Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:01

Cer schreef:
Voor tandarts assistent zal je wel moeten leren denk?

Zij wordt opgeleid tijdens het werk en dan nog wel theorie erbij, thuis.
Beetje investeren in jezelf.

Ik heb op mijn 50e nog HBO Arbeidsrecht gedaan. Werd betaald door mijn werkgever, maar ik moest wel regelmatig op zaterdag naar school en heel veel huiswerk/leren/lezen 's avonds.
Daarna nog Green Belt gedaan, wel tijdens werktijd.
Maar ook daar weer in eigen tijd veel voor moeten lezen enz.

Ik ken mensen die in de zorg op niveau 3 zijn begonnen en uiteindelijk niveau 5 (HBO) hebben gehaald.

Elektriciens en schilders die als ZZP-er een heel goed inkomen binnenhalen.

Niets komt je aanwaaien, je moet er zelf ook wat voor doen.
Zeker met de vele vacatures nu, zijn er mogelijkheden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:03

Niet goed kunnen leren is iets anders dan niets kunnen leren hè. Iemand die moeite heeft met leren zal met veel inzet en misschien een iets langere tijd dan gebruikelijk een MBO diploma kunnen halen.

Dat wordt natuurlijk anders op het moment dat aan het moeilijk kunnen leren te maken heeft met zaken als analfabetisme of zwakbegaafdheid etc, maar over het algemeen is een MBO diploma haalbaar voor een heel grote groep mensen :)
Laatst bijgewerkt door 996981 op 11-04-22 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:04

996981 schreef:
Niet goed kunnen leren is iets anders dan niets kunnen leren hè. Iemand die moeite heeft met leren zal met veel inzet en misschien een iets langere tijd dan gebruikelijk een MBO diploma kunnen halen.

Dat wordt natuurlijk anders op het moment dat aan het moeilijk kunnen leren zaken als analfabetisme of zwakbegaafdheid etc, maar over het algemeen is een MBO diploma haalbaar voor een heel grote groep mensen :)

Ja dit bedoel ik ook jij verwoord het iets beter :D

Je zal dan wel inzet moeten tonen maar het is voor veel mensen echt haalbaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:05

Nee hoor, precies omgekeerd.. ik krijg het idee dat mensen die niet kunnen leren, zich moeten schamen want anderen kunnen het wel :)

Ik kan me indenken hoe dat voelt, ik zie het in mn omgeving.. maar misschien als je het niet kent , dat je dan ook meent dat het allemaal best eenvoudig is .. :) dat kan

Ik heb het alleen over de mensen die niet de mogelijkheid hebben, of het niet kunnen. Ik heb het niet over schamen ..

Ik had het over het leven wat duurder wordt en ineens gaat het over “dan had je maar een vak moeten leren”.. alsof iedereen die het nu lastig krijgt, geen werk/vak heeft.. slecht betaalde banen zijn ook banen.. ? Alsof verkoopster geen vak is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:07

Maar nogmaals moet iedereen hetzelfde betaald krijgen dan? Als je niet geleerd hebt moet je hetzelfde verdienen als iemand die wel 10 jaar gestudeerd heeft? Is het dan een slecht betaalde baan of een baan die betaald voor wat je mag verwachten? Bijvoorbeeld een medewerker inpakker heeft over het algemeen ook een stuk minder verantwoording af te leggen dan een teamleider die een team van 40 man aan sturen moet. Dat je daar meer voor betaald krijgt lijkt mij vrij logisch.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:08

Definieer niet kunnen leren… wanneer kan iemand niet leren? Is dat onder een bepaald IQ? Bij een bepaald aantal mislukte pogingen tot het behalen van een diploma? Wanneer kun je niet leren?

Maar inderdaad, we dwalen af.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:10

ZZP er is echt niet voor iedereen weggelegd ..

Maar, ik laat het er weer bij.. ik duid op een beetje begrip maar t lijkt erop dat mensen met een lager inkomen daar zelf debet aan zijn.. waarom zijn die banen er überhaupt, kan je je dan afvragen … :)
Niet mijn probleem trouwens +:)+

Spenk, dat is echt helemaal niet wat Ik schrijf :? Waar haal je het vandaan echt … :n
Succes met de rest van de discussie ..

Begrip voor mensen met een slechtere arbeids positie voor wie de kosten wel omhoog gaan, dat is alles. De rest verzin jij erbij …

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:11

Een bepaalde drive hebben in het leven zie ik ook als een gave of talent. Ik vind het OK dat niet iedereen die hartnekkige drive heeft om nog 10 km op je tandvlees te gaan.
Dat vind ik zoiets als zeggen dat iedereen topsporter kan worden, als je maar hard genoeg trained. Dat is feitelijk ook meestal wel zo, maar dat moet ook uit je binneste komen anders ben je gewoon doodongelukkig.
Een gezond persoon kan gewoon voltijd werken, maar ik vind niet dat we perse moeten willen verwachten dat daarnaast iedereen nog een volledige studie of een volledige 2e baan ernaast doet.
Ja ik ben wellicht zo‘n mafkees die wel vaart op koppigheid en bewijs drang maar ik zie dat ook als een bepaalde gift waar ik dankbaar voor ben. Doe je het niet uit innerlijke drift dan kom je gegarandeerd in een burnout en dat is uiteindelijk vaak een heul stuk duurder voor de maatschappij dan een zorgen huur toeslag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:13

Spenk schreef:
Cer schreef:
Voor tandarts assistent zal je wel moeten leren denk?

Wat is er mis met moeten leren?

Dat kan toch prima ook op latere leeftijd , je bent nooit uitgeleerd. Bovendien is tandarts assistente een MBO studie dus dat is voor de meeste mensen haalbaar het is geen universitaire master :)

Zolang de opleiding maar op de een of andere manier betaald kan worden is daar zeker niets nis mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:14

Cer schreef:
Nee hoor, precies omgekeerd.. ik krijg het idee dat mensen die niet kunnen leren, zich moeten schamen want anderen kunnen het wel :)

Ik kan me indenken hoe dat voelt, ik zie het in mn omgeving.. maar misschien als je het niet kent , dat je dan ook meent dat het allemaal best eenvoudig is .. :) dat kan

Ik heb het alleen over de mensen die niet de mogelijkheid hebben, of het niet kunnen. Ik heb het niet over schamen ..

Ik had het over het leven wat duurder wordt en ineens gaat het over “dan had je maar een vak moeten leren”.. alsof iedereen die het nu lastig krijgt, geen werk/vak heeft.. slecht betaalde banen zijn ook banen.. ? Alsof verkoopster geen vak is..

Nee hoor..... maar er wordt ook weleens gezegd, dat je na je 40 niet meer aan ander werk kan komen.
Maar de vriendin van mijn zus was de vervelende werktijden en het slechte loon zat. En na haar 50e toch een andere baan, die beter wordt betaald en betere werktijden.

Maar ook schilders die makkelijk € 40 per uur vangen. Moet je wel natuurlijk nog premies en belasting over afdragen, maar als je dan flink wat uren maakt en af en toe een zwart klusje erbij doet, heb je een heel goed inkomen, zonder hoog-opgeleid te zijn.
Om nog maar niet te spreken over loodgieters. Die zijn bijna onbetaalbaar. Maar je wordt wel vuil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:17

Ik denk even terug aan de discussie over mensen in de zorg (schoonmaak bv) die geen vetpot verdienen, wel moesten doorwerken want geen andere mogelijkheid.. wat een respect voor die mensen (misschien is het hun tweede baan, want opleiding of iets) Voor hun stijgen de leefkosten ook, ik kan me voorstellen dat dat zwaar wordt , helemaal als ze ook nog kinderen hebben bijvoorbeeld.

Het antwoord van een aantal nu: had je maar een vak moeten leren joh

:?

En ik heb hier de term N=1 geleerd.. als ik het goed onthouden heb. Dat het voor 1 geldt wil niet zeggen dat het de standaard is…

elnienjo

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:23

In de tijd dat ik nog werkte werd je soms ook afgewezen wegens overgekwalificeerd. Ze hebben liever jongere nog te kneden werknemers met minder risico dat ze weg zijn zodra er een hogere beter betaalde functie op hun pad komt. Geen idee of dat nu nog zo is natuurlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:24

Schoonmaken is een vak. Een ondergewaardeerd vak, dat dan weer wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:25

Ik heb nog altijd diep respect voor een voormalige buurvrouw die na het overlijden van haar man met 2 tieners in een 3 kamer flatje woonde en dag in dag uit ging poetsen. Op zaterdag ging ze dan met de tram naar Duitsland om daar bij de Aldi voor de hele week eten te kopen. Haar kinderen hadden de mogenlijkheid om een vak te leren omdat ze dat belangrijk vond.

Elnienjo, dat gebeurd nog steeds, maar dat is dan gewoon een kwestie van je CV wat minder maken, wat diplomas weglaten en genoegen nemen met minder, dan nemen ze je nog steeds bij de pizzeria ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:31

Ailill schreef:
Mooi voorbeeld, er loopt (of feitelijk rijdt) bij ons op kantoor een onwijs toffe meneer door de gangen, vanaf zijn nek verlamd. Meneer heeft 24/7 zorg nodig, maar geeft wel met veel succes leiding over een team van 15 mensen.

Denken in mogelijkheden i.p.v. moeilijkheden :)

En daar zit voor mensen vaak de crux want in Nederland is door het , oneerbiedig gezegd, gepamper, vaak in moeilijkheden denken opgedrongen. De boel is overgereguleerd hier. Met vaak absurde achterlijke regels.
Daarom ben ik nog steeds voor afschaffen van alle ondersteuning voor mensen die kunnen werken en een basisinkomen invoeren. Wil je meer dan werk je maar 2,3 of 4 dagen. Van al die toeslagen die er worden uitgekeerd icm vaak regels waardoor je inderdaad met een minimum er beter bijzit dan met werken is er voor velen ook geen noodzaak om in mogelijkheden te denken .
Let wel, lang niet iedereen maar meer dan genoeg.
Mensen die lichamelijk echt niets kunnen of geestelijk moeten zeker geholpen worden maar ook hier is vaak nog veel te winnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:34

Cer schreef:
Ik denk even terug aan de discussie over mensen in de zorg (schoonmaak bv) die geen vetpot verdienen, wel moesten doorwerken want geen andere mogelijkheid.. wat een respect voor die mensen (misschien is het hun tweede baan, want opleiding of iets) Voor hun stijgen de leefkosten ook, ik kan me voorstellen dat dat zwaar wordt , helemaal als ze ook nog kinderen hebben bijvoorbeeld.

Het antwoord van een aantal nu: had je maar een vak moeten leren joh

:?

En ik heb hier de term N=1 geleerd.. als ik het goed onthouden heb. Dat het voor 1 geldt wil niet zeggen dat het de standaard is…

Dat lees je er echt zelf in.
Schoonmaak zijn vaak mensen, die niet in Nederland zijn geboren en een taal- en/of onderwijsachterstand hebben.
Ik heb daar veel respect voor.

Net zoals voor Purny, zij neemt iedere dag de moeite om naar haar werk te gaan, terwijl ze ook thuis kan blijven met haar Wajong.

Gelukkig zijn er voor mensen met de laagste inkomens huur- en zorgtoeslag en nog enkele kwijtscheldingen.
In tegenstelling tot veel andere landen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:38

Meer dan genoeg, dat ben ik met je eens. En fijn dat je “lang niet iedereen” nuanceert..

Iemand met een dwarslaesie en een slim hoofd heeft best nog wat mogelijkheden.. meer misschien dan iemand die slecht is in Nederlands en niet goed kan rekenen en wellicht daardoor net boven minimumloon verdient.
Maar goed, dat weet ik niet..

Electra, dat is eigenlijk precies wat ik bedoel, dank dat je t verduidelijkt.
Die kunnen om een andere reden wat lastiger leren (en dan niet vanwege iq maar vanwege taal) Die mensen krijgen het dus zwaarder als de kosten stijgen.. of geldt dat voor hun niet?

Ik vind het wel apart dat ik iets lijk te moeten verdedigen (een sociale insteek) omdat er dingen gelezen worden die er niet staan. Wat heeft Nederland hier verder mee te maken (het in tegenstelling tot andere landen).

Niet alles hier is top, zoals de toeslagen affaire, en de compensatie voor Groningen.. (en uitbuiting van arbeidskrachten). Doen we nu net alsof dat niet aan de hand is?
Ik heb het over een groep mensen die de dupe gaat zijn van prijs stijgingen en die door een te hoog inkomen net naast de subsidies grijpen .. ik lees dat gewoon in nieuwsberichten.. maar t lijkt nu net alsof ik dat zelf verzin ofzo? :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:46

Hier in de schoonmaak geen enkele niet Nederlander tegengekomen. Vooral heel veel jongeren als bijbaan. Maar dat is dan wel via de gemeente bij mensen thuis die het zelf niet kunnen. Betaald veel beter als andere bijbaantjes.
Maar bijna geen mensen te krijgen. Ik zie er nu al tegenop dat de mijne dit jaar stopt, vorige keer kreeg ik maanden amper hulp, 1 keer in de 6 weken een uurtje oid. Daar zag je ook veel mensen, wat ouder, die begonnen en binnen een paar weken weer stopten. Het is dus heel apart wat je langs ziet komen aan mensen, totaal anders als verwacht.

Ik was zzper maar vanwege ziekte draaide ik eigenlijk altijd verlies. En dan kom je in een uitkering terecht en kan je beter alles opdoeken. Want die paar tientjes die ik binnen kreeg moest ik volledig inleveren, maar kosten wel betalen. En geen recht op veel dingen want zzper. Ik baal daar wel eens van, want nee ik kan er absoluut niet van leven. Daarvoor is mijn gezondheid te slecht en ben ik te onbetrouwbaar qua uren enzovoorts, maar het was wel leuk, mensen zien en je nuttig voelen en soms hadden die paar tientjes heel eerlijk ook goed van pas gekomen. Verschil met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk was dat je zelf veel flexibeler kan zijn en er niet elke week op je gerekend wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:50

Om even terug te gaan naar de start van het topic.
Ik las een week of wat geleden een opiniestuk van iemand die zich met gedrag bezig houdt.
Kern van het verhaal was dat zijn verwachting was dat we de West-Europeaan eerst de vluchtelingen met open armen ontvangt, mede voor het eigen feel-good gevoel. Vervolgens zou de ergernis komen over cultuurverschillen (dat gebeurd al) en vervolgens gaan we ze de schuld geven van banen jatten en van welvaart proviteren omdat ze niet meer terug gaan.
Vervolgens gaan we ze een scheldnaam geven (zoals de Yugo‘s) en zien ze als minderwaardige immigranten die we moeten profileren bij het aanvragen van uitkeringen.

Best een depressief plaatje wat hij daar schetste, maar het zou zo maar kunnen kloppen helaas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:51

Uiteindelijk herhaald de geschiedenis zich steeds weer .. -O-
zouden we t ergens kunnen stoppen ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:53

Oh bah... je ziet de 1e tekenen idd al. Apart eigenlijk dat het gewoon herhaald wordt steeds.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:54

Cer schreef:
Meer dan genoeg, dat ben ik met je eens. En fijn dat je “lang niet iedereen” nuanceert..

Iemand met een dwarslaesie en een slim hoofd heeft best nog wat mogelijkheden.. meer misschien dan iemand die slecht is in Nederlands en niet goed kan rekenen en wellicht daardoor net boven minimumloon verdient.
Maar goed, dat weet ik niet..

Electra, dat is eigenlijk precies wat ik bedoel, dank dat je t verduidelijkt.
Die kunnen om een andere reden wat lastiger leren.. Die mensen krijgen het dus zwaarder als de kosten stijgen.. of geldt dat voor hun niet?

Ik vind het wel apart dat ik iets lijk te moeten verdedigen (een sociale insteek) omdat er dingen gelezen worden die er niet staan. Wat heeft Nederland hier verder mee te maken (het in tegenstelling tot andere landen).

Niet alles hier is top, zoals de toeslagen affaire, en de compensatie voor Groningen.. (en uitbuiting van arbeidskrachten). Doen we nu net alsof dat niet aan de hand is?
Ik heb het over een groep mensen die de dupe gaat zijn van prijs stijgingen en die door een te hoog inkomen net naast de subsidies grijpen .. ik lees dat gewoon in nieuwsberichten.. maar t lijkt nu net alsof ik dat zelf verzin ofzo? :+

Natuurlijk zijn er grote fouten gemaakt.

Ik denk dat de gevolgen het grootst zijn voor mensen met alleen AOW, mensen met een minimuminkomen en alleenstaanden met bijv. kinderen.

Maar uiteindelijk hebben we er allemaal last van.
Mensen met een hoger inkomen, zullen minder geld uitgeven in de horeca of MKB en dit heeft ook weer gevolgen voor de mensen die daar werken. Enz.

Ik hoop echt, dat deze oorlog snel eindigt. Met name voor de mensen uit Oekraïne, het zal je maar overkomen.
Maar ook, dat onze economie dan weer snel herstelt. De afgelopen 2 jaar zijn de overheidsuitgaven bizar geweest en dat heeft gevolgen voor iedereen.

Wat dat betreft ben ik, net als Bigone, voorstander van een basisinkomen. En gratis onderwijs voor iedereen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:55

Met je eens Electra :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:37

Sizzle schreef:
Ik las een week of wat geleden een opiniestuk van iemand die zich met gedrag bezig houdt.
Kern van het verhaal was dat zijn verwachting was dat we de West-Europeaan eerst de vluchtelingen met open armen ontvangt, mede voor het eigen feel-good gevoel. Vervolgens zou de ergernis komen over cultuurverschillen (dat gebeurd al) en vervolgens gaan we ze de schuld geven van banen jatten en van welvaart proviteren omdat ze niet meer terug gaan.
Vervolgens gaan we ze een scheldnaam geven (zoals de Yugo‘s) en zien ze als minderwaardige immigranten die we moeten profileren bij het aanvragen van uitkeringen.

Best een depressief plaatje wat hij daar schetste, maar het zou zo maar kunnen kloppen helaas.

Yup, dat gaat maar weer ongeveer zo lopen. Je bent als arbeidsmigrant hartstikke welkom in Nederland mits je je op z'n Nederlands gedraagt en je minderwaardige buitenlandse gewoontes zsm achterwege laat :+ En uiteraard moet je daarbovenop nog eeuwig dankbaar zijn voor die prachtige kans om Nederlandse WC potten vrij te schrobben van Nederlandse drollen of welk poedersuiker klus je dan ook krijgt.

Ik ben zelf A.D. 2015 als arbeidsmigrant in Nederland terechtgekomen, kan er heel wat horrorverhalen over vertellen... Nog tot 2018 genoeg contact met het Poolse wereldje gehad om met zekerheid te kunnen zeggen dat alle bescherming tegen malafide praktijken van uitzendbureaus, huisjesmelkers etc destijds enkel op papier was :n mijn ex werkgevers wisten er heel kundig voor te zorgen dat ik geen rechten op kon bouwen. Heb met gebroken pols nog bij. zwaar fysiek werk gedaan omdat het alternatief van zonder geld komen te zitten niet bepaald aanmoedigend was :')

De enige manier om die hel te ontsnappen was dmv (over)assimilatie en heel veel hard werk uiteraard. Allemaal mooi, maar voor grotere bevolkingsgroepen met wisselende intellectuele niveaus, levenservaringen, leeftijden etc gaat het never nooit werken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:57

Fly_high schreef:
Sizzle schreef:

Yup, dat gaat maar weer ongeveer zo lopen. Je bent als arbeidsmigrant hartstikke welkom in Nederland mits je je op z'n Nederlands gedraagt en je minderwaardige buitenlandse gewoontes zsm achterwege laat :+ En uiteraard moet je daarbovenop nog eeuwig dankbaar zijn voor die prachtige kans om Nederlandse WC potten vrij te schrobben van Nederlandse drollen of welk poedersuiker klus je dan ook krijgt.

Ik ben zelf A.D. 2015 als arbeidsmigrant in Nederland terechtgekomen, kan er heel wat horrorverhalen over vertellen... Nog tot 2018 genoeg contact met het Poolse wereldje gehad om met zekerheid te kunnen zeggen dat alle bescherming tegen malafide praktijken van uitzendbureaus, huisjesmelkers etc destijds enkel op papier was :n mijn ex werkgevers wisten er heel kundig voor te zorgen dat ik geen rechten op kon bouwen. Heb met gebroken pols nog bij. zwaar fysiek werk gedaan omdat het alternatief van zonder geld komen te zitten niet bepaald aanmoedigend was :')

De enige manier om die hel te ontsnappen was dmv (over)assimilatie en heel veel hard werk uiteraard. Allemaal mooi, maar voor grotere bevolkingsgroepen met wisselende intellectuele niveaus, levenservaringen, leeftijden etc gaat het never nooit werken.

Je beschrijft wel precies hoe het in Nederland werkt. Lekker schijnheilig allemaal. Maar goed we hadden het er net al over hoe de arbeidsmigranten in bijvoorbeeld de tuinbouw worden uitgebuit. En de werkgevers die liever niet met Nederlanders willen werken omdat het op de een of andere manier makkelijker is om arbeidsmigranten uit te buiten. Jij weet vast vele malen beter dan ik hoe dit systeem in elkaar steekt.

Nu zij de Oekrainers nog heel erg welkom. Sommigen nemen ze zelfs in huis. Wees eerst maar eens een jaar verder en hoor dan nog eens hoe er over Oekrainers gepraat wordt.