Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:31

Kniebeschermers om en dan op je knieën? Hoef je niet te bukken, is maar een idee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:34

Maar vriezen jullie dat dan in of ouderwets wekken?
Want anders heb je denk ik tig kilo bonen (noem maar wat) wat in 2 weken tijd.

Ik heb wel elk jaar een paar tomatenplantjes staan omdat die zo mooi verdeeld worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:35

Afbeelding

Krukje er naast of op de hoeken zitten.

Wij hadden 2 jaar terug moestuin gewoon op grond aangelegd en dat werd hem ook niet voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:35

DuoPenotti schreef:
Maar vriezen jullie dat dan in of ouderwets wekken?
Want anders heb je denk ik tig kilo bonen (noem maar wat) wat in 2 weken tijd.

Ik heb wel elk jaar een paar tomatenplantjes staan omdat die zo mooi verdeeld worden.

Kun je heel prima invriezen. Bonen bijvoorbeeld doppen in bakjes in de vriezer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:38

Thanks
Moet ik me ook eens meer in verdiepen.
Maar vaak lukt mij het bijhouden ook niet, dat is wat me tot nu toe tegen heeft gehouden.
En 0 kennis, maar dat is te leren natuurlijk.

Mijn motto was altijd, bij hak stoppen ze dat zomaar in een potje voor je (al hebben we altijd Jumbo merk, maar toch :+ )
En nog vaker hebben we gewoon vers zonder potje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:42

Doe ik al maar kom met mijn versleten knieën al amper omhoog. Laat staan met een rug die weigert mee te werken.

Gisteren wel op mijn knieën wat compost gezeefd om in zakken te doen. Viel vies tegen.

Had ook al een grapjas die de compost wat ik over had wilde hebben. Vond het niet zo leuk toen ik zei dat het volgend jaar ook nog goed zou zijn.

Deel invriezen en groot deel wecken (dat is trouwens weer helemaal hip). Zo heb ik ook mijn eigen witte bonen in tomatensaus staan. In potten met schroef deksels.

Heb ook de originele weckpotten (antiek en modern).

Bonen uit de vriezer zijn vies en uit pot is het snoepen. <3

Wortel, prei, erwten paprika, maïs, bloemkool, spinazie en andijvie vriezer. Rest is wecken.

Wecken kan ook in grote soeppan dus hoef je geen dure ketel voor te hebben.

Heb ooit als experiment wortels in de winter op vensterbank gekweekt in pap emmertje. Waren niet super groot, maar wel lekker.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 11-04-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:43

Vergeet niet dat je ontzettend veel aan slakbestrijding moet doen bij een moestuin.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:44

Knap Marcella, moet bij jou op cursus :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:45

elnienjo schreef:
Vergeet niet dat je ontzettend veel aan slakbestrijding moet doen bij een moestuin.

Heb ik kippen voor. O:)

Naast slakken heb je ook veenmollen, woelratten, muizen en nog veel meer. En ze snoepen graag mee hoor.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 11-04-22 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:47

DuoPenotti schreef:
Knap Marcella, moet bij jou op cursus :j

Go Marcella, ik zie een marketingplan, basis cursus moestuinieren :)*
Nieuw verdienmodel in deze tijd O:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:50

euh... op zich wel.... alleen dan heeft ze net die blutte weer te pakken die dan online wel gratis verder gaat zoeken :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:53

Ships...nou ja, idee an sich was wel goed :+
Maar zonder grapje, daar kun je en geld mee sparen, en gezonder leven.

Ik vind bosbessen heel lekker bijvoorbeeld, heel gezond ook, maar best duur in de winkel.
Investeer dan liever in planten, daar heb ik meer en langer van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:55

Heb als het goed is 3 stekjes roze bosbessen staan. Was een eerste keer en wil meer stekjes maken in de toekomst. Mocht het lukken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:04

Heb trouwens ook mijn eigen gemaakte zuurkool van spitskool staan. Moet nog wel proeven binnenkort. Kan ik gelijk een partij oude aardappelen van vorig jaar weg werken. Ja ik eet nog steeds van mijn oogst van vorig jaar.

5x Liter potten met boerenkool staan.

Mochten mensen willen wecken ga dan gewoon de lege groente potten sparen. Enige wat je soms moet doen is nieuwe deksels kopen. Zolang de potten niet beschadigd zijn kan je ze gebruiken.

Deksels zijn bij werkbij en flessenland.com te bestellen. Werkbij is het makkelijkst en dan als het kan klik deksels. Hak potten kleine en 2 persoons is maat 63 mm.

Iedereen is trouwens ook welkom in dit topic.
[VT] de eetbare tuin vervolg

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:11

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat er in de bijstand zeker een groep zit die niet wil maar wel kan werken, dan is er nog een groep die psychisch of fysiek iets mankeren en waarbij sommige wel wat kunnen werken maar met werken gaan ze er eerder (financieel) op achteruit dan op vooruit. Naast dat het een pittige belasting kan zijn als je al in de overleef stand staat en het gaat vaak ten koste van de resterende levenskwaliteit. Deze hebben vaak ook nog hoge zorgkosten, wat vroeger ook al anders geregeld was.

Oftewel maak werken ook echt lonend, er is ook gewoon een groep die hard werkt maar nergens recht op hebben qua toeslagen en die er eigenlijk financieel vooruit op zouden gaan als ze stoppen met werken. Imo de omgekeerde wereld.

Vroeger hadden veel mensen een tuintje om zelf groenten op te kweken, dat was ook niet voor niks.

Daar noem je dus een heel groot probleem op. Mensen wordt bijna alle mogelijkheden ontnomen om iets te doen. Uiteindelijk doen ze daardoor niets meer en worden ze uitgemaakt voor lui, niet willen werken en dat soort stigma's.

Waarom wordt "mensen bijna alle mogelijkheden ontnomen om iets te doen". Bedoel je daarmee mensen in een uitkeringssituatie of in het algemeen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:26

chevax schreef:
Waarom wordt "mensen bijna alle mogelijkheden ontnomen om iets te doen". Bedoel je daarmee mensen in een uitkeringssituatie of in het algemeen?

Ik bedoel mensen in een uitkeringssituatie. Voor hun zijn alle mogelijkheden om iets op te zetten vrijwel onmogelijk gemaakt of wordt sterk ontmoedigd. Daarin zou best wat meer ruimte mogen komen om iets te kunnen opbouwen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:28

Loretta, je zou eens kunnen Googlen op 'team banenafspraak'. Dat is nota bene een initiatief v.d. overheid.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:34

Loretta schreef:
chevax schreef:

Ik bedoel mensen in een uitkeringssituatie. Voor hun zijn alle mogelijkheden om iets op te zetten vrijwel onmogelijk gemaakt of wordt sterk ontmoedigd. Daarin zou best wat meer ruimte mogen komen om iets te kunnen opbouwen.

Ik ben het slechts deels met je eens. Ik ga niet teveel info delen, maar vanuit ervaringen uit de nabije omgeving weet ik dat er bij de gemeente vaak veel mogelijk is. De andere kant is ook dat er helaas wel een boel mensen zijn die er vanuit gaan dat de gemeente alles voor hen regelt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:55

Het moet ook vanuit jezelf komen. En als jij het als uitkerings gerechtigde allemaal wel makkelijk vind dan zal niemand het willen veranderen.
Ik ben zelf vanuit een mager loontje met loonwaarde en loondispensatie naar een volwaardig salaris gegaan.
Elke dag het uwv gebeld of er al nieuwe vacatures waren.
Na anderhalve maand had ik een nieuwe baan.

En ga ik straks meer verdienen dan het wml? Dan mag ik dat allemaal houden.

Dus er zijn wel degelijk mogelijkheden

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:01

purny schreef:
Het moet ook vanuit jezelf komen. En als jij het als uitkerings gerechtigde allemaal wel makkelijk vind dan zal niemand het willen veranderen.
Ik ben zelf vanuit een mager loontje met loonwaarde en loondispensatie naar een volwaardig salaris gegaan.

Goed gedaan, Purny!
En ja, elke situatie is anders en ja, er zullen vast mensen zijn die benadeeld zijn door gemeente of wie dan ook. Maar het kán ook anders. Waar het dus feitelijk op neerkomt: probeer ten allen tijde niet niet afhankelijk te zijn van instanties, uitkeringen of gemeentes.
Terug on topic: als je kijkt hoe het in NL allemaal is geregeld, mogen we nog niet zo mopperen. En ik geef meteen toe dat ik redeneer vanuit mijn eigen situatie. Maar in NL is er meestal toch wel één of ander vangnet. Hoe anders is het voor de mensen in Oekraïne: ze hadden weinig, dat is nu kapotgemaakt en als deze oorlog achter de rug is, moeten ze proberen vanuit niks weer weinig te maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:18

chevax schreef:
purny schreef:

Goed gedaan, Purny!
En ja, elke situatie is anders en ja, er zullen vast mensen zijn die benadeeld zijn door gemeente of wie dan ook. Maar het kán ook anders. Waar het dus feitelijk op neerkomt: probeer ten allen tijde niet niet afhankelijk te zijn van instanties, uitkeringen of gemeentes.
Terug on topic: als je kijkt hoe het in NL allemaal is geregeld, mogen we nog niet zo mopperen. En ik geef meteen toe dat ik redeneer vanuit mijn eigen situatie. Maar in NL is er meestal toch wel één of ander vangnet. Hoe anders is het voor de mensen in Oekraïne: ze hadden weinig, dat is nu kapotgemaakt en als deze oorlog achter de rug is, moeten ze proberen vanuit niks weer weinig te maken.

Dank je wel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:23

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:
Jeetje. 3,6% van de beroepsbevolking is werkloos, maar men zit liever met een uitkering op de bank, lees ik hier.

Wie is men?

En hoe groot is de groep die “lekker op de bank” zit, waarbij er geen sprake is van een medische of psychische reden voor de werkloosheid? (Neem aan dat in die 3,6% beide groepen zitten, en dus is de groep die lekker lui doet nóg veel kleiner..)

Beetje inlevingsvermogen en empathie zou niet misstaan. Er zullen best mensen met die mentaliteit zijn, maar laten we niet de hele groep werklozen over die kan scheren, dat is echt niet eerlijk.

Je moet de mensen in de ww en in de bijstand wel bij elkaar optellen. Er zitten ruim 4 honderdduizend mensen in de bijstand.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:26

Purny jij bent een voorbeeld hoe het wel kan
Mouwen opstropen en gewoon gaan met die banaan

Purny ik ben echt trots op.mensen zoals jij die gewoon zien hoe het anders kan

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:26

Cer schreef:
Zeker zijn er mensen die een uitkering makkelijk vinden, of gewoon heerlijk van alles doen omdat ze subsidie krijgen waar ze geen recht op hebben.

Er is ook nog een vrij grote groep die parttime werkt en daardoor toeslagen krijgt, die willen niet meer werken omdat ze dit wel lekker vinden...........3 daagjes werken en bij gefinancieerd worden door de overheid. Die groep vind ik veel erger.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:31

Benzz schreef:
IMANDRA schreef:

En hoe groot is de groep die “lekker op de bank” zit, waarbij er geen sprake is van een medische of psychische reden voor de werkloosheid? (Neem aan dat in die 3,6% beide groepen zitten, en dus is de groep die lekker lui doet nóg veel kleiner..)

Beetje inlevingsvermogen en empathie zou niet misstaan. Er zullen best mensen met die mentaliteit zijn, maar laten we niet de hele groep werklozen over die kan scheren, dat is echt niet eerlijk.

Je moet de mensen in de ww en in de bijstand wel bij elkaar optellen. Er zitten ruim 4 honderdduizend mensen in de bijstand.

Niet iedereen die een vorm van bijstanduitkering krijgt is werkloos. Dus nee, die twee moet je niet bij elkaar optellen