Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:56

Loretta schreef:
Dat politiek een smerig spel is dat is al zo oud als de weg naar Rome. Wat dat betreft niets nieuws.
Rutte lijkt deze keer zelf een keer het slachtoffer te worden van het gekonkel waarmee hij zelf ontzettend ver is gekomen in de politiek. Wat dat betreft begrijp ik het medelijden met Rutte niet zo goed.

Nee, maar die standpunten zijn ondertussen wel duidelijk toch? Daar heeft ieder zijn zegje wel over gedaan.

Afwachten nu maar. :)

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:05

Rutte krijgt zowel steun uit de VVD als uit het CDA, dus waarschijnlijk blijft hij gewoon de MP. Achter de schermen zal wel veel gelobby plaats vinden want dat is normaal . On verra....we zullen zien, het gaat zoals het gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:25

pien_2010 schreef:
Rutte krijgt zowel steun uit de VVD als uit het CDA, dus waarschijnlijk blijft hij gewoon de MP. Achter de schermen zal wel veel gelobby plaats vinden want dat is normaal . On verra....we zullen zien, het gaat zoals het gaat.

Daar lijkt het wel steeds meer op. Kaag is ook niet gek die weet ook wel dat ze zonder de VVD weinig mogelijkheden weet. Daarnaast is er voor Rutte wel het een en ander veranderd. Die begon vooral met de coronacrisis steeds meer en meer macht naar zich toe te trekken. Hij heeft vanaf nu wel met meer tegenmacht te maken en dat is zo of zo een goede ontwikkeling. Want dat begon vooral het laatste jaar zorgelijke vormen aan te nemen. Met Kaag heeft Rutte nu een stevige tegenspeler. Het ook Omtzigt laat zich niet meer wegsturen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:29

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:38

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Daar lijkt het wel steeds meer op. Kaag is ook niet gek die weet ook wel dat ze zonder de VVD weinig mogelijkheden weet. Daarnaast is er voor Rutte wel het een en ander veranderd. Die begon vooral met de coronacrisis steeds meer en meer macht naar zich toe te trekken. Hij heeft vanaf nu wel met meer tegenmacht te maken en dat is zo of zo een goede ontwikkeling. Want dat begon vooral het laatste jaar zorgelijke vormen aan te nemen. Met Kaag heeft Rutte nu een stevige tegenspeler. Het ook Omtzigt laat zich niet meer wegsturen.

Hoe heeft Rutte met de coronacrisis "meer macht naar zich toegetrokken" ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:48

IMANDRA schreef:
Hoe heeft Rutte met de coronacrisis "meer macht naar zich toegetrokken" ?

Eigenlijk was de VDD inmiddels toch bijna zo oppermachtig dat bijna alles wat de VVD wilde gebeurde. Je kon hetnzien toen de avondklok ingevoerd ging worden. Partijen die nog in staat waren mopperden wat in de tweede kamer. Jetten zei zelfs onbestaanbaar. Maar achteraf tekenden ze bij het kruisje. En dat was niet alleen met de avondklok het geval.

Onder Jetten heeft D66 bijna het hele VVD programma helpen uitvoeren. Kaag lijkt tot nu toe een heel wat beter het spel van de onderhandelingen te beheersen.

En dan heb ik het nog niet over de laatste fratsen van Groen Links. Toen de verkenner in zich kwam ga Klaver gelijk alle kroonjuwelen van Groen links weg. Er is nog niet eens over onderhandelt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:49

Loretta schreef:
Dat politiek een smerig spel is dat is al zo oud als de weg naar Rome. Wat dat betreft niets nieuws.
Rutte lijkt deze keer zelf een keer het slachtoffer te worden van het gekonkel waarmee hij zelf ontzettend ver is gekomen in de politiek. Wat dat betreft begrijp ik het medelijden met Rutte niet zo goed.

It's a dirty job but someone's got to do it.

Ik vind het overigens een beetje overtrokken om politieke verwikkelingen per definitie te zien als smerige machtsspelletjes en intriges.
Het ligt nu allemaal ook onder een enorm vergrootglas. Een beetje relativeren hier en daar kan geen kwaad.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:49

Herman Tjeenk Willink gaat voorgedragen worden als nieuwe informateur lees ik net. Zo meteen een Kamerdebat daarover.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:55

Ann schreef:
Herman Tjeenk Willink gaat voorgedragen worden als nieuwe informateur lees ik net. Zo meteen een Kamerdebat daarover.

Ja ik las het zonet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:03

Loretta schreef:
Eigenlijk was de VDD inmiddels toch bijna zo oppermachtig dat bijna alles wat de VVD wilde gebeurde. Je kon hetnzien toen de avondklok ingevoerd ging worden. Partijen die nog in staat waren mopperden wat in de tweede kamer. Jetten zei zelfs onbestaanbaar. Maar achteraf tekenden ze bij het kruisje. En dat was niet alleen met de avondklok het geval.

Onder Jetten heeft D66 bijna het hele VVD programma helpen uitvoeren. Kaag lijkt tot nu toe een heel wat beter het spel van de onderhandelingen te beheersen.

En dan heb ik het nog niet over de laatste fratsen van Groen Links. Toen de verkenner in zich kwam ga Klaver gelijk alle kroonjuwelen van Groen links weg. Er is nog niet eens over onderhandelt.

Dus jij stelt het onvermogen van partijen om te onderhandelen of het toegeven aan voorstellen gelijk aan dat Rutte de macht naar zich toetrekt? Bijzonder.

Geen van je voorbeelden zijn voorbeelden dat Rutte de macht naar zich toetrekt (aka zorgt dat hij meer macht heeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:04

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:05

"De onderkoning van Nederland" (bijnaam van de voorzitter van de Raad van State, dat is hij jaren geweest.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-04-21 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:06

Askja schreef:
Loretta schreef:

It's a dirty job but someone's got to do it.

Ik vind het overigens een beetje overtrokken om politieke verwikkelingen per definitie te zien als smerige machtsspelletjes en intriges.
Het ligt nu allemaal ook onder een enorm vergrootglas. Een beetje relativeren hier en daar kan geen kwaad.

Wat ik vorige week zag leek de Kamer wel een stel haaien.Ze roken bloed en trachten dan die te verscheuren.Weinig verheffend allemaal. Als Rutte overwint in de zin dat hij blijft,dan is het voor zijn huidige aanvallers te hopen dat hij niet kwalijknemend en wraakzuchtig van karakter is.Het lijkt nu een beetje op een Shakespeariaans koningsdrama.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:12

Citaat:
Wat ik vorige week zag leek de Kamer wel een stel haaien.Ze roken bloed en trachten dan die te verscheuren.Weinig verheffend allemaal. Als Rutte overwint in de zin dat hij blijft,dan is het voor zijn huidige aanvallers te hopen dat hij niet kwalijknemend en wraakzuchtig van karakter is.Het lijkt nu een beetje op een Shakespeariaans koningsdrama.

Nou...

De Tweede Kamer is de baas in dit land.

De regering regeert op basis van het vertrouwen van deze plus de Eerste Kamer.

Als hij dat vertrouwen schendt, door een gekozen volksvertegenwoordiger weg te willen hebben, HOORT hij 'van zijn baas' op zijn donder te krijgen.

Dus die 'haaien' die als de roofdieren die ze nu eenmaal zijn afkomen op bloed: no problemo.
In de zee niet: er is niets mis met roofdieren. (Al wil ik persoonlijk liever niet opgegeten worden...)

En "overwinnen" is een idioot woord voor iemand die volstrekt terecht van zijn baas op de kop heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-04-21 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:13

Citaat:
Wat ik vorige week zag leek de Kamer wel een stel haaien.Ze roken bloed en trachten dan die te verscheuren.Weinig verheffend allemaal. Als Rutte overwint in de zin dat hij blijft,dan is het voor zijn
    huidige aanvallers
te hopen dat hij niet kwalijknemend en wraakzuchtig van karakter is.Het lijkt nu een beetje op een Shakespeariaans koningsdrama.

Bijzonder om de 2de kamer die namens het volk die zij vertegenwoordigen de onderste Steen boven probeert te krijgen als haaien weg te zetten. De 2de kamer deed gewoon haar werk daar het leek dat er zaken gebeurd waren tijdens het verkennerstraject die 1. Niet thuishoorde in dat traject; 2. De democratie ondermijnde.

Heel bijzonder dat verschil in opvattingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:24

IMANDRA schreef:
Dus jij stelt het onvermogen van partijen om te onderhandelen of het toegeven aan voorstellen gelijk aan dat Rutte de macht naar zich toetrekt? Bijzonder.

Geen van je voorbeelden zijn voorbeelden dat Rutte de macht naar zich toetrekt (aka zorgt dat hij meer macht heeft).

Je mag het dan ook formuleren als de partijen geven alles weg. Ook prima wat mij betreft. Onder aan de streep is de uitkomst alsnog hetzelfde.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:28

Janneke2 schreef:
Citaat:

Nou...

De Tweede Kamer is de baas in dit land.

De regering regeert op basis van het vertrouwen van deze plus de Eerste Kamer.

Als hij dat vertrouwen schendt, door een gekozen volksvertegenwoordiger weg te willen hebben, HOORT hij 'van zijn baas' op zijn donder te krijgen.

Dus die 'haaien' die als de roofdieren die ze nu eenmaal zijn afkomen op bloed: no problemo.
In de zee niet: er is niets mis met roofdieren. (Al wil ik persoonlijk liever niet opgegeten worden...)

En "overwinnen" is een idioot woord voor iemand die volstrekt terecht van zijn baas op de kop heeft gehad.

Of terwijl. de kamer deed vorige week eindelijk eens een keer haar werk naar behoren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:32

Morgen wordt er een nieuwe Kamervoorzitter gekozen, wie heeft jullie voorkeur?
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:35

pien_2010 schreef:
Citaat:
Wat ik vorige week zag leek de Kamer wel een stel haaien.Ze roken bloed en trachten dan die te verscheuren.Weinig verheffend allemaal. Als Rutte overwint in de zin dat hij blijft,dan is het voor zijn
    huidige aanvallers
te hopen dat hij niet kwalijknemend en wraakzuchtig van karakter is.Het lijkt nu een beetje op een Shakespeariaans koningsdrama.

Bijzonder om de 2de kamer die namens het volk die zij vertegenwoordigen de onderste Steen boven probeert te krijgen als haaien weg te zetten. De 2de kamer deed gewoon haar werk daar het leek dat er zaken gebeurd waren tijdens het verkennerstraject die 1. Niet thuishoorde in dat traject; 2. De democratie ondermijnde.

Heel bijzonder dat verschil in opvattingen.

Mijn mening heeft niets met politieke opvattingen te maken want ik ben helemaal geen VVD-er. Maar ik vind dat je ook op een nette manier van mening kunt verschillen.En niet zo dat de minister-president als opgejaagd wild door de gangen moet rennen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:52

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:54

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:55

Foaly schreef:
Ik vind Arib het prima doen. Bergkamp zou ik ook niet erg vinden.

Bovenstaande is ook mijn voorkeur.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:17

Voor CU hebben ze ook alweer een alternatief. En er hoeft niet eens meer onderhandeld te worden. Alle kroonjuwelen zijn al weggegeven en wat er overblijft zal binnenkort ook wel als gratis af te halen voor de deur van de fractiekamer gezet worden. Enkel nog een kruisje zetten en klaar is Jesse.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... t-niet-uit

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:39

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:40

Ja ik vind Arib ook leuk! Ze doet op een heel prettige manier.