Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:27

Ann schreef:
@kanniet,
In dit geval zijn ze achtergesteld. En door deze actie hebben ze meer kans om gelijkgesteld te worden. Maar jij vindt dat ze daar dan zelf maar achteraan hadden moeten gaan? Dat het hun eigen verantwoordelijkheid was? En dan is mijn vraag: wat is er mis mee om mensen (wie dan ook) te helpen? Iemand op weg helpen hoeft niet per definitie 'positieve discriminatie' te zijn?

Door wie zijn deze mensen achtergesteld? Deze mensen hebben ervoor gekozen om onze taal niet te leren. Door de beschermende en betuttelende behandeling van de overheid hierin gestimuleerd, tolken en vertaalde folders zijn overal gratis te verkrijgen. Dát moet gaan veranderen. Geen aparte behandeling tussen nederlanders. Misschien kunnen hun kinderen/kleinkinderen als tolk fungeren en laat de kapper maar mooi thuisblijven.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:31

kanniet schreef:
Door wie zijn deze mensen achtergesteld? Deze mensen hebben ervoor gekozen om onze taal niet te leren. Door de beschermende en betuttelende behandeling van de overheid hierin gestimuleerd, tolken en vertaalde folders zijn overal gratis te verkrijgen. Dát moet gaan veranderen. Geen aparte behandeling tussen nederlanders. Misschien kunnen hun kinderen/kleinkinderen als tolk fungeren en laat de kapper maar mooi thuisblijven.

Wat vind je dan van dit, wat ik op de vorige pagina schreef?

Niet omdat NL zo graag geld weg geeft maar omdat we het hier hebben over kwetsbare mensen die onder het sociaal minimum leven (en dat is dus erg laag) en die in de problemen komen met huur, gas/water en licht en die noodzakelijke zorg en hulpmiddelen anders niet kunnen betalen. Denk aan dieetkosten, bril, gehoorapparaat, noodzakelijke tandartskosten etc etc.

Dat kun je vanuit menselijk oogpunt en vanuit het oogpunt dat het extra kosten met zich meebrengt als deze mensen later met ernstigere klachten en huisuitzettingen etc opgenomen moeten worden, niet laten zitten. Ook niet als dat dan maar in een andere taal moet gebeuren, van iemand van 75 kan je niet verwachten dat ie alsnog even NL leert. Kan je wel heel principieel over doen maar dat is nou eenmaal de realiteit.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:38

Helemaal met je eens, hierin laat je dat autochtoon en allochtoon buiten beschouwing. Dán hebben we het over gelijke behandeling van álle nederlanders die het zo moeilijk hebben.

Edit: die noodzaak van een andere taal is mede gekweekt door de overheid. Door altijd maar tegemoetkomen en het niet vanzelfsprekend vinden dat mensen de taal leren waar ze wonen. Door onderscheid te maken en te discrimineren. Wat niet wegneemt dat de mensen mans genoeg zijn/waren om zelf te kiezen voor het leren van de taal van het land waar je leeft of niet.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 10-09-10 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:42

Ik dacht dat dit topic politiek, hoe nu verder, heet.
Maar hier op Bokt kan niet over politiek gediscussieerd worden zonder dat ieder bericht over moslims erbij getrokken wordt, terwijl het in Den Haag toch over iets heel anders gaat, die 18 miljoen aan bezuinigingen bijvoorbeeld

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:43

Maar ik zeg ook dat je praktisch moet denken en niet kan verwachten dat iemand van 80 nog NL leert. Niet iedereen heeft tolken of kinderen die dat kunnen doen.
Ik heb dus niks tegen folders in het Turks voor bejaarden, net zo min als dat ik iets heb tegen folders in extra simpel taalgebruik voor de lageropgeleide medemens.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:59

Tja wat ik nogal apart vind is dat deze mensen telkens weer als een soort zielig of hulpbehoevend neergezet worden terwijl misschien een heleboel anti-pvv mensen de Polen bijv. het liefst zelf over de grens zetten. Ze zijn hier allebei met dezelfde redenen gekomen: werk.
Ik vind het hun eigen schuld dat ze geen Nederlands kunnen, we doen net alsof wij ze als slaven uit het vredige Marokko/ Turkije waar ze wel een goed leven hadden, hebben geplukt en daarna een rotleven in Nederland hebben gegeven maar ze wilden het zelf, niemand is gedwongen.

Citaat:
Marokkanen
De actie is bedoeld voor Marokkanen en Turken die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen.

Dit klinkt niet als bedoeld voor iedereen.

Citaat:
Vragen op deze manier meer allochtonen een uitkering aan, dan zouden de uitkeringskappers ook naar andere steden kunnen worden gestuurd.

Ik vind deze redenatie echt raar. Je kan beter knipbeurten geven met info hoe je uit een uitkering kan wegblijven.
We doen net alsof we geld zat hebben zo, ja hoor kom er maar bij, geen probleem!.

sarabande schreef:
die 18 miljoen aan bezuinigingen bijvoorbeeld

Die komen er toch wel. Welke kant ik zelf ook had gekozen, het had voor mij als individu toch nooit goed uitgepakt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:23

Nicolletje schreef:
Citaat:
Vragen op deze manier meer allochtonen een uitkering aan, dan zouden de uitkeringskappers ook naar andere steden kunnen worden gestuurd.

Ik vind deze redenatie echt raar. Je kan beter knipbeurten geven met info hoe je uit een uitkering kan wegblijven.
We doen net alsof we geld zat hebben zo, ja hoor kom er maar bij, geen probleem!.

Deze actie is van de SVB, die verstrekken de Algemene Ouderdoms Wet (voor iedereen van 65+) en evt. aanvullingen daarop. Het gaat hier dus specifiek om ouderen die ouder zijn dan 65 en niet meer weg kunnen blijven van een uitkering. In NL hoef (en kan je in veel gevallen) namelijk niet meer werken na je 65e.

"Kom er maar bij, geen probleem" is ook niet aan de orde. Al deze mensen, zoals alle mensen boven de 65 in NL, hebben sowieso al een AOW uitkering. Dat is namelijk een verplichte volksverzekering in tegenstelling tot werknemersverzekeringen zoals WW, en die krijg je automatisch als je 65 wordt, hoef je niet aan te vragen, hoef je niks voor te doen. De voorlichting is puur voor evt. aanvullingen voor mensen die een gat in hun AOW hebben, om te voorkomen dat deze ouderen in de problemen komen met hun vaste lasten of bijzondere uitgaven voor zorg etc.

Het is onjuist om deze actie door te trekken naar uitkeringen in het algemeen of positieve discriminatie of weet ik wat men er hier aan de haren bijsleept. Het zou dit hele topic naar een veel hoger niveau trekken als mensen zich eerst eens verdiepen in het Nederlandse sociale stelsel en zich beperken tot het specifieke nieuwsartikel/onderwerp waar het over gaat.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:33

Amen..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:35

Nicolletje schreef:
sarabande schreef:
die 18 miljoen aan bezuinigingen bijvoorbeeld

Die komen er toch wel. Welke kant ik zelf ook had gekozen, het had voor mij als individu toch nooit goed uitgepakt.

18 miljard (geen miljoen helaas) is een keuze.

Geen absolute must, je kan er als regering prima voro kiezen minder te bezuinigen en later met een iets groter begrotingstekort te zitten. Het is een keuze om in crisistijd zoveel te bezuinigen, andere landen kiezen er soms voor om juist in tijden van crisis mensen hun koopkracht te laten behouden om zo de economie te stimuleren. allemaal heel legitiem, basic economics, het is maar waar je voor kiest en welk risico je wil lopen.
Zoals je in de verkiezingsprogramma's hebt kunnen lezen, kiezen andere partijen dan ook voor minder bezuinigingen, gelijkmatigere bezuinigingen of andere bezuinigingen. Bijvoorbeeld niet het eigen risico van de zorg omhoog maar extra wegenbelasting of geleidelijk opheffen van de hypotheekrente-aftrek of meer bezuinigen op defensie in plaats van onderwijs (ik noem maar wat voorbeelden). Ook binnen bezuinigen kan je andere keuzes maken waarmee je de zwakkeren in de samenleving zoveel mogelijk ontziet en de koopkracht zoveel mogelijk behoudt.

Het is dus pertinent niet waar dat wat je ook gekozen had, het voor jou als individu hetzelfde zou uitpakken. Of je er beter van zou worden als je anders kiest, denk het niet, extra toegiften zullen er nergens in zitten. Maar minder of niet bezuinigingen op specifieke dingen die jou raken kan zeker wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:49

Het probleem met de AOW voor allochtonen is, dat zij vaak niet het volledig aantal verzekeringsjaren in Nederland hebben gewoond.
Je bouwt van je 15e jaar tot je 65e jaar ieder jaar 2% op.
De 1e generatie allochtonen was al wat ouder toen ze naar Nederland kwamen, deze mensen hebben dus geen recht op een volledige AOW (wat al geen vetpot is) en hebben vaak een klein en/of geen pensioen.
Deze mensen zitten dus vaak onder het sociaal minimuminkomen = onder de armoedegrens.
En als deze mensen dus op deze manier iets uit de armoede kunnen komen, prima.
Voor Nederlanders geldt dit wat minder, want als je altijd in Nederland hebt gewoond heb je in ieder geval recht op het volledige AOW.

Misschien moet er niet altijd zo zwart-wit worden gedacht.

En, de 1e generatie allochtonen dachten vaak dat ze later terug gingen naar hun vaderland.
Sommigen hadden geen onderwijs gehad in hun vaderland, dus ik kan begrijpen dat die generatie moeilijk de weg weet binnen ons Nederlands stelsel.
Voor de 2e en 3e generatie geldt dit veel minder.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:43

Waves schreef:
Het is dus pertinent niet waar dat wat je ook gekozen had, het voor jou als individu hetzelfde zou uitpakken. Of je er beter van zou worden als je anders kiest, denk het niet, extra toegiften zullen er nergens in zitten. Maar minder of niet bezuinigingen op specifieke dingen die jou raken kan zeker wel.

Hoezo, als PvdA met VVD over een middenkabinet had gegaan, dan had het ook maar afwachten geweest wat de onderhandelingen hadden geworden.
De ene had (ten tijde van de verkiezingen) gezondheidszorg en de andere had rekeningrijden en ik word er beide door geraakt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:47

Oja, en ik zeg, ik vind de redenatie raar. De manier waarop het gebracht wordt.
Net als dat bericht van zo'n discriminatiebureau die een actie gaat voeren waarmee er gehoopt wordt op meer aangiften van discriminatie.
Vind ik ook raar, je zou juist denken dat zo'n bureau moet willen dat er minder aangiften komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:54

Nicolletje schreef:
Oja, en ik zeg, ik vind de redenatie raar. De manier waarop het gebracht wordt.

Wat vind je daar precies raar aan?

Citaat:
Net als dat bericht van zo'n discriminatiebureau die een actie gaat voeren waarmee er gehoopt wordt op meer aangiften van discriminatie.
Vind ik ook raar, je zou juist denken dat zo'n bureau moet willen dat er minder aangiften komen.

Je haalt nu de discriminatie zelf en de registratie ervan door elkaar. Het bureau wil bereiken dat het discrimineren afneemt, maar wil wel dat de registratie goedblijft.

Net als de meldpunten voor geweld in gezinnen. Die willen niet dat de mishandeling van kinderen of vrouwen (en soms mannen) toeneemt. Maar ze willen dat het vaker gemeld wordt. Dat is ook het nadeel van prestatiecontracten: als mensen beloond worden voor het terugbrengen van het aantal aangiftes, zouden ze dat zomaar kunnen doen door mensen vooral te ontmoedigen aangifte te doen. Dan zien de cijfers er schitterend uit: "kijk eens! Geen kindermishandeling, geen discriminatie! Goed he?"
Maar dat is niet het doel. Het doel is dat mensen eerlijk behandeld worden en kinderen thuis veilig zijn - en daarvoor heb je nodig dat mensen het probleem benoemen. Dus wil het meldpunt voor registratie meer aangiftes (nu) om het onderliggende probleem beter te kunnen beoordelen en aan te pakken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:20

Citaat:

Jaaa we hopen echt op meer discriminatie, joepie.. 8)7
Shadow heeft het prima uitgelegd hier boven, ik kon slechts reageren met 'duh...' :n
Met een beetje logisch nadenken moet je toch begrijpen waarom zulke acties er zijn? Typisch dat mensen vaak denken dat als het niet gemeld wordt, het ook wel niet zal bestaan.. :(:)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:04

Nicolletje schreef:
Waves schreef:

Hoezo, als PvdA met VVD over een middenkabinet had gegaan, dan had het ook maar afwachten geweest wat de onderhandelingen hadden geworden.
De ene had (ten tijde van de verkiezingen) gezondheidszorg en de andere had rekeningrijden en ik word er beide door geraakt.

Dat is waar, het is altijd afwachten. Maar van de VVD weet je zeker dat ze pro-auto en anti overheidsverantwoordelijkheid voor basisbehoeften zijn. Van de PvdA kan je idd eerder verwachten dat ze anti-auto en pro overheidsingrijpen bij basisbehoeften zijn. Dan wordt het gewoon kiezen wat je belangrijker vindt.
Als je PvdA of links stemt had er trouwens ook nog een links kabinet kunnen komen. Dan weet je echt wel zeker dat je eigen risico ziektekosten niet naar 600,- gaat. Stem je rechts dan neem je voor lief dat dat eigen risico waarschijnlijk direct omhoog gaat maar dat je in je auto kan blijven rijden.
Je hebt altijd nog een keuze tussen de dingen die je raken. Daarbij denk ik bij het stemmen ook nog aan mijn oma en andere mensen in de samenleving die misschien wat harder geraakt worden door bezuinigingen op zorg dan op de auto. Als je alleen aan je eigen voordeel denkt bij het stemmen dan krijg je waarschijnlijk nooit helemaal wat je wil. Dan maar wat het beste is voor iedereen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:29

CtjeLief schreef:
Shadow heeft het prima uitgelegd hier boven, ik kon slechts reageren met 'duh...' :n
Met een beetje logisch nadenken moet je toch begrijpen waarom zulke acties er zijn? Typisch dat mensen vaak denken dat als het niet gemeld wordt, het ook wel niet zal bestaan.. :(:)

Weet je? Laat maar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:35

Nicolletje, ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen. Waarom reageer je nu op Ctjelief, maar sla je mijn uitleg over?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:18

Berlijn, 10 sept. In Berlijn is vandaag de oprichting aangekondigd van de Partei für mehr Freiheit und Demokratie, kortweg Die Freiheit. Initiatiefnemer is de lokale Berlijnse politicus René Stadtkewitz, die zich naar eigen zeggen verwant voelt met de Nederlander Geert Wilders en diens PVV.

Lees hier het hele artikel http://www.nrc.nl/buitenland/article261 ... _op_handen

gezellig :+
Let ook op de Israelische vlag in het decor. Zouden deze partijen nou denken dat ze door met de israelische vlag te zwaaien ontkomen aan het stempel van rascisme/neonazisme? Wilders heeft ook al zo'n pro Joodse instelling. Alsof discriminatie van moslims minder erg is als discriminatie van Joden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:45

Krips schreef:
Er staat toch niet dat je als autochtone nederlander niet mag deelnemen? Wanneer er iets wordt georganiseerd voor een bepaalde groep is het toch niet het uitsluiten van een andere groep. Organiseer jij een informatie avond voor bouwvakkers, zijn dan de schilders gediscrimineerd? Of de bouwvakkers gediscrimineerd?

Als men de bouwvakkers een gratis kapbeurd klrijgen, dan is dit imo positieve discriminatie ja.
(waar niks positiefs aan is omdat je men anders behandeld)

Daarbij wordt het in hun taal (marrokaans of turks) uitgelegd, waardoor je de Nederlands-sprekende 65+er hierdoor uitsluit.
De kapbeurd is echt niet voor de 65+ ers van Nederlandse afkomst.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:48

CtjeLief schreef:
Jaaa we hopen echt op meer discriminatie, joepie.. 8)7

Vind ik niet. Als jij heftig persoonlijk wordt gediscrimineerd, dan zoek je hulp op en zal je dat vinden.
Ik vind het ook maar een rare aktie om daar "reclame" voor te gaan maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:20

Ik snap dit soort discussies nooit.
Ik heb nooit ergens recht op, maar ik voel me nooit gediscrimineerd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:38

Shadow0 schreef:
Nicolletje, ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen. Waarom reageer je nu op Ctjelief, maar sla je mijn uitleg over?

Ik snap je uitleg wel, maar ik ben niet dom. Ik vind soms wel dat ik zo behamdeld wordt.
Waar het mij om gaat is de type berichtgeving die de wereld in wordt gestuurd, vaak door een persbureau of de instantie zelf.
Als men had gezegd "we hopen op meer bekendheid met als resultaat minder discriminatie" o.i d. dan had ik gedacht oké dat snapt iedereen.
Zulke berichten zijn van te voren opgesteld en naar alle kranten gestuurd. Waarom zulke tekst?
Snap je?
Je hoopt toch niet op meer aanmeldingen (uiteindelijk juist minder) maar je actie is toch ook bedoeld voor iedereen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:48

Nee, snap ik eigenlijk niet. Ik vind het onderscheid tussen registratie en de onderliggende handeling glashelder, en als ik een tekst lees waarin wordt opgeroepen tot meer aanmeldingen, betere registratie, meer aangifte etc etc vind ik het volstrekt voor de hand liggen dat dat niet een oproep is tot meer onaanvaardbaar gedrag.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:11

Electra63 schreef:

Ik heb ook nergens recht op en ben er dankbaar voor. Ik ben dolblij dat ik niet afhankelijk ben van de overheid.

Als je een uitkering krijgt ben je niet alleen financieel dus arm, je hebt ook te maken met een muur van bureaucratie, geen privacy, afhankelijkheid, verplichtingen. Nee, hoor, mensen die afhankelijk zijn van de overheid ben ik absoluut niet jaloers op :n Als je deze mensen kan helpen door voorlichting etc. dan gun ik ze dat van harte.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:49

Waves schreef:
Electra63 schreef:

Ik heb ook nergens recht op en ben er dankbaar voor. Ik ben dolblij dat ik niet afhankelijk ben van de overheid.

Als je een uitkering krijgt ben je niet alleen financieel dus arm, je hebt ook te maken met een muur van bureaucratie, geen privacy, afhankelijkheid, verplichtingen. Nee, hoor, mensen die afhankelijk zijn van de overheid ben ik absoluut niet jaloers op :n Als je deze mensen kan helpen door voorlichting etc. dan gun ik ze dat van harte.

Waves, we zijn het met elkaar eens. :D