FiveSports schreef:irmaz schreef:En dus mag Israel geen verdedigingsmateriaal hebben?
Heb je de quote gelezen? Er staat duidelijk dat het niet enkel om verdedigingsmateriaal gaat.
Of vind jij het gooien van 2000-pond bommen op dichtbevolkte gebieden zelfverdediging? Dan hebben we gewoon een hele andere kijk op wat wel/geen zelfverdediging is
Nee, ik reageerde op het stuk van Reuters, daar gaat het over defence. FT stuk zit achter een betaalmuur en kan ik niet lezen dus daar kan ik niet op reageren. Alleen de kop is zichtbaar en die vind ik nogal tendentieus.
Waaruit maak jij op dat ik het gooien van 2000 pond bommen zelfverdediging vind?
Werden die trouwens geleverd door Duitsland? Of trek je die er alleen bij voor het sentiment?
Het stuk van Reuters:
.Citaat:BERLIJN, 8 november (Reuters) - De Duitse defensie-exportgoedkeuringen naar Israël zijn dit jaar tot nu toe bijna vertienvoudigd ten opzichte van vorig jaar, waarbij Berlijn vergunningaanvragen als een prioriteit heeft behandeld sinds Hamas-militanten Israël vorige maand aanvielen, zei een bron bij de Duitse regering woensdag.
Vanaf 2 november heeft de Duitse regering de export van bijna 303 miljoen euro aan defensiematerieel naar Israël goedgekeurd. Ter vergelijking: in heel 2022 werd voor 32 miljoen euro aan defensie-export goedgekeurd.
Het merendeel van de individuele exportvergunningen – 185 van de 218 – werd verleend na de aanval van 7 oktober op Israël.
'Na de terroristische aanval van Hamas op Israël worden aanvragen voor de export van militair materieel naar Israël geprioriteerd en goedgekeurd door de federale overheid', aldus de bron.
Zelfs met de stijging is Israël verantwoordelijk voor een klein deel van de Duitse militaire export, die in de eerste negen maanden van 2023 in totaal 8,76 miljard euro bedroeg.
Duitsland levert Israël voornamelijk componenten voor luchtverdedigingssystemen en communicatieapparatuur, aldus het Duitse persbureau dpa, dat voor het eerst over de cijfers berichtte