_Mar3 schreef:
Dat zeg ik niet en zijn jouw woorden.
Ik leg de vinger op de plek waar de discussie over gaat.
Het leven van een vrouw komt niet in gevaar bij een zwangerschap (en zo wel dan ben ik voorstander v beëindiging van de zwangerschap). Het leven van een kindje wordt beëindigd door een abortus. Wat weegt zwaarder?
Wrs ben ik spuit11 en alhoewel ik al heel lang meelees en al vaker op mijn handen heb moeten zitten, word ik hier echt even heel giftig van. Het leven van een vrouw komt wel degelijk veel makkelijker in gevaar dan jij lijkt te denken. "En zo wel ben ik voorstander van beëindiging", dan heb je in dat geval bijv te maken met situaties waarbij er sprake is van een buitenbaarmoederlijke zwangerschappen, of een (aangeboren) aandoening bij moeder waardoor uitdragen van de zwangerschap grote risico's met zich mee brengt. En deze zwangerschappen doorgaans dus ook op een heel vroeg termijn afgebroken (moeten) worden.
Waar je hier alleen totaal aan voorbij lijkt te gaan, is dat een zwangerschap zelf ook risicovol is, ook als je niks mankeert. Dat we in de Westerse wereld veel kunnen en daardoor veel vrouwen en kinderen kunnen redden (than again, kijk even naar hoe moeder- en babysterfte de laatste paar jaar in Amerika onwijs gestegen is), bekent niet dat het niet vol risico is.
Ik heb zelf 4 jaar op verloskunde gewerkt als (obstetrie)verpleegkundige. Ik heb vrouwen (en baby's) bijna dood zien gaan aan zwangerschapsvergifting. Iets wat relatief vaak voorkomt. Ik heb baby's om diezelfde reden véél en véél te vroeg geboren zien worden waarbij ze soms nog maanden op de neonatologie hebben moeten liggen. En hoe eerder zo'n kindje geboren wordt, hoe groter de kans op levenslange problematiek door ontwikkelingsproblemen van bijv. de organen.
Daarnaast heb ik vrouwen bijna dood zien gaan door onwijs veel bloedverlies direct na de bevalling (fluxus) waarbij ik een paar gevallen zijdeljngs op de afdeling heb meegemaakt waarbij uiteindelijk de baarmoeder van de vrouw verwijderd is omdat ze het maar niet gestopt kregen. Google daarnaast ook even voor de grap op het Syndroom van Sheehan, en de levenslange gevolgen daarvan.
Ik heb een paar vrouwen zijdelings vanaf onze afdeling/OK naar de IC zien gaan ivm vruchtwaterembolieën of andere problematiek waardoor ze gereanimeerd moesten worden. Toevallig heb ik 1 van hun een half jaar of een jaar later op de afdeling gezien en is zij er zonder restschade vanaf gekomen, maar van iig 1 andere casus was het maar de vraag of ze ooit maar half weer de oude zou worden en de man nu niet met "2 kinderen" thuis zou zitten. Die is de persoon die hij als zijn vrouw kende maanden compleet kwijt geweest. Ze schijnt er na maanden en maanden van lichamelijke en mentale revalidatie gelukkig toch nog aardig bovenop gekomen te zijn, maar details weet ik niet (en hoeven ook niet online ivm herleidbaarheid). En dan heeft zij ergens nog mazzel gehad, want ik zag gisteren op TikTok nog een filmpje van een man die zijn vrouw verloren is aan zwangerschapsvergifting. Die heeft een hersenbloeding gehad, is, na een keizersnede om het kind te redden, op de IC beland maar daar hebben ze uiteindelijk de stekker eruit moeten trekken. Dat laatste heb ik gelukkig zelf nooit meegemaakt, maar ik weet wel dat het vorig jaar nog in een ander ziekenhuis is onze omgeving gebeurt is en ik ken ook meerdere (oud-)collega's die vrouwensterfte tijdens of direct na de bevalling hebben meegemaakt.
En dit zijn allemaal casussen bij GEWENSTE kinderen he! Gelukkig verlopen veel zwangerschappen inderdaad "zonder problemen" en zijn sommige dingen (zoals een vruchtwaterembolie) vrij zeldzaam, maar zeker zaken als zwangerschapsvergifting en fluxus is wel iets wat we regelmatig zien.
Ga jij mij nu dan maar even vertellen hoe een zwangerschap het leven van de vrouw niet in gevaar brengt.
Daarnaast is bewezen dat kinderen de stress die ze in de baarmoeder al ervaren, meenemen als ze geboren worden. Dat kan in de zwangerschap trouwens al voor problemen zorgen, maar de mentale problemen die mensen kunnen ervaren van het niet gewenst zijn, is door anderen volgens mij ook al wel een hoop door gezegd.