s1993 schreef:Ik juich het rekeningrijden alleen maar toe, vind het nu juist heel oneerlijk dat er in de wegenbelasting geen rekening wordt gehouden met hoeveel je op de weg zit. Dus of je nou 1 dag per week rijd (en bijvoorbeeld maar 7500 km per jaar), of dagelijks een lange afstand rijdt (en bijvoorbeeld 70.000 km per jaar), de belasting is nu hetzelfde voor dezelfde auto. Dat is toch mega oneerlijk?
Als je gaat betalen naar km's die je maakt, vind ik dat veel logischer qua belasting. Want dan maak je ook daadwerkelijk meer gebruik van de wegen en vervuil je ook meer.
Het stukje 'vervuilen' mag je Waarschijnlijk wel schrappen. Het maakt qua uitstoot vast ook verschil of je 70000km met een elektrische auto rijdt of 7500km met een oldtimer. Oorspronkelijk was de wegenbelasting volgens mij ook precies dat: een belasting om de aanleg en onderhoud van een weg te betalen. Een lichte auto belast de weg minder en betaald dus minder, een zware auto belast de weg meer en betaald dus meer. En de aanleg van een weg kost net zoveel, of iemand er maar 1x per jaar op rijdt vanwege de vakantie of vrijwel dagelijks vanwege werk.
Eigenlijk doen we in Nederland al aan rekening rijden. Namelijk met de accijns op brandstof die iedereen aan de overheid betaald. Welke ook zo hoog zou zijn om autorijden met brandstofauto's te ontmoedigen vanwege milieu, maar stiekem ook de overheidskas goed spekt natuurlijk.
Het 'probleem' is dat de elektrische auto's de overheid momenteel vrijwel niets opleverde. Subsidies op aanschaf, geen wegenbelasting en geen accijns op brandstof. En als de populariteit toeneemt dan moet je als overheid toch wat. Dus geen subsidie meer op aanschaf, de vrijstelling van wegenbelasting wordt afgeschaft, maar hoe krijg je alsnog die accijns op brandstof binnen? Via het rekening rijden dus.
Als het mogelijk was om accijns op het electriciteitsverbruik van een auto te belasten hadden ze dat gedaan. Dat zou namelijk ook een hele berg papierwerk schelen. Als het de overheid werkelijk om een 'eerlijke verdeling' of het milieu had gegaan, was de wegenbelasting allang verwerkt geweest in de brandstof accijns. Dan hadden ze bij de rdw gelijk flink wat banen kunnen schrappen. Maar efficiënt zijn lijkt niet altijd in dezelfde zin als overheid te passen.

Voor wie benieuwd is hoe de brandstof prijzen zijn opgebouwd:
https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstofprijzen/opbouw