Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:39

sevke schreef:
Hey, het was maar wat gegrap over de Belgische regering. Mogen we nog een beetje lachen dan?
Deze vond ik ook wel moppig...
[ [url=m/6l1V5f.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D two things mixed up.

De apothekers worden overstelpt met vragen achter die pillen naar 't schijnt.
Boven de 40 jaar worden ze afgeraden, dus ik ben weer gerust :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:40

mysa schreef:
Nou inderdaad. Volgens mij is het vooral spannend of China gaat bemiddelen en of er op zeer korte termijn weer onderhandelingen gaan plaatsvinden tussen Oekraïne en Rusland. Want dat wil Oekraïne graag, begreep ik.

Vanavond praten ze weer. Post van Kiki op de vorige pagina :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:41

Wat zou het gevolg zijn als China de inval ook af keurt? Weet iemand dat?
ofja, "kunnen zijn" want ik snap dat niets met zekerheid te zeggen is in dit geval.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:44

Dan wordt het heel ingewikkeld voor Rusland. Want dan hebben ze vrijwel geen bondgenoten meer. Daarnaast komen de olie- en gasleveringen van de miljardencontracten met China dan misschien in gevaar.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:47

Ik vraag mij vooral af wat Japan gaat doen, moest het inderdaad een Russische helikopter zijn geweest.

Hopelijk komen ze tot een akkoord vanavond, zonder dat Oekraïne met lege handen (of een totaal verwoest land) komt te staan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:49

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:
Ayasha, in Nederland zijn er deze week diverse oefeningen die al een paar maanden terug zijn gepland. Wellicht dat ze bij jou ergens een stukje over de grens zijn??

Nu ben ik heel slecht in oriënteren... := Ik vraag me af of ze van leopoldsburg zouden kunnen komen. We hebben ook wel de FN hier kortbij maar zover ik weet hebben ze daar geen luchtmacht enkel wapenopslag meen ik. Denk dat de dichtsbijzijnde luchtmachtbasis van maasmechelen leopoldsburg is.

Ik ga eens kijken of ik kan uitdokteren of ze vanuit de richting van NL zouden kunnen komen. /gekomen zijn/ waren drie vliegtuigen in totaal op een half uurtje tijd die zover mijn oog dat kon zien, dezelfde richting in gingen. Ze leken niet "in groep" te vliegen of hoe je dat ook noemt maar ik weet niet in hoeverre dergelijke vliegtuigen voor het oog zichtbaar in groep kunnen vliegen. :+

Wat is de dichtsbijzijnde basis in NL aan de grens van maasmechelen? (Stein, Maastricht zijn hier vlot bereikbaar)

De Nato basis in Brunssum denk ik. Nato vliegveld Schinveld

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:56

Ayasha schreef:
Nu ben ik heel slecht in oriënteren... := Ik vraag me af of ze van leopoldsburg zouden kunnen komen. We hebben ook wel de FN hier kortbij maar zover ik weet hebben ze daar geen luchtmacht enkel wapenopslag meen ik. Denk dat de dichtsbijzijnde luchtmachtbasis van maasmechelen leopoldsburg is.

Ik ga eens kijken of ik kan uitdokteren of ze vanuit de richting van NL zouden kunnen komen. /gekomen zijn/ waren drie vliegtuigen in totaal op een half uurtje tijd die zover mijn oog dat kon zien, dezelfde richting in gingen. Ze leken niet "in groep" te vliegen of hoe je dat ook noemt maar ik weet niet in hoeverre dergelijke vliegtuigen voor het oog zichtbaar in groep kunnen vliegen. :+

Wat is de dichtsbijzijnde basis in NL aan de grens van maasmechelen? (Stein, Maastricht zijn hier vlot bereikbaar)

Leopoldsburg? Ik denk eerder Kleine Brogel...bij ons oude huis kwamen de F16s ook bij oefeningen wel al eens heel laag over.

https://www.kleinebrogelairbase.be/index.php/nl/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:57

AaronYve schreef:

Dat is de dichtstbijzijnde ja in NL/Duitsland ja. Maar vergeet niet, met 1000km/uur in een F-16 of F-35 ben je met 15-20 minuten vanuit luchtbasis Leeuwarden ook in België of Zuid Limburg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:58

Ik weet niet of het hier al langsgekomen is maar:

Oekraïne roept moeders van Russische krijgsgevangenen op hun zonen op te halen
Het Oekraïense leger heeft "de moeders van gevangengenomen Russische soldaten" woensdag uitgenodigd hun zonen in Oekraïne op te halen. Kiev zegt dat het sinds het begin van de invasie door Moskou tientallen militairen krijgsgevangen heeft gemaakt. "Er is beslist de gevangen Russische soldaten aan hun moeders terug te geven als ze hen komen ophalen in Oekraïne, in Kiev", deelde het Oekraïense ministerie van Defensie mee. Het gaf telefoonnummers en een e-mailadres waarop de moeders informatie over hun gevangen zonen kunnen krijgen.

Als het gevangenschap van hun zoon wordt bevestigd, kunnen de Russische vrouwen naar Polen reizen en daar de grens met Oekraïne oversteken. Aan de grensovergang "zal u onthaald worden en vergezeld naar Kiev, waar u uw zoon terugkrijgt", benadrukte het Oekraïense ministerie. "Anders dan de fascisten van Poetin voeren we geen oorlog tegen moeders en hun kinderen", voegde het ministerie er in de mededeling aan toe.

Bron Telegraaf.

Mocht men hierin slagen, is dat toch de beste propaganda voor Oekraine.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:00

Ayasha schreef:
Wat zou het gevolg zijn als China de inval ook af keurt? Weet iemand dat?
ofja, "kunnen zijn" want ik snap dat niets met zekerheid te zeggen is in dit geval.

China heeft de inval afgekeurd maar doet aan sancties niet mee. Oekraïne heeft China gevraagd te bemiddelen en dat is misschien, heel misschien de kleine kans dat het eventueel zonder al te veel gezichtsverlies voor Poetin kan gaan. Zit heel veel achter verder maar dat kan ik even niet zo opdiepen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:01

Cowboy55 schreef:
AaronYve schreef:

Dat is de dichtstbijzijnde ja in NL/Duitsland ja. Maar vergeet niet, met 1000km/uur in een F-16 of F-35 ben je met 15-20 minuten vanuit luchtbasis Leeuwarden ook in België of Zuid Limburg.

De vraag was welke dichtbij maasmechelen zit en dat is Brunssum

Ik woon in DL en zie al jarenlang regelmatig militaire vliegtuigen overvliegen, in formatie
Mooi om te zien normaal, nu heb ik al ff niks meer gezien

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:01

Babootje schreef:

Het Oekraïense leger heeft "de moeders van gevangengenomen Russische soldaten" woensdag uitgenodigd hun zonen in Oekraïne op te halen. Kiev zegt dat het sinds het begin van de invasie door Moskou tientallen militairen krijgsgevangen heeft gemaakt. "Er is beslist de gevangen Russische soldaten aan hun moeders terug te geven als ze hen komen ophalen in Oekraïne, in Kiev", deelde het Oekraïense ministerie van Defensie mee. Het gaf telefoonnummers en een e-mailadres waarop de moeders informatie over hun gevangen zonen kunnen krijgen.

Als het gevangenschap van hun zoon wordt bevestigd, kunnen de Russische vrouwen naar Polen reizen en daar de grens met Oekraïne oversteken. Aan de grensovergang "zal u onthaald worden en vergezeld naar Kiev, waar u uw zoon terugkrijgt", benadrukte het Oekraïense ministerie. "Anders dan de fascisten van Poetin voeren we geen oorlog tegen moeders en hun kinderen", voegde het ministerie er in de mededeling aan toe.

Bron Telegraaf.

Gewoon slim , je houd de gevangenen vast in Kiev dat op weg lijkt om omsingeld te worden. Wanneer Poetin Kiev platbombardeert weten ze in Rusland dat hij eigen mensen dood.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:02

AaronYve schreef:
Ayasha schreef:

Vanaf de basis in Brunssum (JFC) wordt idd de flitsmacht Oost-Europa aangestuurd:
https://www.1limburg.nl/flitsmacht-oost ... t-brunssum

De F-16's vliegen vanaf Volkel (en de F-35's vanaf Leeuwarden):
https://dtvnieuws.nl/index.php/nieuws/a ... limenteren

[Edit] Hier staan geplande vliegbewegingen vermeld:
https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-03-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:07

bigone schreef:
Babootje schreef:

Bron Telegraaf.

Gewoon slim , je houd de gevangenen vast in Kiev dat op weg lijkt om omsingeld te worden. Wanneer Poetin Kiev platbombardeert weten ze in Rusland dat hij eigen mensen dood.

Idd slimme zet. Ben benieuwd of er moeders gaan

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:09

Hier zie ik bijna dagelijks militaire helikopters voorbij komen. Ik heb het idee dat het meer is sinds corona. Vorige week leek het minder maar nu weer zo goed als dagelijks. En vaak ook 2 tegelijkertijd. Blijkbaar zit mijn wijk op de vliegroute van de vliegbasis Gilze rijen. Het is niet meer iets wat echt opvalt. Behalve toen er een paar wegen geleden een traumaheli landde een paar straten verder dat maakte veel meer geluid.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:11

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:16

Een paar pagina's terug hadden we het erover dat het voor Rusland bijna onmogelijk is om de hele Oekraine structureel te bezetten.

Hier een linkje dat een militair deskundige hierover te melden had aan CNN: https://edition.cnn.com/2022/03/02/euro ... index.html

Voor mensen die niet sterk zijn qua Engels, het komt hierop neer: als er straks 150.000 Russische troepen in Oekraine zijn op een bevolking van 44 miljoen Oekrainers, dan is dat 3,4 soldaten per 1.000 burgers. Dat is veel te weinig om het land onder controle te houden.

Ter vergelijking:
Tijdens de Geallieerde bezetting van Duitsland in 1945 waren er 89,3 soldaten per 1.000 Duitsers (en dat waren ook nog onevenredig veel ouderen, vrouwen en kinderen).
De NATO troepen in Bosnie in 1995 hadden 17,5 soldaten per 1.000 inwoners.
De NATO troepen in Kosovo in 2000 hadden 19,3 soldaten per 1.000 inwoners.

Militaire rekenmeester zijn het erover eens dat als je een land succesvol wil bezetten je een verhouding van 20 bezetters per 1000 inwoners nodig hebt. Red je dat niet dat blijf je verstrikt in een guerilla-oorlog met de bevolking.

Dus om Oekraine veilig langdurig(er) te bezetten heb je 6x zoveel troepen, ongeveer 900.000 man/vrouw nodig. Alleen, dan heb je nog maar 100.000 man over voor de rest van Rusland. In die andere delen likken andere opstandelingen zich waarschijnlijk al de vingers af bij de gedachte......

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:18

Knip

Onjuiste informatie
Laatst bijgewerkt door Daks op 02-03-22 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:20

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:25

:D Ik kreeg 'm ook al op de mail vanmorgen.

Interessant stukje Cowboy55. Kolonel Housen vertelde op tv ongeveer hetzelfde.
En hij krijgt de Oekraïners nooit ofte nimmer meer aan zijn kant, dus dan zit je met een land waar veel verzetsgroepen blijven bestaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:31

Cowboy55 schreef:
Een paar pagina's terug hadden we het erover dat het voor Rusland bijna onmogelijk is om de hele Oekraine structureel te bezetten.

Hier een linkje dat een militair deskundige hierover te melden had aan CNN: https://edition.cnn.com/2022/03/02/euro ... index.html

Voor mensen die niet sterk zijn qua Engels, het komt hierop neer: als er straks 150.000 Russische troepen in Oekraine zijn op een bevolking van 44 miljoen Oekrainers, dan is dat 3,4 soldaten per 1.000 burgers. Dat is veel te weinig om het land onder controle te houden.

Ter vergelijking:
Tijdens de Geallieerde bezetting van Duitsland in 1945 waren er 89,3 soldaten per 1.000 Duitsers (en dat waren ook nog onevenredig veel ouderen, vrouwen en kinderen).

Militaire rekenmeester zijn het erover eens dat als je een land succesvol wil bezetten je een verhouding van 20 bezetters per 1000 inwoners nodig hebt. Red je dat niet dat blijf je verstrikt in een guerilla-oorlog met de bevolking.

Dus om Oekraine veilig langdurig(er) te bezetten heb je 6x zoveel troepen, ongeveer 900.000 man/vrouw nodig. Alleen, dan heb je nog maar 100.000 man over voor de rest van Rusland. In die andere delen likken andere opstandelingen zich waarschijnlijk al de vingers af bij de gedachte......

oa hierom maak ik me niet druk over moeten vluchten met of zonder dieren. De frontlinie waarover rusland naar nl op zou moeten rukken is zo gigantisch breed, dat ik het wel onmogelijk durf te noemen om die te behouden laat staan om op te rukken. Ik acht het dan waarschijnlijker dat we allemaal omkomen door kernwapens.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:50

Ondertussen is in Oekraïne de grootste leghennen boerderij van Europa zonder stroom komen te zitten, de kippen kunnen niet meer gevoerd worden |(

https://twitter.com/wap_nl/status/14990 ... 82022?s=21

Wat een verschrikking zo’n oorlog. 30 jaar lang heeft het Oekrainse volk het land opgebouwd en nu wordt alles stuk gemaakt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:57

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:58

Gypsy schreef:
Cowboy55 schreef:

Ter vergelijking:

oa hierom maak ik me niet druk over moeten vluchten met of zonder dieren. De frontlinie waarover rusland naar nl op zou moeten rukken is zo gigantisch breed, dat ik het wel onmogelijk durf te noemen om die te behouden laat staan om op te rukken. Ik acht het dan waarschijnlijker dat we allemaal omkomen door kernwapens.

Druk maak ik me niet. Ik ga nergens heen. Was maar een gedachten spinsel van me.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:05

1/2 Ik prijs de goedkeuring door de #UN GA met een ongekende meerderheid van stemmen van de resolutie met een sterke eis aan Rusland om de verraderlijke aanval op onmiddellijk te stoppen. Ik ben iedereen en elke staat dankbaar die voor heeft gestemd. Je hebt de goede kant van de geschiedenis gekozen
2/2 Destructieve resultaten van de stemming in voor de agressor laten overtuigend zien dat er een wereldwijde anti-Poetin-coalitie is gevormd en functioneert. De wereld is bij ons. De waarheid staat aan onze kant. De overwinning zal van ons zijn !

Afbeelding

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/ ... fgwaA&s=19