Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:39

nynke55 schreef:
Als het een andere bekende nederlander was geweest, was ik ook wel nieuwsgierig geweest.

Juist ja. En aangezien mijn communicatieve vaardigheden te wensen over schijnen te laten: zou jij me kunnen vertellen waar de grens ligt tussen oprecht medeleven en nieuwsgierigheid?

SteffiiY

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:42

Oprect meeleven en nieuwsgierigheid zijn twee factoren die altijd samen spelen denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:43

Maar dan rest mij nog de vraag: kun je nieuwsgierig zijn zonder oprecht medeleven...? In mijn ogen wel.
Wat maakt het verschil?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:45

Oprecht medeleven en nieuwsgierigheid zijn twee totaal verschillende dingen. De intentie is namelijk compleet anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:47

En mag ik vragen hoe je dat op een forum als Bokt van elkaar kunt onderscheiden?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:48

pniekepnak schreef:
Blacky94 schreef:
En daarom vind ik het enigszins ook hypocriet. Hartstikke leuk dat mensen geïnteresseerd zijn in hoe het nu met hem gaat, vraag ik me eerlijk gezegd ook wel af nu ik dit topic voorbij zie komen, maar wanneer het een doodnormale burger is hoor je er niemand over. Ik geloof dat er vlak daarvoor of vlak daarna nog een paar mensen waren omgekomen door die/een lawine, maar niemand die je daar over hoort. Tuurlijk, het is hartstikke vervelend voor Friso en zijn familie en vrienden, maar alsof dat voor die andere mensen niet hetzelfde geldt die nu een dierbare zijn verloren of waarvan er misschien ook nog wel een dierbare in coma ligt. Daar hoor je alleen niemand over...

Een doodnormale burger zal niet in de krant komen nee. Dan zou de krant namelijk iedere dag 500 pagina's hebben, want er gebeurt nogal wat op een dag. Als die doodnormale burger echter jouw buurman zou zijn, zou je dan niet ook af en toe eens aan je buurvrouw vragen hoe het nou gaat?

Ja, waarschijnlijk wel, maar dan ken ik die man ook. Friso ken ik verder niet eens. Ja, hij is toevallig de zoon van de koningin dús daarom maar belangrijk, dús moet heel nederland constant maar willen weten hoe het met hem gaat en is het dus nu ineens hartstikke erg wat er is gebeurt. Is het ook, maar bij een normale burger is het blijkbaar allemaal niet interessant genoeg ofzo.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:48

Wat hebben jouw communicatieve vaardigheden met nieuwsgierigheid en oprecht medeleven te maken?

Wat die 2 betreft, het ene sluit het andere niet uit. Wat mij betreft: ik ben nieuwsgierig en ik heb oprecht medeleven met Johan Friso en zijn familie, vooral met hun kinderen.
Ik hoop echt dat er een einde komt aan al die onzekerheid en het klinkt misschien cru, maar als er geen hoop meer is op herstel, dan hoop ik dat ze hem rustig laten gaan.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:49

pniekepnak schreef:
Oprecht medeleven en nieuwsgierigheid zijn twee totaal verschillende dingen. De intentie is namelijk compleet anders.

En eerlijk is eerlijk, bij 90% van de bevolking zal het waarschijnlijk alleen maar om nieuwsgierigheid gaan, en niet om oprecht medeleven.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:51

Blacky94 schreef:
pniekepnak schreef:

En eerlijk is eerlijk, bij 90% van de bevolking zal het waarschijnlijk alleen maar om nieuwsgierigheid gaan, en niet om oprecht medeleven.

Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat de meeste mensen wel medeleven voelen, in meer of mindere mate.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:52

nynke55 schreef:
Ik hoop echt dat er een einde komt aan al die onzekerheid en het klinkt misschien cru, maar als er geen hoop meer is op herstel, dan hoop ik dat ze hem rustig laten gaan.

Huh? Wat hoor ik nou? Begrijp ik nou goed dat je het hebt over Euthanasie? Ik denk zelf dat er geen reanimatiepogingen gedaan gaan worden als er nu nog complicaties optreden. Maar actieve levensbeeindiging, daar ga ik in dit geval niet van uit.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:52

Cassidy schreef:
En mag ik vragen hoe je dat op een forum als Bokt van elkaar kunt onderscheiden?

Niet. Daarom vind ik het ook zo gek dat er aangenomen wordt dat er nog steeds in dit topic gepost wordt omdat mensen sensatiebelust zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:53

nynke55 schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat de meeste mensen wel medeleven voelen, in meer of mindere mate.

Nogmaals de vraag: definieer nieuwsgierigheid, definieer compassie en OPRECHT medeleven.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-06-12 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:53

Cassidy schreef:
nynke55 schreef:

Huh? Wat hoor ik nou? Begrijp ik nou goed dat je het hebt over Euthanasie? Ik denk zelf dat er geen reanimatiepogingen gedaan gaan worden als er nu nog complicaties optreden. Maar actieve levensbeeindiging, daar ga ik in dit geval niet van uit.

Waarschijnlijk eerder het stopzetten van alles. Beetje afhankelijk van hoe erg de situatie is zal hij binnen niet al te lange tijd dan zelf al gaan.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:55

Blacky94 schreef:
pniekepnak schreef:

Zou je denken? Als ik vanuit mezelf spreek is dat namelijk niet zo. En ik kan me niet voorstellen dat ik een van de enigen daarin ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:55

pniekepnak schreef:
Cassidy schreef:

Niet. Daarom vind ik het ook zo gek dat er aangenomen wordt dat er nog steeds in dit topic gepost wordt omdat mensen sensatiebelust zijn.

Je optimisme siert je. Ik ga er van uit dat er teveel mensen sensatiebelust zijn (zie het feit dat er nog steeds roddelbladen als Story, Prive en Royalty bestaan) en dat er geen greintje medeleven bij komt kijken bij de drang naar informatie wat de gemiddelde BN-er overkomt of bezighoudt....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:57

Cassidy schreef:
nynke55 schreef:

Nogmaals de vraag: definieer nieuwsgierigheid, definieer compassie en OPRECHT medeleven.[/quote]

Nieuwsgierigheid: Iets graag willen weten
Compassie: medeleven
Oprecht medeleven: Nog wat meer medeleven.

Moet je niet nog een paar slimpies voor het slapen gaan?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:59

pniekepnak schreef:
Blacky94 schreef:

Zou je denken? Als ik vanuit mezelf spreek is dat namelijk niet zo. En ik kan me niet voorstellen dat ik een van de enigen daarin ben.

Oprecht medeleven kan je in mijn ogen alleen hebben als je dicht bij die persoon zelf staat. Een oud klasgenoot van mij heeft laatst een ongeluk gehad, ligt op de IC in Utrecht en daar vraag ik me regelmatig van af hoe het gaat en lees ik ook geregeld dingen over. Deze persoon ken ik en heb ik in die zin ''gevoel'' bij. Bij Friso is het heel vervelend allemaal, maar ik ken hem niet persoonlijk. Tuurlijk hoop ik wel dat hij het red voor familie of vrienden maar ik zal hem er waarschijnlijk niet meer of minder om gaan missen terwijl half Nederland dat wel lijkt te doen, terwijl dat zelfde half Nederland tegen zijn huwelijk met Mabel was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:01

nynke55 schreef:
Moet je niet nog een paar slimpies voor het slapen gaan?

Daar kun je nooit genoeg van hebben, dus stuur maar mijn kant uit.

Maar dan heb ik nog de vraag, hoe maak jij onderscheid tussen oprecht en gespeeld....

Ik heb de ervaring dat het maar al te vaak gespeeld is.
Maar ik wil graag de uitleg van een ervaringsdeskundige horen hoe je dat onderscheid kunt maken. Helemaal op een forum als Bokt. En met name als een voorval al langer dan een aantal maanden geleden is....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:03

Blacky94 schreef:
Oprecht medeleven kan je in mijn ogen alleen hebben als je dicht bij die persoon zelf staat.

En hier ben ik het 100% mee eens!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:05

Cassidy schreef:
Je optimisme siert je. Ik ga er van uit dat er teveel mensen sensatiebelust zijn (zie het feit dat er nog steeds roddelbladen als Story, Prive en Royalty bestaan) en dat er geen greintje medeleven bij komt kijken bij de drang naar informatie wat de gemiddelde BN-er overkomt of bezighoudt....

Dank je.
Natuurlijk zijn er nog altijd een hele hoop mensen die puur sensatiebelust zijn. Ik denk alleen niet dat je er vanuit moet gaan dat dit de reden is dat dit topic nog loopt. In mijn geval is dat bijvoorbeeld absoluut niet het geval. Ik leef echt met deze mensen mee.

Ik ben het met je eens dat een hele hoop mensen hier anders in zijn. Ik kom dat zelf ook vaak tegen. Mensen die in de schijnwerpers staan worden niet gespaard. Denk aan, om maar even een stom voorbeeld te noemen, een Robin van Persie die na zijn niet al te beste prestaties van gisteravond compleet afgemaakt wordt op alle Social Media sites en in de media. BN'ers die gaan scheiden, sterfgevallen, noem maar op, iedereen heeft er een mening over. Over de gevoelens van de persoon in kwestie wordt niet nagedacht. Hoe zo'n Robin van Persie zich zal voelen vandaag vraagt niemand zich af. Ik loop er regelmatig tegenaan en ik stoor me daar ook aan. Maar dat betekent niet dat ik er daarom maar bij voorbaat van uitga dat iedere vorm van interesse bij iedereen voortkomt uit sensatiebelustheid. Daar doe je mensen mee tekort namelijk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:10

Ik weet niet precies wat je bedoelt met ervaringsdeskundige, ik denk dat we allemaal wel eens medeleven hebben gevoeld, dus dan zijn we allemaal ervaringsdeskundige.
Wat betreft onderscheid maken tussen gespeeld en oprecht medeleven, ja, dat kun je niet altijd zien en zeker niet als je de persoon niet ziet.
Maar de mensen die ik ken hebben allemaal compassie met Friso en zijn familie. Mocht ik iemand tegenkomen die zegt: nou, dat zal me nou echt een rotzorg zijn, dan wil ik diegene niet eens kennen. Die begrijpt waarschijnlijk niet hoe erg het is als iemand zoiets overkomt, dat wens je niemand, bekende nederlander of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:12

Hoe langer een voorval geleden is, hoe meer afstand je gaat creeeren. De compassie, het oprechte medeleven, is dat een aantal maanden later nog steeds hetzelfde als op het moment dat je het nieuws voor het eerst hoorde?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:12

nynke55 schreef:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met ervaringsdeskundige, ik denk dat we allemaal wel eens medeleven hebben gevoeld, dus dan zijn we allemaal ervaringsdeskundige.
Wat betreft onderscheid maken tussen gespeeld en oprecht medeleven, ja, dat kun je niet altijd zien en zeker niet als je de persoon niet ziet.
Maar de mensen die ik ken hebben allemaal compassie met Friso en zijn familie. Mocht ik iemand tegenkomen die zegt: nou, dat zal me nou echt een rotzorg zijn, dan wil ik diegene niet eens kennen. Die begrijpt waarschijnlijk niet hoe erg het is als iemand zoiets overkomt, dat wens je niemand, bekende nederlander of niet.

Inderdaad, compassie, maar oprecht medeleven kan in mijn ogen alleen bij de mensen zijn die dicht bij hem zelf staan.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:15

Cassidy schreef:
Hoe langer een voorval geleden is, hoe meer afstand je gaat creeeren. De compassie, het oprechte medeleven, is dat een aantal maanden later nog steeds hetzelfde als op het moment dat je het nieuws voor het eerst hoorde?

Volgens mij ben je een beetje naar de bekende weg aan het vragen.
Over het algemeen is dit niet zo, maar wat voegt dit gegeven precies toe aan deze discussie?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:18

Ik denk het niet, hoewel je bij een naaste het natuurlijk veel dieper voelt dan bij een vreemde. Dan ben je er dag en nacht mee bezig, het laat je niet los. Terwijl je bij een vreemde wel oprecht medeleven voelt, maar in mindere mate. Het is een beetje een vaag begrip, vind ik.