Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:16

In Parijs gaat het er nog smeriger aan toe dan hier:
Een invalidewagen wordt omver gesmeten en als troffee door de straten geduwd. Eng volk! Het zou je autootje maar zijn... ;(
Afbeelding

MarlindeRooz

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:23

Weet je wie dat ook deden? De gele hesjes. Was toevallig zelf toen in Parijs. Heb de afgebrande auto's zien staan aan de kant van de weg... Betekent niet dat alle mensen met gele hesjes / die daar voor waren zulke idioten waren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:27

MarlindeRooz schreef:
Weet je wie dat ook deden? De gele hesjes. Was toevallig zelf toen in Parijs. Heb de afgebrande auto's zien staan aan de kant van de weg... Betekent niet dat alle mensen met gele hesjes / die daar voor waren zulke idioten waren.

Het is wel 'n stedelijk probleem dat er blijkbaar zoveel tuig woont wat altijd in is voor een rel en vernielingen. Brussel ook trouwens. Vreselijke steden.
Hoop dat deze rellen reflecteren in toeristische inkomsten. Wellicht grijpt de overheid dan in.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:28

Nou ik heb er een prima weekendje weg om gehad hoor, ondanks de rellen. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:52

Die steden hebben afschuwelijke buitenwijken waar de kansarmen zich (noodgedwongen) concentreren. Ik praat beslist niets goed maar misschien hebben de landelijke en lokale overheid een beetje te weinig aandacht en geld voor die buurten? Hier in nl hadden we ook een goed initiatief in de Vogelaarwijken. Maar dat is inmiddels ook deels wegbezuinigd, begreep ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:23

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:28

Cer schreef:
Askja schreef:
Dat sommige mensen gaan steigeren als niet alles in Jip en Janneke taal wordt geformuleerd (ingewikkelde woorden gebruiken en zaken in een historische context plaatsen is 'arrogant')
:')

Een aantal van deze moest ik even googlen, en heb ik uiteindelijk niet gedaan.
Aletta Jacobs, Rudolf Thorbecke, koning Lodewijk Napoleon, Snouck Hurgonje, Multatuli/Eduard Douwes Dekker, Javaanse wingewest", zie de Max Havelaar, Hollandse waterlinie die ons buiten 'the great war' (1914-18) hield, tariefmuren, Leopold, Banda eilanden...
Onder andere..

Ik neem aan dat je half op mijn post reageert, gezien ik iets van die strekking schreef.. maar ik had het dan weer niet over Jip en Janneke taal, dat zal iemand anders misschien geschreven hebben.. :j

Oej, laat ik nou geen Jip kennen... ;)

Zo uit het hoofd ging het over 'wie wil je waarom op een sokkel, of juist niet'.
Persoonlijk mag Aletta Jacobs zo op die sokkel, als niet als sufragette of eerste vrouwelijke arts, dan toch omdat ze een gratis spreekuur hield voor dames met het zwaarste ('oudste') beroep van de wereld. Wij juichen hier nu om, maar ze was destijds 'radicaal' en 'omstreden'.
(Een deel van haar cliëntele vond dat ze een lager tarief moest rekenen, omdat ze tenslotte 'maar' een vrouw was. Zij vond van niet en dan was net huis nog wel eens te klein...)

De vernieuwingen van koning Lodewijk Napoleon waren zo slecht nog niet, maar hij was wel de broer van een bezetter.
Ik ben literair en politiek een fan van Multatuli, dus E.D.Dekker mag op die sokkel. Vind ik. Andermaal: destijds was de man nogal radicaal en omstreden.
Koning Willem I hield ons postuum buiten the great war met de Hollandse waterlinie, ook op sokkel, zou je denken - maar de Javaanse dwangarbeid, beschreven door Multatuli 'dat hoort niet op een sokkel'. (Dus dat de Zuiderburen vragen stellen bij Leopold, dat snap ik.)
Banda eilanden noemde ik niet, en S.Hurgonje en Thorbecke laat ik even.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:29

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:38

Citaat:
Het Nederland waar ik van houd, heeft oeroude 'polder'wortels: we overleggen met elkaar en er zijn wel bazen enzo, maar geen absolute macht.
Graaf Floris en 5e heette de 'Kerelen Gods', niet omdat hij absolute godgevevenmmacht zou hebben, hij was "een gouden goser", die uitgebreid overlegde en doorgaans populair was.
En het Nederland waar ik van houd heeft een oeroude traditie van het uitnodigen van tegenspekers, van het publiceren van gedachtegoed waarvoor je elders gewoon op de brandstapel kwam.
(Die hadden ze in het buitenland, maar Descartes, Erasmus, Moore en vele anderen konden schrijven en publiceren zonder angst voor dit soort van consequenties.)

Dus ik snap het ook niet echt, 'het linkse kamp dat tradities afbreekt als het gaat om anti racisme, of nare, discriminerende uitspraken van Wilders.'
Citaat:
Anno nu heb je kans van straat geschraapt te moeten worden zoals Pim Fortuijn en Theo van Gogh als je je gedachtengoed uitspreekt. Nederland heeft die veiligheid dus al jaren niet meer.

Andermaal: je vergist je.

De complete garantie dat mensen die tegen schenen schoppen niets gedaan wordt, bestaat niet.
(En zelfs brave mensen worden soms vermoord.)

Enne: plastische details: de een incasseerde 6 kogels, dan ander een serie messteken.
Verschrikkelijk, maar niet 'dat je van de straat geschraapt moet worden', dat overkomt veel vrouwen die het slachtoffer worden van een 'crime passionel'.

En de tolerantie waar ik over sprak houdt in dat je tegen schenen mag schoppen en niet gerechtelijk vervolgd wordt met die brandstapel als straf.
Of dat veiligheid is, kunnen we over debatteren, maar we hebben het gewoon nog steeds.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:44

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:56

Datzelfde 'tolerante' Nederland gaf voornamelijk ruimte aan de genoemde vrijdenkers omdat we daaraan konden verdienen, en omdat dat figuren waren die in hun eigen land op niet al te goede voet stonden met de lokale (vaak katholieke) machthebbers.
Die werden voornamelijk uitgenodigd/geduld onder het motto: 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend'.

Dat laatste betekende dat we Joden uit Portugal en Spanje bijvoorbeeld wel toelieten (want vanuit de financiële dienstverlening betrokken bij/met kennis van de handel-/scheepvaartroutes daar), terwijl we ons nauwelijks bekommerden om Joden die het in Centraal Europa net zo slecht hadden. Die laatsten hadden geen ruzie met onze vijanden en hadden geen voor ons waardevolle kennis mee te brengen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:01

elnienjo schreef:
Popstra schreef:
Mineapolis na de demos...lijkt wel oorlog :oo

https://www.facebook.com/10000004360262 ... 948640925/

Jezus! En met dit terroristische gedrag denken ze wat precies te bereiken?
Je zou daar maar wonen. ;(

Op een gegeven moment zijn mensen het politiegeweld daar gewoon zat. Merchandise van be replaced, black lives cannot.

In de VS heb je een politieopleiding van een paar maanden, daarbij is meer dan 40% van het politiekorps daar betrokken bij huiselijk geweld. Lijkt me dat daarin niet qua militaire uitrusting in geïnvesteerd moet worden, maar in selectie en opleiding. Bovendien worden politieagenten daar zo beschermd dat wanneer ze iemand hebben vermoord dat ze gewoon ergens anders weer als agent aan de slag kunnen. Echt compleet bizar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:02

Klopt @Oomens: die joden uit de sjtetls waren voor het overgrote deel straatarm. Al werden Duitse joden ook doodleuk teruggestuurd.

En kan er niet een apart topic over rellen komen? Dan roepen we daar over tuig en Jezus en zo.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:11

mysa schreef:
Klopt @Oomens: die joden uit de sjtetls waren voor het overgrote deel straatarm.

Precies. Als er voor ons wat te halen valt, dan kloppen we ons graag op de borst hoe vooruitstrevend en open en tolerant we wel niet zijn, en als we er niets aan kunnen verdienen, dan mogen vergelijkbare mensen ineens in de stront zakken, of duwen we ze zelfs nog wat dieper als dat een stuiver extra oplevert.
Dat noemt men de 'koopman-dominee'. Iedereen keihard uitknijpen, maar wel met het moralistisch geheven vingertje klaarstaan als een van onze concurrenten zich er schuldig aan maakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:39

mysa schreef:
Klopt @Oomens: die joden uit de sjtetls waren voor het overgrote deel straatarm. Al werden Duitse joden ook doodleuk teruggestuurd.

En kan er niet een apart topic over rellen komen? Dan roepen we daar over tuig en Jezus en zo.

Dit topic is geopend naar aanleiding van het demonstreren op de Dam. En of je het daar mee eens was of niet nu in de Corona tijd. Maar het kan nog vele malen erger als je naar het buitenland kijkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:48

Jawel maar nu hoor ik alleen maar krachttermen en paniekkreten over relschoppers in Antwerpen en Parijs.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:10

mysa schreef:
Jawel maar nu hoor ik alleen maar krachttermen en paniekkreten over relschoppers in Antwerpen en Parijs.

Het gaat over hetzelfde onderwerp; de uit de hand lopende "demonstraties"

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:55

mysa schreef:

Pardon

Dit bedoel ik dus......

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:08

elnienjo schreef:
Popstra schreef:
Mineapolis na de demos...lijkt wel oorlog :oo

https://www.facebook.com/10000004360262 ... 948640925/

Jezus! En met dit terroristische gedrag denken ze wat precies te bereiken?
Je zou daar maar wonen. ;(

Op 4 juli , independence day komt er actie. En willen bikers en patrioten de 6 blokken terug geven aan de bewoners.

En het politiebureau terug geven aan de politie

De burgermeester doet er niks aan namelijk

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:20

En uit welke bron heb je deze informatie dan wel?
Los van die vraag, denk je nou echt dat zo'n optreden van 'bikers en patriotten' de situatie er beter op zal maken, en niet nog meer olie op het vuur zal gooien?

Ik vind het nogal wat, dat je dit soort eigenrichting toejuicht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:27

Dat gaat denk ik over Seattle en niet over Minneapolis.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:33

Klopt Karl , had dat niet goed gezien.

Ik vind het een inderdaad een goede zaak de actie. Het gaat erom
om de illegale blokkades weg te halen.

Er wonen ook mensen en hebben ook mensen winkels . De burgermeester kiest er voor om niet in te grijpen.

Waar ik het vandaan haal; diverse bronnen usa . Volg het daar omdat ik mij daar met meer gekleurde mensen zoals ik zelf kan identificeren.

Die zich bij de actie onprettig voelen. Net als ik mbt aankondinging van 20 juni malieveld en de eisen die ik heb gelezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:36

Lijkt me een recept voor lokale burgeroorlog.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:44

Svadilfari1 schreef:
Klopt Karl , had dat niet goed gezien.

Ik vind het een inderdaad een goede zaak de actie. Het gaat erom
om de illegale blokkades weg te halen.

Er wonen ook mensen en hebben ook mensen winkels . De burgermeester kiest er voor om niet in te grijpen.

Waar ik het vandaan haal; diverse bronnen usa . Volg het daar omdat ik mij daar met meer gekleurde mensen zoals ik zelf kan identificeren.

Die zich bij de actie onprettig voelen. Net als ik mbt aankondinging van 20 juni malieveld en de eisen die ik heb gelezen.

Waarom grijpt te burgemeester niet in?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:06

Diverse bronnen USA?
Misschien kun je een paar concrete bronnen noemen, want ik ben ondertussen wel nieuwsgierig naar meer informatie.