Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:00

Pandora2 schreef:
Ik hoop zo dat dit waar is. Tegen beter weten in misschien, maar toch hoop ik :Y)

Citaat:
De Russische troepen die actief zijn bij de inval in Oekraïne hebben moeilijkheden om hun soldaten van voedsel te voorzien. Dat meldt een vertegenwoordiger van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Volgens de vertegenwoordiger zouden sommige Russische troepen in Oekraïne zich massaal hebben overgegeven of hun eigen voertuigen hebben gesaboteerd om gevechten te vermijden.

Ik geloof er niks van! Deserteren onder Poetin?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:00

Pandora2 schreef:
Ik hoop zo dat dit waar is. Tegen beter weten in misschien, maar toch hoop ik :Y)

Citaat:
De Russische troepen die actief zijn bij de inval in Oekraïne hebben moeilijkheden om hun soldaten van voedsel te voorzien. Dat meldt een vertegenwoordiger van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Volgens de vertegenwoordiger zouden sommige Russische troepen in Oekraïne zich massaal hebben overgegeven of hun eigen voertuigen hebben gesaboteerd om gevechten te vermijden.

Dat bericht had ik ook al eerder gelezen. Je kan alleen maar hopen dat het waar is.
maar op fb gingen er ook al filmpjes voorbij dat Russische soldaten in de winkels liepen voor eten ( gewapend) en zullen er vast niet voor betaald hebben

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:02

Pandora2 schreef:
Pareltjes schreef:
Als Nederlandse in Belgie verbaas ik me iedere keer over het oeverloze gezaag over de Belgische regering.
Misschien maar weer on topic over een belangrijke oorlog? Met een beetje pech hebben jullie een Russische regering waar tegen je mag klagen. Eens zien hoe snel je terug verlangd naar de Belgische regering.

De Nederlanders in Nederland klagen anders ook een aardig stukje in de rondte over hun regering in veel topics :+ Iets met de pot verwijt de ketel...

Er mag soms toch ook een heel klein beetje luchtigheid in zo'n beladen topic zitten, toch ?
Voor sommige mensen is het dan misschien iets beter te handelen.

Is het onderwerp Oekraïne luchtig? Sommige zaken laten zich niet luchtig wegwuiven en verdienen een serieus topic.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:04

Voor zover ik kan lezen, hebben wij helemaal niks weggewuifd wat betreft Oekraïne en de oorlog.
Het ging over onze regering en hoop en al 4 posts.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:06

Bron NOS

Citaat:
Persbureau: Oekraïne wil vanavond praten met Rusland
Oekraïne heeft ingestemd met nieuwe onderhandelingen met Rusland, meldt het private Oekraïense persbureau Unian op basis van delegatieleider David Arachamija van Oekraïne. De gesprekken zouden vanavond moeten plaatsvinden.

Ook Rusland is bereid om vanavond te gaan praten met Oekraïne. Eergisteren werd in Belarus gesproken tussen de twee partijen. Die gesprekken leidden niet tot directe resultaten. De Oekraïense president Zelensky zei gisteren dat hij voorstander is van gesprekken, maar pas als Rusland stopt met het bombarderen van steden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:09

Wat betreft inslaan lijkt het me wel handig om de algemeen bekende waren iig in huis te nemen, dezelfde die gelden voor andere gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld met de overstromingen in Limburg.

Even als voorbeeld een lijstje:
Afbeelding

Maar ja, je kunt je dus afvragen hoe ver je daar mee komt. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:09

In elk geval postitief dat er nog steeds een dialoog mogelijk blijft.
Of het wat gaat uithalen, is wat anders. Het is behoorlijk snel achter elkaar ook.
Cross fingers.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:12

Zebrastreep schreef:
--
Met corona zijn wij ook niet wezen hamsteren , als het zover is horen we het wel. Ik heb hoop dat het niet zover gaat komen maar zeg nooit nooit. Ik lees hier toch wel fijne geruststellende berichten. Veel beter informatie dan in het andere topic. Ik merk dat bij mij de ergste verontrustende gevoelens wel iets beginnen te zakken.

Ik begon ook wel weer wat rustiger te worden. En dan wordt hier gesproken over vluchten en wat als... Dan raak ik wel weer ongerust want daar hou ik me echt totaal niet mee bezig. :')

Ten aanzien van Putin denk ik alleen maar dat het hem gaat om eer. Want wat zijn je kansen ongeacht of je wint na een oorlog nog in de wereld? Wie vertrouwt je dan nog? Zoals eerder al werd gezegd, paria... Meer gaat hij niet worden denk ik.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:14

Hiraeth schreef:
Wat betreft inslaan lijkt het me wel handig om de algemeen bekende waren iig in huis te nemen, dezelfde die gelden voor andere gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld met de overstromingen in Limburg.

[ [url=m/2RnNHd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit lijstje is niet van toepassing in een energie oorlog als er geen stroom is kun je geen brood bakken, pasta koken etc... Voor mensen met een houtkachel wel. Je zult andere zaken moeten inkopen die geen verwarming nodig hebben maar wel een hoge calorische waarde hebben. Koop potten multivitamine, koek, crackers, olie, gedroogde groente en fruit,conserven, droge worsten en weet ik meer..
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 02-03-22 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:16

sureido schreef:
Zijn mensen serieus aan het inslaan? :P noem me naïef maar ik vind dat nogal ver gaan..

Nee, ik niet. Met de corona crisis ook nooit gedaan.
Niet dat ik er 100% gerust op ben, maar ze staan hier toch morgen nog niet aan de grens.
En hopelijk nooit natuurlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:17

Gelukkig hebben wij 2 caravans op de dam die gebruik maken van gasflessen (net zoals de bbq) dus wij kunnen warm (gaskachel) zitten en blijven koken (de beide kleine koelkasten werken ook op gas) :D
Wordt wel krapjes met 3 katten en een hond, maar als het moet is het te doen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:19

Brainless schreef:
Gelukkig hebben wij 2 caravans op de dam die gebruik maken van gasflessen (net zoals de bbq) dus wij kunnen warm (gaskachel) zitten en blijven koken (de beide kleine koelkasten werken ook op gas) :D

Wij hebben offgrid solarsysteem. Niet heel groot maar net genoeg denk ik. Ervaren campeerders zulllen wel in het voordeel zijn...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:20

Brainless schreef:

Luxe ! :D

De boer hierachter heeft nog een kelder vol antraciet. Ik kan daar misschien intrekken. :Y)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:22

Liggen overal nog genoeg omgevallen bomen, dus dan maar ouderwets op hout koken

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:23

Ik zit nog tot juni in Portugal dus ik zie het allemaal wel :+

Zit iig verder weg van Rusland dan in NL :P

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:24

Hier gelukkig een houtkachel/fornuis/oven waarvan ook nog 6 pitten op gas(flessen) en een zwaar diesel aggregaat. Koken en verwarmen lukt dat in principe altijd wel, hebben nog wel kuub of 30 droog hout ook.

Qua paarden, ik denk dat ik ze gezamenlijk in de grootste weide zou zetten waar natuurlijke waterbronnen zijn en meer dan voldoende eten. Toegangspoort dicht, mochten ze uitbreken staan ze daar in de tuin. Katten zou ik laten lopen, honden te groot om mee te slepen met het gezin.

Maar het is niet dat er een vluchtplan klaar ligt ofzo, we zitten hier behoorlijk afgelegen. Zie het hier eerder een toevluchtsoord worden in feite.

Verder hoop ik dat er iets uit de gesprekken komt maar heb er een zwaar hoofd in

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:25

Pareltjes, heb je daar een accu voor, of kun je je panelen gewoon blijven gebruiken als het net plat ligt?
Een batterij zou ik ook graag willen, dat lijkt me ideaal.

Ik ga niks extra inslaan verder, maar heb wel al twee vriezers bomvol liggen, en een oven in de houtkachel, dus we zouden wel eventjes overleven als er geen atoombom op ons hoofd valt :=
En we zouden met de boot er vandoor kunnen, maar ja, waar ga je heen :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:26

Pareltjes schreef:
Hiraeth schreef:

[ [url=m/2RnNHd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit lijstje is niet van toepassing in een energie oorlog als er geen stroom is kun je geen brood bakken, pasta koken etc... Voor mensen met een houtkachel wel. Je zult andere zaken moeten inkopen die geen verwarming nodig hebben maar wel een hoge calorische waarde hebben. Koop potten multivitamine, koek, crackers, olie, gedroogde groente en fruit,conserven, droge worsten en weet ik meer..

Koop bij de kampeerwinkel een gasstelletje dat werkt op campinggaz/butane bussen/coleman, MSR ofzo en wat losse busjes gas. Nu bij de Action €1,39 per busje en met één busje kan je ongeveer 2-3 avonden uitgebreid koken (als in aardappelen koken, sperziebonen koken zn 30 minuten totaal per avond, dus zeker z'n 90 minuten per busje) als je ipv rauwe sperziebonen een pot doperwten neemt en aardappelpuree, dan kan je met één busje echt zeker 1 week Koken, ruim!

Ik heb geloof ik 4 gasstellentjes staan nu. 2 voor wat grotere pannen en 2 voor backpacken. Ik ben van plan wat extra busjes gas in te slaan.

Edit: vóórdat er een aantal beginnen te stijgeren.... deze gasstellentjes heb ik niet net gekocht, maar "verzameld" over de jaren heen om de kampeeruitrusting uit te breiden)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 02-03-22 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:26

Pareltjes schreef:
Ayasha schreef:
:j :+ en natuurlijke first class dúh.

Als Nederlandse in Belgie verbaas ik me iedere keer over het oeverloze gezaag over de Belgische regering.
Misschien maar weer on topic over een belangrijke oorlog? Met een beetje pech hebben jullie een Russische regering waar tegen je mag klagen. Eens zien hoe snel je terug verlangd naar de Belgische regering.

Put your panties back on. Het was maar een grapje. Moeten we allemaal depressief zitten wezen? Alsof dat gaat helpen. Djiez. Het waren een paar posts die helemaal niks wegwuifden maar waar we gewoon even elkaar "oppepten". Ja, ten koste van de goden die onze regering vormen maar daar kunnen ze vast wel tegen.

Net terwijl ik aan het trainen waren ongewoon veel militair vliegverkeer dat over kwam. Ik heb nul verstand van vliegtuigen (enfin: net genoeg om militaire vliegtuigen te onderscheiden van gewone. :+) dus geen ide wat voor type vliegtuigen maar ik veronderstel dat die naar de grens gaan?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-03-22 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:29

Ayasha, in Nederland zijn er deze week diverse oefeningen die al een paar maanden terug zijn gepland. Wellicht dat ze bij jou ergens een stukje over de grens zijn??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:32

Janine1990 schreef:
Ayasha, in Nederland zijn er deze week diverse oefeningen die al een paar maanden terug zijn gepland. Wellicht dat ze bij jou ergens een stukje over de grens zijn??

Nu ben ik heel slecht in oriënteren... := Ik vraag me af of ze van leopoldsburg zouden kunnen komen. We hebben ook wel de FN hier kortbij maar zover ik weet hebben ze daar geen luchtmacht enkel wapenopslag meen ik. Denk dat de dichtsbijzijnde luchtmachtbasis van maasmechelen leopoldsburg is.

Ik ga eens kijken of ik kan uitdokteren of ze vanuit de richting van NL zouden kunnen komen. /gekomen zijn/ waren drie vliegtuigen in totaal op een half uurtje tijd die zover mijn oog dat kon zien, dezelfde richting in gingen. Ze leken niet "in groep" te vliegen of hoe je dat ook noemt maar ik weet niet in hoeverre dergelijke vliegtuigen voor het oog zichtbaar in groep kunnen vliegen. :+

Wat is de dichtsbijzijnde basis in NL aan de grens van maasmechelen? (Stein, Maastricht zijn hier vlot bereikbaar)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:35

Wordt dit nu ook een "hoe bereid ik mij voor topic?". Ik las hier mee voor alle updates enzo.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:35

Hey, het was maar wat gegrap over de Belgische regering. Mogen we nog een beetje lachen dan?
Deze vond ik ook wel moppig...
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:36

Over Antwerpen, Brecht,... waren er ook militaire vliegtuigen te zien las ik ergens.
Ging inderdaad om oefeningen.
Ik zal kijken of ik het stukje kan terugvinden.

https://www.gva.be/cnt/dmf20220302_94138420
Bij goed weer, vliegen ze uit.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:38

Nou inderdaad. Volgens mij is het vooral spannend of China gaat bemiddelen en of er op zeer korte termijn weer onderhandelingen gaan plaatsvinden tussen Oekraïne en Rusland. Want dat wil Oekraïne graag, begreep ik.