Muronia schreef:
Niet onzinnig. Mensen die op het platteland wonen en er afhankelijk van zijn, worden er de dupe van en de randstadmensen die kortere afstanden afleggen, maar wel uren in de file staan "het milieu te vervuilen" niet. Weer mooi bedacht door de bureaucratie.
Niemand verplicht je om op het platteland te wonen en veel kilometers te maken, wel? Hoe verwacht jij dat we autorijden eerlijker kunnen belasten, zonder dat het ergens ooit pijn gaat doen? Vind jij dat iedereen ongelimiteerd moet autorijden, ondanks de impact op wegennet en milieu?
@journee, ik voel me helemaal niet persoonlijk aangevallen - dat maak jij ervan - maar ik word echt he-le-maal simpel van die links-rechts discussie. Dat links rechts loopt te bashen. Ten eerste is lang niet iedereen hier links, echt niet, ten tweede wordt niet rechts "gebashed", maar is men wel zeer kritisch op rechts-radicaal. En dat is heel erg terecht, want die partijen hebben redelijk vaak wat ongrondwettelijke, racistische of ontzettend ondemocratische- en onrechtstatelijke partijpunten. Dat benoemen is niet bashen, en een grens trekken qua wat je tolereert qua ongrondwettelijkheid, haat en racisme, is niet polariseren.
Wat ik graag zou willen is écht weten waar ze op stemmen. Dus stel, je kiest voor links economisch beleid of rechts economisch beleid, wat betekent dat dat in de praktijk voor mijn eigen portemonnee. Stel, ik kies een rechts-radicale partij, wat krijg ik daarbij cadeau op het gebied van journalistiek, wetenschap, onrechtsttatelijkheid en vrouwenrechten. Stel, mijn gezondheid is niet goed, wat betekent rechts-radicaal of links voor de zorg. Wat is het verschil tussen sociaal-culturele waardes die belangrijk zijn voor een stem (denk abortus, vrijwillige levensbeeindiging en religie op scholen) en sec economische waardes (wat krijg je als je veel belasting heft, maar ook veel investeert, en wat krijg je als je weinig belasting heft, maar ook weinig investeert). Wat is links, wat is rechts, en wat is radicaal-rechts of populistisch en wat is eht gevolg van de smaakjes beleid op de samenleving. Het is íedereen vrij te kiezen wat hij wil, maar weet wel écht wat je stem inhoudt.