Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:28

Ik zeg ook niet dat jij dat zegt Tango, maar het klinkt nogal makkelijk: "Maar als je van mening bent dat Nederland vol is, dan misschien paar miljoen minder landbouw dieren houden."

ik denk dat dit een te kort door de bocht uitspraak is.. maar je hoort t wel vaker "alle boeren weg!"

Maar goed, je zegt dan wel tegen de buurlanden "jullie kunnen geen vlees meer kopen". Ik denk dat dat inderdaad wat langzamer ingeregeld moet worden, als het al mogelijk is. Want "Nederland is de grootste exporteur van vlees" klinkt heel erg, maar het meeste gaat naar onze buren.. Als je de EU als 1 geheel ziet, dan is dat dus nog steeds binnen de grenzen.
Ik vind het eigenlijk best vreemd dat we de ene keer europa als 1 zien, en de andere keer niet.

Als ik dan weer iets zou moeten kiezen is het de teelt en export van bloemen en planten, daar heeft niemand eigenlijk iets aan. Het is een heel raar product. Je zet het neer, en dat is het. En na twee weken is het weg (bloemen).
Planten zou nog kunnen, die voegen nog wat toe qua leefklimaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:35

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Jij weet dat Nederland niet eens genoeg landbouw grond heeft om de eigen bevolking te voeden? Ook niet als iedereen vegatarisch zou gaan eten?

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/

Als we zo ontzettend veel exporteren gaan we vast niet dood van de honger als we een beetje minder produceren. Intensieve veehouderij betekent veel vee op een relatief klein stukje, zoveel grond heeft dat niet nodig. En, niet om het 1 of ander, Vee & Gewas lijkt een platform te zijn waar agrarische bedrijven moeten betalen om hun kennis op te delen. Ik vermoed zomaar dat het geen neutrale bron is.

We zijn de grootste vleesexporteur van de EU. Qua voedsel exporteren staan we op de tweede plek, na de Verenigde Staten. Vergelijk eens in je hoofd hoeveel we qua oppervlakte schelen met de Verenigde Staten, en dan dat we op dat kleine stukje land zoveel produceren dat we tweede zijn op wereldniveau. Het is gewoon echt onzin dat als de agrarische industrie krimpt we hongersnood krijgen in Nederland. We produceren absurd veel voor onze oppervlakte.

Bronnen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... opese-unie

https://www.ad.nl/koken-en-eten/nederla ... ~a555352f/

https://www.maartenonline.nl/nederland- ... er-wereld/

Een kleine greep, want de keuze is reuze.

Nogmaals, vee hoeft niet weg. Maar het mag wel minder en het lijkt me inderdaad een goed idee om hier een meer langetermijnvisie op te hebben.

Vind het altijd een zwak argument dat de bron ineens niet betrouwbaar zou zijn als er tegengeluid te lezen is.

En ondertussen worden er verschillende linkjes geplaatst die vooral elkaar na praten zonder details.

Niemand zegt hier dat we niet hoeven te kijken of het minder kan. Maar het is dus heel erg onlogisch dat er steeds meer mensen in Nederland komen en dat er dan geroepen wordt dat de veeteelt maar minder moet. Terwijl Nederland dus nu al niet in staat is met deze landbouwgronden om de eigen bewoners te voeden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:36

Elisa2 schreef:
nps schreef:

Jij weet dat Nederland niet eens genoeg landbouw grond heeft om de eigen bevolking te voeden? Ook niet als iedereen vegatarisch zou gaan eten?

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/

Als we zo ontzettend veel exporteren gaan we vast niet dood van de honger als we een beetje minder produceren. Intensieve veehouderij betekent veel vee op een relatief klein stukje, zoveel grond heeft dat niet nodig. En, niet om het 1 of ander, Vee & Gewas lijkt een platform te zijn waar agrarische bedrijven moeten betalen om hun kennis op te delen. Ik vermoed zomaar dat het geen neutrale bron is.

We zijn de grootste vleesexporteur van de EU. Qua voedsel exporteren staan we op de tweede plek, na de Verenigde Staten. Vergelijk eens in je hoofd hoeveel we qua oppervlakte schelen met de Verenigde Staten, en dan dat we op dat kleine stukje land zoveel produceren dat we tweede zijn op wereldniveau. Het is gewoon echt onzin dat als de agrarische industrie krimpt we hongersnood krijgen in Nederland. We produceren absurd veel voor onze oppervlakte.

Bronnen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... opese-unie

https://www.ad.nl/koken-en-eten/nederla ... ~a555352f/

https://www.maartenonline.nl/nederland- ... er-wereld/

Een kleine greep, want de keuze is reuze.

Nogmaals, vee hoeft niet weg. Maar het mag wel minder en het lijkt me inderdaad een goed idee om hier een meer langetermijnvisie op te hebben.

Vind het altijd een zwak argument dat de bron ineens niet betrouwbaar zou zijn als er tegengeluid te lezen is.

En ondertussen worden er verschillende linkjes geplaatst die vooral elkaar na praten zonder details.

Niemand zegt hier dat we niet hoeven te kijken of het minder kan. Maar het is dus heel erg onlogisch dat er steeds meer mensen in Nederland komen en dat er dan geroepen wordt dat de veeteelt maar minder moet. Terwijl Nederland dus nu al niet in staat is met deze landbouwgronden om de eigen bevolking te voeden.[/quote]

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:36

Tango1979 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een EU regel is dat wij op lange termijn verplicht zijn X kilo vlees te moeten exporteren.

Naast vlees export kan je ook denken aan de export bollen en planten. Of de grote distributiecentra.

En ik zeg absoluut niet: morgen kappen we ermee. Ik zeg: zou het niet slimmer zijn op bewust, in een rustig tempo, bepaalde sectoren iets te laten krimpen. En vol inzetten op het stimuleren van sectoren die minder resources nodig hebben, minder afhankelijk van arbeidsmigranten, en minder vervuilend.

En hier gaat het om. Zeer goed verwoord.

Citaat:
Niemand zegt hier dat we niet hoeven te kijken of het minder kan. Maar het is dus heel erg onlogisch dat er steeds meer mensen in Nederland komen en dat er dan geroepen wordt dat de veeteelt maar minder moet. Terwijl Nederland dus nu al niet in staat is met deze landbouwgronden om de eigen bewoners te voeden.

Nederland heeft in ieder geval genoeg vleesproductie als je de tweede bent vd wereld. Dat kan dus echt minder.

Ik denk zelf dat er gewoon groter Nederland overschreidend gedacht kan worden.
Er is teveel druk op het kleine oppervlakte. Europa daar waar nog heel veel landbouwgrond is, kan daarin de oplossing brengen.
Nederland minder belast als het om haar hulpbronnen gaat (grond etc), de boeren voor weinig geld veel grond en mogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-12-23 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:39

pien_2010 schreef:
Tango1979 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een EU regel is dat wij op lange termijn verplicht zijn X kilo vlees te moeten exporteren.

Naast vlees export kan je ook denken aan de export bollen en planten. Of de grote distributiecentra.

En ik zeg absoluut niet: morgen kappen we ermee. Ik zeg: zou het niet slimmer zijn op bewust, in een rustig tempo, bepaalde sectoren iets te laten krimpen. En vol inzetten op het stimuleren van sectoren die minder resources nodig hebben, minder afhankelijk van arbeidsmigranten, en minder vervuilend.

En hier gaat het om. Zeer goed verwoord.

En natuurlijk zijn we als land niet verplicht om X kilo vlees te exporteren. Of bloembollen en planten. Of appelmoes. Vrije markt.

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:54

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:59

OK, dus gewoon 2,4x meer migranten dan Nederlandse babies in 2022. Vind dat toch best behoorlijk. Of ligt dat aan mij?
Want blijkbaar zouden we zonder migranten een afname hebben aan bewoners in NL. En nu een groei van bijna 224000

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:01

Volgt er iemand Wilders op Twitter? Zo ja heeft Wilders Omzigt een katholieke gluiperd genoemd?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:01

Dan moet er wel een andere inkomstenbron beschikbaar komen..

Daarnaast, waarom doen die landen met die goede grond nu zelf geen landbouw? Waarom kopen ze alles hier?
En, als andere landen met goede landbouwgrond gaan 'boeren', dan verplaats je het uitstootprobleem naar daar. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Of, de landen met veel minder regels springen in het gat (zie dat rare verdrag waar Macron voor is gaan liggen). Maar, het is dus belangrijker om het hier weg te hebben, en dat het dan ergens anders vandaan komt is minder erg. Dat is dan toch ook een beetje NIMBY ?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:03

Tango1979 schreef:

Laten we maar wat minder kalveren importeren vanuit andere Europese landen, die hier opgroeien, worden geslacht en weer terugverkocht worden aan het buitenland. Dat zit bijna tegen de miljoen aan. (Wordt er wat beroerd van hoeveel dieren we met dit doel houden om eerlijk te zijn).
Sowieso het importeren van vlees ansich, hebben we zelf genoeg immers, waarom moet er Iers of Zuid Amerikaans vlees in de supermarkt of uit welk ander continent dan ook, over wiens welzijn we al helemaal niks te zeggen hebben. Nee, de vlees industrie mag wel wat kleiner. En dan is Nederland nog 'diervriendelijk'. Als je ziet hoe dieren op scheepstransport worden behandeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:04

Cer dat klopt niet, de boeren hier hebben bv voor 100 koeien 100 hectare grond. Dat geeft een totaal andere uitstoot CO2 dimensie . Waar ik woon is geen overbevolking (integendeel), geen andere industrieën, de schoonste lucht van Frankrijk, mensen worden het oudste van Frankrijk etc).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-12-23 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:04

Dit is vooralsnog het enige wat ik erover kan vinden (je kan gewoon googlen he)

"Volgens Het Parool, tegenwoordig het AD met een Amsterdams randje, heeft beoogd premier Geert Wilders ‘een column verspreid’ waarin zijn beoogde coalitiegenoot Pieter Omtzigt ‘een katholieke gluiperd’ wordt genoemd. Andere kranten hebben het bericht niet overgenomen en de bewuste column zou van de bekende oliebol Jan Dijkgraaf zijn, dus misschien is het allemaal niet waar, maar gezien de omgangsvormen van de beoogde premier kan ik mij goed voorstellen dat de heer Wilders een omschrijving van de heer Omtzigt als zijnde een katholieke gluiperd heeft geretweet en derhalve heeft toegejuicht."

wat mij opvalt "dus misschien is het allemaal niet waar", maar Max Pam vind het dan dus wel even nodig om er wat over te schrijven...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:05

pien_2010 schreef:
Cer dat klopt niet, de boeren hier hebben bv voor 100 koeien per 100 hectare. Dat geeft een totaal andere uitstoot CO2 dimensie . Waar ik woon is geen overbevolking (integendeel), geen andere industrieën, de schoonste lucht van Frankrijk, mensen worden het oudste van Frankrijk etc).

En als daar dan straks koeien komen, blijft dat dan zo?
(ik heb geen idee hoor, ik denk dat het issue dan gewoon verplaatst. Of je moet het uit de EU bannen, en dan gaat het vlees van buiten de EU komen... ik weet niet of dat wenselijk is?)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:06

Needje schreef:
OK, dus gewoon 2,4x meer migranten dan Nederlandse babies in 2022. Vind dat toch best behoorlijk. Of ligt dat aan mij?
Want blijkbaar zouden we zonder migranten een afname hebben aan bewoners in NL. En nu een groei van bijna 224000

Ja, zo lees ik het ook. Maar als je dat zegt, dan zegt iemand anders dat dat iets genuanceerder ligt en je het zo dus niet kunt stellen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:10

Dat klopt en is al jaren zo, veel migranten gezinnen krijgen ook gemiddeld meer kinderen dan Nederlanders.

Wbt die kalveren, ik vind het ook geen fijne industrie..maar zij zijn allemaal "bijproducten" van de zuivelindustrie. Wat dat betreft zou de zuivelindustrie dus ook beter aan banden gelegd kunnen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:12

kalveren, varkens, (bloemen).. ik vind het allemaal niks..
maar er moet wel een beetje nagedacht worden over hoe alles in elkaar haakt, denk ik.
Roepen: "alle varkens moeten weg", of 'we stoppen met export" klinkt lekker, maar ik denk dat er hele industrieen achter zitten die dan anders ingericht moeten worden, of weggefaseerd moeten worden..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:13

Cer schreef:
Dan moet er wel een andere inkomstenbron beschikbaar komen..

Daarnaast, waarom doen die landen met die goede grond nu zelf geen landbouw? Waarom kopen ze alles hier?
En, als andere landen met goede landbouwgrond gaan 'boeren', dan verplaats je het uitstootprobleem naar daar. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Of, de landen met veel minder regels springen in het gat (zie dat rare verdrag waar Macron voor is gaan liggen). Maar, het is dus belangrijker om het hier weg te hebben, en dat het dan ergens anders vandaan komt is minder erg. Dat is dan toch ook een beetje NIMBY ?

Waarom ergens anders vandaan halen, we kunnen het Nederlands publiek toch prima bedienen met minder vee.

Laat men vee en landbouw producten voor eigen bevolking produceren. Al dat geleur met die dieren is toch helemaal niet nodig. Moet je voor landbouwproducten ook afhankelijk willen wezen van derden. Minder vee, enkel voor eigen gebruik en zet het weiland om tot verbouwen van maïs en graan. Hier stopt een boer met vee en gaat over op het verbouwen van hennep en vlas. Ga kijken of je hier exotische gewassen kan verbouwen, zodat de druk elders minder wordt, want we moeten met zijn alleen ineens aan de amandelen en soja....enz enz

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:17

Elisa2 schreef:
Dat klopt en is al jaren zo, veel migranten gezinnen krijgen ook gemiddeld meer kinderen dan Nederlanders.

Wbt die kalveren, ik vind het ook geen fijne industrie..maar zij zijn allemaal "bijproducten" van de zuivelindustrie. Wat dat betreft zou de zuivelindustrie dus ook beter aan banden gelegd kunnen worden.

Ja, de consument mag wel wat minderen. Er zijn boeren die de kalveren bij de moeder laten lopen, melkproductie voor de mens is dan wat minder, maar voor die boer in kwestie nog genoeg. Het product heet kalverliefde melk. Mooi initiatief, zou om mij wel een boost mogen krijgen. Maar je moet als overheid wel zorgen dat het aantrekkelijk is om op die manier te boeren.
En ja, bijproduct van zuivel eten, waarom moeten hier de kalfjes uit het buitenland dan komen, laat die landen dat zelf doen. Relatief eten we in Nederland amper kalfsvlees, dus voor onze markt is het sowieso al niet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:18

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
Cer dat klopt niet, de boeren hier hebben bv voor 100 koeien per 100 hectare. Dat geeft een totaal andere uitstoot CO2 dimensie . Waar ik woon is geen overbevolking (integendeel), geen andere industrieën, de schoonste lucht van Frankrijk, mensen worden het oudste van Frankrijk etc).

(ik heb geen idee hoor, ik denk dat het issue dan gewoon verplaatst. Of je moet het uit de EU bannen, en dan gaat het vlees van buiten de EU komen... ik weet niet of dat wenselijk is?)
Correct me if I'm wrong, want ik weet het niet 100% zeker. Maar met stikstof is het probleem volgens mij vooral dat als er teveel van is op een beperkt stuk grond, het een negatieve impact heeft op de directe omgeving en biodiversiteit. Het probleem is dus niet zozeer het houden van koeien an sich, maar het houden van heel veel koeien (en ander vee, maar vooral koeien) op een klein oppervlak. Als het meer verspreid zou zijn, zou het probleem volgens mij inderdaad minder significant zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:19

Cer schreef:
kalveren, varkens, (bloemen).. ik vind het allemaal niks..
maar er moet wel een beetje nagedacht worden over hoe alles in elkaar haakt, denk ik.
Roepen: "alle varkens moeten weg", of 'we stoppen met export" klinkt lekker, maar ik denk dat er hele industrieen achter zitten die dan anders ingericht moeten worden, of weggefaseerd moeten worden..

23% van de varkensboeren wil zich uit laten kopen en 13% van de pluimveebedrijven. (Was net op het nieuws).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:23

Wintu schreef:
Waarom ergens anders vandaan halen, we kunnen het Nederlands publiek toch prima bedienen met minder vee.

Laat men vee en landbouw producten voor eigen bevolking produceren. Al dat geleur met die dieren is toch helemaal niet nodig. Moet je voor landbouwproducten ook afhankelijk willen wezen van derden. Minder vee, enkel voor eigen gebruik en zet het weiland om tot verbouwen van maïs en graan. Hier stopt een boer met vee en gaat over op het verbouwen van hennep en vlas. Ga kijken of je hier exotische gewassen kan verbouwen, zodat de druk elders minder wordt, want we moeten met zijn alleen ineens aan de amandelen en soja....enz enz

Ik dacht even Europees... :) ik dacht niet alleen aan Nederland..

Citaat:
Als het meer verspreid zou zijn, zou het probleem volgens mij inderdaad minder significant zijn.
ja dat Frankrijk en Duitsland ook zelf voor eigen land gaan produceren, dat zou mooi zijn (dat ze dat nog niet bedacht hebben :) )

Citaat:
23% van de varkensboeren wil zich uit laten kopen en 13% van de pluimveebedrijven. (Was net op het nieuws).

Eerder was er ook al iets over geplaatst.. ze willen nog wel eerst de preciese regeling afwachten, maar er zijn best wat geinteresseerden..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:28

Eulogy schreef:
Cer schreef:

Correct me if I'm wrong, want ik weet het niet 100% zeker. Maar met stikstof is het probleem volgens mij vooral dat als er teveel van is op een beperkt stuk grond, het een negatieve impact heeft op de directe omgeving en biodiversiteit. Het probleem is dus niet zozeer het houden van koeien an sich, maar het houden van heel veel koeien (en ander vee, maar vooral koeien) op een klein oppervlak. Als het meer verspreid zou zijn, zou het probleem volgens mij inderdaad minder significant zijn.

Klopt en als ze buiten lopen produceren ze ook minder stikstof, dus de boeren hebben eerder meer dan minder land nodig.

Wintu, niet ieder koeienras is geschikt voor kalveren er bij laten lopen. Sommige rassen zijn erg agressief en gevaarlijk. Daarnaast worden kalveren weggehaald bij de moeder vanwege kalf/ koeien TBC waarmee ze besmet kunnen raken via de uier. Dat is een kort leven vol ellende met chronische darmontstekingen.
In het buitenland zullen de kalveren ook het restproduct zijn van de zuivel industrie maar het zou inderdaad beter zijn als ze daar gewoon op opfokbedrijven kunnen staan en dat geleur er niet is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:33

Oh ik google net dat Frankrijk ook moet minderen met koeien, dus daar kunnen ze iig niet heen :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:34

Cer schreef:
Ik ben zo benieuwd wat we dan tegen onze mede Europese landen gaan zeggen die van ons vlees importeren…. Zijn dat geen eu afspraken?

Nee, dat zijn geen EU afspraken, dat is marktwerking.

Cer schreef:
En ik lees dat t ruim 8 miljard gegenereerd… das toch knap geld ..

Dat klopt. Maar ook 6 miljard is nog knap geld, en 5 miljard ook. Tango verwoord het alweer heel goed. Maar de vraag is, moeten we willens en wetens sectoren, grotendeels afhankelijk van arbeidsmigranten terwijl het hier zo vol is, die het grootste gedeelte van de waren exporteren zo gruwelijk veel laten produceren met alle gevolgen van dien?

@Sansevieria oei, dat wist ik niet, dank! Ik had het beeld dat ze veel tijdelijk in Nederland kwamen werken om hun gezin in Oost-Europa te onderhouden. Over schrijnende situaties gesproken, vreselijk dat mensen zon wegwerpersoneel worden misbruikt. Zie het nu ook voorbij komen in het nieuws.

Niemand zegt trouwens, als je vind dat Nederland vol is dat je dan minder vee moet houden? Niemand zegt, alle boeren weg? Mensen zeggen vooral - wat kunnen we doen om de sector eerlijker, minder vervuilend en duurzamer te maken. En, bijkomend voordeel voor iedereen die roept dat Nederland vol is, dat voorkomt ook de grote afhankelijkheid van arbeidsmigranten. Want we vinden het heel erg dat buitenlanders onze banen inpikken, tenzij het in de agro sector is ofzo?

@Elisa2 je hebt gelijk, ik was te snel. Wat wel belangrijk is om te vermelden is dat we niet zelfvoorzienend kunnen zijn als we blijven consumeren op het niveau wat we nu doen. Uit je eigen artikel:

Vee en Gewas schreef:
„Zelfs als we niet zouden exporteren heeft Nederland niet genoeg landbouwgrond. We zijn een dichtbevolkt land en hebben een luxe leefpatroon. Dat vraagt veel land. We eten veel meer eiwitten dan we nodig hebben en voor dierlijke eiwitten is veel landbouwgrond nodig. Door minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te eten, is voor de Nederlandse voedselconsumptie 25 (flexitarisch) tot 40 procent (vegetarisch) minder land nodig.”

Als in zo eens google kunnen we wel degelijk heel Nederland voeden (oa https://edepot.wur.nl/254079) maar niet met hetzelfde luxe consumeren als wat we nu gewend zijn. En dan is het cirkeltje weer rond - een beetje minder vlees eten, produceren en exporteren is gewoon een heel goed idee ;)

Vind t trouwens een fijn en leerzaam topic weer zo, top!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:38

Elisa2 schreef:
https://www.vzinfo.nl/bevolking/bevolki ... per%20jaar.

Ook nog een artikel over de toenemende bevolkingsgroei (wat een feit is en dus geen mening) en migratie.

Dat de bevolking toeneemt en dat inmigratie daar de grootste oorzaak van is, is een feit. Dat Nederlans “vol”’ is, is een mening :)