Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:42

@ KannietWe hebben het hier over eerste generatie allochtonen, als ik het goed heb, dat zijn mensen die hier geen opleiding gedaan hebben maar gewoon in fabrieken gewerkt hebben. Zij hebben nooit reden gehad om de taal te leren. Ik zou me niet zo druk maken om deze generatie. Het gaat om de nieuwe generatie. De generatie die gewoon in Nederland opgegroeit zijn en gewoon naar Nederlandse scholen zijn geweest.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:47

Waarom denken jullie steeds dat allochtonen niet in staat zijn iets bij te leren? Ik vind dat een grove onderschatting van hun kundigheid. Het zijn mensen zoals jij en ik en als ik in een ander land ga werken doe ik mijn best om de taal te leren.
edit: Als ik dat dan niet wil zijn de gevolgen voor mij. Hier in nederland werkt het schijnbaar anders. Hoe meer je je van de domme houdt, hoe zieliger je bent en hoe meer de overheid je de kont nadraagt.

Krips

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:51

Je hebt niet goed begrepen wat ik schreef :)

Economische vluchtelingen heb je bijna niet meer. Als politieke vluchteling kom je dit land al bijna niet meer binnen.
Het gaat dus alleen om de mensen die hier al járen wonen. Daar hebben we het nu over. De jongste generaties zijn hier geboren en hebben dus gewoon Nederlands onderwijs gehad en spreken dus gewoon Nederlands. (Uiteindelijk zal dus elke Marokkaanse of Turkse Nederlander Nederlands gaan spreken.)
De generatie die moet worden ingelicht zijn de mensen die hier als eerste zijn gekomen. Als arbeider, omdat Nederland arbeiders nodig had. Zij hebben dus geen Nederlands maar ander onderwijs gehad, ze zijn hier niet geboren. Deze generatie spreekt hellaas slecht Nederlands.. Maar dit zijn bejaarden mensen. Dat is wat ik wil zeggen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:54

Ja maar volgens mij bedoelt Kanniet te zeggen dat die ouderen nu alsnog maar een taalcursus moeten gaan volgen ;) En dan denk ik: kanniet.. ;)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:55

20 jaar geleden waren dat jonge knullen in de bloei van hun leven. Volgens jullie waren het arme domme stakkers, niet bij machte om de taal van het land waar ze wonen, werken, gezinnen stichten, boodschappen doen, kortom: leven. Ik vind dat jullie het leervermogen van deze mensen onderschatten tot op het beledigende af.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:57

Ik snap niet waar je die conclusie vandaan hebt?

Heb ik ergens gezegd dat ze niet in staat waren de taal te leren? Ze hebben nooit de taal nooit goed geleerd, nouja, niet allemaal, maar de eerste generatie beheerst de Nederlandse taal minder goed. Nooit heb ik gezegd dat dat kwam doordat ze dat niet konden. Ze hebben het blijkbaar nooit nodig gehad, of nuttig gevonden...

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:59

Dus: Eigen keuze om de taal niet te leren. Willens en wetens.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:04

Dus heb je geen recht om de juiste uitkering te krijgen? Eigenlijk heb je als allochtoon die niet goed de taal spreekt minder rechten dan een ander?

Ik snap niet zo goed waarom mensen problemen hebben met dit soort dingen. Wat heb jij er nou voor last van? Wat is het hele probleem?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:06

Dat mijn zuur betaalde belastingcenten gaan naar kappers, tolken en apart drukwerk voor mensen die het niet nodig vonden de taal van hun land te leren. Dát is wat er mis is hieraan.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:13

En de mensen hebben onze economie nooit iets opgeleverd toen ze aan het werk waren als fabrieksarbeiders?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:18

Wij doen altijd alsof deze mensen geen voordeel hebben gehad aan het werken in nederland. Dat is niet zo, ze zijn niet gedwongen om hier te komen werken, dat was eigen keuze.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:37

Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat deze mensen toch recht hebben op de uitkeringen waar iedereen recht op heeft. Het gaat er toch om dat mensen goed moeten worden ingelicht, ongeacht herkomst?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:39

En dan komen we weer bij het bewust niet leren van de taal, waarop nederland tolken, kappers, en vertaalde folders moet leveren van oa mijn belastingcenten om deze mensen voor te lichten.....circeltje rond.

Mijn demente moeder krijgt deze service niet, die moet alles zelf uitzoeken, óf haar kinderen moeten dit voor haar doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:46

kanniet schreef:
20 jaar geleden waren dat jonge knullen in de bloei van hun leven. Volgens jullie waren het arme domme stakkers, niet bij machte om de taal van het land waar ze wonen, werken, gezinnen stichten, boodschappen doen, kortom: leven. Ik vind dat jullie het leervermogen van deze mensen onderschatten tot op het beledigende af.

Zeg maar 35 a 40 jaar geleden, toen nam niemand de moeite om hen Nederlands te leren, dat kostte maar tijd, ze moesten werken. De meeste van deze mensen kwamen uit grotwoningen in het Rif gebergte of woestijndorpjes in Turkije en waren vaak analfabeet, dus niet gewend te leren.
Jij vindt dat deze mensen van 65 jaar en ouder nu nog moeten leren om vrij ingewikkelde teksten over uitkeringen te lezen.
Dat vind ik pas beledigend tegenover die mensen

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:48

Dus toch arme domme stakkers?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:49

Dat is wat ik heel de tijd probeer te zeggen :) Sarabande.

Waar zie je dat staan kanniet? Hoe kom je tot die conclusie?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:51

Omdat jullie ervan uit gaan dat deze mensen niet bij machte zijn een taal te leren die gewoon op de straat, in de winkels, op scholen, kortom: overal om hun heen, gesproken wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:53

kanniet schreef:
Omdat jullie ervan uit gaan dat deze mensen niet bij machte zijn een taal te leren die gewoon op de straat, in de winkels, op scholen, kortom: overal om hun heen, gesproken wordt.

Nee, ik ging er van uit dat jij wel kan lezen, want er staat dat die mensen niet in staat zijn om ingewikkelde formulieren te begrijpen en in te vullen.

Ze kunnen zich over het algemeen wel redden met de gewone dingen in de winkel en bij de dokter.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:54

Nee hoor. Dat zeg ik toch nergens. Daar ga ik helemaal niet van uit. Ik snap steeds niet hoe je aan bepaalde ideeen komt. Die haal je dan uit mijn of andersmans woorden, maar zijn helemaal niet gezegd.

Ze hadden geen mogelijkheden of redenen om de taal te gaan leren. En nu spreken ze de taal niet en zijn formulieren ontzettend lastig.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:54

Mijn demente moeder kan dat ook niet. Wie komt haar kappen en haar formulieren invullen? Gratis uiteraard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:56

kanniet schreef:
Mijn demente moeder kan dat ook niet. Wie komt haar kappen en haar formulieren invullen? Gratis uiteraard.

Als ze dement is zal er zorg voor haar zijn die dat doet, anders kan jij als liefhebbende dochter die weet wat er in Nederland mogelijk is dat voor haar aanvragen.

Maar deze mensen weten duidelijk niet eens van het bestaan van zulke voorzieningen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:58

Hebben zij geen liefhebbende kinderen dan?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:58

Daar zou iemand voor moeten komen! Bij demente bejaarden. Heeft ze geen thuiszorg die haar kan helpen hiermee? Er zijn ook allerlei instanties die mensen met moeite met dit soort zaken helpen. Veel rechtenstudenten doen dit ook :).

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:01

Lief van je dat je meteen hulp wil bieden, maar wij zorgen wel voor haar.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:04

Wat is dan het punt?