Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:35

Moderatoropmerking:
hierbij het dringende verzoek om ook hier op de bal te blijven discussiëren en niet op de man, niemand wint er iets mee als jullie dit zo persoonlijk blijven maken. Graag hier per direct mee stoppen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:38

:?
jee, een groene opmerking? zo heftig is het toch niet. Het gaat er wel eens pittiger aan toe in mijn beleving. maar goed.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:41

Nou, echt vriendelijk is het ook niet, al zou ik daar nooit voor temmen. Maar het geeft af en toe wel de sfeer in de tweede kamer weer :=.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:56

prompter schreef:
Nou, echt vriendelijk is het ook niet, al zou ik daar nooit voor temmen. Maar het geeft af en toe wel de sfeer in de tweede kamer weer :=.

misschien moet daar ook beter gemodereerd worden inderdaad :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:20

Ja, een grote groene hulk die binnenstormt en roept "en nou is het genoeg en gaan we lief doen tegen elkaar!" _O-

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:36

nps schreef:
ruitje schreef:
Denk ook niet dat het ervoor komt...

https://over.lekkerder.nl/boerderijwink ... n%20bemand.

Rare regels dit, lijkt wel of de overheid gewoon niet wil dat je lokaal je boodschappen doet...

Ik vraag me af of dit beleid echt van direct de overheid komt, of inderdaad detailhandel / supermarktketenlobby? Wel een goed voorbeeld van hoe een financieel goed achterbouwde sector het altijd wint van de kleine man - als dit echt zo doorgevoerd gaat worden. Zou eeuwig zonde zijn, de boerderijwinkel is juist zo waardevol…

Over die mede - klopt helemaal wat je zegt, de boerenlobby is eén van de factoren. Maar wel een serieuze factor ;)

Persoonlijk denk ik dat dit vooral met bestemmingsplannen te maken heeft. Een boerderij heeft een agrarische bestemming en geen detailhandel. Dan mag er binnen de agrarische bestemming maar een beperkt aantal meters detailhandel gevoerd worden, anders dient de bestemming te worden veranderd. Dat is niet op elke locatie mogelijk en/of wenselijk.

De vrijheid om wel (beperkt) detailhandel te mogen voeren als boer, is om de boerderij te ondersteunen, niet om de 'legale' winkels die 100% van hun bedrijf moeten leven dwars te zitten. Dat een boer dan ook alleen van eigen productie mag verkopen is niet heel gek. Bananen horen hier dus niet bij.

Dat boeren samenwerken en elkaars producten aanbieden moet naar mijn mening wel mogelijk zijn, dat is wel een aandachtspunt. Dat alleen de eigen familie in de winkel mag staan, dat lijkt me een beetje twijfelachtig, iedereen die op de boerderij werkzaam is zou ook in de winkel mogen helpen lijkt me zo?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:01

Betreft de plannen van het kabinet, volgens mij waren partijen wel van mening dat de regels 'eenvoudiger' moesten? Daar ligt wat mij betreft wel een pijn punt: Nederland heeft inmiddels zoveel regels dat alles steeds ingewikkelder wordt en de menselijkheid (mensen op fatsoenlijke en humane wijze behandelen) uit het oog wordt verloren.

Wat wel een ding blijft zijn de hogere uitgaven die nodig zijn aan onder andere defentie vanwege de dreiging in de wereld en plannen waarin partijen wilden investeren. Dat kost geld, wat er niet is. Elk voorgaande idee om meer geld te genereren werd al naar de prullenbak verwezen. Maar dan is het ook niet verwonderlijk dat nieuwe ideeën vooral een glijdende schaal naar beneden blijken te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:34

Laten ze maar eens beginnen met de zorgverzekeraars en hun regels. Ik volg iemand die palliatieve thuiszorg verleent en al bijna 40 jaar in de zorg zit in diverse functies. Zij vraagt pgb en palliatieve zorg aan voor patiënten. Bij palliatieve thuiszorg zorg kan het rustig een week of twee duren, 9 v/d 10 aanvragen is dan al niet meer nodig want dan sterven ze in het ziekenhuis. Ik vind het ronduit schandalig om mensen het sterven op hun eigen plekje bijna onmogelijk te maken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:45

BigOne schreef:
Laten ze maar eens beginnen met de zorgverzekeraars en hun regels. Ik volg iemand die palliatieve thuiszorg verleent en al bijna 40 jaar in de zorg zit in diverse functies. Zij vraagt pgb en palliatieve zorg aan voor patiënten. Bij palliatieve thuiszorg zorg kan het rustig een week of twee duren, 9 v/d 10 aanvragen is dan al niet meer nodig want dan sterven ze in het ziekenhuis. Ik vind het ronduit schandalig om mensen het sterven op hun eigen plekje bijna onmogelijk te maken.

Dit soort dingen moet inderdaad bijvoorkeur binnen 24 uur geregeld kunnen zijn. Daar horen gewoon korte lijnen bij en geen hele papierwinkel die eerst moet worden doorgeven en goedgekeurd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:01

BigOne schreef:

Uit ervaring kan ik zeggen, dat dit klopt, maar als die zorg er dan uiteindelijk is, het nog af en toe niet goed geregeld is. Door iedere dag andere verpleegkundigen, waar geen eenduidige ervaring is met de noodzakelijk behandeling.

Maar voor een hospice is een eigen bijdrage nodig en dat is voor sommige mensen echt te duur en kunnen daardoor geen keuze maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:58

Diegene die ik volg geeft palliatieve thuiszorg, laatst moest ze 2 uur rijden om een stervende te helpen die op het nippertje nog naar huis kon, na een uur overleden en zij weer twee uur terug rijden. En waarom ? Geen hulp in omgeving te vinden dus ziekenhuis kon patiënt niet kwijt.
Daarom worden bejaardentehuizen zo gemist, krijg je als bewoner bvb iets ernstigs dan kom je uit het ziekenhuis terug en wordt daar in tehuis de zorg verleend door wijk zorg en huisarts.
Dus laten ze a.u.b. inzetten op nieuwe bejaardentehuizen ipv alleen sterfhuizen ( verpleegtehuizen) te faciliteren.
Zodat mensen aan het einde van hun leven niet van hot naar her gesleept worden om te kunnen sterven. Kan me daar zo woest om maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:37

BigOne schreef:
Diegene die ik volg geeft palliatieve thuiszorg, laatst moest ze 2 uur rijden om een stervende te helpen die op het nippertje nog naar huis kon, na een uur overleden en zij weer twee uur terug rijden. En waarom ? Geen hulp in omgeving te vinden dus ziekenhuis kon patiënt niet kwijt.
Daarom worden bejaardentehuizen zo gemist, krijg je als bewoner bvb iets ernstigs dan kom je uit het ziekenhuis terug en wordt daar in tehuis de zorg verleend door wijk zorg en huisarts.
Dus laten ze a.u.b. inzetten op nieuwe bejaardentehuizen ipv alleen sterfhuizen ( verpleegtehuizen) te faciliteren.
Zodat mensen aan het einde van hun leven niet van hot naar her gesleept worden om te kunnen sterven. Kan me daar zo woest om maken.

Ja het is vreselijk, zeker als je geen naaste familie meer hebt.
Ikk kan gelukkig voor 80% mijn eigen werktijden regelen, maar dat is niet gewoon.

Het zijn lastige issues, die al jaren spelen en niet snel zullen worden opgelost.
Er is te weinig personeel en de handhaving op de Wet DBA speelt ook een rol.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:00

996981 schreef:
Ik denk echt dat je het verschil tussen basisloon en basisinkomen niet scherp hebt en dat je er wellicht anders tegenaan kijkt als je er een beetje over leest :) het is namelijk niets anders dan een vervanging voor uitkeringen en toeslagen, waardoor iedereen een basisniveau van financiële zekerheid heeft. Juist ook mensen die niet kunnen werken.

Mocht je er wel nog over willen lezen:
Citaat:
Het basisinkomen is een idee waarbij elke burger of inwoner van een land op regelmatige basis een vast bedrag van de overheid ontvangt, bovenop het eigen salaris. Het hoofddoel hiervan is om iedereen (ongeacht hun sociale of economische achtergrond) een basisniveau van financiële zekerheid te bieden. Een basisinkomen biedt verschillende voordelen. Het elimineert het ingewikkelde systeem van toeslagen en uitkeringen, wat de bureaucratie aanzienlijk vermindert. Bovendien kan het basisinkomen van cruciaal belang zijn voor de toekomst, vooral omdat steeds meer mensen mogelijk buiten spel komen te staan door voortdurende technologische ontwikkelingen.

https://scientias.nl/een-basisinkomen-v ... t-klimaat/

Basis inkomen klinkt leuk, maar is niet echt haalbaar, dat geld moet namelijk ook ergens vandaan komen. Deze onderzoekers keken naar invloed wereldwijd en oordeelden dat de 'vervuilers' (rijke landen) een basisinkomen zouden moeten verstrekken aan de arme landen om deze economisch te ondersteunen. Wat ook het klimaat ten goede zou kunnen komen.

Hierbij is geen rekening gehouden met het minimum bedrag wat iemand zonder inkomen in een rijk land als Nederland nodig heeft om 'normaal' te kunnen leven. Feitelijk heeft Nederland al een systeem met basisinkomen. Vermogende en werkende mensen betalen belasting zodat de overheid uitkeringen kan verstrekken aan degenen die dat nodig hebben.

De vraag is hier vooral of die uitkeringen hoog genoeg zijn/ blijven voor Nederlanders om 'normaal' van te kunnen leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:18

journee schreef:
Feitelijk heeft Nederland al een systeem met basisinkomen. Vermogende en werkende mensen betalen belasting zodat de overheid uitkeringen kan verstrekken aan degenen die dat nodig hebben.

Nee, dat is onjuist. Het belangrijke aan een basisinkomen is dat het onvoorwaardelijk is (of met hele minimale voorwaarden zoals wonen op de plek waar je het ontvangt.) Wij in Nederland hebben dat nadrukkelijk niet - wij hebben een kaartenhuis van ingewikkelde regelingen en uitzonderingen, dat soms net stand houdt en soms met een flinke klap in elkaar stort. Met mensen dakloos en in diepe problemen.

Juist de stabiliteit van het basisinkomen is wat de winst biedt: weinig administratie, weinig gedoe, geen ingewikkelde berekeningen, niet eindeloos doorprocederen of je wel aan de exacte voorwaarden voldoet, niet door afval graven in de hoop dat men een kassabonnetje vindt om de uitkering stop te zetten, gewoon een onvoorwaardelijke basis.

En die zou je dus kunnen financieren met precies hetzelfde geld dat er nu ook al is, niet door dingen toe te voegen maar door vooral enorme lagen ingewikkeld bureaucratie weg te halen. Want zoals je wel terecht stelt: we herverdelen al veel geld. Alleen op een manier die enorm veel stress en onzekerheid geeft voor de mensen die het ontvangen, tot niveau's waarbij de onzekerheid hun functioneren in de weg staat. Juist de onvoorwaardelijkheid maakt dat mensen ook weer verder kunnen, toch weer werk gaan zoeken of op andere manieren nuttig zijn in de maatschappij, in plaats van overleven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:33

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Feitelijk heeft Nederland al een systeem met basisinkomen. Vermogende en werkende mensen betalen belasting zodat de overheid uitkeringen kan verstrekken aan degenen die dat nodig hebben.

Nee, dat is onjuist. Het belangrijke aan een basisinkomen is dat het onvoorwaardelijk is (of met hele minimale voorwaarden zoals wonen op de plek waar je het ontvangt.) Wij in Nederland hebben dat nadrukkelijk niet - wij hebben een kaartenhuis van ingewikkelde regelingen en uitzonderingen, dat soms net stand houdt en soms met een flinke klap in elkaar stort. Met mensen dakloos en in diepe problemen.

Juist de stabiliteit van het basisinkomen is wat de winst biedt: weinig administratie, weinig gedoe, geen ingewikkelde berekeningen, niet eindeloos doorprocederen of je wel aan de exacte voorwaarden voldoet, niet door afval graven in de hoop dat men een kassabonnetje vindt om de uitkering stop te zetten, gewoon een onvoorwaardelijke basis.

En die zou je dus kunnen financieren met precies hetzelfde geld dat er nu ook al is, niet door dingen toe te voegen maar door vooral enorme lagen ingewikkeld bureaucratie weg te halen. Want zoals je wel terecht stelt: we herverdelen al veel geld. Alleen op een manier die enorm veel stress en onzekerheid geeft voor de mensen die het ontvangen, tot niveau's waarbij de onzekerheid hun functioneren in de weg staat. Juist de onvoorwaardelijkheid maakt dat mensen ook weer verder kunnen, toch weer werk gaan zoeken of op andere manieren nuttig zijn in de maatschappij, in plaats van overleven.

Herverdeling door middel van 'basisinkomen' zet in Nederland dus absoluut geen zoden aan de dijk. In India zullen veel mensen een gat in de lucht springen als zij €14 (voor veel mensen 10% maand inkomen) per maand extra krijgen, maar ik verwacht dat dit in Nederland heel anders wordt ontvangen. Vooral als de prijs van fossiele brandstoffen enorm omhoog gaan om het 'basisinkomen' te kunnen betalen en iedereen er in Nederland dus zeer waarschijnlijk op achteruit gaat....

Basis inkomen is voor iedereen, dus ook voor de rijken, in mijn ogen dus geen eerlijke verdeling.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:42

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Ja het is vreselijk, zeker als je geen naaste familie meer hebt.
Ikk kan gelukkig voor 80% mijn eigen werktijden regelen, maar dat is niet gewoon.

Het zijn lastige issues, die al jaren spelen en niet snel zullen worden opgelost.
Er is te weinig personeel en de handhaving op de Wet DBA speelt ook een rol.

Wet DBA kan inderdaad voor veel mensen roet in het eten gooien en dat is inderdaad zonde. Blijft ook lastig omdat er geen regels zijn met betrekking tot aantal opdrachtgevers en duur van de opdracht.

Eigenlijk lijkt het mij ergens ook simpel: als jij degene bent die 100% verantwoordelijk is voor je doen en laten, de verantwoordelijkheid kan niet worden doorgeschoven en jij degene bent die zichzelf moet verzekeren om calamiteiten te dekken dan ben je toch duidelijk eigen baas?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:50

De eerste uitspraak van de rechtbank is al bekend mbt wet dba. Een zorgverlener die al 3 jaar bij deze klant werkt is toch echt als ondernemer gekent. Dus ik gok zomaar dat het een storm in een glas water gaat worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:16

Benzz schreef:
De eerste uitspraak van de rechtbank is al bekend mbt wet dba. Een zorgverlener die al 3 jaar bij deze klant werkt is toch echt als ondernemer gekent. Dus ik gok zomaar dat het een storm in een glas water gaat worden.

Ja, ik heb het gelezen op LI.
Wij maken geen gebruik meer van zzp'ers en ik heb morgen een vergadering met directie en fiscalisten over de gevolgen en risico's.
Bij ons is het een heel hot item.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:19

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Wij maken geen gebruik meer van zzp'ers en ik heb morgen een vergadering met directie en fiscalisten over de gevolgen en risico's.

Bij mij zijn de opdrachten ook vrij opgedroogd. Gelukkig komt mijn website volgende week online, dus kan losse opdrachten gaan doen. Ook interessant voor de werkgevers die mij inlenen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:22

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:44

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Niet zo gek ook, de financiële gevolgen kunnen voor de opdrachtgever natuurlijk erg vervelend zijn, als een zzp'er niet overduidelijk kan bewijzen zelfstandig te zijn. Al die vage regelgeving maakt alles ook erg onzeker. En dan begrijp ik best dat bedrijven het ook lastig vinden om eventuele risico's in te schatten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:55

Wij vinden het inhuren van zzp'ers inderdaad een groot financieel risico voor ons als organisatie. Wij zijn o.a. bang voor een naheffing met terugwerkende kracht.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 00:17

journee schreef:
Herverdeling door middel van 'basisinkomen' zet in Nederland dus absoluut geen zoden aan de dijk. In India zullen veel mensen een gat in de lucht springen als zij €14 (voor veel mensen 10% maand inkomen) per maand extra krijgen, maar ik verwacht dat dit in Nederland heel anders wordt ontvangen. Vooral als de prijs van fossiele brandstoffen enorm omhoog gaan om het 'basisinkomen' te kunnen betalen en iedereen er in Nederland dus zeer waarschijnlijk op achteruit gaat....

Basis inkomen is voor iedereen, dus ook voor de rijken, in mijn ogen dus geen eerlijke verdeling.

En toch werkte het ook bij testen in welvarende landen goed. Hoewel in eerste instantie gedacht werd 'Oh nee, mensen stoppen met werken!' was dat niet omdat ze lui waren, maar omdat mensen opleidingen gingen volgen in plaats van als tiener aan het werk te gaan, werk gingen doen waar ze werkelijk gelukkig van werden in plaats van door financiële onzekerheid in een onderbetaald poedersuiker te blijven hangen, dat soort dingen. Mensen werden gezonder, gelukkiger, en productiever.

Maar het is een enorme omslag in manier van denken over de samenleving, en past niet in het grote 'Je moet het zelf doen en als dat niet lukt is het je eigen schuld' gedachtegoed waarmee de samenleving nu ingericht is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:20

julius_juut schreef:
journee schreef:

En toch werkte het ook bij testen in welvarende landen goed. Hoewel in eerste instantie gedacht werd 'Oh nee, mensen stoppen met werken!' was dat niet omdat ze lui waren, maar omdat mensen opleidingen gingen volgen in plaats van als tiener aan het werk te gaan, werk gingen doen waar ze werkelijk gelukkig van werden in plaats van door financiële onzekerheid in een onderbetaald poedersuiker te blijven hangen, dat soort dingen. Mensen werden gezonder, gelukkiger, en productiever.

Maar het is een enorme omslag in manier van denken over de samenleving, en past niet in het grote 'Je moet het zelf doen en als dat niet lukt is het je eigen schuld' gedachtegoed waarmee de samenleving nu ingericht is.

Hier een linkje over testen 'basisinkomen' bij rijke landen. Wie kreeg het basisinkomen? Bij wie is de test gedaan? Mensen die op of onder de armoedegrens leefde, onlangs een uitkering hadden aangevraagd. In al deze gevallen betreft het basis inkomen eigenlijk gewoon een variatie van het uitkeringstelsel in Nederland. Grote verschil was vooral dat iedereen het zelfde bedrag kreeg (was het genoeg dan heb je mazzel, bij te weinig heb je pech) en dat er geen sollicitatie plicht of iets dergelijks aan vast zit.

Alleen in Duitsland is er een lopend onderzoek (3 jaar) onder mensen die geen basisinkomen nodig hebben. Daar krijgt iedereen die meewerkt aan het onderzoek 3 jaar lang €1200 bovenop hun eigen salaris wat is verzameld via crowdfunding. Geloof ik dat dit onderzoek relevant zal zijn voor de toekomst of mensen wel of niet zouden werken? Nee, eigenlijk niet. Natuurlijk zullen mensen blij en tevreden zijn, (wie niet met een schep 'gratis' geld?) Maar mensen weten dat het onderzoek na 3 jaar stopt en zullen hierop hun leven aanpassen. Stoppen met werken zou bijvoorbeeld dom zijn, als mensen in de toekomst ook nog in functie willen groeien en voldoende geld willen verdienen. Ik verwacht vooral dat mensen het gebruiken om schulden af te betalen, (studie of hypotheek), te sparen, te investeren in bijvoorbeeld hun woning of zichzelf eens te verwennen met een nieuwe auto of vakantie. En ja, daar worden mensen blij van. Maar is het nodig? Nee. Is het betaalbaar? Ook niet. Want het geld van de overheid moet ook ergens vandaan komen en we weten allemaal wie dat moeten ophoesten. Dus het idee is leuk, maar simpel weg niet haalbaar.

https://www.inclusionworldwide.org/2021/11/13/experimenten-basisinkomen-hoge-en-middeninkomensland/

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:49

En als iedereen de "rotbaantjes" verlaat omdat het qua geld niet meer hoeft, wie gaat dat specifieke werk dan wel doen? Nog meer arbeidsmigranten en daardoor nog meer woningnood?