Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812


MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:18

Jildau schreef:
s1993 schreef:
Ik juich het rekeningrijden alleen maar toe, vind het nu juist heel oneerlijk dat er in de wegenbelasting geen rekening wordt gehouden met hoeveel je op de weg zit. Dus of je nou 1 dag per week rijd (en bijvoorbeeld maar 7500 km per jaar), of dagelijks een lange afstand rijdt (en bijvoorbeeld 70.000 km per jaar), de belasting is nu hetzelfde voor dezelfde auto. Dat is toch mega oneerlijk?

Als je gaat betalen naar km's die je maakt, vind ik dat veel logischer qua belasting. Want dan maak je ook daadwerkelijk meer gebruik van de wegen en vervuil je ook meer.


Als je 1 keer per week rijdt betaal je toch veel minder dan als je dagelijks rijdt? Je betaald toch sowieso al veel meer als je meer rijdt? Belasting betaal je per zwaarte van de auto en brandstof accijnzen voor de kilometers die je rijdt. Moet daar nog weer een extra toeslag bij op? Vind benzine al aardig aan de prijs.

14% van alle auto’s zijn elektrisch of hybride. Die betalen niet extra.

En dat percentage stijgt alleen maar.

Elisa2

Berichten: 47240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:25

journee schreef:
s1993 schreef:
Ik juich het rekeningrijden alleen maar toe, vind het nu juist heel oneerlijk dat er in de wegenbelasting geen rekening wordt gehouden met hoeveel je op de weg zit. Dus of je nou 1 dag per week rijd (en bijvoorbeeld maar 7500 km per jaar), of dagelijks een lange afstand rijdt (en bijvoorbeeld 70.000 km per jaar), de belasting is nu hetzelfde voor dezelfde auto. Dat is toch mega oneerlijk?

Als je gaat betalen naar km's die je maakt, vind ik dat veel logischer qua belasting. Want dan maak je ook daadwerkelijk meer gebruik van de wegen en vervuil je ook meer.


Het stukje 'vervuilen' mag je Waarschijnlijk wel schrappen. Het maakt qua uitstoot vast ook verschil of je 70000km met een elektrische auto rijdt of 7500km met een oldtimer. Oorspronkelijk was de wegenbelasting volgens mij ook precies dat: een belasting om de aanleg en onderhoud van een weg te betalen. Een lichte auto belast de weg minder en betaald dus minder, een zware auto belast de weg meer en betaald dus meer. En de aanleg van een weg kost net zoveel, of iemand er maar 1x per jaar op rijdt vanwege de vakantie of vrijwel dagelijks vanwege werk.

Eigenlijk doen we in Nederland al aan rekening rijden. Namelijk met de accijns op brandstof die iedereen aan de overheid betaald. Welke ook zo hoog zou zijn om autorijden met brandstofauto's te ontmoedigen vanwege milieu, maar stiekem ook de overheidskas goed spekt natuurlijk.

Het 'probleem' is dat de elektrische auto's de overheid momenteel vrijwel niets opleverde. Subsidies op aanschaf, geen wegenbelasting en geen accijns op brandstof. En als de populariteit toeneemt dan moet je als overheid toch wat. Dus geen subsidie meer op aanschaf, de vrijstelling van wegenbelasting wordt afgeschaft, maar hoe krijg je alsnog die accijns op brandstof binnen? Via het rekening rijden dus.


Als het mogelijk was om accijns op het electriciteitsverbruik van een auto te belasten hadden ze dat gedaan. Dat zou namelijk ook een hele berg papierwerk schelen. Als het de overheid werkelijk om een 'eerlijke verdeling' of het milieu had gegaan, was de wegenbelasting allang verwerkt geweest in de brandstof accijns. Dan hadden ze bij de rdw gelijk flink wat banen kunnen schrappen. Maar efficiënt zijn lijkt niet altijd in dezelfde zin als overheid te passen. :+

Voor wie benieuwd is hoe de brandstof prijzen zijn opgebouwd:
https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstofprijzen/opbouw


Heel interessant :j

Vraag me dan af of het rekening rijden voor het milieu wordt ingevoerd of dat dit de smoes is die gebruikt wordt om inderdaad de accijnzen binnen te blijven krijgen.

Overigens ik zeg nergens dat ik vind dat we niks moeten doen aan het klimaat. Want ik denk juist wel dat er omslagen gemaakt moeten worden.. alleen hoe, en ook of het daadwerkelijk voor het klimaat is of dat het voornamelijk de portemonnee raakt.

Misschien zie ik het rekening rijden inderdaad te doemdenkerig in, maar dit komt een beetje omdat het zo,n zelfde concept lijkt te zijn als een paar jaar geleden met de hoge belastingen op gas en energie waardoor mensen de verwarming niet meer aan konden doen.
En inderdaad veelal de groep in huurhuizen die dus ook niks kunnen veranderen zelf.

Marigold

Berichten: 13443
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:52

Als de kostendelersnorm er eens af ging. Dan zouden mensen makkelijker hun huizen kunnen delen, hun auto’s energierekening, maaltijden kunnen delen. Meer voor elkaar zorgen (mantelzorgen/aanspraak, scheelt zorgkosten), en geld overhouden zorgt weer voor meer koopkracht en minder stress (vaak ook weer de grondlegger van uiteindelijk zorgbehoefte die veel duurder is dan de oorzaak aanpakken).
Er wordt dan denk functioneler gebruik gemaakt van de woonruimte die er al is. Want hoeveel slaapkamers staan er wel niet leeg?

Ik denk dat er echt wel wat te winnen is door al deze dingen eens goed door te rekenen.

Elisa2

Berichten: 47240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:10

Ja dat denk ik ook en zeg ik ook steeds, samenwonen wordt niet echt gestimuleerd en als iedereen een heel huis voor zichzelf alleen nodig heeft dan is het logisch dat er een huizen tekort ontstaat.

Jildau

Berichten: 9903
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:37

MarlindeRooz schreef:
Jildau schreef:
Als je 1 keer per week rijdt betaal je toch veel minder dan als je dagelijks rijdt? Je betaald toch sowieso al veel meer als je meer rijdt? Belasting betaal je per zwaarte van de auto en brandstof accijnzen voor de kilometers die je rijdt. Moet daar nog weer een extra toeslag bij op? Vind benzine al aardig aan de prijs.

14% van alle auto’s zijn elektrisch of hybride. Die betalen niet extra.

En dat percentage stijgt alleen maar.


Maar wat was nou het hele idee dan van elektrisch rijden? Ik meende minder vervuilend, beter voor het milieu / klimaat.. :D

Marigold

Berichten: 13443
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:45

Electrische auto’s zijn zwaar (bandenslijtage = ook vervuiling), worden van ver weg aangevoerd en laten een giftige accu achter. Zijn ook pfas blusmateriaal nodig wanneer de accu in brand vliegt.
Ook dit zou wat mij betreft eerlijk en volledig mogen worden doorgerekend.

Ik ga er ook wel vanuit dat dat wel wordt gedaan, ik denk dat met zowel de ecologische impact van de verschillende soorten auto’s als de nevenschade versus gewin bij het afschaffen dan wel handhaven van de kostendelersnorm het lastige is dat het over een hele hoop verschillende potjes (geld) en portefeuilles (niet die waar geld in gaat maar zegmaar als thema’s waarin iemand/een bureau zich in verdiept) gaat.
Samenwerken is wat mij betreft het sleutelwoord tot succes.
Dat is ook wat mij aanspreekt in Volt. :o

8nnemiek

Berichten: 45905
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:56

Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:02

8nnemiek schreef:
Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.


En die technieken worden alleen maar beter. Ze zijn vrij in het beginstadium van ontwikkeling, dus er is nog zo veel mogelijk… recyclen wordt steeds beter..

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:19

Eens met hierboven, maar maak het ook voor iedereen beschikbaar.
Dus kleinere elektrische auto's en ook voor mensen met een laag inkomen.

MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:21

Saga schreef:
Eens met hierboven, maar maak het ook voor iedereen beschikbaar.
Dus kleinere elektrische auto's en ook voor mensen met een laag inkomen.

Elektrische auto’s onder de 5000? :=

Want je snapt dat dit absoluut de komende tijd niet gaat gebeuren.

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:24

Nee, niet persé, maar eventueel subsidie voor mensen tot een bepaald inkomen.
Ik weet dat het niet haalbaar is, dus voordat je dit afschiet; ik ben me daarvan bewust.
Iets in die richting. Ik vind het gewoon jammer dat dingen als zonnepanelen en elektrische auto's vaak niet voor mensen met een lager inkomen mogelijk zijn.

MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:32

Dat is ook jammer maar wel de realiteit. Vroeger was automaat rijden ook voor de rijken en dat is nu ook al anders. Innovatie begint “bovenaan”.

Ik vind subsidie niet nodig. Wel eerlijke prijzen en geen (belasting)voordelen voor rijke mensen die de elektrische auto zonder subsidie ook wel kunnen betalen.

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:34

Klopt, dus ik denk dat het uiteindelijk ook wel meer beschikbaar wordt.

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:37

MarlindeRooz schreef:
Saga schreef:
Eens met hierboven, maar maak het ook voor iedereen beschikbaar.
Dus kleinere elektrische auto's en ook voor mensen met een laag inkomen.

Elektrische auto’s onder de 5000? :=

Want je snapt dat dit absoluut de komende tijd niet gaat gebeuren.


Ze zijn er al?
Een tweedehands elektrische auto heb je al voor een paar duizend op marktplaats. Niet veel range (150km), maar de gemiddelde Nederlander rijdt ook niet zo veel (20-25km p/d).

Ik zeg niet dat iedereen die massaal moet kopen en ook zeker niet dat het voor iedereen al haalbaar is (vanwege range of beschikbaarheid laadpalen). Maar goedkopere EV’s zijn er dus wel al.

Volgens mij kan je er zelfs subsidie voor inzetten.

MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 21:46

Je snapt toch ook wel dat een actieradius van 150km plus een oude auto plus een auto met veel KM echt wel een slechte koop is? :o

Een auto is geen principe kwestie maar een gebruiksvoorwerp.

Ik wil best elektrisch rijden maar ik kan niet voor de deur parkeren. En ook nergens in de buurt laden. Ik moet dan om de dag de auto ergens anders neerzetten om te kunnen rijden? Elke dag als ik in het weekend dingen ga doen ook nog. :+

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:00

Een actieradius van 150km is in Nederland toch prima?

MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:05

Saga schreef:
Een actieradius van 150km is in Nederland toch prima?

Dat is wel heel makkelijk denken. Elke keer zoeken naar een laad plek en dan met al je zooi naar huis lopen? Op vakantie elke 1,5uur stoppen om te laden?

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:10

Dat is wel een beetje hoe het werkt ja, met een elektrische auto.

MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:13

Saga schreef:
Dat is wel een beetje hoe het werkt ja, met een elektrische auto.

Niet voor de rijkere mensen. Die kunnen er eentje kopen met een lage km-stand en een actieradius van 600km. Dan is het makkelijk te doen. Dan moet je eerder plassen dan laden.

Helemaal met gesubsidieerde zonnepanelen op je koophuis met hypotheekrenteaftrek. :P

(Was even sarcastisch trouwens. Ben allang dankbaar dat ik een auto kan betalen en rijden.)

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:22

Klopt, dat maakt op vakantie gaan wel makkelijker.
Maar ik denk dat je met een actieradius van 150 km in Nederland prima een paar dagen kunt doen, tenzij je echt lange afstanden rijdt elke dag.

MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:32

Ik denk dat het voor heel veel mensen een te grote stap is. Zeker ook omdat je voor hetzelfde geld een nieuwere en “betere” benzine hebt waar je honderden kilometers mee kan rijden en binnen 5 minuten kan tanken. Overal.

Electra63

Berichten: 20776
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:46

Wij hebben 2 jaar een Audi E-tron gereden (auto vd zaak).
Laadpaal voor de deur en op kantoor.
Het reed fantastisch (snel, geluidloos, comfortabel), maar wij vonden het toch niets.
Weekeind naar Volendam met vriendinnen, onderweg aan de laadpaal, terug naar huis, onderweg aan de laadpaal.
Weekeindje Groningen, aan de laadpaal onderweg.
2-paardstrailer er achter? Maar niet geprobeerd.

Het is leuk voor kleine afstanden, maar het vergt een heel andere rijstijl, dus wij rijden weer benzine. :D

verootjoo
Berichten: 37338
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:03

MarlindeRooz schreef:
Saga schreef:
Eens met hierboven, maar maak het ook voor iedereen beschikbaar.
Dus kleinere elektrische auto's en ook voor mensen met een laag inkomen.

Elektrische auto’s onder de 5000? :=

Want je snapt dat dit absoluut de komende tijd niet gaat gebeuren.


Jawel, die zijn in het vooruitzicht.
Volgens mij ging Volkswagen inzetten op een nieuwe, kleine en goedkope EV van nieuw zo’n 10.000€.

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:25

MarlindeRooz schreef:
Je snapt toch ook wel dat een actieradius van 150km plus een oude auto plus een auto met veel KM echt wel een slechte koop is? :o

Een auto is geen principe kwestie maar een gebruiksvoorwerp.

Ik wil best elektrisch rijden maar ik kan niet voor de deur parkeren. En ook nergens in de buurt laden. Ik moet dan om de dag de auto ergens anders neerzetten om te kunnen rijden? Elke dag als ik in het weekend dingen ga doen ook nog. :+


Mwah, ligt eraan hoe je het bekijkt. Het rijdt wel goedkoper tov benzine. Mijn corsaatje rijdt zo'n € 0,121/km. Met een EV zit je tussen de € 0,068 (publiek) - € 0,041 (thuis). Oke, een snellader zit met € 0,113 wel wat meer in de buurt. Maar gezien je 99/100x ofwel publiek of thuis laadt.. Dat is 1,8 tot 3x goedkoper dan benzine.

Ik zei ook al, het is niet voor iedereen nog een goed alternatief. Dat snap ik. Voor jou dus niet. Maar jij zei, dat een EV voor 5000 "absoluut de komende tijd niet gaat gebeuren", maar dat klopt dus niet.

Kijk maar. 12 EV auto's onder de 5000, met 180+km actieradius:
https://www.autoscout24.nl/lst?atype=C& ... tate=N%2CU

Maargoed, EV innovatie gaat razendsnel dus zou me niet verbazen als er binnen relatief korte tijd ook EV's met meer actieradius op de markt komen die goedkoper zijn en/of minder km/s hebbne.

journee
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 00:06

IMANDRA schreef:
MarlindeRooz schreef:
Je snapt toch ook wel dat een actieradius van 150km plus een oude auto plus een auto met veel KM echt wel een slechte koop is? :o

Een auto is geen principe kwestie maar een gebruiksvoorwerp.

Ik wil best elektrisch rijden maar ik kan niet voor de deur parkeren. En ook nergens in de buurt laden. Ik moet dan om de dag de auto ergens anders neerzetten om te kunnen rijden? Elke dag als ik in het weekend dingen ga doen ook nog. :+


Mwah, ligt eraan hoe je het bekijkt. Het rijdt wel goedkoper tov benzine. Mijn corsaatje rijdt zo'n € 0,121/km. Met een EV zit je tussen de € 0,068 (publiek) - € 0,041 (thuis). Oke, een snellader zit met € 0,113 wel wat meer in de buurt. Maar gezien je 99/100x ofwel publiek of thuis laadt.. Dat is 1,8 tot 3x goedkoper dan benzine.

Ik zei ook al, het is niet voor iedereen nog een goed alternatief. Dat snap ik. Voor jou dus niet. Maar jij zei, dat een EV voor 5000 "absoluut de komende tijd niet gaat gebeuren", maar dat klopt dus niet.

Kijk maar. 12 EV auto's onder de 5000, met 180+km actieradius:
https://www.autoscout24.nl/lst?atype=C& ... tate=N%2CU

Maargoed, EV innovatie gaat razendsnel dus zou me niet verbazen als er binnen relatief korte tijd ook EV's met meer actieradius op de markt komen die goedkoper zijn en/of minder km/s hebbne.


De goedkoopste nieuwe elektrische auto kost nog steeds zo'n kleine €20.000. En een tweedehands is er inderdaad een stuk voordeliger, maar dan moet je wel zeker weten dat de batterijen nog een tijd meegaan, want die vervangen kost behoorlijk veel geld.

https://topgear.nl/autonieuws/prijs-vervangen-batterij-elektrische-auto/