Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
janderegelaa schreef:Kun je mij uitleggen waarom banken gratis geld moeten geven aan moslims?
PattyOosten schreef:Omdat ze dan winstopslag moeten betalen. De Belastingwet zou dan aangepast moeten worden zodat die "winstopslag" ook als HRA kan gelden.
Lovely schreef:Tjonge, heeft Amsterdam het weer gedaan? Ergens proef ik een soort onvrede die meer met de klagers zelf te maken heeft dan met deze mooie stad.
Over moslims en hypotheken ligt het wel wat genuanceerder dan dat er hier wordt beschreven. Mijn collega die moslim is, heeft gisteren nog een huis gekocht met een hypotheek, moet ik hem nu gaan vertellen dat dat helemaal niet kan?
janderegelaa schreef:Lovely schreef:Tjonge, heeft Amsterdam het weer gedaan? Ergens proef ik een soort onvrede die meer met de klagers zelf te maken heeft dan met deze mooie stad.
Over moslims en hypotheken ligt het wel wat genuanceerder dan dat er hier wordt beschreven. Mijn collega die moslim is, heeft gisteren nog een huis gekocht met een hypotheek, moet ik hem nu gaan vertellen dat dat helemaal niet kan?
Feitelijk gezien kan het niet wat hij doet. Ik kan echter wel begrijpen dat moslims die meer wester georiënteerd en geïntegreerd zijn de mening hebben dat deze regel nogal achterhaald is.
janderegelaa schreef:Feitelijk gezien kan het niet wat hij doet. Ik kan echter wel begrijpen dat moslims die meer wester georiënteerd en geïntegreerd zijn de mening hebben dat deze regel nogal achterhaald is.
PattyOosten schreef:Lekker genuanceerd weer Nicolletje![]()
Maar zo hebben we natuurlijk ook de "ik fop God AOW regeling" en de "Ik naai Jezus een oor aan zorgverzekering"
PattyOosten schreef:Ja naturlijk is het een truc, maar als het er voor zorgt dat Moslims dan met een rein geweten een huis kunnen kopen en geen sociale huurwoningen bezet houden, is dat toch prima?
En die winstopslag, daar zou de belastingwet dus op moeten worden aangepast. Net zoals ze dat voor Christenen ook gedaan hebben
Nicolletje schreef:PattyOosten schreef:Lekker genuanceerd weer Nicolletje![]()
Maar zo hebben we natuurlijk ook de "ik fop God AOW regeling" en de "Ik naai Jezus een oor aan zorgverzekering"
Mja het gaat mij er bijvoorbeeld ook om dat veel Marokkanen (bijv maagd blijven) daar wel een 'achterweggetje' voor gevonden hebben![]()
Dat soort dingen gebeuren op grote schaal in moslimlanden maar hier kan het ineens niet.
Lovely schreef:Eigenlijk denk ik eerder dat er een hele laag in onze bevolking zit die liever helemaal geen huis koopt, maar graag wel lekker goedkoop in een goeie buurt te wonen komt via de woningbouw.
PattyOosten schreef:Tuurlijk, maar het is heel menselijk om mazen in de (religieuze) wet te zoeken.
janderegelaa schreef:Nee natuurlijk kan dat niet. Als je uitrekent hoeveel geld je in de loop der jaren aan jouw hypotheek betaald en wat jouw huis dan feitelijk kost dan zul je begrijpen dat die maandelijkse aflossing nooit op te brengen is. Omdat ze geen rente betalen kun je geen aflossingsvrije hypotheek nemen. Daar betaal je immers enkel de rente. Verder heb je ook nog de looptijd waarin rente veranderd en dan zou hun hypotheek ook moeten veranderen, wat dus niet kan.
Citaat:De Rabobank ziet twee mogelijkheden om het vragen van rente voor een hypotheek te kunnen omzeilen en zo toch te verdienen aan het verstrekken van een hypotheek aan moslims.
Via de moerabaha-methode koopt de Rabobank een huis, en verkoopt het huis met winst door aan de moslim. De koopsom wordt door de moslim in termijnen terugbetaald, met een 'opslag' als vergoeding voor de uitgestelde betalingen. Formeel betaalt de koper zo geen rente.
Ook kan de bank het huis kopen en dan 'verhuren' aan de klant. In een aantel perioden betaalt de moslim 'huur'; en aan het einde van deze vastgestelde periode wordt hij eigenaar.
Nicolletje schreef:PattyOosten schreef:Tuurlijk, maar het is heel menselijk om mazen in de (religieuze) wet te zoeken.
Nou, mijn (waarschijnlijk simpele) mening is, dat doen ze dus niet. In plaats daarvan wijzen ze kwaad naar Nederland die zo gemeen is om alles tegen te houden.
En met die houding wek je alleen maar onvrede in plaats van dat mensen bereid zijn om mee te werken.