wat nu als wilders wint?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:33

CtjeLief schreef:
Citaat:
Dat zal niemand je kunnen laten zien. Vandaar ook dat het Openbaar Ministerie Wilders helemaal niet wilde vervolgen, maar ze werden gedwongen door het Gerechtshof. Nu is er de situatie ontstaan dat het Openbaar Ministerie overweegt om vrijspraak te gaan eisen.

Jawel dus, ik heb de punten zojuist aangegeven ;)

Volgens mij vind jij dat, maar daarmee is het nog niet zo. We zullen gewoon de uitspraak af moeten wachten, dan weten we meer.
Maar ik voorspel dat hij vrijgesproken gaat worden, en bepaalde stromingen dat niet acceptabel vinden en dan gaan roepen dat de rechter een fout gemaakt heeft. Maar hier in Nederland is het woord van de rechter wet. En als zij hem vrijspreekt heeft hij dus niet gediscrimineerd, wat anderen ook roepen. Ik denk persoonlijk dat het Openbaar Ministerie vrijspraak gaat vragen, dat is helemaal lachen dan.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:33

Flosje446 schreef:
CtjeLief schreef:
Wilders moet in principe worden veroordeeld voor discriminatie, want dat ie discrimineert is een feit waar je niet omheen kunt.. Als hij wordt vrijgesproken dan is dat vanwege zijn functie als politicus.. Ik hoop dat ie veroordeeld wordt, anders ben ik bang dat men denkt dat alles maar geroepen kan worden.. Zelf heb ik ook aangifte gedaan tegen hem (nou ja met mijn werk) dus ik hoop dat ons rechtsysteem ons niet in de steek laat, maar het zou niet voor het eerst zijn... zal mij benieuwen!

Ik heb het allemaal niet zo gevolgd, omdat ik het zelf de allergrootste onzin vind dat hij is aangeklaagd, maar als hij dus wordt veroordeeld, wat gebeurd er dan? Krijgt hij een boete, gevangenisstraf?

hij zou een jaar gevangenisstraf opgelegd kunnen krijgen, maar een geldboete ligt meer voor de hand, of een voorwaardelijke gevangenisstraf. (mocht hij nogmaals discriminatie dan wordt het alsnog omgzet naar een gevangenisstraf)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:35

Flosje446 schreef:
CtjeLief schreef:
Wilders moet in principe worden veroordeeld voor discriminatie, want dat ie discrimineert is een feit waar je niet omheen kunt.. Als hij wordt vrijgesproken dan is dat vanwege zijn functie als politicus.. Ik hoop dat ie veroordeeld wordt, anders ben ik bang dat men denkt dat alles maar geroepen kan worden.. Zelf heb ik ook aangifte gedaan tegen hem (nou ja met mijn werk) dus ik hoop dat ons rechtsysteem ons niet in de steek laat, maar het zou niet voor het eerst zijn... zal mij benieuwen!

Ik heb het allemaal niet zo gevolgd, omdat ik het zelf de allergrootste onzin vind dat hij is aangeklaagd, maar als hij dus wordt veroordeeld, wat gebeurd er dan? Krijgt hij een boete, gevangenisstraf?

Artikel 137c
1. Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

Artikel 137d
1. Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:35

gohya schreef:
Als Wilders slim is laat hij straks het kabinet vallen.
Nieuwe verkiezingen die hij dan ingaat met 24 zetels.
Nu ging hij de verkiezingen in met maar 9 zetels.
Ik zie het aanstaande kabinet echt wel snel vallen.

Dat zou helemaal niet slim zijn. Veel betere strategie is om buiten het kabinet te blijven omdat in deze periode er veel a-populaire beslissingen genomen moeten worden en hij daar alleen maar van zou profiteren. Als hij het kabinet laat ploffen, gaat hem dat stemmen kosten. Kijk maar naar wat dat met het CDA gedaan heeft.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:36

Citaat:
Volgens mij vind jij dat, maar daarmee is het nog niet zo. We zullen gewoon de uitspraak af moeten wachten, dan weten we meer.
Maar ik voorspel dat hij vrijgesproken gaat worden, en bepaalde stromingen dat niet acceptabel vinden en dan gaan roepen dat de rechter een fout gemaakt heeft. Maar hier in Nederland is het woord van de rechter wet. En als zij hem vrijspreekt heeft hij dus niet gediscrimineerd, wat anderen ook roepen. Ik denk persoonlijk dat het Openbaar Ministerie vrijspraak gaat vragen, dat is helemaal lachen dan.

Dat het discriminatie is, is een feit. Maar ik ben inderdaad ook bang dat hij vrijgesproken zal worden. Maar iedereen weet dat dat zal zijn omdat hij politicus is, dus stellen dat ie dan niet heeft gediscrimineerd heeft is een discussie punt ;) Ik heb menig mens voor vergelijkbare al dan niet dezelfde feiten wel veroordeeld zien worden..

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:38

janesmith schreef:

Al wordt hij vrijgesproken, Het Europese Hof zal hem alsnog vervolgen. Ken je de zaak Feret? Ik vind er trouwens niets grappigs aan.

CtjeLief

Re: wat nu als wilders wint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:40

Janmaat werd ook veroordeeld voor discriminatie.. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:41

janesmith schreef:
Dat zou helemaal niet slim zijn. Veel betere strategie is om buiten het kabinet te blijven omdat in deze periode er veel a-populaire beslissingen genomen moeten worden en hij daar alleen maar van zou profiteren. Als hij het kabinet laat ploffen, gaat hem dat stemmen kosten. Kijk maar naar wat dat met het CDA gedaan heeft.

Kijk eindelijk eens klare taal. Grappige is dat men hem door heeft en iedereen om het hardst roept dat hij mee mag doen zodat hij niet kan gaan klagen dat hij buiten gesloten wordt.

Ieder zichzelf respecterend persoon zou nooit op iemand stemmen die volledig autoritair beslissingen neemt.
Limburgers daargelaten natuurlijk :+

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:42

sarabande schreef:
janesmith schreef:
De VVD en PVV hebben exact hetzelfde doel voor ogen, maar ze noemen het anders. De VVD praat over een stop op de immigratie van 'kansloze immigranten', en in principe gaat dat verder dan Wilders. Maar het eindresultaat is bij beide partijen hetzelfde. Of ben je vergeten hoe de VVD de grenzen al zoveel mogelijk sloot als mogelijk was destijds toen ze nog minister Verdonk hadden?

Je kan niet lezen he het gaat over discriminatie. Dat heeft niks met grenzen sluiten te maken, dat heeft bijvoorbeeld te maken met het verbieden van de Koran

Het verbieden van de koran valt volgens de wet niet onder discriminatie!
Haatzaaien zou het maximaal haalbare zijn in deze.

Maar lees het artikel van Prof. Ybo Buruma maar dan weet je waar je over praat, want daar blijkt nu niks van. Voor politici zijn er namelijk uitzonderingen in de wet opgenomen. Of je het leuk vindt of niet.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:43

Deze uitzondering is alleen geldig op het moment dat zij zich in de kamer bevinden, buiten de kamer zijn zij net feilbaar als jij en ik.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:45

CtjeLief schreef:
Citaat:

Dat het discriminatie is, is een feit. Maar ik ben inderdaad ook bang dat hij vrijgesproken zal worden. Maar iedereen weet dat dat zal zijn omdat hij politicus is, dus stellen dat ie dan niet heeft gediscrimineerd heeft is een discussie punt ;) Ik heb menig mens voor vergelijkbare al dan niet dezelfde feiten wel veroordeeld zien worden..

Als hij geen politicus was geweest, dan heb jij helemaal gelijk. Maar daarom heeft de wet ook uitzonderingsregels opgenomen voor politici. Dat is niet voor niks gedaan. En hij heeft zijn uitspraken nou eenmaal gedaan als politicus.
Trouwens...dat geldt ook voor de CU en SGP, ook die hebben uitspraken en idealen die een normaal burger een veroordeling op zouden leveren.
Denk maar aan hun standpunten aangaande homosexualiteit en vrouwenrechten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:49

Daphna schreef:
Deze uitzondering is alleen geldig op het moment dat zij zich in de kamer bevinden, buiten de kamer zijn zij net feilbaar als jij en ik.

Dat is niet waar, Daphna. Het critirium is of hij de uitspraken doet als politicus, zowel binnen als buiten de kamer. Dat zou ook niet anders kunnen daar hij anders nooit campagne zou kunnen voeren, want het zou raar zijn als hij wel in de kamer standpunten kenbaar mocht maken en niet daarbuiten. Maar dat geldt ook voor de SGP en CU die hun standpunten over vrouwenrechten en homosexualiteit buiten de kamer mogen verkondigen. Neem maar van mij aan dat dat ook idealen en uitspraken zijn die normaal gesproken onder de noemer discriminatie op grond van sekse of geaardheid zouden vallen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:51

De SGP mag (naar mijn weten) inmiddels ook geen vrouwen meer weren van de kieslijst? Dat heeft de Hoge Raad toch uitgesproken? Dus ook ook politieke partijen hebben hun grenzen..

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:54

CtjeLief schreef:
Janmaat werd ook veroordeeld voor discriminatie.. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit :)

Daar las ik niet zo lang geleden een stukje over. Dat ging er over dat de rechtspraak ook gevoelig is voor, en meegaat met, de tendens van het moment. Wist je dat Janmaat veroordeeld is voor uitspraken die kinderspel zijn vergeleken bij wat Bolkestein, Fortuyn, Verdonk en Wilders na hem riepen?
Hij werd veroordeeld voor een uitspraak als 'Nederland voor de Nederlanders' en 'Nederlanders eerst'. Daar krijg je vandaag de dag nog niet eens een aanklacht meer voor aan je broek, laat staan een veroordeling.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:57

CtjeLief schreef:
De SGP mag (naar mijn weten) inmiddels ook geen vrouwen meer weren van de kieslijst? Dat heeft de Hoge Raad toch uitgesproken? Dus ook ook politieke partijen hebben hun grenzen..

Klopt, en terecht. Was een belachelijke situatie die de politiek allang zelf hadden moeten aanpakken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:58

Hij riep ook 'we schaffen de multiculturele samenleving af', en de opmerkingen die jij benoemt komen op hetzelfde neer eigenlijk, in mijn ogen ook niet minder zwaar trouwens.. Daar zijn de meningen over verdeeld.. Al zie ik het zwaar in, ik blijf toch hopen dat Wilders veroordeeld wordt..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:59

janesmith schreef:
CtjeLief schreef:

Klopt, en terecht. Was een belachelijke situatie die de politiek allang zelf hadden moeten aanpakken.

Mee eens.. Maar datzelfde vind ik ook gelden voor de PVV..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:01

Ik zie dat we de 100 pagina's gehaald hebben.. Mooie tijd om even lekker te gaan bankhangen.. :o :D

Fijne avond allemaal nog! :wave: :evaw:

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:03

janesmith schreef:

Als hij geen politicus was geweest, dan heb jij helemaal gelijk. Maar daarom heeft de wet ook uitzonderingsregels opgenomen voor politici. Dat is niet voor niks gedaan. En hij heeft zijn uitspraken nou eenmaal gedaan als politicus.
Trouwens...dat geldt ook voor de CU en SGP, ook die hebben uitspraken en idealen die een normaal burger een veroordeling op zouden leveren.
Denk maar aan hun standpunten aangaande homosexualiteit en vrouwenrechten.[/quote]

Kan jij mij die wettelijke artikelen noemen, ik ben erg benieuwd! Ik ken alleen artikel 71 Parlementaire onschendbaarheid, geldt vooralsnog alleen binnen de kamer.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:04

CtjeLief schreef:
Ik zie dat we de 100 pagina's gehaald hebben.. Mooie tijd om even lekker te gaan bankhangen.. :o :D

Fijne avond allemaal nog! :wave: :evaw:

Fijne avond!! Ik ga nog wat strafrecht leren :Z

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:04

janesmith schreef:
Daar las ik niet zo lang geleden een stukje over. Dat ging er over dat de rechtspraak ook gevoelig is voor, en meegaat met, de tendens van het moment. Wist je dat Janmaat veroordeeld is voor uitspraken die kinderspel zijn vergeleken bij wat Bolkestein, Fortuyn, Verdonk en Wilders na hem riepen?
Hij werd veroordeeld voor een uitspraak als 'Nederland voor de Nederlanders' en 'Nederlanders eerst'. Daar krijg je vandaag de dag nog niet eens een aanklacht meer voor aan je broek, laat staan een veroordeling.

Het is de vraag of je met dat veranderende mentaliteits verschil blij moet zijn. Geert maakt de wereld platvloerser. Hij scheld in de kamer op collega's vind cultuur een linkse hobby.
Dat je in een bepaald milieu opgegroeid bent, is nooit je keuze, dat je die beperkingen aan iedereen wilt opdringen lijkt me nogal verwerpelijk.

Ik ken joodse mensen die zich rot schamen dat hij zijn verblijf in Israël de draagvlak voor zijn handelen noemt.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:06

CtjeLief schreef:
Hij riep ook 'we schaffen de multiculturele samenleving af', en de opmerkingen die jij benoemt komen op hetzelfde neer eigenlijk, in mijn ogen ook niet minder zwaar trouwens.. Daar zijn de meningen over verdeeld.. Al zie ik het zwaar in, ik blijf toch hopen dat Wilders veroordeeld wordt..

Die kans acht ik op bijna nul, daar de grote winst van de PVV in het oordeel van de rechter zeker een rol zal spelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:08

janesmith schreef:
Die kans acht ik op bijna nul, daar de grote winst van de PVV in het oordeel van de rechter zeker een rol zal spelen.

Ligt eraan van welke signatuur die rechter is

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:13

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Het is de vraag of je met dat veranderende mentaliteits verschil blij moet zijn. Geert maakt de wereld platvloerser. Hij scheld in de kamer op collega's vind cultuur een linkse hobby.
Dat je in een bepaald milieu opgegroeid bent, is nooit je keuze, dat je die beperkingen aan iedereen wilt opdringen lijkt me nogal verwerpelijk.

Ik ken joodse mensen die zich rot schamen dat hij zijn verblijf in Israël de draagvlak voor zijn handelen noemt.

Dat kunnen ze wel zeggen, maar er is wel duidelijk geworden dat juist Amerikaanse joden zijn grootste geldschieters zijn.
Net als met alles zul je altijd twee kanten ontdekken bij iedere medaille.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:15

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Ligt eraan van welke signatuur die rechter is

Dat mag geen enkele rol spelen, want een rechter heeft geen kleur of voorkeur.
Buiten dat zal dat dan nog lang het einde niet zijn van de rit, want er resten hem nog veel beroep mogelijkheden, terwijl het Openbaar Ministerie absoluut niet in beroep zal gaan bij een vrijspraak, want die wilden in eerste instantie al niet vervolgen.