Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812


journee
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:24

Dropveter101 schreef:
Electra63 schreef:
Wat een onzinnige discussie over het rekening rijden.
Auto rijden wordt niet verboden; het wordt anders belast.


Maar waarom gelijk iets wegzetten als onzinnig? Mensen delen hun zorgen over dat ze straks meer gaan betalen omdat ze weinig toegang hebben tot het OV.

Jij kan niet in hun portemonnee kijken, wellicht zijn deze zorgen terecht en voor hen wel zinnig?


Mee eens, Geen enkele discussie is onzinnig. Lijkt mij juist heel goed als er met elkaar naar duidelijkheid wordt gezocht en verschillende situaties worden vergeleken. Volgens mij is het topic daar ook juist voor bedoeld? Als dat al niet meer mag/kan, kunnen we het topic wel sluiten...

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:24

juval schreef:
Saga schreef:
Willen ze rekeningrijden per auto of per bestuurder?

per kilometer dacht ik.
Ja, maar die de bestuurder rijdt of de auto.
Hoe controleren ze dit?
Laatst bijgewerkt door Saga op 01-11-25 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 17548
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:25

Dropveter101 schreef:
Ik heb ook het antwoord op alle vragen niet natuurlijk, ik ben geen beleidsmedewerker en ook niet actief bij een politieke partij, maar ik probeer wel het vertrouwen te hebben in dat er meer dan genoeg ervaren beleidsmedewerkers zijn die hier wel goed over na kunnen denken en zich over dit soort vraagstukken gaan buigen. Mits er ruimte en lucht ontstaat in het politieke speelveld om naar de toekomst te kijken en te stoppen met al die kinderachtige spelletjes die momenteel gaande zijn. D66 is voor het eerst de grootste partij geworden en wie weet slaan we wel een andere richting in, ik kan de toekomst (gelukkig) ook niet inkijken.

En ik kan me ook voorstellen dat met de politiek van de afgelopen jaren het vertrouwen wat ik probeer te hebben helemaal verdwenen is bij mensen. Ook van voor de regeringsperiode van de PVV. Maar hoop doet leven en als individu ben ik toch niet bij machte om dingen te veranderen. Wat ik wel weet, is dat op elkaar fitten, elkaar de grond in trappen of met zijn allen over elkaar heen duikelen het er niet gezelliger op maakt en het vertrouwen in elkaar ook verkleind.

En als laatste, het is juist belangrijk om in gesprek te blijven over dit soort onderwerpen. Juist op deze manier krijg je in kaart wat er speelt in de stad en op het platteland, wat de onzekerheden zijn en waar de schoen wringt. Links en rechts zijn we teveel tegenover elkaar te komen staan en veel mensen willen vooral gewoon gehoord en erkend worden in hun problemen. Ik denk dat een goed voorbeeld van gesprek de conversatie tussen Jetten & die jongen van het Malieveld bij Eva Jinek waren. Respect voor elkaars mening en luisteren naar wat een ander te zeggen heeft. Alleen op die manier komen we ergens.

Mee eens. Ik las net in de krant dat woensdag in Tanzania ook verkiezingen zijn geweest en dat daarbij dodelijke rellen en onlusten zijn uitgebroken. Voorheen (momenteel heb ik het niet meer bijgehouden) ging dat in India ook altijd zo, dat er doden vielen bij verkiezingsrellen. Dat vind ik zo jammer, dan heeft een land een democratie met verkiezingen en dan leidt dat tot dodelijk geweld. Dat is in Nederland nog niet direct zo maar wel beledigingen en dreigementen.Politici lopen al wel ook fysiek gevaar. Echt erg.

nps
Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:28

Muronia schreef:
Electra63 schreef:
Wat een onzinnige discussie over het rekening rijden.
Auto rijden wordt niet verboden; het wordt anders belast.



Niet onzinnig. Mensen die op het platteland wonen en er afhankelijk van zijn, worden er de dupe van en de randstadmensen die kortere afstanden afleggen, maar wel uren in de file staan "het milieu te vervuilen" niet. Weer mooi bedacht door de bureaucratie.


Niemand verplicht je om op het platteland te wonen en veel kilometers te maken, wel? Hoe verwacht jij dat we autorijden eerlijker kunnen belasten, zonder dat het ergens ooit pijn gaat doen? Vind jij dat iedereen ongelimiteerd moet autorijden, ondanks de impact op wegennet en milieu?

@journee, ik voel me helemaal niet persoonlijk aangevallen - dat maak jij ervan - maar ik word echt he-le-maal simpel van die links-rechts discussie. Dat links rechts loopt te bashen. Ten eerste is lang niet iedereen hier links, echt niet, ten tweede wordt niet rechts "gebashed", maar is men wel zeer kritisch op rechts-radicaal. En dat is heel erg terecht, want die partijen hebben redelijk vaak wat ongrondwettelijke, racistische of ontzettend ondemocratische- en onrechtstatelijke partijpunten. Dat benoemen is niet bashen, en een grens trekken qua wat je tolereert qua ongrondwettelijkheid, haat en racisme, is niet polariseren.

Wat ik graag zou willen is écht weten waar ze op stemmen. Dus stel, je kiest voor links economisch beleid of rechts economisch beleid, wat betekent dat dat in de praktijk voor mijn eigen portemonnee. Stel, ik kies een rechts-radicale partij, wat krijg ik daarbij cadeau op het gebied van journalistiek, wetenschap, onrechtsttatelijkheid en vrouwenrechten. Stel, mijn gezondheid is niet goed, wat betekent rechts-radicaal of links voor de zorg. Wat is het verschil tussen sociaal-culturele waardes die belangrijk zijn voor een stem (denk abortus, vrijwillige levensbeeindiging en religie op scholen) en sec economische waardes (wat krijg je als je veel belasting heft, maar ook veel investeert, en wat krijg je als je weinig belasting heft, maar ook weinig investeert). Wat is links, wat is rechts, en wat is radicaal-rechts of populistisch en wat is eht gevolg van de smaakjes beleid op de samenleving. Het is íedereen vrij te kiezen wat hij wil, maar weet wel écht wat je stem inhoudt.

journee
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:30

juval schreef:
journee schreef:

Maar hoe gaan die 'regio's' worden verdeeld? In provincies, of gemeenten? Aantal km vanaf een stad? Aantal meter naar de bushalte? Hoe vaak de bus rijdt? Of er überhaupt een goede verbinding is naar omringende gebieden? Ik kan me zo voorstellen dat mensen hier onzeker van worden

En persoonlijk denk ook dat het vooral een meevaller is voor autoliefhebbers. Die kunnen er dan 10 neerzetten en hoeven er niet voor te betalen, waardoor je de kloof tussen mensen met veel en weinig middelen dus juist zou vergroten. Ook wordt het dan nog aantrekkelijker om er nog een auto voor de fun of het gemak bij te hebben. Mensen die de mogelijkheid hebben zullen dan misschien juist makkelijker nog een extra auto aanschaffen.

Ik vraag me af in hoeverre dat de bedoeling is achter de regeling. Dus het idee kan best goed zijn, maar bij de toepassing ervan kan het effect misschien niet precies zo zijn als vooraf bedacht is.


maar waarom zou het erg zijn als iemand 10 auto's wil hebben?... je kan maar in 1 tegelijk rijden dus zolang ze niet op de openbare weg geparkeerd worden zie ik het probleem niet echt.


Uiteindelijk zal de overheid ergens zijn geld vandaan moeten halen. Als rijke mensen met 10 auto's opeens nog maar voor 1 auto hoeven te betalen, wie gaat de belasting van die weggevallen 9 auto's dan betalen? Ik zie namelijk niet gebeuren dat de overheid niets doet als blijkt dat er door de regeling een groter begrotingstekort dreigt.

In mijn optiek zijn vooral rijke mensen met veel auto's die weinig hoeven rijden in die situatie spekkoper. Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd?

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!
Berichten: 1155
Geregistreerd: 10-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:32

Electra63 schreef:
Dropveter101 schreef:

Maar waarom gelijk iets wegzetten als onzinnig? Mensen delen hun zorgen over dat ze straks meer gaan betalen omdat ze weinig toegang hebben tot het OV.

Jij kan niet in hun portemonnee kijken, wellicht zijn deze zorgen terecht en voor hen wel zinnig?


Maar er moet iets veranderen.
Gas en olie zijn niet oneindig en we zullen ergens iets veranderen.

Ik zie alleen maar: ik wil niet, kan niet.

En ook in de Randstad is OV niet overal beschikbaar en zeker als je onregelmatig werkt, is een auto vaak nodig.


Ja, er moet iets veranderen en daar pleit ik ook voor, maar dat doe je imo niet door belangen van de ene of de andere partij uit te sluiten of door weg te zetten als onzinnig. Dat doe je door te praten over verschillende belangen en te luisteren naar bezwaren, in gesprek gaan is zó belangrijk.

Want alleen zo kom je tot constructieve, breedgedragen oplossingen waarin het merendeel zich kan vinden. En tuurlijk zijn er dan nog altijd mensen die nog steeds niet willen of kunnen, maar dan zijn ze in ieder geval gehoord.

Benzz
Berichten: 6363
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:41

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat willen doen voor mensen die een leaseauto hebben en daar bijtelling over betalen.

journee
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:58

nps schreef:
Muronia schreef:

Niet onzinnig. Mensen die op het platteland wonen en er afhankelijk van zijn, worden er de dupe van en de randstadmensen die kortere afstanden afleggen, maar wel uren in de file staan "het milieu te vervuilen" niet. Weer mooi bedacht door de bureaucratie.


Niemand verplicht je om op het platteland te wonen en veel kilometers te maken, wel? Hoe verwacht jij dat we autorijden eerlijker kunnen belasten, zonder dat het ergens ooit pijn gaat doen? Vind jij dat iedereen ongelimiteerd moet autorijden, ondanks de impact op wegennet en milieu?

@journee, ik voel me helemaal niet persoonlijk aangevallen - dat maak jij ervan - maar ik word echt he-le-maal simpel van die links-rechts discussie. Dat links rechts loopt te bashen. Ten eerste is lang niet iedereen hier links, echt niet, ten tweede wordt niet rechts "gebashed", maar is men wel zeer kritisch op rechts-radicaal. En dat is heel erg terecht, want die partijen hebben redelijk vaak wat ongrondwettelijke, racistische of ontzettend ondemocratische- en onrechtstatelijke partijpunten. Dat benoemen is niet bashen, en een grens trekken qua wat je tolereert qua ongrondwettelijkheid, haat en racisme, is niet polariseren.

Wat ik graag zou willen is écht weten waar ze op stemmen. Dus stel, je kiest voor links economisch beleid of rechts economisch beleid, wat betekent dat dat in de praktijk voor mijn eigen portemonnee. Stel, ik kies een rechts-radicale partij, wat krijg ik daarbij cadeau op het gebied van journalistiek, wetenschap, onrechtsttatelijkheid en vrouwenrechten. Stel, mijn gezondheid is niet goed, wat betekent rechts-radicaal of links voor de zorg. Wat is het verschil tussen sociaal-culturele waardes die belangrijk zijn voor een stem (denk abortus, vrijwillige levensbeeindiging en religie op scholen) en sec economische waardes (wat krijg je als je veel belasting heft, maar ook veel investeert, en wat krijg je als je weinig belasting heft, maar ook weinig investeert). Wat is links, wat is rechts, en wat is radicaal-rechts of populistisch en wat is eht gevolg van de smaakjes beleid op de samenleving. Het is íedereen vrij te kiezen wat hij wil, maar weet wel écht wat je stem inhoudt.


Okee, maar hoeveel mensen die op radicale partijen stemmen zullen überhaupt nog met jou in gesprek willen als je deze groep bijvoorbaat al hebt afgeschreven? Lang niet iedereen is politiek georiënteerd en dan heb je juist discussies nodig om mensen zich meer bewust te maken van bepaalde beslissingen.

En persoonlijk vind ik het gebrek aan respect over en weer ook niet okee, maar de manier waarop je iets formuleerd kan wel een verschil maken. En inclusie betekent bij mij precies dat, dat geldt dus ook voor mensen die PVV of FVD hebben gestemd. :)

Je opmerking over mensen op het platteland vind ik overigens ook niet passend. Je kunt zelf niet beslissen waar je wordt geboren en met de huidige huizenmarkt hebben veel mensen dus echt geen keus waar ze komen te wonen. Dan ben je vooral dankbaar voor een dak boven je hoofd.

Jildau

Berichten: 9903
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:10

nps schreef:
Niemand verplicht je om op het platteland te wonen en veel kilometers te maken, wel? Hoe verwacht jij dat we autorijden eerlijker kunnen belasten, zonder dat het ergens ooit pijn gaat doen? Vind jij dat iedereen ongelimiteerd moet autorijden, ondanks de impact op wegennet en milieu?


Dat is ook zo! Ik was helemaal vergeten dat we een enorm aanbod aan huizen hebben en dat Nederland zo dunbevolkt is dat iedereen wel in de
steden kan gaan wonen… Vrije keus!

Wat een vreemde opmerking. Ja mensen moeten soms wel veel kilometers maken. Dus de rekening wordt weer eens oneerlijk verdeeld.

Ik vind het persoonlijk een goed idee wanneer mensen die thuis kunnen werken daar ook de mogelijkheid voor krijgen. Niet iedereen hoeft elke dag naar kantoor maar veel werknemers verwachten/verplichten dat wel. Dat vind ik nou echt onnodige kilometers. Sta je dan met z’n allen in de file om op een andere locatie achter een bureau te gaan zitten, die je thuis ook neer kan zetten als die mogelijkheid er is. Dat zou echt zo onwijs veel schelen aan de drukte op de wegen.

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:14

Ik kan me best voorstellen dat er bijv. een verschil in prijs per kilometer komt op basis van je woonplaats. Waarbij Randstad bijv. duurder is dan als je in een dorpje in Friesland woont. Wellicht nog een middenprijs voor platteland maar wel net buiten de grote steden of zo.

Lijkt me qua regelgeving niet zo lastig, zodra die lijnen zijn getrokken. Die woonplaats weten ze toch wel. Beetje zoals de OV-gebieden in bijv Schotland. Zone A, B, C etc rondom de grote steden. Waarbij zone A (stad) dus duurder is qua belasting en zone C minder duur. Dan kan je het best wat eerlijker trekken. Wellicht rekening houdend / lijnen trekkend op basis van OV afstand / beschikbaarheid of zo?

Benzz
Berichten: 6363
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:21

Maar de discussie van rekeningrijden loopt al sinds 1988. Onder kabinet lubbers is deze discussie al gestart. En nog steeds is deze er niet, dus hier zou ik mij niet zo druk over maken.

Raineri
Berichten: 7305
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:22

Dat is een goed idee Imandra. Nog veel liever goed voor ov voor iedereen, ook voor de minder mobielen in de samenleving!

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:25

Raineri schreef:
Dat is een goed idee Imandra. Nog veel liever goed voor ov voor iedereen, ook voor de minder mobielen in de samenleving!


Natuurlijk, maar die twee dingen moeten parallel worden ingevoerd denk ik.

Rekeningrijden dus op voorwaarde dat er flink in OV wordt geïnvesteerd om het A) minder duur te maken en B) betere aansluiten te creëren voor met name het platteland / buiten de steden/randstad.

Ik vind rekeningrijden meteen zo neerhalen puur op basis van het basis concept echt niet handig, omdat ook dat nooit in z’n eentje wordt ingevoerd zonder ook naar andere zaken te kijken, en ik kan me niet voorstellen dat coalitiegenoten (maar ook D66 zelf) niet gaan kijken hoe ze dat rekeningrijden het meest eerlijk kunnen gaan opzetten.

journee
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 15:58

Over het rekeningrijden:

https://www.autoscout24.nl/informeren/advies/autokosten/kilometerheffing/

Waaruit blijkt dat de grootste motivatie vanuit de overheid toch vooral berust op de dalende inkomsten van electrische voertuigen. De druk vanuit de overheid om het rekeningrijden dan ook daadwerkelijk in te gaan voeren wordt dan ook elk jaar groter.

In principe wordt elke auto per gereden km belast. Dus ongeacht gewicht, verbruik of uitstoot, door elk jaar km stand bij de belastingdienst op te geven. Het maakt dus niet uit of je met een superzuinige, elektrische, oldtimer of benzine slurper rijdt. De één zal dat juist eerlijk vinden, de ander juist niet.

Sommige partijen willen dat er anders beoordeeld wordt, bijvoorbeeld door individueel dingen bij te houden zoals brandstofgebruik, rijtijden of plaatsen waar mensen rijden. Wat dan weer in strijd zou zijn met de privacy wetgeving. (Heel eerlijk, lijkt mij dat ook een beetje ver gaan :') ) andere partijen vinden dat juist niet eerlijk omdat mensen niet altijd veel keus hebben betreft rijtijden en routes, omdat je bijvoorbeeld naar je werk gaat. Daar is dus zeker nog geen consensus over.

De verwachting is dat er met een belasting van €0,06 tot €0,09 per gereden km voldoende geld wordt binnen gehaald. Of dit reël is en hoe dit precies berekend wordt is mij nog niet helemaal duidelijk. Mochten mensen daadwerkelijk minder gaan rijden, zoals er wordt gesuggereerd (en wat ikzelf betwijfel) dan zal die km belasting logischerwijs verhoogd moeten worden.

Eretria

Berichten: 603
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:21

Elisa2 schreef:
Vind ik ook, maar nog even wat anders.

Ik ben zelf een lange termijn denker die graag verbanden legt.

Ik zie bijvoorbeeld zoiets als dat rekening rijden helemaal de mist in gaan. Het is in mijn ogen symbool politiek, want het wordt ingevoerd voor het klimaat maar tegelijkertijd kunnen de meeste mensen niet anders dan die auto pakken omdat ze nu eenmaal niet dichter bij hun werk/ famillie etc kunnen wonen vanwege een woningmarkt die volledig op slot zit. Die mensen gaan dus allemaal hard geraakt worden in de portemonnee en wellicht in de problemen komen.

Dus op die enkeling na die uit luiheid de auto pakt gaat er niks veranderen zolang er eerst de onderliggende problemen niet opgelost gaan worden.
Korte termijn denken geeft vaak geen echte oplossingen.


Ik denk dat ik met jou wel aardig op 1 lijn lig wat betreft het onderwerp politiek.

Zelf vind ik rekeningrijden krankzinnig. Het doel ervan is om mensen de auto uit te jagen. Daarnaast zijn elektrische voertuigen niet de toekomst. Dat zal vroeg of laat gaan blijken.

Ergens hierboven lees ik ook iets van vrije keuze. Hoe vrij is je keuze als je werk te ver is om te fietsen, er geen OV in je regio rijdt en je dus met de auto moet en dan dus ook nog eens belast gaat worden per kilometer.

Vrije keuzes worden steeds verder ingeperkt. Niet alleen met vervoer.

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:25

Ik vind het ook een slecht idee.
Je gaat hier ook echt mensen mee duperen die helemaal geen keuze hebben.
Daarom beter verkeersboetes naar vermogen invoeren dan iets als rekeningrijden.

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:29

Eretria schreef:
Daarnaast zijn elektrische voertuigen niet de toekomst. Dat zal vroeg of laat gaan blijken.

Ergens hierboven lees ik ook iets van vrije keuze. Hoe vrij is je keuze als je werk te ver is om te fietsen, er geen OV in je regio rijdt en je dus met de auto moet en dan dus ook nog eens belast gaat worden per kilometer.

Vrije keuzes worden steeds verder ingeperkt. Niet alleen met vervoer.


En waarom, pray tell?

Er is overigens ook al vaker gezegd dat rekeningrijden alleen kan als OV verbeterd wordt, dus dan is die keuze wel weer vrijer, toch ;)?

MyWishMax

Berichten: 28726
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:36

BigOne schreef:
Saga schreef:
Ben ik het ook volledig mee eens.
Ik ben echt voor zonne- en windenergie, maar ook daarbij vind ik dat het voor iedereen mogelijk moet zijn.
Dus ook de mensen die van een minimuminkomen of een uitkering rond moeten komen.

Laten die nu vaak huren en omdat verhuurders vaak heel erg achterlopen met verduurzamen krijgen die mensen dus vaak niet de voordelen . Wel een tochtig, vochtig huis waar je de kachel toch maar uitzet want dat is niet te betalen. Helaas, privatisering en uitverkoop door voornamelijk vvd beleid !!


Precies dit en dan zelfs nog verhuurders die 10 jaar geleden nee zeiden op de vraag of we zonnepanelen mochten leggen.

Ondertussen halve huis enkel glas, tor dit jaar oude cv ketel en slecht geïsoleerd. Geen mogelijkheid tot het warm stoken, want dat is idd niet te betalen. Schijnbaar moet ik dit jaar al bij gaan betalen terwijl ik net so zuinig doe als tijdens de gascrisis en meer betaal per maand. Maar geen ruimte om meer te betalen dus helaas, koud huis en beperkt douchen.

Alles wordt duurder, maar ik, en heel stel anderen met mij in dezelfde situatie, kunnen elk jaar minder want er blijft minder over. En voor die duurdere prijzen krijg je minder terug ook.

En dan zijn er partijen die de uitkeringen niet meer mee willen laten stijgen en kiezers die het daar volledig mee eens zijn. Die hebben geen idee hoe het überhaupt is om te leven met zo'n uitkering en dat hard werken leuk is tot je uitvalt. Dan word je gestraft omdat je ziek bent, laag inkomen hebt en wil een groot deel van de mensen je het nog moeilijker maken terwijl gewoon leven al bijna onmogelijk is.

Die mensen worden daardoor alleen maar duurder voor de zorg en dus alsnog meer belastinggeld voor nodig...

Qua auto en rekening rijden. Eigenlijk is het toch juist bijzonder dat mensen die maar weinig km rijden evenveel betalen voor het onderhoud van de weg als mensen die tienduizenden km afleggen? En dat mensen die niet anders kunnen evenveel betalen als degene die anders kunnen maar het wel makkelijk vinden? Trouwens, ik woon in de randstad in een dorpje en deed ook anderhalf uur met ov over een stukje vann25 minuten. En vaak zat kon ik het niet nemen omdat ov niet vroeg of laat genoeg reed voor mijn opleiding (dus helemaal geen rare tijden) dus het hele gezeur over de randstad VS platteland, ook in de randstad heb je platteland en minder goed bereikbare delen. Ik vind die houding in dit topic en andere ook maar apart. Alsof iedereen in de randstad meteen ook in een grote stad woont met alles op loopafstand en geen groen.
Als ik iets meer wil als een halve campingwinkel (want onze supermarkt heeft echt slecht assortiment) moet ik ook 5km rijden. Zelfs die km naar eigen supermarkt moet met de auto omdat dorp niet geschikt is voor een rolstoel :=

secricible

Berichten: 26392
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:46

nps schreef:
Muronia schreef:


Niet onzinnig. Mensen die op het platteland wonen en er afhankelijk van zijn, worden er de dupe van en de randstadmensen die kortere afstanden afleggen, maar wel uren in de file staan "het milieu te vervuilen" niet. Weer mooi bedacht door de bureaucratie.


Niemand verplicht je om op het platteland te wonen en veel kilometers te maken, wel? Hoe verwacht jij dat we autorijden eerlijker kunnen belasten, zonder dat het ergens ooit pijn gaat doen? Vind jij dat iedereen ongelimiteerd moet autorijden, ondanks de impact op wegennet en milieu?



Dit is wel prachtig samengevat waarom de PVV juist buiten de randstad zo groot is kunnen worden en men in de grote steden vooral GL/PvdA wordt gestemd :+
"Wij hebben geen probleem in de grote stad dus er is geen probleem"

Je beseft je dat massaal naar de steden trekken niet echt wenselijk is he?

journee
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:52

BigOne schreef:
Laten die nu vaak huren en omdat verhuurders vaak heel erg achterlopen met verduurzamen krijgen die mensen dus vaak niet de voordelen . Wel een tochtig, vochtig huis waar je de kachel toch maar uitzet want dat is niet te betalen. Helaas, privatisering en uitverkoop door voornamelijk vvd beleid !!


Volgens mij heeft de VVD de afgelopen jaren niet alleen geregeerd? En volgens mij zat hugo de Jonge (CDA) op wonen?

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10564820/huurwet-hugo-de-jonge-pakt-vooral-slecht-uit-voor-middensegment

s1993

Berichten: 2287
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Veenendaal

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:40

Ik juich het rekeningrijden alleen maar toe, vind het nu juist heel oneerlijk dat er in de wegenbelasting geen rekening wordt gehouden met hoeveel je op de weg zit. Dus of je nou 1 dag per week rijd (en bijvoorbeeld maar 7500 km per jaar), of dagelijks een lange afstand rijdt (en bijvoorbeeld 70.000 km per jaar), de belasting is nu hetzelfde voor dezelfde auto. Dat is toch mega oneerlijk?

Als je gaat betalen naar km's die je maakt, vind ik dat veel logischer qua belasting. Want dan maak je ook daadwerkelijk meer gebruik van de wegen en vervuil je ook meer.

BigOne
Berichten: 42492
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:03

Je kunt je druk maken over iets wat misschien gaat gebeuren maar misschien kun je je beter druk over iets anders maken, bvb
In nog geen 30 jaar is meer dan 75% van de insecten verdwenen. Recent werd bekend dat ook steeds meer soorten insecten verdwijnen, zelfs hele gewone. En dat terwijl ze ontzettend belangrijk zijn. Voor de natuur en ook voor ons mensen

journee
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:10

s1993 schreef:
Ik juich het rekeningrijden alleen maar toe, vind het nu juist heel oneerlijk dat er in de wegenbelasting geen rekening wordt gehouden met hoeveel je op de weg zit. Dus of je nou 1 dag per week rijd (en bijvoorbeeld maar 7500 km per jaar), of dagelijks een lange afstand rijdt (en bijvoorbeeld 70.000 km per jaar), de belasting is nu hetzelfde voor dezelfde auto. Dat is toch mega oneerlijk?

Als je gaat betalen naar km's die je maakt, vind ik dat veel logischer qua belasting. Want dan maak je ook daadwerkelijk meer gebruik van de wegen en vervuil je ook meer.


Het stukje 'vervuilen' mag je Waarschijnlijk wel schrappen. Het maakt qua uitstoot vast ook verschil of je 70000km met een elektrische auto rijdt of 7500km met een oldtimer. Oorspronkelijk was de wegenbelasting volgens mij ook precies dat: een belasting om de aanleg en onderhoud van een weg te betalen. Een lichte auto belast de weg minder en betaald dus minder, een zware auto belast de weg meer en betaald dus meer. En de aanleg van een weg kost net zoveel, of iemand er maar 1x per jaar op rijdt vanwege de vakantie of vrijwel dagelijks vanwege werk.

Eigenlijk doen we in Nederland al aan rekening rijden. Namelijk met de accijns op brandstof die iedereen aan de overheid betaald. Welke ook zo hoog zou zijn om autorijden met brandstofauto's te ontmoedigen vanwege milieu, maar stiekem ook de overheidskas goed spekt natuurlijk.

Het 'probleem' is dat de elektrische auto's de overheid momenteel vrijwel niets opleverde. Subsidies op aanschaf, geen wegenbelasting en geen accijns op brandstof. En als de populariteit toeneemt dan moet je als overheid toch wat. Dus geen subsidie meer op aanschaf, de vrijstelling van wegenbelasting wordt afgeschaft, maar hoe krijg je alsnog die accijns op brandstof binnen? Via het rekening rijden dus.


Als het mogelijk was om accijns op het electriciteitsverbruik van een auto te belasten hadden ze dat gedaan. Dat zou namelijk ook een hele berg papierwerk schelen. Als het de overheid werkelijk om een 'eerlijke verdeling' of het milieu had gegaan, was de wegenbelasting allang verwerkt geweest in de brandstof accijns. Dan hadden ze bij de rdw gelijk flink wat banen kunnen schrappen. Maar efficiënt zijn lijkt niet altijd in dezelfde zin als overheid te passen. :+

Voor wie benieuwd is hoe de brandstof prijzen zijn opgebouwd:
https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstofprijzen/opbouw

journee
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:22

BigOne schreef:
Je kunt je druk maken over iets wat misschien gaat gebeuren maar misschien kun je je beter druk over iets anders maken, bvb
In nog geen 30 jaar is meer dan 75% van de insecten verdwenen. Recent werd bekend dat ook steeds meer soorten insecten verdwijnen, zelfs hele gewone. En dat terwijl ze ontzettend belangrijk zijn. Voor de natuur en ook voor ons mensen


Het is toch juist verstandig om je druk te maken over dingen die misschien gaan gebeuren? Je druk maken om dingen die onvermijdelijk zijn lijkt me nog veel zinlozer, daar kun je namelijk helemaal niets aan veranderen. Waarbij ik niet wil suggereren dat het verdwijnen van insecten in de laatste categorie valt. :) En het zou je misschien verbazen maar sommige mensen kunnen zich zelfs over meerdere dingen tegelijkertijd druk maken. :+

Jildau

Berichten: 9903
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:11

s1993 schreef:
Ik juich het rekeningrijden alleen maar toe, vind het nu juist heel oneerlijk dat er in de wegenbelasting geen rekening wordt gehouden met hoeveel je op de weg zit. Dus of je nou 1 dag per week rijd (en bijvoorbeeld maar 7500 km per jaar), of dagelijks een lange afstand rijdt (en bijvoorbeeld 70.000 km per jaar), de belasting is nu hetzelfde voor dezelfde auto. Dat is toch mega oneerlijk?

Als je gaat betalen naar km's die je maakt, vind ik dat veel logischer qua belasting. Want dan maak je ook daadwerkelijk meer gebruik van de wegen en vervuil je ook meer.


Als je 1 keer per week rijdt betaal je toch veel minder dan als je dagelijks rijdt? Je betaald toch sowieso al veel meer als je meer rijdt? Belasting betaal je per zwaarte van de auto en brandstof accijnzen voor de kilometers die je rijdt. Moet daar nog weer een extra toeslag bij op? Vind benzine al aardig aan de prijs.