Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:37

Svadilfari1 schreef:
@Elnienjo , mbt het extremisme daarover spreekt Boris Johnson zich ook uit https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200612_04989354

@ lezers van het topic , even naar de huidige situatie

De eisen die blm Nederland heeft , deze vallen terug te lezen op hun twitter pagina.
Daar kan je ook op zonder zelf twitter te hebben .

Eis 1 begrijp ik niet , want naar mijn weten gebeurd dat al.

Dan is er nog eis 3 , waar de diverse instanties op een hoop worden gegooit , dus daar kan ik niet echt goed op reageren.

Maar eis 2;
Ik citeer;

2) Wijs de levensgevaarlijke nieuwe ambtsinstructie af!
Stop de invoering van de taser, verbied de nekklem, sta agenten niet toe om te schieten ter aanhouding. Politiegeweld moet begrensd worden niet nóg vrijer gemaakt worden! #BlackLivesMatterNL

Dan denk ik, wat????????

Het enige wat ik mij serieus zou kunnen indenken is het verbieden van een nekklem. Met als reden door de adrenaline die je ook aanmaakt als je je werk doet kan je klem te sterk / te lang zijn noem het maar.
Maar ik kan ook voorstellen hoe dit het laatste redmiddel kan zijn in bepaalde omstandigheden.
En dat ze daarom deze mogelijkheid willen behouden.
( En dan is er het voordeel van de taser dat deze fysiek contact kan voorkomen wat wenselijk is )

Overige eisen binnen eis 2 daar kan ik niet bij.
Voor usa al helemaal niet , daar waar een politieman ook alleen op dingen af moet en je al weet dat diegene die je gaat treffen eventueel gewapend kan zijn gezien de omstandigheden daar.

Ik benoem dit omdat het naar mijn inziens van belang is , omdat de nederlandse eisen overeenkomen met de amerikaanse.
Mogelijk zijn deze vertaald en overgenomen.

Terug naar Nederland als je het geweld tegenwoordig naar hulpverleners ziet ( ambulance personeel, brandweer) door omstanders , wat wordt daar dan van gevonden?

En zo ook het geweld naar handhaving ( boa's) en de politie ?
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... en-757845/

Interessant is hoe er ook kritisch over gesproken wordt om boa's wel of geen wapens te geven.

Zo makkelijk wordt er dus niet besloten om boa's meer bevoegdheden te geven.

En geweld tegen de politie is een probleem https://www.politie.nl/nieuws/2020/mei/ ... elijk.html
Het is nog maar kort geleden dat ook zij met vuurwerk werden bekogelt.

Hiermee praat ik politiegeweld ook niet goed.

Maar ik denk dat de politie ontwapenen of minder bevoegdheden te geven , een minder goed idee is.
Omdat simpel gezegd een gedeelte van de wereld daar nog niet klaar voor is.

Ik wil hierbij expliciet nog benoemen dat ik met het bovenstaande NIET wil zeggen dat
er geen aandacht mag zijn voor politiegeweld.
( Dit om verwarring onder de lezers te voorkomen)

De politie staat tegenwoordig wel vaak tegenover zware criminelen. Anderzijds zijn de taser en de nekklem wel degelijk risicovol. Voor de nekklem bestaan toch veel veiligere alternatieven. Waarom worden die dan niet standaard gebruikt.

elnienjo

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:38

Ik ken de nekklem hooguit uit politieseries en het lijkt me vooral bedoeld om een vluchtende verdachte tegen de grond te kunnen werken, zodat je hem in de boeien kunt slaan. Dat er nu iemand sadistisch doorgedrukt heeft tot er een dode viel lijkt me niet de standaard.
Wat zou het alternatief dan moeten zijn? Gelijk in z'n benen schieten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:42

Een alternatief is toch een arm op de rug vouwen, of hoe heet dat?
Op het moment dat je dichtbij genoeg bent voor een nekklem, kun je ook wat anders doen denk?
T is niet zo dat de verdachte kan aftikken of dat er een scheids bijstaat.. als het te risicovol is, is het het overwegen waard om het niet meer te doen.. denk ik?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:42

Askja schreef:
Rinske schreef:
Misschien moet je even het 13e amendement lezen, daar staat letterlijk: "Neither slavery nor involuntary servitude, except as a punishment for crime whereof the party shall have been duly convicted, shall exist within the United States, or any place subject to their jurisdiction."

In hoeverre dit amendement door het te werk stellen van gevangenen wordt overschreden hangt af van de interpretatie van het begrip involuntary servitude. En daarnaast van de omstandigheden, en in hoeverre er sprake is van letterlijke dwang. Het is m.i. niet zo dat dit amendement een potdicht verbod vormt op gevangenenarbeid.

Maar het gaat wel een beetje off topic zo.

Daarom even een andere vraag.
De politie in de VS ligt door de hele Floyd-kwestie zwaar onder vuur. Het imago is behoorlijk naar de knoppen. Er zijn al politiemensen die om die reden hun ontslag hebben ingediend. Er zijn zelfs mensen die roepen dat de hele politie beter afgeschaft kan worden. Wat uiteraard belachelijk is.
Er is juist een goede, sterke, rechtvaardige politiemacht nodig om te voorkomen dat mensen overgaan tot eigenrichting. Zeker gezien het feit dat wapenbezit en het recht op zelfverdediging middels vuurwapens in de VS een grondrecht is wat de grote meerderheid van de burgers nooit op zal geven.

Het is te voorspellen dat bij een verzwakkende politiemacht meer mensen hun toevlucht gaan zoeken in ongewenste vormen van eigenrichting (burgerwachten, milities). Als backlash reactie op de BLM-beweging zullen hiervan, vermoed ik, vooral BLM- activisten, en in het bijzonder zwarte mannen het slachtoffer worden.
Waarmee de natte droom van bepaalde extreem-rechtse groeperingen, een rassenoorlog, weer een stap dichterbij komt.

Of ben ik nu te veel doemdenker?

Sterker nog dwangarbeid wordt door dit amendement toegestaan. Je kan het Amerikaanse gevangeniswezen niet met het Nederlandse wezen vergelijken. Er is geen enkel democratisch land, waar zo'n groot percentage van de bevolking in de gevangenis zit. Vaak voor redelijk onzinnige vergrijpen als het bezit van marihuana, die daarna als gratis werkkrachten worden gebruikt.

De afgelopen vijftig jaar zijn de uitgaven voor de politie vijftig procent harder gestegen dan de bevolkingsgroei, daarbij is dan al gecorrigeerd voor inflatie. Tegelijkertijd is er heel sterk bezuinigd op allerlei maatschappelijke voorzieningen. Denk aan geestelijke gezondheidszorg, jeugdwerk, verslavingszorg etc. Defunding the police heeft als doel de balans tussen die verschillende afdelingen weer terug te brengen. Dus minder geld naar de politie en dat overblijvende geld gebruiken om die andere voorzieningen tegen versterken. Het gaat dus helemaal niet om de politie op te heffen. Het doel Is om ervoor te zorgen dat de overheid weer meer verschillende gereedschappen in de gereedschapskist krijgt. Nu hebben ze alleen de politie om problemen op te lossen en wordt dus automatisch elk probleem een politieprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:05

Rinske schreef:
Misschien moet je even het 13e amendement lezen, daar staat letterlijk: "Neither slavery nor involuntary servitude, except as a punishment for crime whereof the party shall have been duly convicted, shall exist within the United States, or any place subject to their jurisdiction."

Dat heb ik gelezen en dat doet me niet veranderen van mening, vanwege de eerder genoemde reden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:06

Wat is er precies mis met gevangenen laten werken? Doen ze tenminste nog iets voor de kost en inwoning en hebben ze minder tijd om nieuwe cirminele plannetjes uit te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:13

Er kan heel veel mis mee zijn, maar er hoeft niets mis mee te zijn. Het ligt allemaal aan hoe ze het invullen (of het werk zinvol is, hoe de werkomstandigheden zijn, wat de alternatieven zijn, hoeveel loon ze ervoor krijgen, etc).

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:28

joh tis zulke onzin, in nederland krijgt iedereen zoveel kansen en ja iedereen discrimineerd toch wel, datt kan je niet tegen gaan
Kijk in America snap ik het nog opzich wel, daar heeft de politie ook een erg korte opleiding en in nederland veel langer en leren ze te de-escaleren, ipv iedereen af te knallen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:42

Niet helemaal mee eens. Er is toch meer een voorkeur naar Pieter de Boer op de arbeidsmarkt dan naar een Mohammed

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:47

Popstra schreef:
Niet helemaal mee eens. Er is toch meer een voorkeur naar Pieter de Boer op de arbeidsmarkt dan naar een Mohammed

En in 'n Turkse winkel komt Pieter de Boer dan weer niet aan 't werk, maar Mo wel.
Soort zoekt soort. En dat heeft niets te maken met racisme.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:56

elnienjo schreef:
Popstra schreef:

En in 'n Turkse winkel komt Pieter de Boer dan weer niet aan 't werk, maar Mo wel.
Soort zoekt soort. En dat heeft niets te maken met racisme.

Onzin en dat weet je zelf ook wel. Bij anoniem solliciteren zie je dit soort discriminatie ineens niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:00

Een reply starten met "onzin" nodigt niet echt uit tot een reactie.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:03

Rinske schreef:
Onzin en dat weet je zelf ook wel. Bij anoniem solliciteren zie je dit soort discriminatie ineens niet meer.

Maar bij solicitatie gesprek zie je de persoon toch alsnog, en kan er alsnog gediscrimineerd worden, dusja dat faalt een beetje

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:07

Carol_Beer schreef:
Rinske schreef:

Maar bij solicitatie gesprek zie je de persoon toch alsnog, en kan er alsnog gediscrimineerd worden, dusja dat faalt een beetje

Precies. Er zal toch gekeken worden naar de persoon waarmee de beste klik is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:08

enzino schreef:
Een reply starten met "onzin" nodigt niet echt uit tot een reactie.

A: het is geen onzin, want zijn er überhaupt cijfers van hoeveel autochtone bevolking werkzaam is in bijv een shoarma zaak?
B: onzin is een drogreden, zullen de vaste mensen in dit topic vast beamen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:09

Zolang het vrije wapenbezit in de Usa niet afgeschaft word zullen heel veel agenten klaar staan met hun wapen. Iedereen kan daar een potentiële moordenaar zijn door wapenbezit dus wanneer er een beweging naar de broeksband word gemaakt heb je meteen een kogel te pakken wanneer je je handen niet opsteekt en blijft staan.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:11

elnienjo schreef:

Uhmm, geloof me dat er een hoop nederlanders zijn die geen mocro ofzo aan willen nemen, ook dat is discriminatie, hoe je t ook bekijkt, mensen hebben nou eenmaal vooroordelen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:22

Carol_Beer schreef:
elnienjo schreef:

Uhmm, geloof me dat er een hoop nederlanders zijn die geen mocro ofzo aan willen nemen, ook dat is discriminatie, hoe je t ook bekijkt, mensen hebben nou eenmaal vooroordelen

Als je jezelf mocro noemt dan diskwalificeer je je m.i. ook gelijk voor een positie in een westers bedrijf.

Ik heb op een behoorlijk multicultureel bedrijf gewerkt, maar ondanks afkomsten uit o.a. Afghanistan en Iran waren deze mensen hbo of hoger opgeleid, spraken goed Nederlands, kleden zich naar westerse normen en waarden en waren niet praktiserend gelovig. Er kon onderling gewoon gegrapt worden waar je nu bang voor bent dat men het ofwel racistisch ofwel seksistisch noemt.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:26

elnienjo schreef:
Ik heb op een behoorlijk multicultureel bedrijf gewerkt, maar ondanks afkomsten uit o.a. Afghanistan en Iran waren deze mensen hbo of hoger opgeleid, spraken goed Nederlands, kleden zich naar westerse normen en waarden en waren niet praktiserend gelovig. Er kon onderling gewoon gegrapt worden waar je nu bang voor bent dat men het ofwel racistisch ofwel seksistisch noemt.

Nouja ik noem nie iedereen racist, maar als je een buitenlander en nederlander met dezelfde opleiding naast elkaar heb, zullen de meeste echt wel voor de nederlander gaan hoor..
Ik heb het zelf meegemaakt met oude vrienden dus ik spreek geen onzin

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:27

Een selectie gaat ook om meer dan enkel opleiding...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:29

Carol_Beer schreef:
elnienjo schreef:

Nouja ik noem nie iedereen racist, maar als je een buitenlander en nederlander met dezelfde opleiding naast elkaar heb, zullen de meeste echt wel voor de nederlander gaan hoor..
Ik heb het zelf meegemaakt met oude vrienden dus ik spreek geen onzin

Hoe kleiner het bedrijf hoe belangrijker dat je ook onderling goed overeen komt natuurlijk. En een gedeelde achtergrond is dan gewoon een groot voordeel.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:36

Karl66 schreef:
Askja schreef:
In hoeverre dit amendement door het te werk stellen van gevangenen wordt overschreden hangt af van de interpretatie van het begrip involuntary servitude. En daarnaast van de omstandigheden, en in hoeverre er sprake is van letterlijke dwang. Het is m.i. niet zo dat dit amendement een potdicht verbod vormt op gevangenenarbeid.

De politie in de VS ligt door de hele Floyd-kwestie zwaar onder vuur. Het imago is behoorlijk naar de knoppen. Er zijn al politiemensen die om die reden hun ontslag hebben ingediend. Er zijn zelfs mensen die roepen dat de hele politie beter afgeschaft kan worden. Wat uiteraard belachelijk is.
Er is juist een goede, sterke, rechtvaardige politiemacht nodig om te voorkomen dat mensen overgaan tot eigenrichting. Zeker gezien het feit dat wapenbezit en het recht op zelfverdediging middels vuurwapens in de VS een grondrecht is wat de grote meerderheid van de burgers nooit op zal geven.

Het is te voorspellen dat bij een verzwakkende politiemacht meer mensen hun toevlucht gaan zoeken in ongewenste vormen van eigenrichting (burgerwachten, milities). Als backlash reactie op de BLM-beweging zullen hiervan, vermoed ik, vooral BLM- activisten, en in het bijzonder zwarte mannen het slachtoffer worden.
Waarmee de natte droom van bepaalde extreem-rechtse groeperingen, een rassenoorlog, weer een stap dichterbij komt.

Sterker nog dwangarbeid wordt door dit amendement toegestaan. Je kan het Amerikaanse gevangeniswezen niet met het Nederlandse wezen vergelijken. Er is geen enkel democratisch land, waar zo'n groot percentage van de bevolking in de gevangenis zit. Vaak voor redelijk onzinnige vergrijpen als het bezit van marihuana, die daarna als gratis werkkrachten worden gebruikt

Die vergelijking trek ik ook niet. Dat gevangenissen in de VS vol zitten klopt, maar dat is een ander verhaal. Tenzij je meent dat er bewust veel mensen voor relatief lichte vergrijpen de bak in gegooid worden puur en alleen over om extra veel goedkope arbeidskrachten te beschikken, maar dat lijkt mij onzin.
Karl66 schreef:
De afgelopen vijftig jaar zijn de uitgaven voor de politie vijftig procent harder gestegen dan de bevolkingsgroei, daarbij is dan al gecorrigeerd voor inflatie. Tegelijkertijd is er heel sterk bezuinigd op allerlei maatschappelijke voorzieningen. Denk aan geestelijke gezondheidszorg, jeugdwerk, verslavingszorg etc. Defunding the police heeft als doel de balans tussen die verschillende afdelingen weer terug te brengen. Dus minder geld naar de politie en dat overblijvende geld gebruiken om die andere voorzieningen tegen versterken. Het gaat dus helemaal niet om de politie op te heffen. Het doel Is om ervoor te zorgen dat de overheid weer meer verschillende gereedschappen in de gereedschapskist krijgt. Nu hebben ze alleen de politie om problemen op te lossen en wordt dus automatisch elk probleem een politieprobleem.

Dat er een bredere maatschappelijke aanpak nodig is om criminaliteit te bestrijden ben ik met je eens. Neemt niet weg dat er wel degelijk een sterke politie nodig is. Niet als gewelddadige ordehandhavers maar als vertegenwoordigers van het gezag die uitstralen dat ze er zijn om iedereen, ongeacht kleur en achtergrond, te beschermen. Het is heel goed dat het politiegeweld nu ter discussie wordt gesteld en wordt aangepakt, maar het is ook belangrijk dat wordt gekeken naar de achtergrond van dat geweld en naar de vraag hoe burgers tegen de politie aankijken. Daarbij moet agressie en gebrek aan respect jegens politiemensen evenzeer worden aangepakt als politiegeweld, etnisch en anderszins profileren en racisme.
En dat geldt net zo goed in Nederland. Ook ik walg van het disrespect rn het verbale en fysieke geweld waarmee politiemensen en hulpverleners regelmatig te maken krijgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:40

bigone schreef:
Zolang het vrije wapenbezit in de Usa niet afgeschaft word zullen heel veel agenten klaar staan met hun wapen. Iedereen kan daar een potentiële moordenaar zijn door wapenbezit dus wanneer er een beweging naar de broeksband word gemaakt heb je meteen een kogel te pakken wanneer je je handen niet opsteekt en blijft staan.

Dat is absoluut een belangrijk punt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:46

Hadden jullie dit nieuwsbericht al gezien?
Eén deelnemer antiracismeprotest Dam besmet met corona, RTL nieuws
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... met-corona

Citaat:
De gemeente Amsterdam kwam vandaag met een update omdat de maximale incubatietijd van het coronavirus na 14 dagen voorbij is.

De persoon die corona heeft, heeft volgens de gemeente niemand kunnen besmetten. Op het moment van het protest had de persoon nog geen klachten. Er is verder niets bekendgemaakt over de identiteit van de besmette persoon.
Ook is niet duidelijk of de bron van de besmetting op de Dam ligt, zegt een woordvoerder van de GGD in een reactie. Dat de demonstrant het coronavirus heeft, kwam naar voren toen die zich liet testen vanwege klachten. Daarop heeft de GGD in het kader van het bron- en contactonderzoek gevraagd of de persoon op de Dam is geweest en dat bleek het geval.

Fijn dat er in elk geval geen 2e corona golf is gekomen door de demonstratie op de Dam!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:55

Askja schreef:
Rinske schreef:

Wat even belangrijk is om te bedenken is dat "defund the police" zeer zeker niet betekent dat de politie weg moet, ofzo
Wat het probleem is daar is dat de politie teveel taken heeft. De kreet "defund the police" pleit ervoor om bijvoorbeeld maatschappelijk werkers een dakloze te laten begeleiden naar de opvang, of een wijkagent naar een burenruzie ipv een gewapende agent met kogelwerend vest e.d.

Wat ik volgens mij zelfs begreep (al kan ik ernaast zitten) is dat er niet eens aparte 911-centra zijn mar dat alles in principe bij de politie terecht komt "tenzij". Dat is toch gek? Hier zit bij 112 een medewerker die beslist wie er moet komen, het is zeker niet zo dat standaard overal de politie op af gaat. Daar gaat "defund the police" over.