Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:21

Cer schreef:
Citaat:
Na 20 weken is het al zeer zeldzaam en vrijwel altijd medisch. Dus wat heeft het dan voor zin om het te hebben over na die 24 weken?

Blijkbaar veel, want het gaat er toch steeds over? Of gaat het dan meer om het weerleggen van wat iemand vind, net zolang totdat dat stopt?

Nou dat is nu net het probleem. Want je discussieert over iets totaal nutteloos omdat het praktisch gewoon amper tot niet voorkomt in de praktijk. Probleem daarmee is dat men doet aan “changing the goalposts” en zo dus de kern criteria van een discussie verandert om maar een punt te kunnen maken, in plaats van ingaan op de daadwerkelijk relevante inhoud.

Een opmerking als “dat zeg je toch ook niet tegen iemand die net een miskraam heeft gehad” of “ja vindt je dan dat je na 24 weken een (levensvatbare) abortus mag hebben” valt daar imho wel onder, omdat je de basis van de discussie in het onwaarschijnlijke en extreme trekt.

Als je steeds de basis/regels verandert wordt een discussie toch aardig ingewikkeld omdat je niet dezelfde inhoud bediscussieert.

Dat is een (soms bewuste, soms onbewuste) tactiek van veel (radicaal) rechtse of controversiële debators. Je ziet het vaak op de discussies van bv Jubilee gebeuren. Het in het onwaarschijnlijke trekken puur zodat je in de gelegenheid bent een punt te maken.

(Daarmee zeg ik niet dat het hier moedwillig gebeurd, en niet dat diegenen (radicaal) rechts oid zijn, maar goed om je ervan bewust te zijn)

Spoiler:
Dat is overigens wat anders dan een parallel trekken en een bepaalde logica 1:1 op iets anders toepassen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:33

Benzz schreef:
prompter schreef:
Terug naar de formatie: Jetten en Bontenbal hebben zich gisteren bij laten praten door experts over de stikstofproblematiek. Er was veel om over na te denken de komende tijd, zo klonk het na afloop. Ik ben benieuwd of ze elkaar hierin gaan vinden, aangezien ze toch uiteenlopende programma's lijken te hebben.

Jetten heeft wel voor de verkiezingen al die "halvering van de veestapel" genuanceerd als veel te radicaal, en Bontenbal gaf aan dat vermindering geen taboe meer is, maar hoever het nog uit elkaar ligt weet ik niet.

Volgens mij liggen ze op de meeste onderwerpen niet ver van elkaar. Alleen nog een partij erbij vinden gaat lastig worden denk ik.

Vind het wel sterk dat ze in plaats van mee te gaan in het gekibbel onderling even laten zien dat je er heus uit kan komen als je de wil hebt om samen te werken. Ik ben tot nu toe erg positief over hoe Jetten zijn rol als potentiele PM pakt merk ik. Voorzover ik weet is vermindering van de veestapel over de hele linie van niet-radicale partijen inmiddels bespreekbaar, en is iedereen het er wel over eens dat dat onontkoombaar is, maar zitten de verschillen vooral in hoe rigoreus en hoe aan te pakken.

Verder, wat IMANDRA zegt. Terug naar de formatie.

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:57

Ja heel sterk, vind Jetten goed bezig nu :j
Wat een verademing :))

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:07

IMANDRA schreef:

Vooral dat ze voor ieder onderwerp echte professionals aan tafel vragen. Ieder onderwerp wordt uitgediept op kennis en niet op geroeptoeter. Las net dat ze eraan denken om het stikstof dossier voor Landbouw en Industrie uit elkaar willen halen. Dat zou een stap zijn!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:15

IMANDRA schreef:

En Bontebal ook, ze moeten met z’n tweeën de richtlijnen uitzetten op alle gebieden, ga er maar aanstaan .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:23

Benzz schreef:
IMANDRA schreef:

Vooral dat ze voor ieder onderwerp echte professionals aan tafel vragen. Ieder onderwerp wordt uitgediept op kennis en niet op geroeptoeter. Las net dat ze eraan denken om het stikstof dossier voor Landbouw en Industrie uit elkaar willen halen. Dat zou een stap zijn!

Gewoon zo'n echte wil om dingen op te lossen, en verstandige, professionele stappen die worden genomen om tot een oplossing te komen. Zoals praten met experts uit het veld. Ongekend. Voelt als een warm bad.

Wat houdt dat in, het stikstof dossier uit elkaar halen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:26

nps schreef:
Gewoon zo'n echte wil om dingen op te lossen, en verstandige, professionele stappen die worden genomen om tot een oplossing te komen. Zoals praten met experts uit het veld. Ongekend. Voelt als een warm bad.

Dit is wat de hoogleraar in kwestie erover heeft gezegd:
Citaat:
Hoogleraar: stikstofbeleid landbouw en industrie apart benaderen
Het kabinet moet het beleid voor stikstof afkomstig van de landbouw loskoppelen van stikstof van industrie en verkeer. Dat adviseert hoogleraar omgevingsrecht aan de Universiteit Utrecht, Chris Backes, aan D66 en CDA.. Op die manier kan er bijvoorbeeld makkelijker een uitzondering komen voor de bouw van huizen, legde Backes uit na afloop van zijn gesprek met de formerende partijen. Hij was uitgenodigd om te praten over stikstof en landbouw.

Backes ziet mogelijkheden voor een drempelwaarde voor de stikstofuitstoot van niet-landbouwsectoren. Dat kan alleen als er ook een gedegen plan ligt voor juridisch aantoonbare stikstofvermindering op korte termijn. "Hoe krijg ik die, niet pas over tien jaar maar in de komende jaren, naar beneden?"

De reductie van stikstof moet volgens Backes vooral in de landbouw gebeuren. "75 procent van de binnenlandse neerslag komt uit de landbouw. Dus om het probleem op te lossen, moet je daar de emissies naar beneden krijgen."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:35

nps schreef:
Benzz schreef:

Ik wil niet te vroeg juichen, maar tot nu toe zie/lees ik goede dingen :j.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:08

Ik vind het tot nu toe ook positief.
Ze lijken het grondig aan te pakken en het te baseren op kennis ipv emotie.

Krijg wel berichten met schreeuwende koppen van vooral rechtse socials hoe D66 en CDA onder vuur liggen en ondemocratisch zijn.
Er is natuurlijk niet veel te melden en er moet toch materiaal zijn om te plaatsen.

Geert laat zich ook weer van zijn negatieve kant kennen. Van sportiviteit kun je hem toch niet betichten.

Afbeelding

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:09

Echt mega irritant die man. Ben erg benieuwd naar het stuk vanaf CDA en D66

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:11

begrijp ik het goed dat deze twee partijen nu een regeerakkoord schrijven waar je straks als partij aan mee mag doen maar niets- weinig - in te zeggen hebt!!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:12

mce schreef:
begrijp ik het goed dat deze twee partijen nu een regeerakkoord schrijven waar je straks als partij aan mee mag doen maar niets- weinig - in te zeggen hebt!!

Nee? Volgens mij is het een stuk waar andere partijen op in kunnen haken. Dat maakt het makkelijker om tot een akkoord te komen ipv alles met z'n alle uit te denken vanaf 0. Andere partijen gaan echt niet meedoen als ze van mening zijn dat het akkoord totaal niet past bij hun visie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:17

fransje23 schreef:
Ik vind het tot nu toe ook positief.
Ze lijken het grondig aan te pakken en het te baseren op kennis ipv emotie.

Krijg wel berichten met schreeuwende koppen van vooral rechtse socials hoe D66 en CDA onder vuur liggen en ondemocratisch zijn.
Er is natuurlijk niet veel te melden en er moet toch materiaal zijn om te plaatsen.

Geert laat zich ook weer van zijn negatieve kant kennen. Van sportiviteit kun je hem toch niet betichten.

[ Afbeelding ]

Het is vooral weer roeptoeteren, de hele kamer heeft gestemd voor de voorzitter, dat vergeet Geert erbij te vertellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:21

mce schreef:

Zeker niet, ze zetten de grote lijnen uit en dan kunnen anderen op de trein springen of afkoppelen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:23

Gnome, BigOne, Dank voor uw opheldering

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:39

Gnome schreef:

Het lijkt er op dat Wilders uitgebreid stage heeft gelopen bij Trump, te triest voor woorden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:42

CharleyT schreef:
Gnome schreef:

Het lijkt er op dat Wilders uitgebreid stage heeft gelopen bij Trump, te triest voor woorden.

Niet alleen bij trump , Orban , fico en nog wel meer van dat soort politici. Ze hanteren allemaal hetzelfde “ fascistische “ handboek.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:47

BigOne schreef:
mce schreef:

Zeker niet, ze zetten de grote lijnen uit en dan kunnen anderen op de trein springen of afkoppelen.

En ze moeten wel, want partijen willen niet met ze aan tafel voor een constructief gesprek omdat ze elkaar al uitsluiten voor er een gesprek is geweest.

Zo te lezen worden de lijnen zorgvuldig uitgezet, erg fijn. Een goed, inhoudelijk plan op hoofdlijnen maakt het makkelijk zo het gesprek te voeren op de inhoud, en mogelijk dus ook laagdrempeliger voor anderen om aan te sluite.

Ik zie het als een fundering. Anderen kunnen er op verder bouwen of de fundering verstevigen. Maar zonder fundering heb je niks. Ben benieuwd of de rest inmiddels genoeg uit campagnemodus is gekomen om weer wat constructiever te worden en hoe dit verder gaat.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:49

nps schreef:

De soort stikstof-verbinding en de oorzaak ervan is anders voor de agrarische sector en industrie/verkeer/wonen.

In het geval van de landbouw gaat het (voornamelijk) over NH3 (ammoniak). De bron hiervoor is de mest en urine. Ammoniak slaat dicht bij de bron neer.

Bij industrie/verkeer/wonen gaat het over NOx (stikstof-oxiden). De bron hiervan is het verbranden van fossiele brandstoffen met lucht. NOx verspreid zich veel meer in de lucht en daarmee over een groot oppervlak. NOx draagt bijv. bij aan de vorming van smog.

Omdat de bronoorzaak anders is, is er voor de reductie ook ander beleid nodig.
In de sectoren industrie/verkeer/wonen kan je dan denken aan elektrische auto's, isoleren van woningen en energiebeparende maatregelen in de industrie (vaak gelijktijdig gekoppeld aan de reductie van het broeikasgas CO2).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:54

Ah zo, thanks voor de uitleg. Klinkt erg zinnig. Wat vind jij van het plan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:04

Ik zag net een klein stukje van Nieuws van de Dag en Weird Duk was erg negatief. Hij verwacht 0% vertrouwen in de politiek bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.
Maar dat zou dan wel gunstig zijn voor de lokale politieke partijen.
Op dit moment is al rond de 30% in de gemeenteraden een lokale partij.
Duk vond het natuurlijk onacceptabel dat Bosma niet was herkozen als Kamervoorzitter en vond hij het een goed idee als Bosma lijsttrekker zou worden van de PVV.
Bosma als plv. Kamervoorzitter kan niet, dat voelt als een degradatie, aldus Duk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:28

Weird wie? Sarcasme natuurlijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:42

Dat die Duk nog steeds een podium krijgt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:58

Benzz schreef:
Dat die Duk nog steeds een podium krijgt

Yep, hij zit nog steeds regelmatig bij Nieuws van de Dag en VI.
Daar wordt hij zelden of nooit tegen gesproken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:07

Geert wilders is nu zelf 2e plaatsvervangend voorzitter. Hebben ze toch mooi opgelost....