Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:09

En jij zou dus op het Malieveld ook wel een paar bikers en patriotten de orde willen zien herstellen op 20 juni?
En 'je onprettig voelen' vind je daarvoor voldoende reden?
Bijzonder.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:43

Askja schreef:
En jij zou dus op het Malieveld ook wel een paar bikers en patriotten de orde willen zien herstellen op 20 juni?
Bijzonder.

Dat zegt ze helemaal niet :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:58

Askja schreef:
Bijzonder.

Het feit dat er niet ingegrepen wordt door politie of burgemeesters vind ik wel beyond onprettig eerlijk gezegd.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:59

@Aksja Dat zeg ik niet. Maar als je dat zo wil invullen dan houd niemand je tegen

Ik heb eerder in dit topic uitgebreid gereageerd . En zaken onderbouwd.
Of dat in ieder geval geprobeerd

Dus vind ik het wel bijzonder om zo een conclussie te lezen door iemand getrokken die regelmatig in dit topic post.

Daarom een korte reactie
1
ik volg usa omdat ik daar meer gekleurde mensen zie met dezelfde mening , beleving als mijzelf die zich uit spreken .
Dat is echt heel fijn!
Want kijk maar terug in dit topic naar mijn reacties en de reacties die daarop niet of wel volgen.

2
De demonstratie op het malieveld en de eisen die ik heb gelezen , noem ik als voorbeelden van zaken waar ik mij niet in kan vinden. ( Het malieveld wordt niet ingenomen en de burgermeester sluit het politie bureau ook niet dus kan ik mooi thuisblijven :D als patriot zijnde)

3
Mbt Seattle;
Ik vind het prima als mensen geweldloos hun punt maken. En ook opkomen voor mensen die hierin onvrijwillig worden meegezogen . Loopt het uit de hand, dan ruimen ze de boel maar op met inzet van het leger.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 00:08

elnienjo schreef:
Askja schreef:
Bijzonder.

Het feit dat er niet ingegrepen wordt door politie of burgemeesters vind ik wel beyond onprettig eerlijk gezegd.

Er werd ook ergens om bron vermelding gevraagd effe zo https://edition.cnn.com/2020/06/11/poli ... index.html
Expres CNN bron
Maar daar staat het ook in , lijkt mij heel naar als je daar woont

( Want ik kijk zelf veel fox op youtube die zijn rechts georienteerd )

elnienjo

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 00:14

Ik vind het meer op een burgeroorlog beginnen te lijken...
Mijn minachting en walging voor deze extremistenbeweging groeit met de dag.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:05

Bezettingen zijn een veel vaker voorkomend fenomeen in de VS. Een bekend voorbeeld is de Bundy standoff, waarbij diezelfde gewapende bikers en patriotten het recht op bezetting beschermde tegenover die andere BLM, het Bureau of Land Management. Maar ook Native Americans en Afro Amerikanen hebben via dit soort bezettingen al eerder veranderingen proberen af te dwingen, vaak met succes.

Dat een groep white suprecamists wel even de orde op zaken zullen komen zetten is echt niks anders dan een polarisatie van het conflict, met als doel om het op de spits te drijven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:07

Dat invullen voor anderen is soms ook wel een dingetje hoor... >;) Een veronderstelling kan dan wellicht beginnen met "bedoel je dat je vindt dat..... of begrijp ik het verkeerd?"

Overigens heb ik me gisteren een beetje geprobeerd te verdiepen in slavernij etc mbv van Google (wat niet altijd naar even betrouwbaren websites verwijst), en omdat hier wat geschiedkundigen zitten, dacht ik, ik kan die vragen ook hier wel even neerzetten... :j

Mbt tot de Civil War... wie is die begonnen en met wat voor reden?
Ik las iets over Barbarijse Zeerovers en David Livingstone..
En ik kwam een stuk tegen over de 15e en 16e eeuw, die driehoek waar ik hier ook wel eens over gelezen heb.. Daar leek te staan dat de suiker en tabaksplantages aan hun slaven kwamen door Afrikaanse en Arabische slavenjagers.. daar ging het ook over Abolitionisme maar wie waren dat precies?
Het is best wel omvangrijke materie maar wat ik zo kon lezen was het niet zo eenvoudig als "Nederlanders gingen naar Afrika en haalden daar mensen weg".. althans, misschien lees ik het niet goed.. ?
Wie heeft hier meer verstand van?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:36

Dat werd ook benoemd in het opinie stuk dat ik geplaatst heb (Elsevier).

Even wat anders,nu dus grote ophef in Nederland over een blogger van de Hogeschool Den Haag (Danny Leentvaar).
Eisen kwamen binnen dat de blog verwijderd moest worden.....
Kan er gewoon met mn pet niet bij dat we al zo ver afgedreven zijn in Nederland
Op de laatste alinea na is er niets van gelogen.
Zoals gezegd ben ik het alleen met de laatste passage niet eens,want ik geloof zeker wel dat het voorkomt.

Maar om meteen te eisen dat de boel offline gaat.
Dat is dus met twee maten meten,gelukkig wordt dat in dit geval niet gedaan

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:41

Civil War was omdat het zuiden de slavernij niet wilde afschaffen, nu is die niet volledig afgeschaft in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken. Slavernij in de gevangenis is namelijk expliciet niet afgeschaft. En wat doe je dan? Dan sluit je zoveel mogelijk PoC op zodat je nog steeds van hun gratis arbeid kunt profiteren. Daarom moet er ook een prison reform komen.

Overigens mag ik hopen dat mensen die vinden dat een leger maar demonstranten moet uitvegen dat ook vinden van gewapende milities die volledig bewapend met (semi) automatische geweren een overheidsgebouw binnendringen alleen omdat ze geen mondkapjes willen dragen omdat ze corona een hoax vinden..... Typisch namelijk dat er dan niet wordt ingegrepen, maar bij vreedzame demonstranten die opkomen voor mensenrechten wel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:02

Over slavernij en de burgeroorlog in de VS kun je beter een boek van een historicus lezen dan willekeurige internetpagina's. Al is op Wikipedia ook best betrouwbare informatie te vinden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:04

ravellie schreef:

Even wat anders,nu dus grote ophef in Nederland over een blogger van de Hogeschool Den Haag (Danny Leentvaar).
Zoals gezegd ben ik het alleen met de laatste passage niet eens,want ik geloof zeker wel dat het voorkomt.

Heb je ook 'n linkje?

Maar wat erg dat vrijheid van meningsuiting nog maar één kant op werkt in de media!
Vond het al zo verbazend dat iedereen zwijgt/wegkijkt, maar degenen die zich niet willen conformeren aan de huidige waan van de dag, worden dus simpelweg niet uitgenodigd in talkshows. En niet gepubliceerd in de kranten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:05

Rinske schreef:
Civil War was omdat het zuiden de slavernij niet wilde afschaffen, nu is die niet volledig afgeschaft in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken. Slavernij in de gevangenis is namelijk expliciet niet afgeschaft. En wat doe je dan? Dan sluit je zoveel mogelijk PoC op zodat je nog steeds van hun gratis arbeid kunt profiteren. Daarom moet er ook een prison reform komen.

Misschien denken de meeste mensen dat slavernij volledig is afgeschaft omdat het volledig is afgeschaft in Amerika. Je kan gevangenen die werken niet vergelijken met slaven. Misschien eens een film kijken of boek lezen over hoe slaven toen behandeld werden... dat waren geen mensen maar producten.

En ze sluiten niet alleen zoveel mogelijk PoC op om arbeiders te hebben, maar ook blanke mensen. Die kunnen namelijk ook werken. De populatie in de gevangenis heeft niet hun huidskleur dat overeen komt, maar het hebben gepleegd van een misdrijf, daarvoor zijn veroordeeld, en het niet genoeg macht ( = geld) hebben om daar onderuit te komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:06

Rinske schreef:

Overigens mag ik hopen dat mensen die vinden dat een leger maar demonstranten moet uitvegen dat ook vinden van gewapende milities die volledig bewapend met (semi) automatische geweren een overheidsgebouw binnendringen alleen omdat ze geen mondkapjes willen dragen omdat ze corona een hoax vinden..... Typisch namelijk dat er dan niet wordt ingegrepen, maar bij vreedzame demonstranten die opkomen voor mensenrechten wel.

In beide gevallen is ingrijpen gewenst wat mij betreft en die demonstranten zijn plunderaars en vandalen gebleken, die zijn niet vreedzaam in woorden en daden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:20

elnienjo schreef:
ravellie schreef:

Heb je ook 'n linkje?

Maar wat erg dat vrijheid van meningsuiting nog maar één kant op werkt in de media!
Vond het al zo verbazend dat iedereen zwijgt/wegkijkt, maar degenen die zich niet willen conformeren aan de huidige waan van de dag, worden dus simpelweg niet uitgenodigd in talkshows. En niet gepubliceerd in de kranten.

Ik zag het via mijn telefoon voorbij komen, de blog is vrij te lezen online.

Datzelfde geeft mij dus ook dagelijks verbazing, dat er maar 1 geluid te horen is.
Is ook de reden dat ik niet meer kijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:30

ravellie schreef:
Ik zag het via mijn telefoon voorbij komen, de blog is vrij te lezen online.

Datzelfde geeft mij dus ook dagelijks verbazing, dat er maar 1 geluid te horen is.
Is ook de reden dat ik niet meer kijk.

Ik heb 'm inmiddels gelezen.
https://profielen.hr.nl/2020/black-live ... ensen-dan/
Wow, dat een tegengeluid gelijk racistisch wordt genoemd! Dahaag, vrijheid van meningsuiting...
De tv zet ik ook steeds vaker af als er weer iemand van het BLM/KOZP promotieteam komt aanschuiven. Dat rode lap op de stier gevoel, herken ik dus wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:34

Wat er in de Amerikaanse gevangenissen gebeurt Is gewoon slavernij. Je neemt mensen gevangen, plaatst ze in commercieel gerunde gevangenissen om voor een zakcentje beloning geld voor die gevangenissen te laten verdienen. Zeggen dat het geen slavernij is, is vergelijkbaar met zeggen dat lijfeigenen in de middeleeuwen geen slaven waren. Want het lichaam was misschien wel bezit van de edele, maar de ziel bezat hij niet,die was van God. En als je de ziel niet bezit, dan kan het natuurlijk geen slaaf zijn en dan maakt het verder niet meer uit of je ze in de praktijk als slaaf behandeld.

Het klopt wel dat deze vorm van gevangenisslavernij niet alleen de zwarte bevolkingsgroep treft. Het treft alle mensen in de lagere sociale klasse, waar ze in oververtegenwoordigd zijn. Maar het klopt dat eigenaren van die gevangenissen het echt niet interesseert welke kleur hun slaven hebben, zolang ze maar goedkope arbeid produceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:06

Jij bent van MENING dat het gewoon slavernij is...

Nou, ik niet. Dan zijn we het daar niet over eens. Daar is toch niets mis mee?

Ik woon in een land waar nog wel slavernij voorkomt, inclusief mensen vast zetten in kooien, kielhalen en lijfstraffen. En dat zijn geen mensen die veroordeeld zijn maar mensen die dachten een tijdelijke baan gevonden te hebben. Om onderscheid te maken tussen werkende die nog enige rechten hebben en mensen ZONDER RECHTEN verwijs ik slechts naar 1 groep als slaven.

Maar jij mag je eigen definitie volgen, net zoals ik dat mag. Het is niet mijn doel jou over te halen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:20

Kielhalen? Echt? Waar en door wie wordt dat dan gebruikt?
Wat middeleeuws.

Is gevangenenarbeid slavernij?
Formeel gezien niet, lijkt me. De reden dat gevangenen daar zitten, is immers niet om ze als goedkope dwangarbeiders te fungeren, de reden is dat ze veroordeeld zijn voor een misdaad en een straf uitzitten.
Het alternatief is het grootste deel van de tijd op cel zitten, dat lijkt me ook geen wenselijke situatie.

Dat gevangenissen door het leveren van goedkope arbeid als verdienmodel fungeren, daar kun je moreel gezien iets van vinden. Persoonlijk zie ik daar niet echt een probleem in, mits de arbeidsomstandigheden menswaardig zijn.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:33

enzino schreef:
Rinske schreef:

Misschien denken de meeste mensen dat slavernij volledig is afgeschaft omdat het volledig is afgeschaft in Amerika. Je kan gevangenen die werken niet vergelijken met slaven. Misschien eens een film kijken of boek lezen over hoe slaven toen behandeld werden... dat waren geen mensen maar producten.

En ze sluiten niet alleen zoveel mogelijk PoC op om arbeiders te hebben, maar ook blanke mensen. Die kunnen namelijk ook werken. De populatie in de gevangenis heeft niet hun huidskleur dat overeen komt, maar het hebben gepleegd van een misdrijf, daarvoor zijn veroordeeld, en het niet genoeg macht ( = geld) hebben om daar onderuit te komen.

Misschien moet je even het 13e amendement lezen, daar staat letterlijk: "Neither slavery nor involuntary servitude, except as a punishment for crime whereof the party shall have been duly convicted, shall exist within the United States, or any place subject to their jurisdiction."

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:49

@Elnienjo , mbt het extremisme daarover spreekt Boris Johnson zich ook uit https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200612_04989354

@ lezers van het topic , even naar de huidige situatie

De eisen die blm Nederland heeft , deze vallen terug te lezen op hun twitter pagina.
Daar kan je ook op zonder zelf twitter te hebben .

Eis 1 begrijp ik niet , want naar mijn weten gebeurd dat al.

Dan is er nog eis 3 , waar de diverse instanties op een hoop worden gegooit , dus daar kan ik niet echt goed op reageren.

Maar eis 2;
Ik citeer;

2) Wijs de levensgevaarlijke nieuwe ambtsinstructie af!
Stop de invoering van de taser, verbied de nekklem, sta agenten niet toe om te schieten ter aanhouding. Politiegeweld moet begrensd worden niet nóg vrijer gemaakt worden! #BlackLivesMatterNL

Dan denk ik, wat????????

Het enige wat ik mij serieus zou kunnen indenken is het verbieden van een nekklem. Met als reden door de adrenaline die je ook aanmaakt als je je werk doet kan je klem te sterk / te lang zijn noem het maar.
Maar ik kan ook voorstellen hoe dit het laatste redmiddel kan zijn in bepaalde omstandigheden.
En dat ze daarom deze mogelijkheid willen behouden.
( En dan is er het voordeel van de taser dat deze fysiek contact kan voorkomen wat wenselijk is )

Overige eisen binnen eis 2 daar kan ik niet bij.
Voor usa al helemaal niet , daar waar een politieman ook alleen op dingen af moet en je al weet dat diegene die je gaat treffen eventueel gewapend kan zijn gezien de omstandigheden daar.

Ik benoem dit omdat het naar mijn inziens van belang is , omdat de nederlandse eisen overeenkomen met de amerikaanse.
Mogelijk zijn deze vertaald en overgenomen.

Terug naar Nederland als je het geweld tegenwoordig naar hulpverleners ziet ( ambulance personeel, brandweer) door omstanders , wat wordt daar dan van gevonden?

En zo ook het geweld naar handhaving ( boa's) en de politie ?
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... en-757845/

Interessant is hoe er ook kritisch over gesproken wordt om boa's wel of geen wapens te geven.

Zo makkelijk wordt er dus niet besloten om boa's meer bevoegdheden te geven.

En geweld tegen de politie is een probleem https://www.politie.nl/nieuws/2020/mei/ ... elijk.html
Het is nog maar kort geleden dat ook zij met vuurwerk werden bekogelt.

Hiermee praat ik politiegeweld ook niet goed.

Maar ik denk dat de politie ontwapenen of minder bevoegdheden te geven , een minder goed idee is.
Omdat simpel gezegd een gedeelte van de wereld daar nog niet klaar voor is.

Ik wil hierbij expliciet nog benoemen dat ik met het bovenstaande NIET wil zeggen dat
er geen aandacht mag zijn voor politiegeweld.
( Dit om verwarring onder de lezers te voorkomen)
Laatst bijgewerkt door Svadilfari1 op 18-06-20 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:12

Rinske schreef:
Misschien moet je even het 13e amendement lezen, daar staat letterlijk: "Neither slavery nor involuntary servitude, except as a punishment for crime whereof the party shall have been duly convicted, shall exist within the United States, or any place subject to their jurisdiction."

In hoeverre dit amendement door het te werk stellen van gevangenen wordt overschreden hangt af van de interpretatie van het begrip involuntary servitude. En daarnaast van de omstandigheden, en in hoeverre er sprake is van letterlijke dwang. Het is m.i. niet zo dat dit amendement een potdicht verbod vormt op gevangenenarbeid.

Maar het gaat wel een beetje off topic zo.

Daarom even een andere vraag.
De politie in de VS ligt door de hele Floyd-kwestie zwaar onder vuur. Het imago is behoorlijk naar de knoppen. Er zijn al politiemensen die om die reden hun ontslag hebben ingediend. Er zijn zelfs mensen die roepen dat de hele politie beter afgeschaft kan worden. Wat uiteraard belachelijk is.
Er is juist een goede, sterke, rechtvaardige politiemacht nodig om te voorkomen dat mensen overgaan tot eigenrichting. Zeker gezien het feit dat wapenbezit en het recht op zelfverdediging middels vuurwapens in de VS een grondrecht is wat de grote meerderheid van de burgers nooit op zal geven.

Het is te voorspellen dat bij een verzwakkende politiemacht meer mensen hun toevlucht gaan zoeken in ongewenste vormen van eigenrichting (burgerwachten, milities). Als backlash reactie op de BLM-beweging zullen hiervan, vermoed ik, vooral BLM- activisten, en in het bijzonder zwarte mannen het slachtoffer worden.
Waarmee de natte droom van bepaalde extreem-rechtse groeperingen, een rassenoorlog, weer een stap dichterbij komt.

Of ben ik nu te veel doemdenker?
Laatst bijgewerkt door Askja op 18-06-20 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:13

Ik vind dat de politie juist meer mogelijkheden moet krijgen. Als verdachten/daders gewoon netjes blijven staan en zich laten inrekenen zal geen NL agent geweld gebruiken. Het gaat er juist om dat daders agressief handelen en daarbij de politie bespugen, mishandelen. De politie moet ze zeker hardhandig kunnen overmeesteren als ze niet meewerken. En ook gewoon (terug)schieten. Dat gebeurt in NL maar zelden. Geef ze in elk geval een bodycam zodat de bewijsvoering sterk is tegen de criminelen die ze op willen pakken en waardoor ze belaagd worden. Idem voor ambulancepersoneel.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:19

Lijkt me zinniger geld uit te geven aan communities en arme wijken dan nog meer geld te pompen in een politieapparaat dat niet werkt. Bezuinigen op onderwijs, zorg etc kan allemaal maar oh wee als dat over het politieapparaat gaat. Dan kan het ineens niet. De politie daar heeft meer bescherming dan de mensen in de eerstelijns zorg op de IC die coronapatiënten behandelen. Die lopen op plaatsen nog steeds met blauwe vuilniszakken om hun lijf. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Ik zie liever een goede gezondheidszorg, genoeg geld voor onderwijs en arme wijken, waardoor mensen vanzelf minder de criminaliteit in gaan, en je dus die hele gemilitariseerde politiemacht niet nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:25

Askja schreef:
Kielhalen? Echt? Waar en door wie wordt dat dan gebruikt?
Wat middeleeuws.

Associated Press heeft in 2016 nog een Pulitzer prijs gewonnen met hun journalistiek werk betreffende slaven in zuid-oost Azië:

Afbeelding

Hier kan je meer lezen:
https://www.ap.org/explore/seafood-from-slaves/

Thailand speelt daar een belangrijke rol in, zie het Trafficking in Persons (TIP) report:
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_tra ... n_Thailand

Je kan genoeg verhalen vinden in de media waar slaven beschrijven hoe het er in het dagelijks leven voor hun aan toe ging, maar ik denk dat je zelf wel een voorstelling kan maken hoe mensen zonder rechten behandeld worden op een vissersboot die nooit de kust bereikt (feeder ship dat de visvangst aflevert, op zee, aan een processing ship om vervolgens weer verder te vissen)...

The boys and men are typically “tricked” on to boats, says Kennedy, bonded with a debt that never goes away: “They’re not being paid, they’re trapped on boats, and it’s particularly violent.” Ship captains use electric shock treatment, sleep deprivation and drugs to keep the labourers passive, she says.
https://www.theguardian.com/world/2019/ ... g-industry