps schreef:
Kijk nou toch, in Utrecht wordt is een plan goor voor een extra azc geopend, en dat kon gewoon, er was weinig protest!

https://nos.nl/l/2591305

Zie je, het kan wél?

prima toch,
voor dit leegstaande gebouw bestemmingsplan wijzigen, dit gaat precedenten scheppen en kunnen meer leegstaande gebouwen/panden tot wooneenheid worden omgebouwd, zal zo wel zijn afgesproken bij de VNG als pilotproject??

edit: deze opties zijn al veel langer geopperd, ook hier op bokt vaak benoemd,

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:04

De protesten zijn deels van terecht bezorgde inwoners van een gemeente en een deel door opruiing van groepen als Defend Nederland.

Waarom er is gekozen voor een Engels woord in de naam vraag ik ik mij.
Nederlands als taal hoort toch ook bij Nederland?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:35

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:39

Roodvos schreef:
nps schreef:
Wat houdt dat in, het stikstof dossier uit elkaar halen?

De soort stikstof-verbinding en de oorzaak ervan is anders voor de agrarische sector en industrie/verkeer/wonen.

In het geval van de landbouw gaat het (voornamelijk) over NH3 (ammoniak). De bron hiervoor is de mest en urine. Ammoniak slaat dicht bij de bron neer.

Bij industrie/verkeer/wonen gaat het over NOx (stikstof-oxiden). De bron hiervan is het verbranden van fossiele brandstoffen met lucht. NOx verspreid zich veel meer in de lucht en daarmee over een groot oppervlak. NOx draagt bijv. bij aan de vorming van smog.

Omdat de bronoorzaak anders is, is er voor de reductie ook ander beleid nodig.
In de sectoren industrie/verkeer/wonen kan je dan denken aan elektrische auto's, isoleren van woningen en energiebeparende maatregelen in de industrie (vaak gelijktijdig gekoppeld aan de reductie van het broeikasgas CO2).

precies dit. Dat proberen we al vanaf 2019 uit te leggen, maar het moest en zou onder een noemer stikstof worden behandeld.

Hoe het voor mijn sector uitpakt is natuurlijk afwachten, maar goed dat het uit elkaar is gehaald.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:42

fransje23 schreef:
Coenradie vertelde bij Pauw en de Wit dat ze veel haatreactie's kreeg op de socials na haar overstap naar JA21.
Ze sprak over een soort trollenleger van PVV.

Als je de AI beelden in gedachten houd is dat niet onmogelijk.

De vrolijke vrienden van de Dagelijkse standaard delen het zo https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/typisch-ja21-eerst-geert-een-mes-in-de-rug-steken-daarna-slachtoffer-spelen-over-boze-mailtjes.

Als Bosma stelling had genomen tegen de haatberichten door de 2 PVV-kamerleden, had hij wel herkozen worden, denk ik.
Dat is echt een fout van hem geweest.

Dit mag nooit getolereerd worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:44

Zou Bosma de beoogd opvolger voor Wilders zijn, mocht die ooit stoppen? Of is het dan klaar met de PVV?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:47

juval schreef:
Zou Bosma de beoogd opvolger voor Wilders zijn, mocht die ooit stoppen? Of is het dan klaar met de PVV?

PVV = Wilders, er zijn geen leden, Wilders bepaalt.

Gisteren hoorde ik ergens, weet niet meer waar, dat Bosma en Wilders al jaren amper met elkaar spreken en daar werd gesuggereerd dat Bosma misschien wel zou overstappen naar JA21.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:20

juval schreef:

Wilders is de PVV en wanneer de asielcrisis is opgelost heeft de PVV geen bestaansrecht meer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:21

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Autocorrect van mijn telefoon en zelf zonder bril. Ik bedoelde Derksen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:24

Benzz schreef:
Benzz schreef:

Autocorrect van mijn telefoon en zelf zonder bril. Ik bedoelde Derksen :D

Dat was wel een leuke autocorrectie, vond ik. ;)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:26

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:33

Swah schreef:
https://nos.nl/artikel/2591322-zorgen-i ... id-partner

Dit is pas leip! Zorgen in de Tweede Kamer over Amerikaanse overname van DigiD-partner

"Volgens haar wordt de digitale dienstverlening steeds meer een geopolitieke speelbal. "

Gevaarlijke situatie!

We zijn al te laat om dit op te lossen. De Nederlandse overheid had in dit bedrijf een belang moeten hebben.

Ik zie de huidige staatssecretaris Van Marum dit ook niet oplossen, met zijn achtergrond.

Ik hoop in de nieuwe regering op een kundig Minister van Digitalisering.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:41

Blacky94 schreef:
_Mar3 schreef:

Dat zeg ik niet en zijn jouw woorden.
Ik leg de vinger op de plek waar de discussie over gaat.

Het leven van een vrouw komt niet in gevaar bij een zwangerschap (en zo wel dan ben ik voorstander v beëindiging van de zwangerschap). Het leven van een kindje wordt beëindigd door een abortus. Wat weegt zwaarder?

Wrs ben ik spuit11 en alhoewel ik al heel lang meelees en al vaker op mijn handen heb moeten zitten, word ik hier echt even heel giftig van. Het leven van een vrouw komt wel degelijk veel makkelijker in gevaar dan jij lijkt te denken. "En zo wel ben ik voorstander van beëindiging", dan heb je in dat geval bijv te maken met situaties waarbij er sprake is van een buitenbaarmoederlijke zwangerschappen, of een (aangeboren) aandoening bij moeder waardoor uitdragen van de zwangerschap grote risico's met zich mee brengt. En deze zwangerschappen doorgaans dus ook op een heel vroeg termijn afgebroken (moeten) worden.

Waar je hier alleen totaal aan voorbij lijkt te gaan, is dat een zwangerschap zelf ook risicovol is, ook als je niks mankeert. Dat we in de Westerse wereld veel kunnen en daardoor veel vrouwen en kinderen kunnen redden (than again, kijk even naar hoe moeder- en babysterfte de laatste paar jaar in Amerika onwijs gestegen is), bekent niet dat het niet vol risico is.

Ik heb zelf 4 jaar op verloskunde gewerkt als (obstetrie)verpleegkundige. Ik heb vrouwen (en baby's) bijna dood zien gaan aan zwangerschapsvergifting. Iets wat relatief vaak voorkomt. Ik heb baby's om diezelfde reden véél en véél te vroeg geboren zien worden waarbij ze soms nog maanden op de neonatologie hebben moeten liggen. En hoe eerder zo'n kindje geboren wordt, hoe groter de kans op levenslange problematiek door ontwikkelingsproblemen van bijv. de organen.
Daarnaast heb ik vrouwen bijna dood zien gaan door onwijs veel bloedverlies direct na de bevalling (fluxus) waarbij ik een paar gevallen zijdeljngs op de afdeling heb meegemaakt waarbij uiteindelijk de baarmoeder van de vrouw verwijderd is omdat ze het maar niet gestopt kregen. Google daarnaast ook even voor de grap op het Syndroom van Sheehan, en de levenslange gevolgen daarvan.
Ik heb een paar vrouwen zijdelings vanaf onze afdeling/OK naar de IC zien gaan ivm vruchtwaterembolieën of andere problematiek waardoor ze gereanimeerd moesten worden. Toevallig heb ik 1 van hun een half jaar of een jaar later op de afdeling gezien en is zij er zonder restschade vanaf gekomen, maar van iig 1 andere casus was het maar de vraag of ze ooit maar half weer de oude zou worden en de man nu niet met "2 kinderen" thuis zou zitten. Die is de persoon die hij als zijn vrouw kende maanden compleet kwijt geweest. Ze schijnt er na maanden en maanden van lichamelijke en mentale revalidatie gelukkig toch nog aardig bovenop gekomen te zijn, maar details weet ik niet (en hoeven ook niet online ivm herleidbaarheid). En dan heeft zij ergens nog mazzel gehad, want ik zag gisteren op TikTok nog een filmpje van een man die zijn vrouw verloren is aan zwangerschapsvergifting. Die heeft een hersenbloeding gehad, is, na een keizersnede om het kind te redden, op de IC beland maar daar hebben ze uiteindelijk de stekker eruit moeten trekken. Dat laatste heb ik gelukkig zelf nooit meegemaakt, maar ik weet wel dat het vorig jaar nog in een ander ziekenhuis is onze omgeving gebeurt is en ik ken ook meerdere (oud-)collega's die vrouwensterfte tijdens of direct na de bevalling hebben meegemaakt.

En dit zijn allemaal casussen bij GEWENSTE kinderen he! Gelukkig verlopen veel zwangerschappen inderdaad "zonder problemen" en zijn sommige dingen (zoals een vruchtwaterembolie) vrij zeldzaam, maar zeker zaken als zwangerschapsvergifting en fluxus is wel iets wat we regelmatig zien.
Ga jij mij nu dan maar even vertellen hoe een zwangerschap het leven van de vrouw niet in gevaar brengt.

Daarnaast is bewezen dat kinderen de stress die ze in de baarmoeder al ervaren, meenemen als ze geboren worden. Dat kan in de zwangerschap trouwens al voor problemen zorgen, maar de mentale problemen die mensen kunnen ervaren van het niet gewenst zijn, is door anderen volgens mij ook al wel een hoop door gezegd.

Het klinkt alsof je heftige dingen hebt gezien in je functie.
Ook ik heb verhalen in de familie van extreem bloedverlies, ambulance, zwangerschapsvergiftiging.
Een zwangerschap is niet zonder risico's. Een abortus ook niet. En die kost áltijd een kostbaar leven.

Wat betreft je laatste alinea: de risico's op mentale problemen is toch geen goede reden om iemand op voorhand al het leven te ontnemen?

Ik las net dat de SGP een debat wil omdat late abortussen zonder verdoving worden uitgevoerd. Daar krijg ik echt de rillingen van. Heel goed dat de SGP hier aandacht voor vraagt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:43

Swah schreef:
https://nos.nl/artikel/2591322-zorgen-i ... id-partner

Dit is pas leip! Zorgen in de Tweede Kamer over Amerikaanse overname van DigiD-partner

"Volgens haar wordt de digitale dienstverlening steeds meer een geopolitieke speelbal. "

Dat was toch vorige week al?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:46

_Mar3 schreef:
Ik las net dat de SGP een debat wil omdat late abortussen zonder verdoving worden uitgevoerd. Daar krijg ik echt de rillingen van. Heel goed dat de SGP hier aandacht voor vraagt.

Dit is echt voor de buhne en aandacht.

Het zijn uitzonderlijke situatie's uberhaupt als er na 24 weken geaborteerd wordt. En ik geloof niet dat er een arts is die dit zonder verdoving doet. Dat het wettelijk mag!! zonder verdoving is een ander verhaal.