Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:39

Cer schreef:
Dit is vooralsnog het enige wat ik erover kan vinden (je kan gewoon googlen he)

"Volgens Het Parool, tegenwoordig het AD met een Amsterdams randje, heeft beoogd premier Geert Wilders ‘een column verspreid’ waarin zijn beoogde coalitiegenoot Pieter Omtzigt ‘een katholieke gluiperd’ wordt genoemd. Andere kranten hebben het bericht niet overgenomen en de bewuste column zou van de bekende oliebol Jan Dijkgraaf zijn, dus misschien is het allemaal niet waar, maar gezien de omgangsvormen van de beoogde premier kan ik mij goed voorstellen dat de heer Wilders een omschrijving van de heer Omtzigt als zijnde een katholieke gluiperd heeft geretweet en derhalve heeft toegejuicht."

wat mij opvalt "dus misschien is het allemaal niet waar", maar Max Pam vind het dan dus wel even nodig om er wat over te schrijven...

Daarom vraag ik naar de desbetreffende tweet. Iedereen kan iedereen wel beschuldigen, maar daar hou ik niet van.

Cer wat je andere vraag betreft over het probleem naar elders verplaatsen, dat is op heel veel plekken in Europa nog lang niet aan de orde.

Als ik kijk naar hier, dan zie ik hoe de jonge Nederlanders met hun ouders, met alle egards worden ontvangen en geholpen. Veel jongeren zoeken de stad op. Het boeren leven is een hard leven en ook een onzeker bestaan dat niet voor iedereen is weggelegd.

Nps ik vind 500 inwoners per vierkante meter meer als een mening! Vergelijk met 44 inwoners per vierkante kilometer in de Limousin!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-12-23 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:39

Ja dat klopt, en dat zie ik ook wel..in Nederland is bij iedere maaltijd vlees heel normaal. Ik vind dat niet normaal..1x per dag is wel genoeg en dan nog niet eens iedere dag. Ook geven veel dierlijke producten zuivel en vlees ook overgewicht natuurlijk. De meeste mensen kunnen sowieso minderen. Het is helemaal niet erg als het wat meer een luxeproduct weer wordt, mits het voor de armere mensen ook te betalen blijft.

En ja wel, Nikass zei dat als je Nederland vol vind dat de landbouwdieren dan maar weg moesten. Voor de rest verloopt de discussie fijn en genuanceerd. :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:42

nps schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.vzinfo.nl/bevolking/bevolki ... per%20jaar.

Ook nog een artikel over de toenemende bevolkingsgroei (wat een feit is en dus geen mening) en migratie.

Dat de bevolking toeneemt en dat inmigratie daar de grootste oorzaak van is, is een feit. Dat Nederlans “vol”’ is, is een mening :)

"Nederland een van de dichtstbevolkte landen van de EU

Na Malta (1.595 personen per km2) is Nederland het meest dichtbevolkte land van de EU (Europese unie), met 507 personen per km2. De gemiddelde bevolkingsdichtheid in de EU is 109 inwoners per km2 (meetjaar 2019; Eurostat (externe link) (opent in een nieuw venster), 2023)."

https://www.vzinfo.nl/bevolking/internationaal

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:43

Eulogy schreef:
Cer schreef:
En als daar dan straks koeien komen, blijft dat dan zo?
(ik heb geen idee hoor, ik denk dat het issue dan gewoon verplaatst. Of je moet het uit de EU bannen, en dan gaat het vlees van buiten de EU komen... ik weet niet of dat wenselijk is?)
Correct me if I'm wrong, want ik weet het niet 100% zeker. Maar met stikstof is het probleem volgens mij vooral dat als er teveel van is op een beperkt stuk grond, het een negatieve impact heeft op de directe omgeving en biodiversiteit. Het probleem is dus niet zozeer het houden van koeien an sich, maar het houden van heel veel koeien (en ander vee, maar vooral koeien) op een klein oppervlak. Als het meer verspreid zou zijn, zou het probleem volgens mij inderdaad minder significant zijn.

Klopt, stikstof verzuurt de grond waardoor alleen planten die beter tegen zure grond kunnen gedijen. Waardoor er weer minder of andere insecten komen, waardoor er weer minder of andere vogels gedijen, etc etc. Ik durf niet te zeggen of stikstof spreiden beter is, minderen lijkt me het best. Overigens een Nederlande probleem - we produceren relatief gezien het meeste stikstof per hectare van de EU (https://nos.nl/artikel/2306387-tno-nede ... van-europa)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:44

Ik had mijn vorige bericht nog aangevuld later Elisa

Citaat:
Nps ik vind 500 inwoners per vierkante meter meer als een mening! Vergelijk met 44 inwoners per vierkante kilometer in de Limousin!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:45

pien_2010 schreef:
Ik had mijn vorige bericht nog aangevuld later Elisa

Citaat:

Oh dat had ik niet gezien maar jemig wat een verschil! vandaar dat ik altijd zo'n rust ervaar in Frankrijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:51

nps schreef:
Klopt, stikstof verzuurt de grond waardoor alleen planten die beter tegen zure grond kunnen gedijen. Waardoor er weer minder of andere insecten komen, waardoor er weer minder of andere vogels gedijen, etc etc. Ik durf niet te zeggen of stikstof spreiden beter is, minderen lijkt me het best. Overigens een Nederlande probleem - we produceren relatief gezien het meeste stikstof per hectare van de EU (https://nos.nl/artikel/2306387-tno-nede ... van-europa)

ik denk ook dat minder beter is.
Want anders raakt het denk ik de biodiversiteit van de gebieden waar het heen verplaatst. Nu is onze biodiversiteit in de landbouwgebieden toch al prut. Dus hier minderen of veranderen, maar niet perse verplaatsen, want ik denk dat je zuinig moet zijn op de gebieden daar. Die zijn nu nog onaangetast (neem ik aan).

Citaat:
Niemand zegt trouwens, als je vind dat Nederland vol is dat je dan minder vee moet houden? Niemand zegt, alle boeren weg?

Dat stond er wel :) En dat staat er wel vaker :j daar reageerde ik op.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:55

Elisa2 schreef:
nps schreef:
Dat de bevolking toeneemt en dat inmigratie daar de grootste oorzaak van is, is een feit. Dat Nederlans “vol”’ is, is een mening :)

"Nederland een van de dichtstbevolkte landen van de EU

Na Malta (1.595 personen per km2) is Nederland het meest dichtbevolkte land van de EU (Europese unie), met 507 personen per km2. De gemiddelde bevolkingsdichtheid in de EU is 109 inwoners per km2 (meetjaar 2019; Eurostat (externe link) (opent in een nieuw venster), 2023)."

https://www.vzinfo.nl/bevolking/internationaal

Maar dichtbevolkt is nog steeds niet hetzelfde als vol. Vol is een subjectief waardeoordeel. In de jaren 50 van de vorige eeuw werd ook al geroepen dat Nederland vol is.

@pien tsja, in Parijs zal de dichtheid ook groter zijn dan in de limousin. Net als hier in de Randstad tov Drenthe. Maar, ik ben het er wel inmiddels meer mee eens dat we onze dingen beter op orde moeten hebben voor we meer mensen toelaten.

Topic heeft me wel gemotiveerd om eens op zoek te gaan naar een meer duurzame slager met lokale producten en nog meer te minderen met mn eigen consumptie merk ik… nu nog mn vriend overtuigen ;)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:21

pien_2010 schreef:
Volgt er iemand Wilders op Twitter? Zo ja heeft Wilders Omzigt een katholieke gluiperd genoemd?

Ik volg hem niet, maar zie zo geen berichten waar iets dergelijks instaat. Wel dit ..

https://www.hpdetijd.nl/2023-12-01/is-p ... -gluiperd/

Meer dan wat gespeculeer is het dus niet.

Babootje

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:02

Volgens de Volkskrant zou Wilders een tweet hebben geretweet waarin Omtzigt een katholieke gluiperd werd genoemd. Maar tussen de tweets van Wilders is dit echt niet terug te vinden.
Wel het verwijt dat Wilders Omtzigt maakte politieke spelletjes te spelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:47

Mensen kunnen tweets verwijderen :) Ik weet niet of het klopt, niet te checken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:56

Dacht trouwens dat het "probleem" van koeien het methaan gas was wat ze uitscheiden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:24

Ja dat dacht ik ook. Ik ben blijkbaar niet up to date :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:40

Needje schreef:
Dacht trouwens dat het "probleem" van koeien het methaan gas was wat ze uitscheiden.

Ja.

En ook stikstof (ammoniak en mogelijk stikstofoxides).

Beide dus. -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:18

Citaat:
ruim honderd miljoen kippen, twaalf miljoen varkens en bijna vier miljoen runderen
heeft Nederland.

Dit wordt allemaal op een klein stukje grond gehouden. Dat geeft dus veel milieu schade.

Maar andere EU landen moeten ook veel minderen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:38

Ik heb eens wat CBS gegevens mbt aantal bedrijven en hun dieren in Nederland in grafieken gezet. Ik was benieuwd of er inderdaad sprake is van een soort "natuurlijk" verloop van agrarische bedrijven zodat het aantal dieren in Nederland op termijn inderdaad op min of meer natuurlijke wijze naar beneden gaat, zoals onder andere de BBB zegt.

Het blijkt dat sinds het jaar 2000 het aantal koeienbedrijven gehalveerd is, het aantal kippenbedrijven zelfs met 60% is afgenomen en van het aantal varkensbedrijven in 2000 nog maar zo'n 20% over is. Tot zover klopt het dat er veel boerenbedrijven gestopt zijn.

Kijken we naar het aantal dieren dat gehouden wordt dan blijkt dit aantal maar nauwelijks te zijn afgenomen. (blauwe lijn is het aantal bedrijven, oranje lijn het aantal dieren)

Afbeelding

Je kunt dus niet zeggen dat er een "natuurlijk" verband is tussen aantal boerenbedrijven en het aantal dieren. Minder bedrijven betekent niet persé minder dieren. De marges van de huidige agrarische bedrijven zijn klein, de overlevingstrent is bij deze manier van bedrijfsvoering naar nog meer dieren/bedrijf en de kosten te drukken om zo de marges in stand te houden.

Een goede manier zou zijn dat er wordt gestreeft naar bedrijven met minder dieren waarbij het bedrijf door extra toegevoegde waarde een goede boterham kan verdienen. Het is dan zelfs mogelijk om met minder dieren in Nederland meer boerenbedrijven te hebben dan we nu hebben --> meer werkgelegenheid, minder milieu en gezondheidskosten.

De slogan is dus eigenlijk: willen we minder dieren of willen we minder boeren in Nederland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:58

Doe mij maar meer boeren op relatief kleine bedrijven.
Minder dieren - en goed en stabiel beleid dat de boer een goede boterham kan verdienen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:15

ja wat dat betreft eens met Janneke, mooie boerenbedrijven met een mooi product die daarmee een goede boterham kunnen verdienen

met die minder boeren meer dieren is toch omdat ze dan van elkaar de stikstofrechten (fosfaat?) konden kopen zodat iemand kon uitbreiden? En dat uitbreiden moest weer omdat de investering die gedaan moest worden (!) wel afbetaald moet (!) worden. Daar heb je dan meer dieren (en meer rechten) voor nodig. Ik dacht zoiets wel eens gehoord te hebben..

Maar dat is meer een klok klepel verhaal van mij, ik weet niet precies hoe het zit..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:33

Janneke2 schreef:
Doe mij maar meer boeren op relatief kleine bedrijven.
Minder dieren - en goed en stabiel beleid dat de boer een goede boterham kan verdienen.

Eens en dan liefst ook nog bio boeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:55

Even van de boeren weer naar Wilders, hij kreeg een ongemakkelijke vraag en nokt af. Moet Rutte nageven dat die altijd wel antwoordde. Slap van politici in het algemeen dat ze geen kritiek verdragen.
Minister zijn betekent ook kritiek kunnen verdragen en er op antwoorden
https://x.com/sam_wenmakers/status/1731 ... EopP3zUX6Q

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:58

BigOne schreef:
Even van de boeren weer naar Wilders, hij kreeg een ongemakkelijke vraag en nokt af. Moet Rutte nageven dat die altijd wel antwoordde. Slap van politici in het algemeen dat ze geen kritiek verdragen.

Trumpiaanse reactie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:01

BigOne schreef:

Die man die het tweet vindt een rechts kabinet iig niks. Als je zijn account eens door kijkt, hij maakt er een sport van momenten uit te lichten zodat rechts er slecht af komt. Tja... en Timmermans doet niks fout.

Gekleurde bril..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:08

Ja Rutte kon mooi praten..als ie er ook nog eens verder wat mee deed. O:)

Ik ben trouwens ook voor kleinere biologische landbouw, maar punt is dat het wel rendabel moet zijn en dat is het nu vaak niet met de prijzen die boeren krijgen, gebrek aan land en alle regels waar aan voldaan moet worden die maar zo om de twee jaar weer kunnen veranderen.

In de jaren 50 was Nederland inderdaad ook al vol met tien miljoen mensen. Mensen kregen subsidie om te emigreren. Veel famillie van mij is geemigreerd naar Canada. Alleen mensen die echt konden werken en bijdragen werden toegelaten.

Reden was ook dat er niet genoeg werk was in Nederland, dat hebben ze opgelost met de industrialisatiepolitiek. Dus zie hier, het kringetje waar we vandaag de dag nog in rond draaien.

Bron:
https://anderetijden.nl/programma/1/And ... aar-Canada

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:16

Wintu schreef:
BigOne schreef:

Die man die het tweet vindt een rechts kabinet iig niks. Als je zijn account eens door kijkt, hij maakt er een sport van momenten uit te lichten zodat rechts er slecht af komt. Tja... en Timmermans doet niks fout.

Gekleurde bril..

Laten we inderdaad de brenger van het nieuws veroordelen .. want die is niet onafhankelijk.. :(

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:24

Hebben jullie het filmpje erbij wel bekeken?