Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. nps schreef:ruitje schreef:Denk ook niet dat het ervoor komt...
https://over.lekkerder.nl/boerderijwink ... n%20bemand.
Rare regels dit, lijkt wel of de overheid gewoon niet wil dat je lokaal je boodschappen doet...
Ik vraag me af of dit beleid echt van direct de overheid komt, of inderdaad detailhandel / supermarktketenlobby? Wel een goed voorbeeld van hoe een financieel goed achterbouwde sector het altijd wint van de kleine man - als dit echt zo doorgevoerd gaat worden. Zou eeuwig zonde zijn, de boerderijwinkel is juist zo waardevol…
Over die mede - klopt helemaal wat je zegt, de boerenlobby is eén van de factoren. Maar wel een serieuze factor
BigOne schreef:Laten ze maar eens beginnen met de zorgverzekeraars en hun regels. Ik volg iemand die palliatieve thuiszorg verleent en al bijna 40 jaar in de zorg zit in diverse functies. Zij vraagt pgb en palliatieve zorg aan voor patiënten. Bij palliatieve thuiszorg zorg kan het rustig een week of twee duren, 9 v/d 10 aanvragen is dan al niet meer nodig want dan sterven ze in het ziekenhuis. Ik vind het ronduit schandalig om mensen het sterven op hun eigen plekje bijna onmogelijk te maken.
BigOne schreef:Laten ze maar eens beginnen met de zorgverzekeraars en hun regels. Ik volg iemand die palliatieve thuiszorg verleent en al bijna 40 jaar in de zorg zit in diverse functies. Zij vraagt pgb en palliatieve zorg aan voor patiënten. Bij palliatieve thuiszorg zorg kan het rustig een week of twee duren, 9 v/d 10 aanvragen is dan al niet meer nodig want dan sterven ze in het ziekenhuis. Ik vind het ronduit schandalig om mensen het sterven op hun eigen plekje bijna onmogelijk te maken.
BigOne schreef:Diegene die ik volg geeft palliatieve thuiszorg, laatst moest ze 2 uur rijden om een stervende te helpen die op het nippertje nog naar huis kon, na een uur overleden en zij weer twee uur terug rijden. En waarom ? Geen hulp in omgeving te vinden dus ziekenhuis kon patiënt niet kwijt.
Daarom worden bejaardentehuizen zo gemist, krijg je als bewoner bvb iets ernstigs dan kom je uit het ziekenhuis terug en wordt daar in tehuis de zorg verleend door wijk zorg en huisarts.
Dus laten ze a.u.b. inzetten op nieuwe bejaardentehuizen ipv alleen sterfhuizen ( verpleegtehuizen) te faciliteren.
Zodat mensen aan het einde van hun leven niet van hot naar her gesleept worden om te kunnen sterven. Kan me daar zo woest om maken.
996981 schreef:Ik denk echt dat je het verschil tussen basisloon en basisinkomen niet scherp hebt en dat je er wellicht anders tegenaan kijkt als je er een beetje over leesthet is namelijk niets anders dan een vervanging voor uitkeringen en toeslagen, waardoor iedereen een basisniveau van financiële zekerheid heeft. Juist ook mensen die niet kunnen werken.
Mocht je er wel nog over willen lezen:Citaat:Het basisinkomen is een idee waarbij elke burger of inwoner van een land op regelmatige basis een vast bedrag van de overheid ontvangt, bovenop het eigen salaris. Het hoofddoel hiervan is om iedereen (ongeacht hun sociale of economische achtergrond) een basisniveau van financiële zekerheid te bieden. Een basisinkomen biedt verschillende voordelen. Het elimineert het ingewikkelde systeem van toeslagen en uitkeringen, wat de bureaucratie aanzienlijk vermindert. Bovendien kan het basisinkomen van cruciaal belang zijn voor de toekomst, vooral omdat steeds meer mensen mogelijk buiten spel komen te staan door voortdurende technologische ontwikkelingen.
https://scientias.nl/een-basisinkomen-v ... t-klimaat/
journee schreef:Feitelijk heeft Nederland al een systeem met basisinkomen. Vermogende en werkende mensen betalen belasting zodat de overheid uitkeringen kan verstrekken aan degenen die dat nodig hebben.
Shadow0 schreef:journee schreef:Feitelijk heeft Nederland al een systeem met basisinkomen. Vermogende en werkende mensen betalen belasting zodat de overheid uitkeringen kan verstrekken aan degenen die dat nodig hebben.
Nee, dat is onjuist. Het belangrijke aan een basisinkomen is dat het onvoorwaardelijk is (of met hele minimale voorwaarden zoals wonen op de plek waar je het ontvangt.) Wij in Nederland hebben dat nadrukkelijk niet - wij hebben een kaartenhuis van ingewikkelde regelingen en uitzonderingen, dat soms net stand houdt en soms met een flinke klap in elkaar stort. Met mensen dakloos en in diepe problemen.
Juist de stabiliteit van het basisinkomen is wat de winst biedt: weinig administratie, weinig gedoe, geen ingewikkelde berekeningen, niet eindeloos doorprocederen of je wel aan de exacte voorwaarden voldoet, niet door afval graven in de hoop dat men een kassabonnetje vindt om de uitkering stop te zetten, gewoon een onvoorwaardelijke basis.
En die zou je dus kunnen financieren met precies hetzelfde geld dat er nu ook al is, niet door dingen toe te voegen maar door vooral enorme lagen ingewikkeld bureaucratie weg te halen. Want zoals je wel terecht stelt: we herverdelen al veel geld. Alleen op een manier die enorm veel stress en onzekerheid geeft voor de mensen die het ontvangen, tot niveau's waarbij de onzekerheid hun functioneren in de weg staat. Juist de onvoorwaardelijkheid maakt dat mensen ook weer verder kunnen, toch weer werk gaan zoeken of op andere manieren nuttig zijn in de maatschappij, in plaats van overleven.
Electra63 schreef:BigOne schreef:Diegene die ik volg geeft palliatieve thuiszorg, laatst moest ze 2 uur rijden om een stervende te helpen die op het nippertje nog naar huis kon, na een uur overleden en zij weer twee uur terug rijden. En waarom ? Geen hulp in omgeving te vinden dus ziekenhuis kon patiënt niet kwijt.
Daarom worden bejaardentehuizen zo gemist, krijg je als bewoner bvb iets ernstigs dan kom je uit het ziekenhuis terug en wordt daar in tehuis de zorg verleend door wijk zorg en huisarts.
Dus laten ze a.u.b. inzetten op nieuwe bejaardentehuizen ipv alleen sterfhuizen ( verpleegtehuizen) te faciliteren.
Zodat mensen aan het einde van hun leven niet van hot naar her gesleept worden om te kunnen sterven. Kan me daar zo woest om maken.
Ja het is vreselijk, zeker als je geen naaste familie meer hebt.
Ikk kan gelukkig voor 80% mijn eigen werktijden regelen, maar dat is niet gewoon.
Het zijn lastige issues, die al jaren spelen en niet snel zullen worden opgelost.
Er is te weinig personeel en de handhaving op de Wet DBA speelt ook een rol.
Benzz schreef:De eerste uitspraak van de rechtbank is al bekend mbt wet dba. Een zorgverlener die al 3 jaar bij deze klant werkt is toch echt als ondernemer gekent. Dus ik gok zomaar dat het een storm in een glas water gaat worden.
Electra63 schreef:Benzz schreef:De eerste uitspraak van de rechtbank is al bekend mbt wet dba. Een zorgverlener die al 3 jaar bij deze klant werkt is toch echt als ondernemer gekent. Dus ik gok zomaar dat het een storm in een glas water gaat worden.
Ja, ik heb het gelezen op LI.
Wij maken geen gebruik meer van zzp'ers en ik heb morgen een vergadering met directie en fiscalisten over de gevolgen en risico's.
Bij ons is het een heel hot item.
Electra63 schreef:Benzz schreef:De eerste uitspraak van de rechtbank is al bekend mbt wet dba. Een zorgverlener die al 3 jaar bij deze klant werkt is toch echt als ondernemer gekent. Dus ik gok zomaar dat het een storm in een glas water gaat worden.
Ja, ik heb het gelezen op LI.
Wij maken geen gebruik meer van zzp'ers en ik heb morgen een vergadering met directie en fiscalisten over de gevolgen en risico's.
Bij ons is het een heel hot item.
journee schreef:Herverdeling door middel van 'basisinkomen' zet in Nederland dus absoluut geen zoden aan de dijk. In India zullen veel mensen een gat in de lucht springen als zij €14 (voor veel mensen 10% maand inkomen) per maand extra krijgen, maar ik verwacht dat dit in Nederland heel anders wordt ontvangen. Vooral als de prijs van fossiele brandstoffen enorm omhoog gaan om het 'basisinkomen' te kunnen betalen en iedereen er in Nederland dus zeer waarschijnlijk op achteruit gaat....
Basis inkomen is voor iedereen, dus ook voor de rijken, in mijn ogen dus geen eerlijke verdeling.
julius_juut schreef:journee schreef:Herverdeling door middel van 'basisinkomen' zet in Nederland dus absoluut geen zoden aan de dijk. In India zullen veel mensen een gat in de lucht springen als zij €14 (voor veel mensen 10% maand inkomen) per maand extra krijgen, maar ik verwacht dat dit in Nederland heel anders wordt ontvangen. Vooral als de prijs van fossiele brandstoffen enorm omhoog gaan om het 'basisinkomen' te kunnen betalen en iedereen er in Nederland dus zeer waarschijnlijk op achteruit gaat....
Basis inkomen is voor iedereen, dus ook voor de rijken, in mijn ogen dus geen eerlijke verdeling.
En toch werkte het ook bij testen in welvarende landen goed. Hoewel in eerste instantie gedacht werd 'Oh nee, mensen stoppen met werken!' was dat niet omdat ze lui waren, maar omdat mensen opleidingen gingen volgen in plaats van als tiener aan het werk te gaan, werk gingen doen waar ze werkelijk gelukkig van werden in plaats van door financiële onzekerheid in een onderbetaald poedersuiker te blijven hangen, dat soort dingen. Mensen werden gezonder, gelukkiger, en productiever.
Maar het is een enorme omslag in manier van denken over de samenleving, en past niet in het grote 'Je moet het zelf doen en als dat niet lukt is het je eigen schuld' gedachtegoed waarmee de samenleving nu ingericht is.