Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:04

kanniet schreef:
Hebben zij geen liefhebbende kinderen dan?

Ik zou het niet weten, wellicht dat die ook alle regels niet kennen. Maar wat is je punt eigenlijk, dat ben ik even kwijt.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:07

Heb je een probleem met je korte-termijn geheugen? Fijne avond nog verder.

Krips

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:12

Jij ook :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:09

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik het helemaal met mijn linkse maatjes eens ben ;) Ik kanniet volgen waar Kanniet nu eigenlijk op doelt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:14

:D ach om sommige momenten denk ik dan maar: let's agree to disagree, zeker als mensen zo ontzettend negatief zijn ingesteld en andere mensen (die anders zijn dan henzelf) minder lijken te gunnen.. (want zo komt het echt op mij over: mijn mening)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:33

kanniet schreef:
En dan komen we weer bij het bewust niet leren van de taal, waarop nederland tolken, kappers, en vertaalde folders moet leveren van oa mijn belastingcenten om deze mensen voor te lichten.....circeltje rond.

Mijn demente moeder krijgt deze service niet, die moet alles zelf uitzoeken, óf haar kinderen moeten dit voor haar doen.

Dat laatste is wel bijzonder en zou je eigenlijk de gemeente of de SVB op aan moeten spreken.

In de gemeente waar ik woon was het een gebruikelijke service van de sociale dienst om bij ouderen langs te gaan, zowel thuis als in voorlichtingsronden in bejaardentehuizen om mensen te wijzen op aanvullende uitkeringen en bijzondere bijstand. Deze aanvullingen voor ouderen (> 65jaar) zijn nu overgenomen door de SVB. Niet zo gek dat die dus ook de voorlichting overnemen.

Niet omdat NL zo graag geld weg geeft maar omdat we het hier hebben over kwetsbare mensen die onder het sociaal minimum leven (en dat is dus erg laag) en die in de problemen komen met huur, gas/water en licht en die noodzakelijke zorg en hulpmiddelen anders niet kunnen betalen. Denk aan dieetkosten, bril, gehoorapparaat, noodzakelijke tandartskosten etc etc.

Dat kun je vanuit menselijk oogpunt en vanuit het oogpunt dat het extra kosten met zich meebrengt als deze mensen later met ernstigere klachten en huisuitzettingen etc opgenomen moeten worden, niet laten zitten. Ook niet als dat dan maar in een andere taal moet gebeuren, van iemand van 75 kan je niet verwachten dat ie alsnog even NL leert. Kan je wel heel principieel over doen maar dat is nou eenmaal de realiteit.

Dat iedereen daar zo hysterisch op reageert en zich niet even in de zaken verdiept vind ik kwalijk. Het zal de tijdsgeest wel zijn, allemaal bang om tekort te komen en gelijk gaan roepen... :n

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:37

Moderatoropmerking:
Vanaf hier weer met argumenten op de inhoud van een post reageren en niet op de persoon.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:11

Krips schreef:
Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat deze mensen toch recht hebben op de uitkeringen waar iedereen recht op heeft. Het gaat er toch om dat mensen goed moeten worden ingelicht, ongeacht herkomst?

Jammer alleen dat ze mij niet gratis komen knippen en inlichten over mijn rechten, uitkeringen, kortingen en kwijtscheldingen.
Ik heb er als autochtoon echt moeite mee om de juiste info te vinden waar ik recht op heb.
En ik hoor dat vaker om me heen, ook bij mensen die bij die uitkeringsinstanties werken.
Ik vind dat apart.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:16

Nou dan neem jij ook initiatief, en dan zet jij ook een soortgelijk project op! zoiets kan iedereen doen hoor.. Soortgelijke projecten worden echt niet alleen maar voor allochtonen opgezet hoor..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:18

Nicolletje schreef:
Jammer alleen dat ze mij niet gratis komen knippen en inlichten over mijn rechten, uitkeringen, kortingen en kwijtscheldingen.
Ik heb er als autochtoon echt moeite mee om de juiste info te vinden waar ik recht op heb.
En ik hoor dat vaker om me heen, ook bij mensen die bij die uitkeringsinstanties werken.
Ik vind dat apart.

Heb je mijn post hierboven gelezen? Het is dus heel normaal om ouderen (65+) en andere echt kwetsbare groepen voor te lichten.

Ik neem maar even aan dat jij niet tot een kwetsbare groep behoort (dat je bijvoorbeeld in een instelling zit, bejaard bent of tienermoeder bent)? Jonge, gezonde allochtonen krijgen ook geen extra voorlichting hoor, in die zin wordt jij dus niet anders behandeld of achtergesteld.

Dat het sociale zekerheidsstelsel desondanks ook voor gezonde jonge mensen soms een doolhof is ben ik met je eens en zouden ze zeker moeten veranderen. Maar dat heeft niets te maken met deze zaak waarin 65plussers worden voorgelicht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:49

Waves schreef:
Heb je mijn post hierboven gelezen? Het is dus heel normaal om ouderen (65+) en andere echt kwetsbare groepen voor te lichten.

Nee ik weet dat niet.
Ik heb wel een tijd, alleenstaand zijnde, in problemen gezeten en toen werd ik best aan mijn lot overgelaten door instanties.
Via partyflock (!) kwam ik er toen achter waar ik recht op had, maar sommige dingen (rechtsbijstand voor minima bijv.) echt veel te laat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:39

Als het voor jou al moeilijk is om uit te zoeken waar je recht op hebt, dan snap je toch ook, dat het voor de 1e generatie buitenlanders nog veel moeilijker is? Zij spreken vaak onvoldoende de taal of hebben geen familie/kennissen /internet die wel deze kennis hebben.
Het nadeel van de gratis knipbeurt is, dat anderen zich weer achtergesteld voelen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:15

Ja maar.. Laten we HEEL eerlijk zijn: als dit zou zijn gegaan om autochtonen 65+ ouderen, die dmv gratis knipbeurt informatie over aow etc zouden krijgen, zou er geen kip naar hebben gekraaid, maar omdat het woord allochtoon erbij staat komen mensen direct in opstand. En dat is gewoon de keiharde waarheid. En ik vind dat triest, dat mensen hun medemens zoiets misgunnen, want daar komt het gewoon op neer. Er worden voor zoveel groepen goede initiatieven ingezet, net zo goed voor autochtonen, kijk maar eens goed in je eigen gemeente, want het gebeurt overal.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:05

CtjeLief schreef:
Ja maar.. Laten we HEEL eerlijk zijn: als dit zou zijn gegaan om autochtonen 65+ ouderen, die dmv gratis knipbeurt informatie over aow etc zouden krijgen, zou er geen kip naar hebben gekraaid, maar omdat het woord allochtoon erbij staat komen mensen direct in opstand. En dat is gewoon de keiharde waarheid. En ik vind dat triest, dat mensen hun medemens zoiets misgunnen, want daar komt het gewoon op neer. Er worden voor zoveel groepen goede initiatieven ingezet, net zo goed voor autochtonen, kijk maar eens goed in je eigen gemeente, want het gebeurt overal.

Mis, als het hier ging om álle 65 + ers, die enz.....maar jullie willen steeds verschil zien tussen autochtonen en allochtonen en daar gaat het mi mis. Er wordt gewoon te veel onderscheid gemaakt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:27

kanniet schreef:
Mis, als het hier ging om álle 65 + ers, die enz.....maar jullie willen steeds verschil zien tussen autochtonen en allochtonen en daar gaat het mi mis. Er wordt gewoon te veel onderscheid gemaakt.

Hoezo? Autochtone 65+ ers worden ook voorgelicht.

Er wordt dus helemaal geen onderscheid gemaakt. Door niemand niet. De hele ophef ontgaat me dan ook.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:37

De allochtonen zijn vele malen socialer naar elkaar toe dan Nederlanders. Vandaar dat soort verschillen. In plaats van te bleren, kunnen we er beter iets van leren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:42

@Kanniet: draai je het nu niet weer om? Ik dacht dat jij juist onderscheid maakte. Ctjelief geeft juist aan hoe het vaak werkt met betrekking tot allochtoon en autochtoon, daar sluit ik me bij aan.
En inderdaad Phormicola, Nederlanders zijn meestal helemaal niet sociaal, integendeel. Zij gunnen een ander vaak het licht in de ogen niet, treurig. En dan wel over anderen 'zeuren', terwijl 'verbeter de wereld begin bij jezelf' toch een beter principe is.
Als we het zelf zo goed weten, moeten we maar laten zien hoe het moet!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:46

Wij Nederlanders zijn gewend om alles op een presenteerblaadje voorgeschoteld te krijgen. De doorsnee immigrant komt uit een land waar er niks te presenteren valt. Je kunt het die mensen niet kwalijk nemen dat ze grondig onderzoek doen naar hoe het allemaal werkt hier en hun medeimmigrant op die manier helpen. Zouden wij ook eens moeten doen, de hulp is er, maar we willen niet van ons gat komen en anderen helpen met onze kennis.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:58

Alet74 schreef:
@Kanniet: draai je het nu niet weer om? Ik dacht dat jij juist onderscheid maakte. Ctjelief geeft juist aan hoe het vaak werkt met betrekking tot allochtoon en autochtoon, daar sluit ik me bij aan.
En inderdaad Phormicola, Nederlanders zijn meestal helemaal niet sociaal, integendeel. Zij gunnen een ander vaak het licht in de ogen niet, treurig. En dan wel over anderen 'zeuren', terwijl 'verbeter de wereld begin bij jezelf' toch een beter principe is.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet. Ik ben helemaal vóór gelijke behandeling van IEDEREEN, allochtoon of autochtoon. Geen discriminatie van wie dan ook, zowel in positieve als in negatieve zin. Laat ik dat even duidelijk bewoorden. Wat mij betreft mag niemand gediscrimineerd worden, en niemand mag discrimineren.
Het verbaast me steeds dat van velen in dit topic de "beschermmodus" aangaat zodra het over allochtonen gaat, alsof dat mensen zijn die zich niet kunnen redden. Ik ga ervanuit dat ze volledig gelijk zijn aan alle andere inwoners van nederland en dus geen aparte behandeling nodig hebben.

edit: tekst beetje aangepast.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:00

kanniet schreef:
Alet74 schreef:

Volgens mij begrijpen we elkaar niet. Ik ben helemaal vóór gelijke behandeling van IEDEREEN, allochtoon of autochtoon. Geen discriminatie van wie dan ook, zowel in positieve als in negatieve zin. Laat ik dat even duidelijk bewoorden. Wat mij betreft mag niemand gediscrimineerd worden, en niemand mag discrimineren.
Het verbaast me steeds dat jullie "beschermmodus" aangaat zodra het over allochtonen gaat, alsof dat mensen zijn die zich niet kunnen redden. Ik ga ervanuit dat ze volledig gelijk zijn aan alle andere inwoners van nederland en dus geen aparte behandeling nodig hebben.

Dat is juist mijn punt, dat kunnen ze schijnbaar beter dan wij. Ga er dan niet over klagen (weet niet of jij dat deed hoor).

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:02

@kanniet,
In dit geval zijn ze achtergesteld. En door deze actie hebben ze meer kans om gelijkgesteld te worden. Maar jij vindt dat ze daar dan zelf maar achteraan hadden moeten gaan? Dat het hun eigen verantwoordelijkheid was? En dan is mijn vraag: wat is er mis mee om mensen (wie dan ook) te helpen? Iemand op weg helpen hoeft niet per definitie 'positieve discriminatie' te zijn?
Laatst bijgewerkt door Ann op 10-09-10 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:03

Beter? Waarom hebben ze dan kappers nodig om ze te informeren?
Ik ben het eens met kanniet: ik ben vóór gelijke behandeling van iedereen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:20

Nicolletje schreef:
Beter? Waarom hebben ze dan kappers nodig om ze te informeren?
Ik ben het eens met kanniet: ik ben vóór gelijke behandeling van iedereen.

Omdat dat handig is? Omdat daar veel allochtone ouderen komen die ja anders moeilijk bereikt? Net zoals ze langs bejaardentehuizen gaan?
Er zit echt niet een of ander complot achter om allochtonen voor te trekken hoor.
Als je echt in dat veld werkt dan ga je gewoon de meest praktische oplossing zoeken. Dan heb je echt geen tijd en zin om je druk te maken over die paar mensen die gaan janken dat ze zich tekort gedaan worden en anderen voorgetrokken worden terwijl dat in feite helemaal niet zo is.

Conclusie: de ouderen wórden gelijk behandeld door de SVB, ook al verschilt de vorm waarin het gebeurt (kapper of bejaardenhuis). Waar maken julie je druk om?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:24

Ze zitten meestal niet in bejaardentehuizen, worden door familie verzorgd dus zijn slechter bereikbaar voor de reguliere zorg.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:26

Inderdaad. Dus worden ze in kapsalons voorgelicht. En autochtonen meer via bejaardentehuizen en andere reguliere zorg.

Voor de honderdste keer en hopelijk laatste keer: geen paniek! Niemand wordt voorgetrokken.

Het lijkt wel alsof wanneer het woord allochtoon valt iedereen gelijk op zijn achterste benen staat (mijn moeder wordt niet voorgelicht, en ik dan, mijn belastingcenten blabla). Iedereen kan beter eerst tot 20 tellen en even wat informatie zoeken voor ze de calimero-modus aanzetten
Laatst bijgewerkt door Waves op 10-09-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt