enzino schreef:En toch hoop ik dat Trump wint. Enerzijds omdat hij bewezen heeft redelijk ongevaarlijk te zijn op het internationale toneel (geen nieuwe oorlogen gestart, betere relatie met Noord-Korea, middenoosten vredesdeal, etc) en omdat hij soms per ongeluk iets aanpakt dat al tijden aangepakt had moeten worden. Per ongeluk omdat hij het tweet en dan is opeens de kat uit de zak en kan zijn broodheer (de GOP) het niet meer wegstoppen. Met Biden is die kans er niet want na 400 jaar in de politiek en zijn lage energieniveau komt er waarschijnlijk niets uit in 4 jaar. Grote kans dat hij de 4 jaar niet vol maakt, maar Harris is nog erger en die draait 180 graden op elk gebied als dat beter is volgens de peilingen. Wat mij betreft is Harris precies hetzelfde als Trump maar dan aan de andere kant van de scheidslijn: arrogant, onbetrouwbaar en visieloos (om Trump kan ik tenminste nog lachen).
Leuk stuk wat je schrijft, ben het grotendeels wel met je eens. Ik vind het wel eens interessant om zo'n volledig andere beweegredenen te horen, dan blijkt soms dat je helemaal niet ver van elkaar af staat, behalve de uiteindelijke uitkomst.
Ik ben het met bovenstaande niet eens, Trump is zeker niet ongevaarlijk, maar dat is eigenlijk niet zo relevant.
Ik ben even heel benieuwd waarom jij Biden (en/of Harris) nou als zo'n slechte optie ziet. Ook vorige keer bij Clinton was me dat niet helemaal duidelijk eigenlijk. Ik snap echt wel de behoefte aan iemand die nu eens echt actie onderneemt en dan zijn dit vrij gematigde mensen. Aan de andere kant vraag ik me af wat mensen dan willen? Gematigheid is ook veiligheid.
Als ik bijv. naar Obama kijk (en dus Biden), dan hoor ik nu soms dat hij "niets" gedaan heeft, maar is het niet een vrij extreem grote verdienste dat hij bijv. de ACA erdoorheen heeft gekregen? Die hele healthcare situaties daar zat zo muurvast, ik had eigenlijk niet verwacht dat iemand daar ooit verandering in zou kunnen brengen. Dat is Obama dus wel mooi gelukt. En nee, de ACA is (nog) niet fantastisch, dat kan ook niet. Dit is pas een begin. Om uiteindelijk de zorg daar tot een succes te maken, zijn helaas nog honderden stappen en heel veel tijd nodig.
Van een tegenstander zou ik dus heel graag horen: hoe zie je dit anders? Die amerikanen zitten allemaal te wachten op een soort van wonder, maar ik denk dat ze het wonder niet herkennen als het voor hun neus staat. Die ACA, dat was best een wonder. Maar dat bleek niet zo'n instant succes als mensen misschien gedacht hadden en dus wordt het weer afgekapt voordat het een kans heeft gehad.