Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:05

Benzz schreef:
Ik vraag mij weleens af hoe vaak mensen in dit topic met asielzoekers praten...

Je bedoelt “ik ben benieuwd hoevaak 996981 met asielzoekers praat”.

Nooit. Want de minderjarige jongens die hier op 600m afstand wonen spreken geen Nederlands of Engels :) we hebben er wel met regelmaat kleine overlast van ivm andere ideeën over wat iemands privé eigendom is en welke omgangsvormen we in Nederland hebben tov vrouwen.

Het is vooral triest om te zien en horen (als lid van de klankbordgroep in de gemeente) hoe ze geen geschikt onderwijs kunnen krijgen omdat er simpelweg geen plek is op school. Hoe ze niet kunnen werken omdat dit niet mag. Ze niet kunnen sporten omdat we dit niet geregeld krijgen met zijn allen en hoe er met de rond geschoven wordt. Ze gaan van plek naar plek omdat er nergens écht goede zorg is. Er zijn zware incidenten op locatie omdat ze niet de juiste zorg krijgen, geen echte uitlaatklep hebben en vaak zware onbehandelde trauma’s hebben. Ik vind dat schrijnend. Volgens mij hebben we de plicht goed voor deze jongens te zorgen zodra ze in Nederland zijn maar daar slagen we niet in.

Maar goed. Ik kan dit betoog heel vaak houden. Er is al besloten dat ik racist ben. Dat stempel raak ik toch niet meer kwijt.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:22

Nee, ik doelde op iedereen, niet te groots over jezelf denken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:24

Benzz schreef:

Ah ja. Een heel random opmerking zonder aanleiding :j

Slaap lekker zo

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:26

996981 schreef:
Electra63 schreef:
Sommigen zijn selectief kritisch.

Ongelimiteerd mensen binnenhalen?
Je bedoelt de arbeidsmigranten die in de landbouw, fabrieken, slachterijen en schoonmaak werken? Die arbeiders die we nodig hebben ?
Of die 11% asielzoekers, die vluchten voor bijvoorbeeld oorlog en geweld?

Joh, deze discussie hebben we al vaak genoeg gehad. Ik dacht ik prikkel je eens om te kijken of je wellicht anders bent gaan denken over de felheid en stelligheid waarmee je mensen van racisme beticht.

Of je wellicht zou kunnen denken “goh, misschien was ik op moment x te fel aan het oordelen op persoon y, in the heat of the moment”.

Nee dus :)

Nee hoor, mijn principes verloochen ik niet, omdat een bokker dat fel vindt.

Wie en waar heb ik trouwens iemand racist genoemd?

Dat er veel racisten zijn in Nederland en ik dat zelf van zeer nabij heb meegemaakt, kan jij stellig vinden, maar is gewoon de waarheid.
Dat jij daar geen ervaring mee hebt, maakt niet dat racisme niet in Nederland of op Bokt bestaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:32

996981 schreef:
Benzz schreef:
Ik vraag mij weleens af hoe vaak mensen in dit topic met asielzoekers praten...

Je bedoelt “ik ben benieuwd hoevaak 996981 met asielzoekers praat”.

Nooit. Want de minderjarige jongens die hier op 600m afstand wonen spreken geen Nederlands of Engels :) we hebben er wel met regelmaat kleine overlast van ivm andere ideeën over wat iemands privé eigendom is en welke omgangsvormen we in Nederland hebben tov vrouwen.

Het is vooral triest om te zien en horen (als lid van de klankbordgroep in de gemeente) hoe ze geen geschikt onderwijs kunnen krijgen omdat er simpelweg geen plek is op school. Hoe ze niet kunnen werken omdat dit niet mag. Ze niet kunnen sporten omdat we dit niet geregeld krijgen met zijn allen en hoe er met de rond geschoven wordt. Ze gaan van plek naar plek omdat er nergens écht goede zorg is. Er zijn zware incidenten op locatie omdat ze niet de juiste zorg krijgen, geen echte uitlaatklep hebben en vaak zware onbehandelde trauma’s hebben. Ik vind dat schrijnend. Volgens mij hebben we de plicht goed voor deze jongens te zorgen zodra ze in Nederland zijn maar daar slagen we niet in.

Maar goed. Ik kan dit betoog heel vaak houden. Er is al besloten dat ik racist ben. Dat stempel raak ik toch niet meer kwijt.

Dus eigenlijk ga jij op je eigen beperkte ervaring af ?

Je kent geen goed geïntegreerde 2e of 3e generatie arbeidsmigranten of vluchtelingen ?
Die mensen die gewoon werken en huisje, boompje, beestje hebben, zoals wij ?

Dat heb je vaak met mensen in kleine gemeentes ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:41

Electra63 schreef:

Je kent geen goed geïntegreerde 2e of 3e generatie arbeidsmigranten of vluchtelingen ?

De vraag ging over vluchtelingen? Niet tweede of derde generaties of arbeidsmigranten. Dat zijn geen vluchtelingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:47

996981 schreef:
Benzz schreef:

Ah ja. Een heel random opmerking zonder aanleiding :j

Slaap lekker zo

Als je een beetje had meegelezen, had je geweten dat ik een buddy voor vluchtelingen ben. Ook voor degenen die geen Engels spreken. Google translate is een uitvinding.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:48

Electra63 schreef:

Dat er veel racisten zijn in Nederland en ik dat zelf van zeer nabij heb meegemaakt, kan jij stellig vinden, maar is gewoon de waarheid.
Dat jij daar geen ervaring mee hebt, maakt niet dat racisme niet in Nederland of op Bokt bestaat.

En we zijn weer terug bij het doen van aannames. Jammer wel :)

Je hebt echt geen idee wie ik ben, wat ik stem, hoe ik me inzet voor een betere maatschappij, wat ik beroepsmatig doe maar neemt van alles aan omdat ik x of y vind. Onwijs vervelend is dat.

Jouw perceptie is dat iemand enkel kan zeggen dat we wellicht even op de rem moeten qua vluchtelingen instroom, als je racist bent. Of dat je automatisch zou ontkennen dat er überhaupt racisme is. En je hebt zelf al niet eens meer in de gaten dat dit dus je eigen perceptie is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:49

996981 schreef:
Electra63 schreef:

De vraag ging over vluchtelingen? Niet tweede of derde generaties of arbeidsmigranten. Dat zijn geen vluchtelingen.

Ach, de meeste mensen gooien toch alles op 1 hoop. Die maken toch geen onderscheid tussen arbeidemigranten, vluchtelingen of andere allochtonen? 1e of 2e of 3e generatie?
Nederland weer voor de Nederlanders :+

Maar het is je wel gelukt, om de discussie weer te leiden naar vluchtelingen +:)+ i.p.v. de financiele gevolgen voor burgers n.a.v. maatregelen van dit kabinet.

https://archive.is/IjDFR

Maar BTW-verhoging gaat niet door.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:52

996981 schreef:
Electra63 schreef:

En we zijn weer terug bij het doen van aannames. Jammer wel :)

Je hebt echt geen idee wie ik ben, wat ik stem, hoe ik me inzet voor een betere maatschappij, wat ik beroepsmatig doe maar neemt van alles aan omdat ik x of y vind. Onwijs vervelend is dat.

Jouw perceptie is dat iemand enkel kan zeggen dat we wellicht even op de rem moeten qua vluchtelingen instroom, als je racist bent. Of dat je automatisch zou ontkennen dat er überhaupt racisme is. En je hebt zelf al niet eens meer in de gaten dat dit dus je eigen perceptie is.

Tjaa, jij komt weer eens binnenvallen en begint weer eens over vluchtelingen!
Om te prikkelen ?

Goed argument en draagt bij aan een interessante discussie over de nieuwe maatregelen van dit kabinet !

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:53

Benzz schreef:
Als je een beetje had meegelezen, had je geweten dat ik een buddy voor vluchtelingen ben. Ook voor degenen die geen Engels spreken. Google translate is een uitvinding.

Mooi! Dat is heel nuttig werk! Heb je dan langere tijd dezelfde mensen die je begeleidt? Misschien kun je er meer over vertellen? Mag ook via PB. Heb hier nog niets van dergelijke initiatieven gehoord maar denk wel dat er interesse voor is.

Want ondanks dat we een kleine gemeente zijn (wat lekker negatief werd neergezet) zijn er best initiatieven de jongens te laten integreren in de buurt. Er worden bbqs georganiseerd en laatst hebben ze met een heel aantal omwonenden pizza gebakken. Probleem hier is dat de jongens er echt maar tijdelijk (dan hebben we het over weken of maanden, geen jaren) zitten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:55

Electra63 schreef:
Om te prikkelen ?

Goed argument en draagt bij aan een interessante discussie over de nieuwe maatregelen van dit kabinet !

Ga daar vooral weer naar terug zou ik zeggen :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:58

Ik pb je morgen even hierover, ligt al in bed en op m'n telefoon :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:59

Benzz schreef:
Ik pb je morgen even hierover, ligt al in bed en op m'n telefoon :D

Top!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:13

996981 schreef:
Nu heeft toch ook niet iedereen dezelfde kosten? Zijn toeslagen en uitkeringen ook niet altijd 100% toereikend?

Heb je je al in het idee achter een basisloon verdiept? Of sla je met name aan op het idee om toelslagen en uitkeringen op de schop te nemen?

Maar iemand die door afkeuring en ziekte meer kosten heeft dan een gezond persoon die een full time baan heeft word gecompenseerd dmv toeslagen.
Iemand in de bijstand heeft de toeslagen gewoon nodig, hoe rot het ook klinkt.

Maar ik heb geen zin om hier nog met jou over in discussie te gaan. Onze visies zijn allebei anders en ik denk niet dat we hier uit gaan komen.

Het is niet dat ik voor de discussie wegloopt, het is dat ik er geen energie in wil steken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:05

Ik denk echt dat je het verschil tussen basisloon en basisinkomen niet scherp hebt en dat je er wellicht anders tegenaan kijkt als je er een beetje over leest :) het is namelijk niets anders dan een vervanging voor uitkeringen en toeslagen, waardoor iedereen een basisniveau van financiële zekerheid heeft. Juist ook mensen die niet kunnen werken.

Mocht je er wel nog over willen lezen:
Citaat:
Het basisinkomen is een idee waarbij elke burger of inwoner van een land op regelmatige basis een vast bedrag van de overheid ontvangt, bovenop het eigen salaris. Het hoofddoel hiervan is om iedereen (ongeacht hun sociale of economische achtergrond) een basisniveau van financiële zekerheid te bieden. Een basisinkomen biedt verschillende voordelen. Het elimineert het ingewikkelde systeem van toeslagen en uitkeringen, wat de bureaucratie aanzienlijk vermindert. Bovendien kan het basisinkomen van cruciaal belang zijn voor de toekomst, vooral omdat steeds meer mensen mogelijk buiten spel komen te staan door voortdurende technologische ontwikkelingen.

https://scientias.nl/een-basisinkomen-v ... t-klimaat/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:47

Electra63 schreef:
Om te prikkelen ?

dat is niet waar .. 996981 kwam niet binnenvallen, die zat al in de discussie, en het ging niet over 'vluchtelingen' maar over het systeem. Namelijk 'moet je eerst een verrot systeem op orde maken voordat je het wijzigt'.
Voor de uitkeringen is dat blijkbaar ja, daar moeten eerst alle fouten en achterstanden opgelost worden, is het idee, en voor de vluchtelingenproblematiek is dat blijkbaar nee. Verschillende groepen, zelfde idee qua rommeltje. Zo lees ik het. Waarbij het over het systeem gaat, niet over de groepen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:51

Met een duidelijk verschil Cer: vluchtelingenstop kan wettelijk niet en is inhumaan.

IVA afschaffen kan best wachten (en is imo alleen een manier om die mensen met 5% te korten)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:51

Cer schreef:
Electra63 schreef:
Om te prikkelen ?

dat is niet waar .. 996981 kwam niet binnenvallen, die zat al in de discussie, en het ging niet over 'vluchtelingen' maar over het systeem. Namelijk 'moet je eerst een verrot systeem op orde maken voordat je het wijzigt'.
Voor de uitkeringen is dat blijkbaar ja, daar moeten eerst alle fouten en achterstanden opgelost worden, is het idee, en voor de vluchtelingenproblematiek is dat blijkbaar nee. Verschillende groepen, zelfde idee qua rommeltje. Zo lees ik het. Waarbij het over het systeem gaat, niet over de groepen.

Bedankt cer. Dit is inderdaad een mooie samenvatting van wat er is gebeurd

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:56

Tango1979 schreef:
Met een duidelijk verschil Cer: vluchtelingenstop kan wettelijk niet en is inhumaan.

IVA afschaffen kan best wachten (en is imo alleen een manier om die mensen met 5% te korten)

Over vluchtelingenstop is dan ook niet gesproken… in ieder geval niet hier en nu in de huidige discussie door een van de deelnemers aan die discussie.

Ik zie dagelijks, zowel privé als op het werk, hoe slecht we het momenteel geregeld krijgen met zijn allen in NL. Het systeem zit muurvast. En dat gaat verder dan toeslagen en/of het belastingsysteem of de vluchtelingenproblematiek. Dat gaat over jeugdzorg, ouderenzorg, ggz etc. Etc.

Er worden allerlei pleisters geplakt maar naar het fundament wordt niet gekeken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:58

Tango1979 schreef:

Ik geloof niet dat ik ergens over een stop heb gelezen?
Edit: tegelijk

Ik denk dat de vluchtelingenproblematiek met voorrang opgepakt moet worden, het gaat inderdaad om mensen die niks hebben en niks kunnen.. ik vind het zoals het nu gaat, vrij inhumaan eigenlijk.. Maar, ik zit er niet dicht genoeg bij om er inhoudelijk echt wat over te zeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:48

99.... had inderdaad al een paar berichten geplaatst in de discussie over o.a. de voorgenomen plannen m.b.t. de wijziging IVA / WIA.

Maar dat neemt niet weg, dat "ineens" de discussie naar de problematiek van de vluchtelingen te leiden (om te prikkelen) gewoon wordt gedaan om de discussie te laten escaleren of de aandacht wegtrekken van het onderwerp waarover de discussie ging.
Beetje zoals de politiek doet :D.

En laten we nu aub niet net doen, dat het asielprobleem (= opvangprobleem) opgelost moet worden uit medemenselijkheid en empathie voor vluchtelingen, ik geloof niet in sprookjes.
Zeker niet met een Faber die dit moet regelen in opdracht van Wilders .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:53

Je snapt ondanks mijn verduidelijking en die van Cer de intentie achter de vergelijking niet. Prima hoor. Maar stop eens van in te vullen over anderen mbt tot intenties etc. Echt. Je hebt geen idee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:15

996981 schreef:
Je snapt ondanks mijn verduidelijking en die van Cer de intentie achter de vergelijking niet. Prima hoor. Maar stop eens van in te vullen over anderen mbt tot intenties etc. Echt. Je hebt geen idee.

Ik vul niets in en doen geen aannames, mijn reactie is n.a.v. jouw berichten in dit soort topics, je reageert tenslotte niet voor het eerst en Cer begrijp ik sowieso niet, die probeer ik altijd al te negeren. :D
Maar stop jij dan met prikkelen ?
Dat is gewoon zuigen en aanmatigend en arrogant.
Dat doe jij altijd bij bepaalde bokkers, een beete selectief en draagt niet bij aan een normale discussie.
Dat jij je aangesproken voelt als ik zeg dat racisme bestaat in Nederland en op Bokt, is jouw probleem en kan ik niets aan veranderen.

Maar ik reageer gewoon niet meer op jouw berichten, lijkt me veel beter :wave:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:31

Nogmaals; je eigen perceptie.