Pareltjes schreef:Voor degene die denken dat je veilig bent in een schuilkelder helaas.
Met klassiek bombardementen ben je wellicht veilig. Maar eens moet je naar buiten.
In geval van een nucleaire aanval heeft een schuilkelder helemaal geen zin. Zit je binnen de binnenste straal is het gewoon einde oefening. In de jaren 60/70/80 dachten we nog dat we in atoomkelders konden overleven. Hoeveel jaar wil je in een bedompte kelder leven? We hebben het niet over een weekje...maar jaren.
Als je geluk hebt valt een nucleaire bom heel ver weg óf heel dicht bij. In het eerste overleef je, in het laatste ben je heel snel dood. Maar zit je in de cirkel met uitval die niet direct dodelijk is wordt het heel erg slopend..
Ik schrik hoe weinig sommige weten van wat te doen in geval van oorlog. Iedere oorlog is anders omdat iedere agressor anders is en tijden veranderen. Ik zag mensen in de supermarkt al lichtelijk gaan hamsteren. Heel veel rijst en pasta. Hoe ga je dat klaarmaken? Het is een energie oorlog. Als er geen energie is is het lastig rijst koken. Beter kun je koekjes, crackers, conserven inslaan lijkt me. Voedsel waar geen energie voor nodig is. Maar dan nog......ga weg als je kan en wil.
Als bijna 60tiger heb ik mn portie “koude oorlog” wel gehad. Die nucleaire bom geloof ik wel. Hij komt of komt niet. Voor nu is het net als tijdens de 1ste koude oorlog over en weer opscheppen, pochen, dreigen etc.etc. ik heb Tsjernobil overleeft via de radio naar binnen verzocht vanwege radioactieve uitval, geen groente uit eigen tuin mogen eten, koeien en vee naar binnen... En dit was een stom ongeluk. Geen oorlog.
Als het losbarst gaan er andere wetten gelden.
We moeten ons snel aanpassen, realiseren dat de wereld in klap veranderd is. Met Corona hebben we een voorproef gehad. Niets is voor altijd. Waardeer wat je nu hebt en dan niet in materiaal, maar als in vrijheid, vrienden, familie.Als je het vasthouden aan het materiele loslaat zul je makkelijker met een oorlog kunnen omgaan. Huizen en alles kan kapot, maar jijzelf, jouw wil, jouw vrijheid maakt hoe je deze tijden gaat doorstaan. Vecht voor wat je lief is en laat los wat ballast is.
Sterke post, vooral het laatste gedeelte.