Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:31

Spenk schreef:
DuoPenotti schreef:
En jou man weet hoe de lonen over gemakt worden van iedereen, hij ziet hun gewerkte uren en loonstroken?

Ik, en mijn Nederlandse collega's, zijn er op 3 bedrijven zo uitgegooid.
En als je dat andere vertelde, nee niet dat bedrijf, dat is toch zo'n aardige man....

Als je alles zo wantrouwt houdt het op hoor :)

Dan kan je bij elke vacature wel denken ja maar dit is vast de waarheid niet.

Maar vooruit mijn vader heeft er ook gewerkt in de productie bij dit bedrijf waar ze nu dus bijna niemand meer vinden terwijl de vraag naar de producten als maar stijgt en steeds meer personeel nodig is.. En die kreeg gewoon uitbetaald wat beloofd. Dus echt niet elk bedrijf is schimmig.

Ik denk dat er hier qua communicatie iets fout gaat Spenk, jij praat over de huidige tijd met een mega tekort aan mensen en Duopenotti over vroeger. Duo er is heel veel veranderd....Polen worden al heel lang niet meer onderbetaald, salarissen zijn overal gestegen en zullen verder stijgen en het is wel echt zo dat veel Nederlanders de neus ophalen voor bepaalde banen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:35

Ik lees net dit, dus goed is het nog niet in orde:
https://www.nu.nl/economie/6194515/veel ... anten.html

Vroeger heb ik inderdaad ook steeds meerdere baantjes gehad om te kunnen voorzien. Achteraf eigenlijk heel „dom“ en naief want daardoor zat ik inderdaad net een paar tientjes boven de subsidies waardoor ik eigenlijk minder had dan nodig.
Dus ik snap ergens wel dat iemand zich dan liever niet kapot werkt 7/7 per week en dan toch minder over houdt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-04-22 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:37

Loretta schreef:
Ga er maar aan staan. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoals het tegenwoordig mooi heet die kunnen wel 1000 keer soliciteren het antwoord is altijd NEE. en ooh wee gebeente dat iemand in de bijstand zelf enig initatief toont. Dan zal deze persoon volledig kapot gemaakt worden in sommige gemeenten.

Ik weet niet in welke tijd dat was van jouw vader. Maar tegenwoordig worden er overal drempels opgeworpen. Regels gemaakt, hoge eisen gesteld.

Sorry hoor, maar als je het over de tijd van jouw vader hebt dan spreek je waarschijnlijk wel over een compleet andere tijd. Een tijd waarin je bij een fabriek naar binnen kon lopen en grote kans had dat ze er personeel nodig hadden.
.

Uhmm......je hoeft tegenwoordig bij het gros van de banen niet eens meer een brief te schrijven of je cv te sturen. Qr code scannen en je wordt gebeld. Of via de socials je naam en nummer achter te laten en alles wordt voor je geregeld.

Sterker nog, het is heel aantrekkelijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen vanwege de flinke subsidies die je krijgt als werkgever.

Het is werkelijk nog nooit zo makkelijk geweest om een baan te krijgen!! Dus alles wat jij hierboven beschrijft klopt totaal niet met de werkelijkheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:37

Ik dacht al, volgens mij zijn er nog steeds nieuwsberichten van mensen die met z’n 10en in een kamer moeten slapen en onderbetaald krijgen… of is dat allemaal al opgelost?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:38

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:38

Cer schreef:
Ik dacht al, volgens mij zijn er nog steeds nieuwsberichten van mensen die met z’n 10en in een kamer moeten slapen en onderbetaald krijgen… of is dat allemaal al opgelost?

Er wordt veel en veel te weinig gehandhaafd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:41

DuoPenotti schreef:
Ze werkte allemaal voor een uitzendbureau. Tegen de tijd dat ze rechten op gingen bouwen gingen ze van uitzendbureau X naar Y en weer door naar Z.

Dit mag al heel lang niet meer en er is een hele strenge controle op. Opvolgend werkgeverschap heet het.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:45

Benzz schreef:
Je moet de mensen in de ww en in de bijstand wel bij elkaar optellen. Er zitten ruim 4 honderdduizend mensen in de bijstand.

Daar zullen vast ook een hoop mensen zitten met chronische fysieke en/of mentale klachten die niet gehonoreerd zijn door de uwv.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:46

Loretta schreef:
Cer schreef:

Er wordt veel en veel te weinig gehandhaafd.

Dat komt omdat er te weinig personeel is ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:48

Benzz schreef:
Ik denk dat er hier qua communicatie iets fout gaat Spenk, jij praat over de huidige tijd met een mega tekort aan mensen en Duopenotti over vroeger. Duo er is heel veel veranderd....Polen worden al heel lang niet meer onderbetaald, salarissen zijn overal gestegen en zullen verder stijgen en het is wel echt zo dat veel Nederlanders de neus ophalen voor bepaalde banen.

je hebt helemaal gelijk, dat gebeurt niet meer.....

https://www.bd.nl/meierij/strafzaak-dre ... ~a95319c8/

https://www.ad.nl/binnenland/uitbuiting ... ~adf5343a/

Heel internet staat er vol van... en dat is dus waar het bekend is.
Dus....

Maar goed de Polen zijn zelf ook niet vies van WW trekken.
Kennis van mij zelf aan de hand gehad.
Pool gaat voor kerst naar huis en neemt zelf ontslag. bij het UWV. Niet bij de kennis.
Zegt tegen UWV er is geen werk meer voor mij.

Mijn kennis komt daar achter dat die Pool dus niet terug komt maar "grote vakantie" neemt.
Hij kwam daar overigens achter omdat een andere Pool klikte.
Belt naar het UWV om aan te geven dat er tot april werk is.
Maar UWV doet niks.
Als Nederlander ben je dan verwijtbaar werkloos en krijg je niks.

En jij hij betaalde wel Nederlands loon, want heeft geen vestiging elders. Ook alle uren. Zelfs meer dan min.loon. Want had daarom ook al jaren dezelfde mensen terug, op die ene na dan :D
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/224907 ... e-vakantie

Dus ja... als je dan moppert over uitkeringen....

Net als de 70 % aan Somaliërs, vast niet allemaal ziek.

Maar ja een zieke fabrieksarbeider, volgens uwv minder dan 35% arbeidsongeschikt krijgt weer niks.
De directeur met de zelfde ziekte krijgt het dan weer wel....

Allemaal zo fijn geregeld hier....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-04-22 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:49

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
Ze werkte allemaal voor een uitzendbureau. Tegen de tijd dat ze rechten op gingen bouwen gingen ze van uitzendbureau X naar Y en weer door naar Z.

Dit mag al heel lang niet meer en er is een hele strenge controle op. Opvolgend werkgeverschap heet het.

dat mocht toen ook niet....
maar werd massaal gedaan.
En controle: Nul!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:52

DuoPenotti schreef:
Benzz schreef:

je hebt helemaal gelijk, dat gebeurt niet meer.....

https://www.bd.nl/meierij/strafzaak-dre ... ~a95319c8/

https://www.ad.nl/binnenland/uitbuiting ... ~adf5343a/

Heel internet staat er vol van... en dat is dus waar het bekend is.
Dus....

Maar goed de Polen zijn zelf ook niet vies van WW trekken.
Kennis van mij zelf aan de hand gehad.
Pool gaat voor kerst naar huis en neemt zelf ontslag. bij het UWV. Niet bij de kennis.
Zegt tegen UWV er is geen werk meer voor mij.

Mijn kennis komt daar achter dat die Pool dus niet terug komt maar "grote vakantie" neemt.
Hij kwam daar overigens achter omdat een andere Pool klikte.
Belt naar het UWV om aan te geven dat er tot april werk is.
Maar UWV doet niks.
Als Nederlander ben je dan verwijtbaar werkloos en krijg je niks.

En jij hij betaalde wel Nederlands loon, want heeft geen vestiging elders. Ook alle uren. Zelfs meer dan min.loon. Want had daarom ook al jaren dezelfde mensen terug, op die ene na dan :D
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/224907 ... e-vakantie

Dus ja... als je dan moppert over uitkeringen....

Net als de 70 % aan Somaliërs, vast niet allemaal ziek.

Maar ja een zieke fabrieksarbeider, volgens uwv minder dan 35% arbeidsongeschikt krijgt weer niks.
De directeur met de zelfde ziekte krijgt het dan weer wel....

Allemaal zo fijn geregeld hier....

Ik vind 't gek dat arbeidsmigranten überhaupt recht hebben op uitkeringen. Laat ze geen premies betalen en geen werk meer of arbeidsongeschikt is gewoon terug naar eigen land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:53

Maar is dat een reden om dan elke baan af te schieten als daar gaat het vast ook zo? Dat lijkt me ook niet toch? Zo kwam het wel een beetje over namelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:55

Ik vind wel dat ze WW mogen krijgen, maar wel hier opmaken. Anders omrekenen naar Pools inkomen En daar gaat het dus mis, want een vriend pint een keer en ze zijn dus zogenaamd hier. Ook weer controle nul. En zelfs als ze het weten niets geen controle.
4 sollicitaties in de maand? was da? Fysiek bij UWV komen, wasda?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:03

Het maakt hoe dan ook veel uit hoe je je toekomst ziet en of je baan een „way of life“ is.
Vooral mensen in bijv. de agrarische sector, hippische banen en wetenschap vinden het doodnormaal om altijd te werken voor zeer weinig. Idem voor beginnende ondernemers.
Echter hebben die vaak een bepaalde visie of een toekomst met meer loon of mentale voldoening (een ozd collega sliep in haar lab (in Polen) omdat ze geen woning kon betalen van de beurs).
Zo werkte een collega van mij eerst naast zijn studie en daarna op een bursaal loon (wetenschap van voor 2001) voor voltijd (ongeveer 1000 gulden per kwartaal) er nog een volledige baan naast, iedere avond en ieder weekend.
Dat deed hij om geld te verdienen om zijn achtergebleven vrouw in Iran hopenlijk ooit een keer te kunnen ophalen. Dat is hem na 10 jaar inderdaad gelukt :+:

Zo werkte ik vroeger ook 20 uur per week naast mijn voltijd studie zodat ik een stage in het buitenland kon betalen.

Dat kun je niet vergelijken met iemand die weet dat hij 40 jaar lang geen opties ziet om uit het loon van een postbezorger te krabbelen. Die gun ik echt zijn toeslagen wel eerlijk gezegt. Jezelf 7/7 40 jaar lang doodwerken voor een schijtbaan zonder enige vorm van voldoening wordt de maarschappij ook niet beter van. Ga dan liever in het weekend een balletje schoppen met je kinderen of zo.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:18

Sizzle schreef:
Het maakt hoe dan ook veel uit hoe je je toekomst ziet en of je baan een „way of life“ is.
Vooral mensen in bijv. de agrarische sector, hippische banen en wetenschap vinden het doodnormaal om altijd te werken voor zeer weinig. Idem voor beginnende ondernemers.
Echter hebben die vaak een bepaalde visie of een toekomst met meer loon of mentale voldoening (een ozd collega sliep in haar lab (in Polen) omdat ze geen woning kon betalen van de beurs).
Zo werkte een collega van mij eerst naast zijn studie en daarna op een bursaal loon (wetenschap van voor 2001) voor voltijd (ongeveer 1000 gulden per kwartaal) er nog een volledige baan naast, iedere avond en ieder weekend.
Dat deed hij om geld te verdienen om zijn achtergebleven vrouw in Iran hopenlijk ooit een keer te kunnen ophalen. Dat is hem na 10 jaar inderdaad gelukt :+:

Zo werkte ik vroeger ook 20 uur per week naast mijn voltijd studie zodat ik een stage in het buitenland kon betalen.

Dat kun je niet vergelijken met iemand die weet dat hij 40 jaar lang geen opties ziet om uit het loon van een postbezorger te krabbelen. Die gun ik echt zijn toeslagen wel eerlijk gezegt. Jezelf 7/7 40 jaar lang doodwerken voor een schijtbaan zonder enige vorm van voldoening wordt de maarschappij ook niet beter van. Ga dan liever in het weekend een balletje schoppen met je kinderen of zo.

Maar wie moet dan voor dat vooruitzicht zorgen? Je schrijft "die weet dat hij 40 jaar lang...". Als jij wéét dat je de komende 40 jaar werk moet doen waar je je niet goed bij voelt, waarom wacht je dan met stappen te nemen? 40 jaar is lang en in die tijd kun je solliciteren, cursussen volgen, omscholen, zelfstandig worden, noem maar op. Waarom zou iemand niet uit loon van postbezorger kunnen ontstijgen, als die persoon vindt dat'e meer in zn mars heeft?

Electra63

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:33

Zelfs als je niet goed kan leren, zijn er in de technische sector veel mogelijkheden via werken/leren. Net als in de zorg of in de beveiliging.

Vriendin van mij zus (53 jaar) is laatst nog overgestapt van 25 jaar verkoopster (mode) naar tandartsassistente.

Als je gezond bent, zijn er mogelijkheden zat.
Maar ook als je niet (heel) gezond ben, zijn er nog mogelijkheden.
Ik ken mensen in een rolstoel, die werken als ICT-er of bij een callcenter.

Voor werkgevers kan het heel aantrekkelijk zijn i.v.m. de subsidiemogelijkheden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:38

Mooi voorbeeld, er loopt (of feitelijk rijdt) bij ons op kantoor een onwijs toffe meneer door de gangen, vanaf zijn nek verlamd. Meneer heeft 24/7 zorg nodig, maar geeft wel met veel succes leiding over een team van 15 mensen.

Denken in mogelijkheden i.p.v. moeilijkheden :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:43

Electra63 schreef:
Zelfs als je niet goed kan leren, zijn er in de technische sector veel mogelijkheden via werken/leren. Net als in de zorg of in de beveiliging.

Vriendin van mij zus (53 jaar) is laatst nog overgestapt van 25 jaar verkoopster (mode) naar tandartsassistente.

Als je gezond bent, zijn er mogelijkheden zat.
Maar ook als je niet (heel) gezond ben, zijn er nog mogelijkheden.
Ik ken mensen in een rolstoel, die werken als ICT-er of bij een callcenter.

Voor werkgevers kan het heel aantrekkelijk zijn i.v.m. de subsidiemogelijkheden.

Ik ben verre van gezond. Maar desondanks, of misschien wel dankzij, heb ik een mooi bedrijf opgebouwd. En heb ik een mindere dag? Dan werk ik vanaf mijn eigen plekje waar niemand me ziet en het dus ook helemaal niet uitmaakt of ik die dag een topdag heb of me moeilijk kan bewegen van de pijn. Er zijn indd zoveel mogelijkheden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:45

Voor tandarts assistent zal je wel moeten leren denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:47

Cer schreef:
Voor tandarts assistent zal je wel moeten leren denk?

Wat is er mis met moeten leren?

Dat kan toch prima ook op latere leeftijd , je bent nooit uitgeleerd. Bovendien is tandarts assistente een MBO studie dus dat is voor de meeste mensen haalbaar het is geen universitaire master :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:51

Hmmmmm..
Er staat “zelfs als je niet goed kan leren”.. en dan wat jij aangeeft..

Hebben jullie enig idee hoe dit overkomt op mensen die niet goed kunnen leren? :) kan je je voorstellen dat er mensen zijn die niet, of niet goed kunnen leren? Dat MBO best wel een uitdaging kan zijn? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:53

Cer schreef:
Hmmmmm..
Er staat “zelfs als je niet goed kan leren”.. en dan wat jij aangeeft..

Hebben jullie enig idee hoe dit overkomt op mensen die niet goed kunnen leren? :) kan je je voorstellen dat er mensen zijn die niet, of niet goed kunnen leren? Dat MBO best wel een uitdaging kan zijn? :)

Zeker wel maar er zijn toch echt wel genoeg succesverhalen van mensen die zich ondanks dat behoorlijk opgewerkt hebben :)

Niet elke opleiding is leren uit een boek he. Veel opleidingen zijn ook praktijkonderwijs.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:56

En dan weer… hoe denk je dat dit overkomt op mensen die niet goed kunnen leren.. :)

Niet iedereen is Jeff bezos of die gast van Facebook ;) (even gechargeerd)

Ik ben 25kg afgevallen, want afvallen is minder eten dan in je mond stoppen, t is vaak een kwestie van willen/ doen
Daar zijn best veel succes verhalen over,
En toch kan je dat niet zo stellen…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:59

Weet je ik krijg bij je reacties het idee dat je je moet gaan schamen als je wel doorgeleerd hebt want hoe komt dat over op iemand die dat niet kan....

Maar dat zal je vast niet bedoelen?

Mag er dan niet benoemd worden dat er mogelijkheden zijn omdat er ook mensen zijn die daar de capaciteit niet voor hebben? Dan kun je uberhaupt ophouden met oplossingen aandragen en in mogelijkheden denken. Want er zullen altijd mensen zijn die dat niet kunnen.

Dat iemand die post rondbrengt niet hetzelfde verdient als iemand die chirurg is lijkt me vrij logisch. Dat betekend niet dat de gene die post bezorgd minder is. Maar wanneer je zou willen dat iedereen hetzelfde verdient dan krijg je China/Rusland praktijken ja kan ook maar zo is ons systeem niet.