Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:10

Is het dan wel of niet waar, wat de burgemeester van Utrecht aangeeft en zelf ervaart.. dat vind ik dan weer interessant..

En welke groepen je wel en welke groepen je niet mag generaliseren…

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:25

Waarom moet je generaliseren dan?
Gewoon de overlast aanpakken lijkt me handiger.
Idem met drugsbendes die gewoon bekend zijn maar niet aangepakt worden. Het is irrelevant waar die vandaan komen, aanpakken die hap.

Het heeft met asielzoekers niets meer te doen. Illegale crimineel georienteerd volk komt hoe dan ook wel ergens binnen, ook als je vluchtelingen niet binnen laat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-09-22 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:33

Sizzle schreef:
Waarom moet je generaliseren dan?
Gewoon de overlast aanpakken lijkt me handiger.
Idem met drugsbendes die gewoon bekend zijn maar niet aangepakt worden. Het is irrelevant waar die vandaan komen, aanpakken die hap.

Generaliseren is nooit oké, vind ik. Maar sommigen zijn daar selectief in..

Iedereen die overlast geeft of een misdaad begaat, aanpakkken. Maar, hoe ga je om met mensen met een andere woon / verblijfplaats?

Daarnaast is de asiel problematiek weer iets anders .. dat is voor geen van de partijen een werkende situatie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:37

Cer schreef:
Maar, hoe ga je om met mensen met een andere woon / verblijfplaats?

Ik begrijp de vraag niet.
Als in in NL opgepakt wordt voor zware drugshandel dan stoppen ze me in een gevangenis, ookal woon ik niet in NL.
Woon en verblijfplaats hoort geen beperkende factor te zijn voor strafrecht. Als je ergens niet mag zijn is het een ander verhaal, dan moet daar ook naar hehandeld worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:09

Cer schreef:
Is het dan wel of niet waar, wat de burgemeester van Utrecht aangeeft en zelf ervaart.. dat vind ik dan weer interessant..

En welke groepen je wel en welke groepen je niet mag generaliseren…

De burgemeester zit in de lokale driehoek met de officier van justitie en de politiechef. Die verzint het echt niet. Die cijfers liggen recht voor zijn neus namelijk.

Iedereen doet altijd zo bijzonder om maar niet te zeggen dat bepaalde groeperingen (algerijnen bjjvoorbeeld) oververtegenwoordig zijn in de betrokkenheid bij strafbare feiten. :D

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 00:54

Ik heb het zelf ook gemerkt. Op de bankjes boven tussen de ingang CS en Hoog Catherijne hangt de laatste maanden een nare sfeer, idd veel mannen die rondhangen en elkaar lastig vallen (zelf nooit meegemaakt dat het zich op voorbijgangers richtte, maar veel van deze mensen zijn duidelijk onder invloed, dus kan me goed voorstellen dat het gebeurd).

Ik vind het een gekke gedachtengang om dat te aanschouwen en tegelijkertijd te beweren dat er voor deze zgn gelukszoekers te goed gezorgd wordt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 08:32

Nikass schreef:
Maar de illegalen, Marokkanen, asielzoekers of wie dan ook, krijgen in Nederland hetzelfde strafRECHT toegepast als Nederlandse raddraaiers of hoe je ze ook wil noemen. En zo hoort het ook! Want ongelijke behandeling= discriminatie = niet ok!

Dus pleiten voor een andere, meer sobere aanpak van bepaalde doelgroepen (zoals dp doet) is op zijn minst promoten van discriminatie, en/of het aanzetten tot haat.
DAT is geen acceptabel gedrag.
Dus DP & collega's, kijk eerst eens in de spiegel en corrigeer je eigen gedrag, voordat je over een ander oordeelt!
En, wat detentie betreft, weet niet wat voor spannende stage het geweest is, maar blijkbaar heb je er niet al te veel van opgestoken.

Cer: detentie zit je in principe niet voor je zweetvoeten nee, maar het is een vrijheidsstraf. Mensen hoeven vervolgens niet ook nog andere rechten in te leveren. Je vrijheid inleveren is voldoende.
Detentie voor vreemdelingen & EU onderdanen is vaak al meer sober, omdat er niet gewerkt kan worden aan reïntegratie.
Enkele activiteiten, recreatie ed toestaan is zeer wel in het belang van de
piw-ers om detentie beheersbaar te houden.

Voor mij mag de gevangenis voor Nederlanders (mensen met een NL paspoort) ook wel soberder. Maar waarom zou het discriminatie zijn als illegalen op een andere manier gehuisvest worden als criminelen met een Nederlands paspoort?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:20

En ik maar denken dat jij mij op foei had staan :))
En ik heb er meer van opgestoken dan jij denkt Nikass, ook met het werk bij een azc en daarom juist mijn mening gevormd. En wat is jou ervaring er dan, behalve wellicht eens op bezoek gaan?
En wat is jou persoonlijk ervaring binnen een AZC? Heb jij ondankbare mensen uit elkaar mogen halen? Of tot bedaren mogen brengen omdat ze scholden over het eten? Weten dat de fiets die ze mee binnen namen niet eerst mee naar buiten is gegaan maar van hogerhand niets mogen???

En nee niets discriminatie.
Zoals ik het als optie geef is het juist positieve discriminatie als je toch die kaart wilt trekken, want ze kunnen vandaag nog gaan.... dat lukt een ander niet.
Maar dan wel met begeleiding op het vliegtuig gezet naar thuisland.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:26

Nikass schreef:
Jouw theorie volg ik niet, maar jij begrijpt helemaal niet wat ik met die opmerking wil zeggen :n

Edit: misschien kun je uitleggen wanneer iemand "upgrader", "downgrader" of "nuchter genuanceerd" is.
Ik schrijf uit ervaring en natuurlijk uit persoonlijke visie. Maar ik kom in mijn werk geregeld in aanraking met asielzoekers, illegalen, verdachten en daders.
En ik loop ook over stations..
Dus mijn opmerkingen zijn wel onderbouwd.
In tegenstelling tot veel geroeptoeter hier.

Geeft niet hoor, jij begrijpt mij niet, en ik begrijp jou niet(volgens jou dan). Het is een zonnige dag en het is Bokt maar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:23

Sizzle schreef:
Ik begrijp de vraag niet.
Als in in NL opgepakt wordt voor zware drugshandel dan stoppen ze me in een gevangenis, ookal woon ik niet in NL.
Woon en verblijfplaats hoort geen beperkende factor te zijn voor strafrecht. Als je ergens niet mag zijn is het een ander verhaal, dan moet daar ook naar hehandeld worden.

Nee maar meer als je je straf hebt uitgezeten dan moet je, meestal volgens mij, terug naar land van herkomst en hoef je niet meer terug te komen ..

Als ik met drugs in de usa gepakt wordt, dan mag ik daar een niet te zuinige straf uitzitten en mocht ik uit de cel komen moet ik volgens mij gewoon vertrekken en mag ik er nooit meer in..

Met mensen zonder vaste woon / verblijfplaats die hun papieren (wellicht) weggegooid hebben om hier te kunnen blijven, wordt t ingewikkelder .. althans, dat was een beetje de vraag.. “wat doe je daarmee?”

Wat nogal off-topic is trouwens :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 25-09-22 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:26

Wat doen die mensen als ze hier echt op vakantie komen en echt hun paspoort kwijtraken?
Die kunnen ook nooit meer terug naar huis?
Die vragen ook gewoon een nieuwe aan, zoals wij ook doen als wij het kwijt raken op vakantie.
Dus weggegooid lijkt mij totaal geen belemmering. Niet mee willen werken is wat anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:12

Zonder geldig visum hoor je eigenlijk niet vrij op straat in dat land. Moet ik wel gelijk eerlijk bekennen dat ik ook een tijdje ergens illegaal (als gelukszoeker) verbleven ben :o
Maar zolang je geen rare ongepaste activiteiten vertoond weet niemand dat in een land met open grenzen natuurlijk. Solliciteren is nou eenmaal makkelijker als je in de buurt bent.

Ik las toevallig net over een Nederlander die in Spanje al 19 eerdere geweldadige strafdaden begaan was en nu 30 jaar krijgt voor een moord. Die is blijkbaar ook niet al 18 strafdaden eerder het land verweigerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:59

Misschien is t binnen Europa weer anders? Ik heb ook geen idee hoor …?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:40

DuoPenotti schreef:
En ik maar denken dat jij mij op foei had staan :))
En ik heb er meer van opgestoken dan jij denkt Nikass, ook met het werk bij een azc en daarom juist mijn mening gevormd. En wat is jou ervaring er dan, behalve wellicht eens op bezoek gaan?
En wat is jou persoonlijk ervaring binnen een AZC? Heb jij ondankbare mensen uit elkaar mogen halen? Of tot bedaren mogen brengen omdat ze scholden over het eten? Weten dat de fiets die ze mee binnen namen niet eerst mee naar buiten is gegaan maar van hogerhand niets mogen???

En nee niets discriminatie.
Zoals ik het als optie geef is het juist positieve discriminatie als je toch die kaart wilt trekken, want ze kunnen vandaag nog gaan.... dat lukt een ander niet.
Maar dan wel met begeleiding op het vliegtuig gezet naar thuisland.

Ik noemde het al eerder maar ik denk dat deze post juist benadrukt dat de intentie is om het land goed te houden voor iedereen - ook vluchtelingen, althans dat noemde je en ben zo vrij het te herhalen maar corrigeer vooral -raddraaiers eruit is het middel waarvan jij denkt dat dat het beste. Nikas wilt in zekere zin hetzelfde maar wilt ook dat de algemene rechten van de mens behartigd blijven worden.

Ik denk dat deze intentie blijven (h)erkennen belangrijk is. En kennelijk heb jij van heel dichtbij deze mening gevormd. Ik denk niet we elkaar kunnen vertellen “nee dat mag jij niet vinden”. Jij hebt jouw ervaringen. Spijtig dat je die ervaringen had trouwens.. ik kan begrijpen dat je hierdoor wellicht elke vluchteling hiermee associeert. Dat vul ik voor je in natuurlijk.

In zekere zin merkt Nikas wel iets belangrijks op. Namelijk: de algemene rechten van de mens. In de EU en de VN zijn deze een belangrijk leidraad. In Nederland zijn deze geratificeerd (haha fun fact, in de VS niet maar ze zijn wel VN-lid). Dit betekent dat in Nederland wij er naar streven deze zo goed mogelijk op te volgen, maar ze niet wettelijk geaccepteerd worden. Immers, soms kun je niet alle rechten volgen. Als jij alleen op straat loopt en je bent bang, dan wordt er al in principe een mensenrecht geschonden. Het is ook onmogelijk aan alles te voldoen. Maar het is wel een belangrijk ethisch leidraad.
Waarom zijn deze zo belangrijk indien een vluchteling een misdaad begaat en waarom is het ethisch lastig ze zo de grens uit te zetten?

Dat heeft te maken met de volgende mensenrechten, sommige sterker dan de andere.

Article 1 Right to Equality
Article 2 Freedom from Discrimination
Article 6 Right to Recognition as a Person before the Law
Article 7 Right to Equality before the Law
Article 8 Right to Remedy by Competent Tribunal
Article 9 Freedom from Arbitrary Arrest and Exile
Article 10 Right to Fair Public Hearing
Article 11 Right to be Considered Innocent until Proven Guilty
Article 14 Right to Asylum in other Countries from Persecution
Article 15 Right to a Nationality and the Freedom to Change It
Article 22 Right to Social Security
Article 30 Freedom from State or Personal Interference in the above Rights

Maar er zijn ook redenen om ze weg te houden uit de samenleving, gezien anderen ook recht op veiligheid hebben en een leefbare omgeving. De vraag is welke je sterker laat afwegen. Je kunt vluchtelingen niet zomaar het land uit zetten. Je bent dan in strijd met een aantal fundamentele mensenrechten. Je berecht immers niet-Nederlanders veel zwaarder dan Nederlanders. Dat is een glijdende schaal als persoonlijke meningen zo mogen mee spelen in het nederlandse recht. Stel, ik ga fysiek naar het uvw want ik wil een uitkering. De persoon die mij helpt vind me maar een domme trien en gaat hierdoor het proces belemmeren waardoor ik geld misloop. Dit is de glijdende schaal waar je onbewust heen gaat. Ik snap wel de emotie overigens. Mijn emotie zegt ook: knikker ze de grens over. Maar mijn ratio en eventuele consequenties vertellen mij dat dit niet slim is. Tevens, het kan helemaal niet in de EU.

https://www.un.org/en/global-issues/human-rights
Bron VN en mensenrechten
http://hrlibrary.umn.edu/edumat/hreduse ... r-abbr.htm
Alle mensenrechten op een rijtje

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:18

Citaat:
ik kan begrijpen dat je hierdoor wellicht elke vluchteling hiermee associeert. Dat vul ik voor je in natuurlijk.

precies dat vul je inderdaad in en is niet correct
En als je dat in mijn voorgaande berichten zo'n idee van mij hebt gemaakt, wat ik me onmogelijk voor kan stellen, dan is verder op je bericht ingaan niet meer zinvol. :)
Begrijp je dat? :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:46

DuoPenotti schreef:
Citaat:
ik kan begrijpen dat je hierdoor wellicht elke vluchteling hiermee associeert. Dat vul ik voor je in natuurlijk.

precies dat vul je inderdaad in en is niet correct
En als je dat in mijn voorgaande berichten zo'n idee van mij hebt gemaakt, wat ik me onmogelijk voor kan stellen, dan is verder op je bericht ingaan niet meer zinvol. :)
Begrijp je dat? :)

Niet geheel. Want de rest van mijn bericht borduurde niet voort op die aanname. Ik noemde het daarom bewust aan het einde. In zekere zin was er voornamelijk uitleg waarom het land uitzetten na een misdaad lastig is. Het eerste gedeelte had voornamelijk het doel te benadrukken dat ik me niet kan voorstellen dat jij en Nikas iets anders willen. Jullie willen allebei een goed leefbaar land uiteindelijk. Hoe en wat is enkel anders.

Specifiek over die quote. Ik noemde het gezien ik eerder iets noemde over vooroordelen. Het zou erg logisch zijn als een gemiddeld persoon (dan wel niet, elk persoon) vooroordelen zou vormen na een dergelijke ervaring. Dat is heel menselijk en we zijn voorgeprogrammeerd dat te doen. Dit is geen racisme, iedereen doet dit. Iemand die zegt geen vooroordelen te hebben liegt. Algemeen geschreven, dat is aan jou allemaal en hoef je ook niet op in te gaan. Slechts uitleg voor context.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 14:05

De rechten van de mens....
Of het waar al deze mensen vandaan komen zo fantastisch geregeld is met de rechten van de mens!

Ga jij in ik noem ff Vietnam drugs kopen? Gewoon voor een blowtje te roken? Nee want dan ben je nog niet jarig als je opgepakt en vast gezet word. Dat weten we

Als men nu eens weet het hier ook absoluut geen sappie luilekkerland land is zullen ze crimineel, vervelend gedrag ook uit hun hoofd laten. Wat zeg ik, geeneens meer deze kant op komen.
Dus ja, wat wetten wijzigen zou geen slecht idee zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:13

Dan wijzigen ze ook voor de locals, je kan moeilijk een 50 publieke zweepslagen Sharia wet toepassen op je oorspronkelijk Syrische buurman en een boete van 50 euro voor de medeplichtige Nederlander voor hetzelfde vergrijp.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:08

Sizzle schreef:
Dan wijzigen ze ook voor de locals, je kan moeilijk een 50 publieke zweepslagen Sharia wet toepassen op je oorspronkelijk Syrische buurman en een boete van 50 euro voor de medeplichtige Nederlander voor hetzelfde vergrijp.

Ik zie dat anders. Als je eigen kind een tientje uit je portemonnee jat dan zul je hem een passende straf geven maar hij blijft gewoon eten en onderdak bij je krijgen. Als echter zn schoolvriendje wat bij je over de vloer komt dat tientje uit je portemonnee jat dan komt die er nooit meer in. En dat heeft niks met discriminatie ofzoiets te maken maar wat eigen is moet je opvoeden terwijl je ook zorgplicht hebt maar naar een niet eigen inwoner heb je dat niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:14

Aja, want iemand aanranden is natuurlijk minder erg als je blauwe ogen hebt.
Nee, daar verwacht ik geen antwoort op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:21

Ik zou het ook best vinden om de hier geboren crimineel buiten te mikken :D

En ja die hebben we genoeg van onszelf.
Laten we er dan geen extra bij komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:23

Sizzle schreef:
Aja, want iemand aanranden is natuurlijk minder erg als je blauwe ogen hebt.
Nee, daar verwacht ik geen antwoort op.

Als een westerse Nederlander een misdaad begaat in een ander land mogen ze die Nederlander er net zo goed uitschoppen ipv daar de kosten van gevangenis en heropvoeding op zich te nemen. Zo duidelijker?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:25

Popstra schreef:
De rechten van de mens....
Of het waar al deze mensen vandaan komen zo fantastisch geregeld is met de rechten van de mens!

Ga jij in ik noem ff Vietnam drugs kopen? Gewoon voor een blowtje te roken? Nee want dan ben je nog niet jarig als je opgepakt en vast gezet word. Dat weten we

Als men nu eens weet het hier ook absoluut geen sappie luilekkerland land is zullen ze crimineel, vervelend gedrag ook uit hun hoofd laten. Wat zeg ik, geeneens meer deze kant op komen.
Dus ja, wat wetten wijzigen zou geen slecht idee zijn.

Maar nu pretendeer je dat mensenrechten enkel relatie hebben met strafrecht. Dat is niet waar. Bovendien is de criminaliteit waar mensenrechten niet geratificeerd zijn veel hoger (neem de VS) door de hoge straffen die er zijn. Nederland is extreem veilig gezien vanuit ethisch perspectief veel aandacht wordt besteed aan re-integratie in de maatschappij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:28

Uitzetten of verblijfsvergunning intrekken is heel wat anders dan je straffen afhankelijk maken van het geboorteland van de dader.

Overigens zou het wel heerlijk rustig worden als men zou beginnen met uitzetten van iedereen die schuldig is aan kindermishandeling of kindermisbruik (dan heb je het over miljoenen tegelijkertijd).
Een nieuw Elba creeeren misschien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:57

Sizzle schreef:
Uitzetten of verblijfsvergunning intrekken is heel wat anders dan je straffen afhankelijk maken van het geboorteland van de dader.

Overigens zou het wel heerlijk rustig worden als men zou beginnen met uitzetten van iedereen die schuldig is aan kindermishandeling of kindermisbruik (dan heb je het over miljoenen tegelijkertijd).
Een nieuw Elba creeeren misschien.

Het gaat om wel of geen ingezetene zijn van het land waar je je schuldig maakt aan criminaliteit. Of je nu een Belgisch of Braziliaans paspoort hebt doet niet ter zake. Alleen het feit dat je geen paspoort hebt van Nederland zou leidend moeten zijn.