Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:21

Nou, dat was echt een heel dringend extra journaal :') dat het dreigingsniveau is nou toch al sinds vanochtend vroeg bekend?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:27

Niet veel nieuws inderdaad

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:34

Ik vraag me af hoe ze dan bepalen of alles weer open kan, kun je er vanuit gaan dat als er vandaag niks gebeurd is alles morgen weer open kan want gisteren is er niks gebeurd?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:37

Volgens mij is de dreiging niet zozeer alleen vandaag maar voorlopig. Ik heb op canvas zitten kijken en morgen komt er weer een update als het goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:14

De dreiging is specifiek gericht op het weekend, maandag zal de terreurdreiging weer terug naar 3 verzet worden mits er geen nieuwe aanleidingen voor aanslagen zijn. De rede dat ze nu alles op scherp hebben is omdat eigenlijk gepland was dat dit weekend hetzelfde zou gebeuren als in Parijs. Veel verschillende aanslagen op veel verschillende plekken, o.a het openbaar vervoer en concertzalen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:19

Emmaa_ schreef:
De dreiging is specifiek gericht op het weekend, maandag zal de terreurdreiging weer terug naar 3 verzet worden mits er geen nieuwe aanleidingen voor aanslagen zijn. De rede dat ze nu alles op scherp hebben is omdat eigenlijk gepland was dat dit weekend hetzelfde zou gebeuren als in Parijs. Veel verschillende aanslagen op veel verschillende plekken, o.a het openbaar vervoer en concertzalen.

Aangezien daar nu alles op scherp staat gok ik dat het daar nu juist de veiligste plek op aarde is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:21

lijkt mij dat de terroristen dan gewoon uitstellen dus of we vanaf maandag terug veilig zijn ..ik denk het niet
of er moeten nu een heel stel terroristen in Brussel opgepakt worden en liefst ook Salah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:31

waxmeltsenzo schreef:
Emmaa_ schreef:

Aangezien daar nu alles op scherp staat gok ik dat het daar nu juist de veiligste plek op aarde is.

Daar zou ik niet zo hard vanuit gaan. Wil geen paniek zaaien maar iemand kan alsnog in een auto stappen met kalasjnikovs op de vloer van de auto en door Brussel rijden. Dat er leger patrouilleert betekent niet bijster veel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:34

Ik vermoed dat ze wachten tot het weer niet meer zo verwacht word

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:43

Emmaa_ schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Daar zou ik niet zo hard vanuit gaan. Wil geen paniek zaaien maar iemand kan alsnog in een auto stappen met kalasjnikovs op de vloer van de auto en door Brussel rijden. Dat er leger patrouilleert betekent niet bijster veel.

Klopt echter is het ook een mooi afleidingsmanoufre.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:47

Weet je wat het is. Zo'n noodtoestand of zo'n verhoogde terreurdreiging wordt niet uitgeroepen om aanslagen te voorkomen. Het wordt uitgeroepen om zo min mogelijk burgerslachtoffers te maken in geval van een aanslag, en om het inperken van dit soort aanslagen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Als er 100 mensen op een plein staan is het makkelijker om terroristen eruit te pikken dan als er 1000 mensen op een plein staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:48

Emmaa_ schreef:
Weet je wat het is. Zo'n noodtoestand of zo'n verhoogde terreurdreiging wordt niet uitgeroepen om aanslagen te voorkomen. Het wordt uitgeroepen om zo min mogelijk burgerslachtoffers te maken in geval van een aanslag, en om het inperken van dit soort aanslagen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Als er 100 mensen op een plein staan is het makkelijker om terroristen eruit te pikken dan als er 1000 mensen op een plein staan.

Maar dan zouden ze dat elke dag moeten aanhouden want het gebeurd toch vaak als je het net niet meer verwacht

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:55

Emmaa_ schreef:

Maar die lui laten zich nu daar niet zien. vergis je niet het zijn georganiseerde aanslagen. En ze zijn niet achterlijk. Mogelijk waren er plannen. Lijkt mij sterk dat ze dat aan de grote klok gaan hangen maar ze zijn bezig dus dat de dreiging groot is is een punt. Alleen in Brussel is dat nu echt niet aan de orde hoor. Je hebt er groter kans op dat ze als ze zo gebrand zijn op een aanslag dat ze nu naar Berlijn, antwerpen of Amsterdam gaan. Alle ogen zijn nu gericht op Brussel op iets anders is men niet voorbereid en is voor hun de grootste kans op slagen. Of ze wachten tot alles weer rustiger is en niemand het verwacht en iedereen roept dat het een storm in een glas water was en dan over 6 maanden barst het los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:56

moonsparkle schreef:
Emmaa_ schreef:

Maar dan zouden ze dat elke dag moeten aanhouden want het gebeurd toch vaak als je het net niet meer verwacht

Hier in Nederland hanteren wij op dit moment terreurdreiging 2 aan. Dat betekent dat het gevaar 'substantieel' is. De kans is er dat er iets gaat gebeuren, maar het is niet zo dreigend dat we enorme maatregelen moeten nemen. Terreurdreiging 3 is wanneer het gevaar 'zeer mogelijk' is, oftewel wanneer een stad/land in de directe regio is aangevallen en wanneer er concreet bewijs is dat er mensen zijn die een aanslag willen plegen in het betreffende land of de betreffende stad. Niveau 4 is echter wanneer het bewezen is dat er een aanslag gepland staat. 'Erg dichtbij en zeer waarschijnlijk'.

Waarom ze nú niveau 4 aanhouden en gisteren nog niet, is dus omdat er bewijs is vanuit de inlichtingendienst dat er vandaag een aanslag op de planning stond.

Ook de communicatie van de IS is niet onzichtbaar. Het is moeilijk te vinden, maar er zijn duizenden mensen constant aan het werk om erachter te komen wanneer de volgende aanslagen gepland zijn.

Dus nee, het dreigingsniveau hoeft niet altijd omhoog naar 4. Dat zou voor een onleefbare situatie zorgen (gesloten winkels, geen samenscholingen in openbare ruimtes, een avondklok), en daarbuiten is het nergens voor nodig. De IS hebben niet de mankracht om elke dag een aanslag voor te bereiden in Brussel, net zo min als dat ze dat hebben voor Amsterdam, of voor Parijs.

Dit is echt een 'trust your government' situatie. Ze houden het allemaal ontzettend goed in de gaten, en als er wel terreurdreiging 4 is.. Dan blijf je gewoon binnen op je verplichtingen na en zit je het uit. Twee of drie dagen later is het weer over en dan kan je weer doen waar je zin in hebt. Bang worden heeft in ieder geval geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:01

waxmeltsenzo schreef:
Emmaa_ schreef:

Maar die lui laten zich nu daar niet zien. vergis je niet het zijn georganiseerde aanslagen. En ze zijn niet achterlijk. Mogelijk waren er plannen. Lijkt mij sterk dat ze dat aan de grote klok gaan hangen maar ze zijn bezig dus dat de dreiging groot is is een punt. Alleen in Brussel is dat nu echt niet aan de orde hoor. Je hebt er groter kans op dat ze als ze zo gebrand zijn op een aanslag dat ze nu naar Berlijn, antwerpen of Amsterdam gaan. Alle ogen zijn nu gericht op Brussel op iets anders is men niet voorbereid en is voor hun de grootste kans op slagen. Of ze wachten tot alles weer rustiger is en niemand het verwacht en iedereen roept dat het een storm in een glas water was en dan over 6 maanden barst het los.

Maar dit is gewoon niet helemaal waar. Je spreekt jezelf ontzettend tegen. Je geeft al aan dat het georganiseerde aanslagen zijn, wat betekent dat ze dus niet zomaar zullen uitwijken naar Amsterdam, of Antwerpen, of Berlijn. Dan zou al die planning voor niets geweest zijn.

En ja, ze hangen het wel degelijk aan de grote klok. De belangrijkste bronnen van communicatie tussen jihadisten (vooral tussen de lone wolves en het grote brein in Syrie en Irak) zijn Twitter en hun magazine, die met een beetje creatief speurwerk ook gewoon te vinden is vanachter je laptop. Het slimme is dat ze constant wisselen van Twitter accounts en dat ze nooit hun eigen naam gebruiken, waardoor het ontzettend lastig is om ze op te sporen en om erachter te komen of er nou daadwerkelijk een aanslag gepland wordt of dat het een hoax is.

Daarbuiten waren er niet mogelijk plannen, er waren plannen. Terreurdreiging 4 is geen kattenpis. Ten eerste zaai je ongelofelijk veel paniek onder je burgers als je dat uitroept over je stad, en daarbuiten kost het echt een godsvermogen om zo'n operatie draaiende te krijgen. Vergis je niet in het feit dat het halve leger van Belgie daar nu over straat paradeert hoor. Dus nee, ze zullen nu geen aanslag plegen.. Maar als er eentje voorkomen is door de terreurdreiging op te schroeven dan is dat mooi. En nee, jihadisten zullen niet met hun bommengordels en kalasjnikovs over de snelweg gaan toeren naar een ander land alleen maar omdat er in Brussel verhoogde dreiging is. Er lopen alsnog toeristen over straat, als ze iets willen flikken dan doen ze dat heus wel. Vergeet niet dat er bij alle grenzen enorm verscherpte controle is en dat meerdere islamitisch ogende mannen in een auto (ergens jammer genoeg) nog steeds aan de kant gehaald zullen worden in dit soort gevallen, vooral als de terreurdreiging in Brussel omhoog is gegooid en er een week geleden een grote aanslag is gepleegd in Parijs.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:02

Emma, heb je een bron die zegt dat de aanslagen vandaag gepland waren? Voor zover ik begrepen heb tijdens de persconferentie van de Belgische regering was er een aanslag in het vooruitzicht, maar dat het vandaag was, hebben ze volgens mij niet bevestigd.

Ze hoeven hun plannen ook niet aan de grote klok te hangen voordat de inlichtingendiensten erachter kunnen komen. Er gebeurt zoveel in de strijd tegen terreur: tips van bewoners, telefoons die afgeluisterd worden enz. Dat zijn ook manieren om aanslagen op te sporen.

En het is wel degelijk bewezen dat er plannen waren. Met explosieven en wapens, in Brusselse concertzalen, winkelcentra en zakelijke wijken. Dat heeft de Belgische minister-president vanochtend nog bevestigd. Terreuralarm 4 wordt ook alleen afgekondigd als er concrete dreiging is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:03

Ja er zullen planningen geweest zijn.
Logisch ook dat er iets mee gebeurd.
Maar ze houden zich nu echt wel koest in dat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:05

Yasmine schreef:
[naam], heb je een bron die zegt dat de aanslagen vandaag gepland waren? Voor zover ik begrepen heb tijdens de persconferentie van de Belgische regering was er een aanslag in het vooruitzicht, maar dat het vandaag was, hebben ze volgens mij niet bevestigd.

Ze hoeven hun plannen ook niet aan de grote klok te hangen voordat de inlichtingendiensten erachter kunnen komen. Er gebeurt zoveel in de strijd tegen terreur: tips van bewoners, telefoons die afgeluisterd worden enz. Dat zijn ook manieren om aanslagen op te sporen.

En het is wel degelijk bewezen dat er plannen waren. Met explosieven en wapens, in Brusselse concertzalen, winkelcentra en zakelijke wijken. Dat heeft de Belgische minister-president vanochtend nog bevestigd. Terreuralarm 4 wordt ook alleen afgekondigd als er concrete dreiging is.

Ik zal even kijken of ik hem nog kan terugvinden, geloof dat ik het op Facebook voorbij zag komen. Maar het is wel wat terreurdreiging 4 betekent, dat er concrete dreiging is en dus ook plannen.

Edit: gevonden http://nos.nl/artikel/2070468-zeer-prec ... ussel.html

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:24

Ja, er is concrete dreiging en plannen maar volgens mij waren die plannen niet om het dit weekend uit te voeren. Of dat was alleszins toch niet bevestigd. Maar goed, dat zijn natuurlijk maar details want dat de dreiging zo groot en concreet is, is al serieus genoeg.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:26

en dat gaan ze ( veiligheidsdiensten , regering etc ) niet aan de grote klok hangen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:34

Ik denk dat de dreiging blijft. Dat er dit weekend veel gepland stond en daardoor gewoon veiligheidsmaatregelen genomen moesten worden. En dat zal volgend weekend met de markt niet anders zijn en zo lang ze daar zo erg op hun hoede zijn zie ik niets gebeuren.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:43

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:46

wat ik niet zo goed snap. Terreurdreiging 4 is dus als de kans heel reëel is dat er iets gebeurd. MAar dit vertellen ze dan ook aan de hele wereld (blijf weg uit brussel, alle militairen van belgie zitten in brussel, terreurdreiging 4.
het is hun net de pap in de mond geven hé. (ergens anders een aanslag doen, daar is er toch nog amper bewaking. of net wél naar brussel, want dan kunnen ze veel militaire slachtoffers maken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:50

Maren schreef:
Nederland hanteert nu terreurniveau 3 ;)

Oeps, ik zie inderdaad nu dat niveau 3 'substantieel' is en dat wij daar al vanaf december 2013 op zitten :o Mijn excuses!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:04

Ik hoor net op het Journaal dat in Brussel de winkels dicht moesten en de cafés maar tot 6 uur op mochten blijven. Ik vind dit echt zuidelijk klinken: kunnen zuipen is belangrijker dan eten kopen. :D

Weet iemand wat de gedachte hierachter is?