Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:58

Netanyahu zegt tegen VS dat tweestatenoplossing voor Israël geen optie is
Citaat:
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft de Verenigde Staten laten weten dat een tweestatenoplossing voor Israël niet acceptabel is. Dat scenario, waarbij een Israëlische en een Palestijnse staat naast elkaar bestaan, wordt door westerse bondgenoten als een mogelijke oplossing van het Gazaconflict gezien.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... ie-is.html

Gaat lekker dit....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:25

Het wordt steeds ingewikkelder.

Mysa zegt tegen wie het maar wil horen, dat Netanyahu voor bokt geen optie is.!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:33

Maar nu een beetje genuanceerder: natuurlijk moet er een staat voor de Palestijnen komen. Al is het nog wel een beetje problematisch wie die staat moet gaan leiden. Hamas is uitgesloten, de PA schijnt erg corrupt te zijn en die krijgen sowieso grote problemen met overgebleven Hamas-leden of - aanhangers.

Dus zal er een nieuwe regering moeten komen maar dat zal helemaal niet eenvoudig zijn.
Er zal ook weer gedoe komen over de exacte geografische omvang en ik denk dat er in elk geval een vredesmacht gestationeerd moet worden. Bijvoorbeeld ter hoogte van delen van de Westoever is Israël maar 15 km breed, dus dat lijkt me toch wel een risico.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:16

mysa schreef:
Wereldpolitiek gaat niet over geweten of emotie.
Ik vermoed dat er op dat niveau misschien geredeneerd wordt dat Hamas eerst verdreven moet worden voordat er überhaupt vrede kan komen. (niet mee eens maar ik denk dus dat men zo denkt)

En dat daar eerst nog veel onschuldigen met hun leven voor moeten betalen is jammer maar helaas.

Denk bijvoorbeeld aan de tweede wereldoorlog. De geallieerden stonden aan de 'goede kant', vonden ze zelf. Maar ze hebben wel bijna twee miljoen onschuldige Duitse burgers gedood met hun bombardementen.

Als dat zo is, dan is dat een probleem. Maar ik denk dat er wel veel (negatieve) emoties meespelen in de politiek. Veel beslissingen worden genomen op basis van angst en hebzucht en een minderwaardigheidscomplex dat gecompenseerd moet worden.
Iemand die niet geeft om het leven van kinderen, kan nooit een goede leider zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:01

mysa schreef:
Maar nu een beetje genuanceerder: natuurlijk moet er een staat voor de Palestijnen komen. Al is het nog wel een beetje problematisch wie die staat moet gaan leiden. Hamas is uitgesloten, de PA schijnt erg corrupt te zijn en die krijgen sowieso grote problemen met overgebleven Hamas-leden of - aanhangers.

Eigenlijk is het heel eenvoudig (al lijkt het me praktisch wat moeilijk te organiseren in een platgebombardeerd land) en ook de visie van Hamas: laat het volk kiezen. Alleen komen we dan weer op onze legendarische Marwan Barghouti, want volgens peilingen één of twee maand geleden zou Hamas met het huidige aanbod aan politici nu 70% van de stemmen halen (was kort na die gevangenenruil, kan zijn dat het nu iets minder is, maar betwijfel ik, ze kiezen voor de enige die zich durven verzetten tegen hun "beul")

Het grootste probleem in het hele conflict is trouwens niet het Palestijnse maar het Israëlische bestuur, dat lijkt me wel duidelijk. Ik heb me recent ingelezen over die raketaanvallen die Hamas is beginnen afvuren op Israël. Blijkt dat dit begon in 2021, toen in Jeruzalem door het beslissing van het Israëlische Hooggerechtshof uit hun huis gezet werden om plaats te maken voor Israëlische kolonisten. Er waren toen veel protesten, die echter weer hardhandig de kop ingedrukt werden, waarbij ook doden vielen, waaronder een kind. En Trump is natuurlijk medeplichtig door de Israëlische claim op Oost-Jeruzalem te erkennen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:27

Maar Marwan Barghouti was toch van Fatah? En fatah en Hamas waren met elkaar in oorlog in 2006 en zijn nog steeds bepaald geen vrienden.

Ik denk dat Hamas hem nu alleen maar wil inzetten omdat hij een stuk populairder is dan zij.
Want het is de vraag hoe betrouwbaar die peilingen zijn. In landen met autoritaire regimes winnen de machthebbers altijd glorieus.

Raketten worden trouwens al sinds 2001 afgeschoten. Alleen ging het in eerste instantie om enkele honderden per jaar terwijl dat er de afgelopen jaren eerder tienduizenden waren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:43

hwn schreef:
mysa schreef:

Eigenlijk is het heel eenvoudig (al lijkt het me praktisch wat moeilijk te organiseren in een platgebombardeerd land) en ook de visie van Hamas: laat het volk kiezen. Alleen komen we dan weer op onze legendarische Marwan Barghouti, want volgens peilingen één of twee maand geleden zou Hamas met het huidige aanbod aan politici nu 70% van de stemmen halen (was kort na die gevangenenruil, kan zijn dat het nu iets minder is, maar betwijfel ik, ze kiezen voor de enige die zich durven verzetten tegen hun "beul")

Het grootste probleem in het hele conflict is trouwens niet het Palestijnse maar het Israëlische bestuur, dat lijkt me wel duidelijk. Ik heb me recent ingelezen over die raketaanvallen die Hamas is beginnen afvuren op Israël. Blijkt dat dit begon in 2021, toen in Jeruzalem door het beslissing van het Israëlische Hooggerechtshof uit hun huis gezet werden om plaats te maken voor Israëlische kolonisten. Er waren toen veel protesten, die echter weer hardhandig de kop ingedrukt werden, waarbij ook doden vielen, waaronder een kind. En Trump is natuurlijk medeplichtig door de Israëlische claim op Oost-Jeruzalem te erkennen.

Nou precies.
Laten we nou niet moeilijk doen over een Palestijnse staat uit angst dat er problemen komen met het bestuur. Dat kan zo zijn, maar daar hebben meer landen last van. Eerst stap 1, en dat is een Palestijnse staat erkennen. En internationale hulp aanbieden lijkt me altijd goed. Komt Hamas aan de macht en weigeren ze hulp? Dan zien we wel verder. Maar het kan ook heel anders lopen. Het eerst eens een kans geven!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:58

Nou, als ik Israël zou zijn, zou ik dus wel graag willen weten wie die staat gaan leiden. Hamas zou voor mij uitgesloten zijn.

Ik denk dat ik Hamas een stuk negatiever beoordeel dan de meesten van jullie. En dat oordeel is echt niet gebaseerd op wat Israël ervan vindt.
Ik vind het een terreurorganisatie die dus niets voor de Palestijnse bevolking doet maar over hun rug rijk wordt en meer invloed wil krijgen. Lees of kijk naar de toespraken van hun leiders, die voor een groot deel in het buitenland zitten met hun miljoenen. Die laten er zelf geen twijfel over bestaan wat hun doel is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:42

Het hele punt is dat Netanyahu helemaal geen Palestijnse staat wil (heeft hij door de jaren heen al meermaals herhaald), en ik vrees, als Trump aan de macht komt, dat heel Palestina van de kaart geveegd zal worden (met Biden komt het ook al in de buurt).

Laten we nu eens logisch verder redeneren ivm Hamas: als het hen om geld te doen was, hadden ze het zeker niet tot een oorlog laten komen, maar verder geld geïncasseerd om braaf te zijn. Dat is zo de typsich westerse propaganda om "de vijand" te demoniseren: ten tijde van Saddam Hoessein werd er ook schande over gesproken dat hij na de oorlog met Koeweit zijn paleizen heropgebouwd had, ondanks de beperkingen van het embargo. Men vergat er gemakshalve bij te vermelden dat hij ook alle scholen, ziekenhuizen, openbare gebouwen weer volledig heropgebouwd was, ook elektriciteitsvoorzieningen (ter vergelijking: bijna 21 jaar na de Amerikaanse aanval op Irak is er in veel gebieden nog steeds maar 4 uur per dag elektriciteit). En heb je niet gehoord van die Hamas- en Hezbollah-leiders in het buitenland (Iran en Libanon dacht ik?) die door Israël geëxecuteerd zijn? Zo'n fantastisch leventje lijkt me dat toch niet. Ik weet dat voor hun verkiezing, toen Hamas nog niet zoveel financiële steun niet kreeg, ze al een soort "sociale zekerheid" uitgebouwd hadden voor de Palestijnen, dus ze steunden de bevolking veel meer dan Fatah. Wij krijgen onze informatie natuurlijk met een westers sausje ingelepeld, vraag je "wie is Hamas?" aan een Jordaniër, dan krijg je een heel ander antwoord (heb deze week op FB zelfs een ban gekregen omdat ik deze definitie van Hamas gegeven had, iemand had de vraag gesteld wat Hamas met de Palestijnen te maken had, en mijn antwoord was not done (waarschijnlijk omdat ik vergeten was te vermelden dat Hamas door veel landen op de terreurlijst gezet is, maar toch, snapte hem niet echt).

En Hamas heeft al te verstaan gegeven dat ze akkoord zullen gaan met de wil van het volk, ik denk niet dat je Hamas met een autoritaire dictatuur à la Assad of Saddam Hoessein mag vergelijken, zo ver gaat het niet, als verzetsbeweging hebben ze daar volgens mij ook de middelen niet voor.

Wat Marwan Barghouti betreft: hij is inderdaad van Fatah, maar toch ijvert Hamas al heel lang voor zijn vrijlating. Nu onlangs las ik ook het volgende: https://www.middleeastmonitor.com/20231 ... tage-deal/ (heb ik hier waarschijnlijk al gedeeld).

En ik vind dat Israël niets te willen heeft wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt, ze zijn al te lang en te vaak hun boekje te buiten gegaan. Tijd dat daar eens mensen met een hart aan de macht komen, en met respect voor de VN en voor internationaal recht en mensenrechten. En als dat niet kan, dan is het erkenning van de staat Israël de grootste blunder in de geschiedenis van de VN.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:43

Dank voor je uitgebreide post. Wat Netanyahu betreft ben ik het met je eens. Over Hamas zullen we het voorlopig niet eens worden, ben ik bang.
En bij Sadam krijg ik rillingen sinds ik een boek las over de gifgasaanvallen op Koerden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:32

Ja, ik weet het, ik zie Hamas door een Arabische bril, al speel ik soms wel "advocaat van de duivel" en lees ik af en toe eens iets over hen waarvan ik denk: dat vind ik nu toch niet oké, of dat vind ik niet verstandig, of: ben ik nu te naïef? Anderzijds geloof ik ook wel dat er veel valse anti propaganda is over hen. Ik geloof sowieso wel in hun goede bedoelingen met de Palestijnse bevolking (geen idee of ze zo'n buitensporig geweld terug verwacht hadden) en dat ze voor rede vatbaar zijn als men maar met hen wil praten.

Ik heb me niet verdiept in wat Saddam Hoessein op zijn kerfstok had, was sowieso wel een brute dictator zoals zovele leiders in het Midden-Oosten, maar dat was niet de reden dat de VS hem weg wou. Die oorlog van de VS tegen Irak hing aaneen van verzinsels. En toen ik 2x een solidariteitsreis maakte naar Irak kort voor die oorlog, zullen we wel gesponsord geweest zijn door de Irakese overheid, we hadden een 4sterrenhotel (het Palestine hotel, waar later ook de journalisten logeerden, en waar de VS toen ook eens "per ongeluk" een bommetje heeft laten vallen) bijna gratis en voor niets, heb ik geen neen tegen gezegd :) , en we hebben ook zijn eerste minister ontmoet, maar we waren er uit steun voor het Irakese volk, en die zaten echt niet te wachten op de Amerikaanse "bevrijders". We hebben wel een land gezien met meerdere religies, en religieus extremisme was er toen nog niet, waarschijnlijk door het repressief regime van Saddam (volgens sommige bronnen zou IS ontstaan zijn uit een zootje ongeregeld dat ontsnapt was nadat de VS de Irakese gevangenissen gebombardeerd had).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:50

Net gelezen op FB bij "In het spoor van Rudi Vranckx" (onze bekendste oorlogsjournalist in België):

Op sociale media circuleert een video van een ontploffing van de Al-Isra universiteit in Gaza.
De universiteit diende als een belangrijke educatieve instelling en ligt in het noorden van Gaza. In totaal telde de universiteit 4100 studenten en acht faculteiten waaronder medische studies, ingenieurswetenschappen en recht. Daarbovenop omvatte de universiteit ook een museum die 3000 artefacten bewaarde.
Israël zou deze universiteit hebben gebruikt als militaire basis en detentiecentrum. Ze hielden er Palestijnse gevangenen om ze te ondervragen.
De ontploffing werd uitgevoerd aan de hand van een groot aantal mijnen die in het gebouw waren geplaatst.
Matt Miller, de woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken van de V.S., zegt dat de V.S. al verklaring heeft gevraagd bij Israël.
Israël trekt zich momenteel terug uit het noorden van Gaza. Dit zou dus deel kunnen uitmaken van hun vertrekstrategie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:43

mysa schreef:
Nou, als ik Israël zou zijn, zou ik dus wel graag willen weten wie die staat gaan leiden. Hamas zou voor mij uitgesloten zijn.

Ik denk dat ik Hamas een stuk negatiever beoordeel dan de meesten van jullie. En dat oordeel is echt niet gebaseerd op wat Israël ervan vindt.
Ik vind het een terreurorganisatie die dus niets voor de Palestijnse bevolking doet maar over hun rug rijk wordt en meer invloed wil krijgen. Lees of kijk naar de toespraken van hun leiders, die voor een groot deel in het buitenland zitten met hun miljoenen. Die laten er zelf geen twijfel over bestaan wat hun doel is.

Maar het is helemaal niet relevant wat Israël van het bestuur van een Palestijnse staat vindt. Laten ze zich bezig houden met hun eigen landsbestuur.

Ik denk niet dat je goed inschat hoe ik over Hamas denk. Het is echter meten met twee maten om Hamas als terreur organisatie te zien en Israël als democratie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:17

Natuurlijk is dat wel relevant. Als Israël niet meewerkt gebeurt het niet. En Israël is niet alleen de baas maar er zijn genoeg landen, niet alleen in de rest van de wereld maar ook in het Midden Oosten, die geen Hamas- staat willen. Ja, Syrië en Iran zouden er blij mee zijn. En de Houthi's uiteraard.

Ik meet niet met twee maten, Hamas is een terreurorganisatie maar op het huidige Israël heb ik enkel kritiek. Die heb ik hier al zo vaak geuit.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:21

Wat vinden jullie hiervan?

Ik las ergens dat Indonesië mogelijk ook naar het ICJ gaat?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:23

mysa schreef:
Natuurlijk is dat wel relevant. Als Israël niet meewerkt gebeurt het niet. En Israël is niet alleen de baas maar er zijn genoeg landen, niet alleen in de rest van de wereld maar ook in het Midden Oosten, die geen Hamas- staat willen. Ja, Syrië en Iran zouden er blij mee zijn. En de Houthi's uiteraard.

Ik meet niet met twee maten, Hamas is een terreurorganisatie maar op het huidige Israël heb ik enkel kritiek. Die heb ik hier al zo vaak geuit.

Hoeveel presidenten heeft Israël gehad die op een terreurlijst stonden?
Uiteraard, zij zijn daar nu de sterkste, dus ze kunnen er wat van zeggen, maar denk dat het een enorme illusie is om te denken dat het iets met democratie of mensenrechten te maken heeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:35

Dat denk ik ook echt niet dus. Maar goed, jullie lezen daar blijkbaar overheen. Weinig zinvol om mezelf maar steeds te blijven herhalen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:49

Dan heb ik je verkeerd begrepen inderdaad, sorry :)

Ik ben bang dat Israël ons('t westen) mee gaat sleuren in een oorlog waar we echt niet op zitten te wachten. Hoop echt niet dat het veel verder gaat escaleren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:56

Dat hoop ik ook niet maar de kans zit er in.
We lopen nu van twee kanten dat risico. Poetin slaat ook steeds meer oorlogstaal uit richting het westen.
Ook overal billboards in Ru. met de de tekst dat Ruslands grenzen rekbaar zijn.

Dus linksom of rechtsom wordt ons comfortabele leventje wel minder vanzelfsprekend.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:41

Ik ben wel eens bang er idd een oorlog komt tegen het westen. Rusland, China, het midden oosten die 1 front tegen ons gaan vormen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:05

China - voorlopig - niet. Die hebben teveel handelsbelangen die ze niet kwijt willen. China 'koopt' liever invloed middels investeringen.
Oliestaten bedenken zich ook wel twee keer. Kijk maar wat Qatar nu doet: een aantal Hamas kopstukken leeft er maar Qatar kiest niet ondubbelzinnig voor Hamas en kiest liever de bemiddelende rol.

Rusland, Iran en Syrië zijn wel bondgenoten. Maar Rusland en Syrië zijn al verwikkeld (en zitten hopelijk financieel te krap) om er nog een wereldoorlog bij te gaan voeren.

Blijft over Iran. Iran is best een onzekere factor voor wat betreft hun mogelijkheden. Maar dat land kan het ook niet alleen tegen een groot deel van de rest van de wereld opnemen.

Ik hoop althans dat het ongeveer zo zit maar als er iemand besluit kernwapens in te zetten valt er weinig meer te speculeren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:57

Popstra schreef:
Ik ben wel eens bang er idd een oorlog komt tegen het westen. Rusland, China, het midden oosten die 1 front tegen ons gaan vormen.

Ik geloof het niet, ik ben niet bang voor Rusland (heeft zelf zijn handen vol) of China (blijft meestal neutraal) en het Midden-Oosten zou wel eerder met Israël afrekenen dan met ons, ze weten ook dat Europa - toch in het begin - wel wat moeite gedaan heeft om Israël te stoppen. Ik ben ben vooral bang dat - als er een oorlog komt - ik de kant van de vijand zal kiezen, ik kan me echt niet voorstellen dat ik partij zal kiezen voor Israël of de VS, moet ik dan verhuizen of collaboreren of wat? Gelukkig ben ik geen man, want ik zou het vertikken om in actieve dienst te gaan in zo'n geval. Ik ben wel voor een opheffing van de Navo, dat is ook zo'n machtsorgaan dat dient om andere landen af te schrikken en van de VS om hier ook hun wil op te leggen, maar ik zit liever niet in één clubje met de VS of het VK, dank je wel. Ik moet eerlijk zeggen: ik ben atheïst, maar mocht ik God zijn, dan zou ik nu zeggen: ik vernietig heel mijn boeltje op de planeet Aarde en begin van 0, want het lijkt nergens naar. Of misschien bestaat ie wel, en heeft ie zijn plan nu al in werking gesteld.

En FiveSports, dat praatje van die Israëlische pipo dat ze ons beschermen, ik vind zo'n dwaze propaganda altijd een belediging voor onze intelligentie, die arrogante ik-weet-wel-paar-lelijke-woorden-maar-zal-ze-niet-uitspreken hebben echt last van een immens ego en superioriteitsgevoel. Je moet echt doof, stom en blind zijn om nu nog te geloven dat Hamas een religieuze strijd voert, en dat dit geen koloniale vernietigingsoorlog is van Israël. En op deze manier maken ze ons ook medeplichtig, en dat vertik ik. Ben trouwens hoe langer hoe kwader aan het worden (gelukkig boycot ik mijn eigen internetgebruik, dat scheelt wat), ben zelfs de Amerikaanse "symboolproducten" (zoals Coca Cola) aan het boycotten, risico op maaglast zonder cola, maar van al die ergernis krijg ik het nog meer aan mijn maag.

Voor meer mensen met last van machteloosheid: ik heb gezien dat er een nieuwe petitie voor een staakt-het-vuren is op Amnesty, dus tekenen maar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:22

mysa schreef:

Ik bedoelde die opmerking niet persoonlijk. Het is wat je steeds ziet: Hamas = terreur, Israël is een serieuze democratie/gesprekspartner.
Ik vind dat niet kloppen.
En ik blijf van mening dat Israël zich met zijn eigen zaken moet bemoeien en het niet relevant is wat zij van het bestuur van de buren vinden. Natuurlijk hebben ze er belang bij, en hebben ze een voorkeur, maar wij gaan er ook niet over wie de bondskanselier van Duitsland wordt. Dat is aan de Duitsers.

Hwn die pipo moet inderdaad voor zichzelf spreken. Ik bepaal zelf wel door wie ik mij beschermd voel, of wil worden. Zoek naar een andere zinvolle dagbesteding :roll:

Petitie getekend. Thanks!
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-01-24 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:34

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 20:34

VS doet dingen waar ik niet achter sta, NAVO idem. Maar ik weet ook hoe rap Nederland onder de voet gelopen wordt mochten we zonder vriendjes staan in deze snel veranderende wereld.

En als het tot een punt komt dat alles wat jong en gezond genoeg is onder de wapenen geroepen wordt, dan sta je met je wapen voor de oprit van je eigen huis bekant om jouw land te verdedigen. Dan maak je je niet druk over hoe (niet) lief de overheid van de mensen in de tank naast je zijn geweest elders, maar ben je heel blij dat ze er zijn en je een kansJE hebt om het te overleven en je familie veilig is / kan vluchten.

Ze zijn gemeen is een sec correcte conclusie, maar niet verstandig als de realiteit aan de grens staat. Nu is het nog een abstract verhaal en is het tegengas geven nodig, maar blijf aub wel realistisch dat ook al gebeuren er zaken die wij niet acceptabel achten (en de burgerbevolking daar heel begrijpelijk ook niet) dat niet de factor is waar de beslissingen genomen worden qua wat volgt. Politiek besluit wat er verder gedaan wordt of niet en die hebben andere prioriteiten of zelfs belangen, die niet altijd goed zijn voor hun burgers, "de tegenpartij" of derden (zoals blokkeren oekraiens graan bv).

Het boycotten en ik wil geen vriendjes zijn met is leuk te roepen vanuit een veilig west-europa, maar het is wel een luxepositie. Al hoop ik dat die zo blijft, geen fan van oorlog en ellende.