Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Maar vriezen jullie dat dan in of ouderwets wekken?
Want anders heb je denk ik tig kilo bonen (noem maar wat) wat in 2 weken tijd.
Ik heb wel elk jaar een paar tomatenplantjes staan omdat die zo mooi verdeeld worden.
elnienjo schreef:Vergeet niet dat je ontzettend veel aan slakbestrijding moet doen bij een moestuin.
Loretta schreef:Elisa2 schreef:Ik denk dat er in de bijstand zeker een groep zit die niet wil maar wel kan werken, dan is er nog een groep die psychisch of fysiek iets mankeren en waarbij sommige wel wat kunnen werken maar met werken gaan ze er eerder (financieel) op achteruit dan op vooruit. Naast dat het een pittige belasting kan zijn als je al in de overleef stand staat en het gaat vaak ten koste van de resterende levenskwaliteit. Deze hebben vaak ook nog hoge zorgkosten, wat vroeger ook al anders geregeld was.
Oftewel maak werken ook echt lonend, er is ook gewoon een groep die hard werkt maar nergens recht op hebben qua toeslagen en die er eigenlijk financieel vooruit op zouden gaan als ze stoppen met werken. Imo de omgekeerde wereld.
Vroeger hadden veel mensen een tuintje om zelf groenten op te kweken, dat was ook niet voor niks.
Daar noem je dus een heel groot probleem op. Mensen wordt bijna alle mogelijkheden ontnomen om iets te doen. Uiteindelijk doen ze daardoor niets meer en worden ze uitgemaakt voor lui, niet willen werken en dat soort stigma's.
chevax schreef:Waarom wordt "mensen bijna alle mogelijkheden ontnomen om iets te doen". Bedoel je daarmee mensen in een uitkeringssituatie of in het algemeen?
Loretta schreef:chevax schreef:Waarom wordt "mensen bijna alle mogelijkheden ontnomen om iets te doen". Bedoel je daarmee mensen in een uitkeringssituatie of in het algemeen?
Ik bedoel mensen in een uitkeringssituatie. Voor hun zijn alle mogelijkheden om iets op te zetten vrijwel onmogelijk gemaakt of wordt sterk ontmoedigd. Daarin zou best wat meer ruimte mogen komen om iets te kunnen opbouwen.
purny schreef:Het moet ook vanuit jezelf komen. En als jij het als uitkerings gerechtigde allemaal wel makkelijk vind dan zal niemand het willen veranderen.
Ik ben zelf vanuit een mager loontje met loonwaarde en loondispensatie naar een volwaardig salaris gegaan.
Elke dag het uwv gebeld of er al nieuwe vacatures waren.
Na anderhalve maand had ik een nieuwe baan.
En ga ik straks meer verdienen dan het wml? Dan mag ik dat allemaal houden.
Dus er zijn wel degelijk mogelijkheden
chevax schreef:purny schreef:Het moet ook vanuit jezelf komen. En als jij het als uitkerings gerechtigde allemaal wel makkelijk vind dan zal niemand het willen veranderen.
Ik ben zelf vanuit een mager loontje met loonwaarde en loondispensatie naar een volwaardig salaris gegaan.
Elke dag het uwv gebeld of er al nieuwe vacatures waren.
Na anderhalve maand had ik een nieuwe baan.
En ga ik straks meer verdienen dan het wml? Dan mag ik dat allemaal houden.
Dus er zijn wel degelijk mogelijkheden
Goed gedaan, Purny!
En ja, elke situatie is anders en ja, er zullen vast mensen zijn die benadeeld zijn door gemeente of wie dan ook. Maar het kán ook anders. Waar het dus feitelijk op neerkomt: probeer ten allen tijde niet niet afhankelijk te zijn van instanties, uitkeringen of gemeentes.
Terug on topic: als je kijkt hoe het in NL allemaal is geregeld, mogen we nog niet zo mopperen. En ik geef meteen toe dat ik redeneer vanuit mijn eigen situatie. Maar in NL is er meestal toch wel één of ander vangnet. Hoe anders is het voor de mensen in Oekraïne: ze hadden weinig, dat is nu kapotgemaakt en als deze oorlog achter de rug is, moeten ze proberen vanuit niks weer weinig te maken.
IMANDRA schreef:_San87_ schreef:Jeetje. 3,6% van de beroepsbevolking is werkloos, maar men zit liever met een uitkering op de bank, lees ik hier.
Wie is men?
En hoe groot is de groep die “lekker op de bank” zit, waarbij er geen sprake is van een medische of psychische reden voor de werkloosheid? (Neem aan dat in die 3,6% beide groepen zitten, en dus is de groep die lekker lui doet nóg veel kleiner..)
Beetje inlevingsvermogen en empathie zou niet misstaan. Er zullen best mensen met die mentaliteit zijn, maar laten we niet de hele groep werklozen over die kan scheren, dat is echt niet eerlijk.
Cer schreef:Zeker zijn er mensen die een uitkering makkelijk vinden, of gewoon heerlijk van alles doen omdat ze subsidie krijgen waar ze geen recht op hebben.
Benzz schreef:IMANDRA schreef:
En hoe groot is de groep die “lekker op de bank” zit, waarbij er geen sprake is van een medische of psychische reden voor de werkloosheid? (Neem aan dat in die 3,6% beide groepen zitten, en dus is de groep die lekker lui doet nóg veel kleiner..)
Beetje inlevingsvermogen en empathie zou niet misstaan. Er zullen best mensen met die mentaliteit zijn, maar laten we niet de hele groep werklozen over die kan scheren, dat is echt niet eerlijk.
Je moet de mensen in de ww en in de bijstand wel bij elkaar optellen. Er zitten ruim 4 honderdduizend mensen in de bijstand.