Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:39

journee schreef:
Wat een bijzondere uitspraken worden gedaan over abortus. Zou je hetzelfde reageren bij een miskraam of vroeggeboorte? "Joh, het was toch nog geen kind, alleen maar een klompje cellen en toch niet levensvatbaar?" Dat lijkt mij vooral een snelle manier om een goede relatie te beëindigen. :)

Sorry maar wat een idioot non-argument. Het is toch volkomen logisch dat er een verschil zit in hoe je praat als het gaat over wetgeving en als iemand zoiets heeft meegemaakt?

Nee, het was nog geen kind. Maar als iemand heel verdrietig is omdat diegene dat heeft meegemaakt, ga je dat natuuuuuurlijk niet zeggen. Want die persoon hoopte wel dat het later een kind zou worden.

Dat maakt overigens nog niet dat het feitelijk en wetenschappelijk een kind is wat de autonomie van degene die de baarmoeder heeft mag overstijgen.

journee schreef:
Om medische/ethische redenen wordt een ongeboren kind voor de 24 weken niet en daarna wel als volwaardig mens gezien. Die grens is gesteld omdat een baby vanaf 24 een grotere kans heeft om (gezond) te overleven dan te sterven. Omdat de medische wetenschap steeds verder ontwikkeld, wordt die leeftijd eigenlijk al lager.

Bij een vroeggeboorte voor de 24 weken is een ziekenhuis echter nog niet verplicht om het kind medische ondersteuning te verlenen, na die leeftijd wel. Ook ouders zijn bij een vroeggeboorte vanaf 24 weken verplicht aangifte te doen van de geboorte en mogelijk overlijden van hun kind.

Oke. Dus?

Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat we geen levensvatbaar kind gaan vermoorden.
Keyword is wat dat 'levensvatbaar' inhoudt. Want wellicht is 24 weken levensvatbaar, maar alleen onder ontzettend veel medisch ingrijpen met verregaande permanente gevolgen voor dat kind.. dan moet je de vraag stellen of je dat zou willen voor dat leventje.

Daarnaast, de discussie gaat helemaal niet om een foetus van 24 weken als het gaat om de discussie rondom abortus. (Bijna) levensvatbare foetussen worden vrijwel nooit geaborteerd zonder medische reden, dus dat aanhalen heeft 0,0 zin en zorgt alleen voor een bepaalde framing in de discussie.

journee schreef:
Hoewel ik heel erg voorstander ben van zelfbeschikking over je eigen lichaam, heb je in mijn optiek vanaf die 24 weken zeker de plicht om het ongeboren leven te beschermen. Al vind ik wel dat bij kinderen die mogelijk (ernstige) gebreken hebben ook abortus na die 24 weken mogelijk moet zijn. Dat is iets wat in Nederland nog niet goed is geregeld.

Niemand discussiert daarover.

journee schreef:
Vanaf de 24 weken is een ongeboren kind ook wettelijke gezien een volwaardige menselijk wezen. In het verleden werd vaak gedacht dat een ongeboren baby geen gevoel had. Vanaf 8 weken ontwikkelen de pijnreceptoren en deze zijn met 20 weken volgroeid en dan kan een ongeboren kind dus daadwerkelijk pijn en aanraking waarnemen.

Oke. Voegt niks toe aan de discussie.

journee schreef:
Gezien de uitspraken van verschillende mensen lijken sommige personen ook abortus van een gezond kind na 24 weken nog acceptabel te vinden, of zie ik dat verkeerd? In Engeland is bijvoorbeeld ook een vrouw veroordeeld omdat zij onder valse voorwendselen een abortuspil heeft gekregen om van haar bijna 8 maanden oude baby af te komen.

Dat zie je verkeerd.

journee schreef:
Een kind wat op die leeftijd spontaan wordt geboren heeft meestal zelfs geen medische ondersteuning nodig om te overleven. Maar vinden jullie in zo'n geval ook dat de wens van de moeder meer waarde heeft dan het leven van een ongeboren kind?

Nee. Zodra het leven buiten de baarmoeder zonder extreem veel medische ingrepen kan overleven, ga je dat kind natuurlijk niet moedwillig doodmaken...

journee schreef:
In mijn optiek is er dus wel een grens (24 weken) aan 'baas in eigen buik'. De vergelijking met organen vind ik niet heel realistisch, het eerste orgaan dat zelfstandig levensvatbaar wordt ben ik nog niet tegen gekomen en ook de vergelijking met het slachten van dieren vind ik in deze net zo onethisch als in een wolven discussie.

Ik vraag me ook af of de mate van zelfbeschikking die hier wordt neergelegd ten koste van een ongeboren kind dan ook geldt bij een vaccinatie? Of is de zelfbeschikking over iemand zijn lichaam dan geen issue meer?

Vaccinaties zijn nog altijd vrijwillig in Nederland. Je mag er prima vanaf zien, het wordt niet verplicht. Er hangen consequenties aan het niet nemen ervan, maar dat lijkt me vrij logisch.

Laten we de discussie dus wel helder houden en geen onzinnige argumenten erbij halen die ver weg staan van de realiteit. De meeste abortussen vinden plaats in het eerste trimester van de zwangerschap, met name in de eerste 8 weken (tot en met 8 weken en 6 dagen). Ongeveer 77% tot 83% van de abortussen vindt in deze periode plaats. Een groot deel daarvan (iets meer dan de helft van het totaal) vindt zelfs al plaats in de eerste 6 weken.

Dus als mensen het over het wel of niet verbieden van abortus hebben, gaat het met name om die periode. Niet een foetus van 24 weken.

Als het gaat om de medische handeling van abortus na die tijd, is het vrijwel altijd vanwege medische redenen. Iets wat volgens jou dus ook gewoon toe is gestaan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:42

journee schreef:
Wat een bijzondere uitspraken worden gedaan over abortus. Zou je hetzelfde reageren bij een miskraam of vroeggeboorte? "Joh, het was toch nog geen kind, alleen maar een klompje cellen en toch niet levensvatbaar?" Dat lijkt mij vooral een snelle manier om een goede relatie te beëindigen. :)

Om medische/ethische redenen wordt een ongeboren kind voor de 24 weken niet en daarna wel als volwaardig mens gezien. Die grens is gesteld omdat een baby vanaf 24 een grotere kans heeft om (gezond) te overleven dan te sterven. Omdat de medische wetenschap steeds verder ontwikkeld, wordt die leeftijd eigenlijk al lager.

Bij een vroeggeboorte voor de 24 weken is een ziekenhuis echter nog niet verplicht om het kind medische ondersteuning te verlenen, na die leeftijd wel. Ook ouders zijn bij een vroeggeboorte vanaf 24 weken verplicht aangifte te doen van de geboorte en mogelijk overlijden van hun kind.

Hoewel ik heel erg voorstander ben van zelfbeschikking over je eigen lichaam, heb je in mijn optiek vanaf die 24 weken zeker de plicht om het ongeboren leven te beschermen. Al vind ik wel dat bij kinderen die mogelijk (ernstige) gebreken hebben ook abortus na die 24 weken mogelijk moet zijn. Dat is iets wat in Nederland nog niet goed is geregeld.

Vanaf de 24 weken is een ongeboren kind ook wettelijke gezien een volwaardige menselijk wezen. In het verleden werd vaak gedacht dat een ongeboren baby geen gevoel had. Vanaf 8 weken ontwikkelen de pijnreceptoren en deze zijn met 20 weken volgroeid en dan kan een ongeboren kind dus daadwerkelijk pijn en aanraking waarnemen.

Gezien de uitspraken van verschillende mensen lijken sommige personen ook abortus van een gezond kind na 24 weken nog acceptabel te vinden, of zie ik dat verkeerd? In Engeland is bijvoorbeeld ook een vrouw veroordeeld omdat zij onder valse voorwendselen een abortuspil heeft gekregen om van haar bijna 8 maanden oude baby af te komen.

Een kind wat op die leeftijd spontaan wordt geboren heeft meestal zelfs geen medische ondersteuning nodig om te overleven. Maar vinden jullie in zo'n geval ook dat de wens van de moeder meer waarde heeft dan het leven van een ongeboren kind?

In mijn optiek is er dus wel een grens (24 weken) aan 'baas in eigen buik'. De vergelijking met organen vind ik niet heel realistisch, het eerste orgaan dat zelfstandig levensvatbaar wordt ben ik nog niet tegen gekomen en ook de vergelijking met het slachten van dieren vind ik in deze net zo onethisch als in een wolven discussie.

Ik vraag me ook af of de mate van zelfbeschikking die hier wordt neergelegd ten koste van een ongeboren kind dan ook geldt bij een vaccinatie? Of is de zelfbeschikking over iemand zijn lichaam dan geen issue meer?

Ik vind dat je in je reactie veel aannames doet. Niemand heeft hier genoemd dat ze de grens van 24 weken willen oprekken. Ik vind het daarnaast ook vreemd om aan te nemen dat "wij" (de mensen die voorstander zijn van abortus en vrije keuze daarin) bij een miskraam ook zo zouden reageren. Dat is namelijk geen keuze en daarmee een totaal andere situatie dan een vrijwillige abortus.

Wat betreft het waarnemen van pijn heb ik nu in deze discussie twee dingen gelezen, dus daar is blijkbaar dan wetenschappelijk ook nog geen overeenstemming in?

Ik vind het voorbeeld van "onder valse voorwendselen" ook een bijzonder argument, aangezien het probleem hem dan niet in de beschikbaarheid van abortus zit als je het mij vraagt. Omdat er één iemand misbruik maakt van het systeem, moeten we dan alle maatregelen maar opdoeken? Kan nog wel een paar voorbeelden noemen waarbij dat vliegertje niet op gaat (het hele uitkerings- en toeslagenstelsel, bijvoorbeeld).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:45

journee schreef:

Abortus kan toch ook niet na 24 weken? Ik heb gelezen bij de kliniek: 22 weken + 2 weken (februari 2023). Dus normaliter tot 22 weken, die 2 weken daarna zijn voor medische gevallen.

En tsja.. wat ik vind van abortus van een gezond kind na 24 weken... niet mijn baarmoeder. Daar mag de vrouw iets van vinden.

Voor mijzelf zou ik er wel even over nadenken. Het is wel al een kind dat potentieel pijn kan voelen. Wellicht dat ik het uitdraag omdat ik mezelf zou straffen. Maar dat ik daarna toch tot de conclusie zou komen dat voor welzijn van het kind afbreken toch de beste keuze is. Maar ik was neurotisch met testen altijd, mijn zwangerschap destijds was na 6 of 8 weken geconstateerd, de volgende dag had ik gelukkig al een afspraak. Ik heb het vruchtje gezien ook. Het was niet zoveel, een kleine roze mini garnaaltje. Meer kon ik er niet van maken. Gaf wel vrede.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:48

Journee, nee, wanneer je een miskraam krijgt van een zeer GEWENST kindje praat je niet over een klompje cellen dus och, geen man overboord.
Dan heb je verdriet, op de dag dat het gebeurd en ook op de dag dat je uitgeteld was. Ik kan het weten want twee keer meegemaakt.
En een vrouw die een zwangerschap afbreekt gaat ook niet salsa dansend de kliniek uit en neemt een flinke borrel, feestje !
Die hebben net zo goed verdriet, het merendeel tenminste.
Voor alle cijfers over abortus, het enige wat ik er verder over wil zeggen is dat mensen die geen van beide mee hebben gemaakt om zich er eens in te verdiepen ipv loze kreten neer te plempen!
https://www.igj.nl/over-ons/igj-in-cijf ... safbreking

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:58

_Mar3 schreef:
journee schreef:

Mooie inhoudelijke reactie waarin je veel verschillende punten aanhaalt.
Wat maakt dat voor jou de 24 weken grens abortus wel acceptabel is?

Het feit dat ik zelfbeschikking over je eigen lichaam echt heel belangrijk vindt. Om medische /ethische redenen staat die grens nu op 24 weken en ik verwacht dat daar door veel mensen goed over is nagedacht.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:00

xPabloBokt schreef:
_Mar3 schreef:

Een abortus is actief een mensenleven beëindigen. Zonder abortus zou het kindje gewoon een gezond leven tegemoet gaan.

Geen donor zijn is niet iemand ombrengen. (= passief) Iemand sterft dan aan zijn aandoening.

Wat betekent "gezond" voor jou?

In deze context hetzelfde als andere gezonde kindjes die geboren worden. Kindjes die een leven voor zich hebben waarin ze soms tegenslagen hebben, nare dingen tegenkomen, zowel mentaal als fysiek. Maar ook de mooie momenten van het leven waarbij gezondheid en geluk de boventoon voert.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:10

xPabloBokt schreef:
journee schreef:

Ik vind dat je in je reactie veel aannames doet. Niemand heeft hier genoemd dat ze de grens van 24 weken willen oprekken. Ik vind het daarnaast ook vreemd om aan te nemen dat "wij" (de mensen die voorstander zijn van abortus en vrije keuze daarin) bij een miskraam ook zo zouden reageren. Dat is namelijk geen keuze en daarmee een totaal andere situatie dan een vrijwillige abortus.

Wat betreft het waarnemen van pijn heb ik nu in deze discussie twee dingen gelezen, dus daar is blijkbaar dan wetenschappelijk ook nog geen overeenstemming in?

Ik vind het voorbeeld van "onder valse voorwendselen" ook een bijzonder argument, aangezien het probleem hem dan niet in de beschikbaarheid van abortus zit als je het mij vraagt. Omdat er één iemand misbruik maakt van het systeem, moeten we dan alle maatregelen maar opdoeken? Kan nog wel een paar voorbeelden noemen waarbij dat vliegertje niet op gaat (het hele uitkerings- en toeslagenstelsel, bijvoorbeeld).

Ik doe geen aannames, maar ik stel vragen. En gezien de reacties denkt ook niet iedereen hetzelfde over verschillende onderwerpen, zoals bijvoorbeeld oprekken van de 24 weken grens. Daarnaast heb ik het nergens over het verbieden van abortus, in tegendeel zelfs, ik pleit ook nog voor abortus na 24 weken bij (ernstige) gebreken bij een ongeboren kind.

De zaak die ik aanhaalde ging over een vrouw die tijdens de corona beweerde pas net zwanger te zijn om zo (zonder direct medisch contact) de abortus pil te verkrijgen. Dat is in mijn optiek dus onder valse voorwendselen, omdat zij zelf heel goed wist dat zij al veel verder in de zwangerschap was.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:14

BigOne schreef:
Journee, nee, wanneer je een miskraam krijgt van een zeer GEWENST kindje praat je niet over een klompje cellen dus och, geen man overboord.
Dan heb je verdriet, op de dag dat het gebeurd en ook op de dag dat je uitgeteld was. Ik kan het weten want twee keer meegemaakt.
En een vrouw die een zwangerschap afbreekt gaat ook niet salsa dansend de kliniek uit en neemt een flinke borrel, feestje !
Die hebben net zo goed verdriet, het merendeel tenminste.
Voor alle cijfers over abortus, het enige wat ik er verder over wil zeggen is dat mensen die geen van beide mee hebben gemaakt om zich er eens in te verdiepen ipv loze kreten neer te plempen!
https://www.igj.nl/over-ons/igj-in-cijf ... safbreking

BigOne, ik ben het helemaal met je eens, daarom begrijp ik de (naar mijn idee) veelal ongevoelige reacties niet. En dat was voor mij ook de reden om die vraag te stellen...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:32

Raineri schreef:
journee schreef:

Abortus kan toch ook niet na 24 weken? Ik heb gelezen bij de kliniek: 22 weken + 2 weken (februari 2023). Dus normaliter tot 22 weken, die 2 weken daarna zijn voor medische gevallen.

En tsja.. wat ik vind van abortus van een gezond kind na 24 weken... niet mijn baarmoeder. Daar mag de vrouw iets van vinden.

Voor mijzelf zou ik er wel even over nadenken. Het is wel al een kind dat potentieel pijn kan voelen. Wellicht dat ik het uitdraag omdat ik mezelf zou straffen. Maar dat ik daarna toch tot de conclusie zou komen dat voor welzijn van het kind afbreken toch de beste keuze is. Maar ik was neurotisch met testen altijd, mijn zwangerschap destijds was na 6 of 8 weken geconstateerd, de volgende dag had ik gelukkig al een afspraak. Ik heb het vruchtje gezien ook. Het was niet zoveel, een kleine roze mini garnaaltje. Meer kon ik er niet van maken. Gaf wel vrede.

Abortus na 24 weken is in Nederland (ook bij aandoeningen) niet toegestaan, maar wel in België. Daarentegen is abortus van een gezonde vrucht in België maar tot 12 weken toegestaan. Zowel Belgische als Nederlandse vrouwen gaan daarom regelmatig de grens over voor abortus.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat de mogelijkheid tot abortus er is en zoals jij al aangaf zullen de meeste vrouwen die niet zwanger willen worden ook ruim op tijd aan de bel trekken. Ik vind het wel belangrijk dat er een duidelijke grens is waarop een kind als volwaardige mens word beschouwd.

Als ik mezelf de vraag stel of ik het acceptabel zou vinden om bij een (gezonde) vroeggeboren baby medische zorg te onthouden in de hoop dat het kind dan alsnog sterft, dan vind ik dat persoonlijke onmenselijk en dus niet acceptabel, maar dat is mijn persoonlijke mening. Een ander kan daar anders over denken. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:56

In Nederland wel toegestaan onder strenge voorwaarden;
Medische uitzonderingen: Afbreking is mogelijk na 24 weken als er sprake is van een medische reden, zoals ernstige gezondheidsproblemen bij de ongeborene of een levensbedreigende aandoening bij de moeder.
Volgens mij is dat in België ook zo, en na 12 weken moet er ook dringende medische redenen zijn in België .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:18

In de Nederlandse wet staat tot 24 weken.
Verdere discussie onnodig.
Wil je geen abortus? Prima, jouw keuze.
Wil je wel abortus? Prima, jouw keuze.
Baas in eigen buik.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:24

Precies, baas in eigen buik, en de 24 weken grens. Wat is er nog meer te zeggen, hou op zeg. Mijn buik, mijn lichaam.
Oh en als ik zelf dood zou willen bepaal ik dat ook graag zelf, om er nog maar eentje in te gooien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:25

Swah schreef:
Precies, baas in eigen buik, en de 24 weken grens. Wat is er nog meer te zeggen, hou op zeg. Mijn buik, mijn lichaam.
Oh en als ik zelf dood zou willen bepaal.ik dat ook graag zelf, om er nog maar eentje in te gooien.

Ook dat!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:25

Electra63 schreef:
In de Nederlandse wet staat tot 24 weken.
Verdere discussie onnodig.
Wil je geen abortus? Prima, jouw keuze.
Wil je wel abortus? Prima, jouw keuze.
Baas in eigen buik.

Dat. Ga anderen niet dwingen volgens jouw visie te leven met zulke levensingrijpende dingen (en stem bij vookeur niet op partijen die dat wel willen).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 00:46

BigOne schreef:
In Nederland wel toegestaan onder strenge voorwaarden;
Medische uitzonderingen: Afbreking is mogelijk na 24 weken als er sprake is van een medische reden, zoals ernstige gezondheidsproblemen bij de ongeborene of een levensbedreigende aandoening bij de moeder.
Volgens mij is dat in België ook zo, en na 12 weken moet er ook dringende medische redenen zijn in België .

In Nederland komt het erop neer dat een zwangerschap na 24 weken alleen mag worden afgebroken als het kind na de geboorte waarschijnlijk niet levensvatbaar is. In België is afbreken gedurende de gehele zwangerschap toegestaan bij ongeneeslijke aandoeningen bij het kind. Dat is dus wel degelijk een verschil.

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/bepaal-grenzen-levensvatbaarheid-en-abortus-los-van-elkaar#:~:text=Naar%20Belgi%C3%AB,ander%20land%20moet%20worden%20gereisd.&text=Dit%20werd%20ook%20besproken%20in,levensbe%C3%ABindiging%20bij%20pasgeborenen%20uit%202013.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:16

journee schreef:
Wat een bijzondere uitspraken worden gedaan over abortus.

Voor iemand die 'alleen maar vragen stelt' ga je er met een behoorlijk gestrekt been in en doe je juist wel aannames die echt nergens op slaan.

Om er maar een paar uit te pikken:

Citaat:
Zou je hetzelfde reageren bij een miskraam of vroeggeboorte? "Joh, het was toch nog geen kind, alleen maar een klompje cellen en toch niet levensvatbaar?" Dat lijkt mij vooral een snelle manier om een goede relatie te beëindigen. :)

Heeft niemand het over. Wat een absurde 'vraag'.

Citaat:
Gezien de uitspraken van verschillende mensen lijken sommige personen ook abortus van een gezond kind na 24 weken nog acceptabel te vinden, of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je inderdaad verkeerd. Het is nogal wat om aan te nemen hoe mensen ergens in staan om uitspraken op een forum. Kun je het nog zo mooi in een vraag verpakken.

En dan nog deze losse opmerking:

Citaat:
In Engeland is bijvoorbeeld ook een vrouw veroordeeld omdat zij onder valse voorwendselen een abortuspil heeft gekregen om van haar bijna 8 maanden oude baby af te komen.

Wat wil je hiermee zeggen? Dat er vreselijke mensen bestaan? Dat klopt. En die blijven bestaan, of abortus nu legaal is of niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:10

Douce schreef:
Zolang de SGP voor de doodstraf is, kan ik hun #prolife niet zo serieus nemen eigenlijk.

Dus je mag wel een volwassen man of vrouw het leven ontnemen, maar het leven van een ongewenst kindje niet.

Lijkt Amerika wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:27

Citaat:
In Engeland is bijvoorbeeld ook een vrouw veroordeeld omdat zij onder valse voorwendselen een abortuspil heeft gekregen om van haar bijna 8 maanden oude baby af te komen.

Dit is een incidente zou niet als voorbeeld moeten worden gebruikt in een abortusdiscussie.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:33

ik vind abortus wel acceptabel, maar het mag niet als anticonceptie worden gebruikt.

Ook vind ik de grens van 24 weken te lang. Je voelt het kindje dan echt al bewegen in je buik. Als je abortus wilt dan weet je dan met 10 weken ook al wel lijkt me. Dus een grens van bijvoorbeeld maximaal 15 weken zou ik prima vinden.

De regels voor adoptie zouden versoepeld moeten worden. Als een vrouw geen abortus wil maar niet voor het kindje kan of wil zorgen. Er zijn ook vele stellen die ongewenst kinderloos zijn, dat moet toch te regelen zijn. Zeker nu adoptie vanuit het buitenland niet meer mag.

demonstreren voor de abortuskliniek zou verboden moeten worden.

abortus mag wat mij betreft wel uit het strafrecht worden gehaald.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:42

juval schreef:
ik vind abortus wel acceptabel, maar het mag niet als anticonceptie worden gebruikt.

Ook vind ik de grens van 24 weken te lang. Je voelt het kindje dan echt al bewegen in je buik. Als je abortus wilt dan weet je dan met 10 weken ook al wel lijkt me. Dus een grens van bijvoorbeeld maximaal 15 weken zou ik prima vinden.

De regels voor adoptie zouden versoepeld moeten worden. Als een vrouw geen abortus wil maar niet voor het kindje kan of wil zorgen. Er zijn ook vele stellen die ongewenst kinderloos zijn, dat moet toch te regelen zijn. Zeker nu adoptie vanuit het buitenland niet meer mag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:48

juval schreef:

Niemand heeft het serieus over het aborteren van 20-24 weken zonder enige medische reden.
Ik wens je veel succes een arts te vinden die een abortus bij je uitvoert omdat jij er geen zin meer in hebt, als je al de 20 weken voorbij bent? Sowieso, even in perspectief zettend: dan ben je dus al zo'n 4 maanden bewust van je zwangerschap. Je realiseert je hoe lang dat is? Een beslissing wbt. abortus op die tijd is niet vanwege anticonceptie. Dat wijzen de statistieken ook uit...

De reden dat die grens daar moet zijn, is om het medisch makkelijker te maken. Moet er niet aan denken dat we dezelfde situatie krijgen als in de VS, waarbij iedere arts zich moet verantwoorden en daardoor dingen niet meer durft te doen, bang dat ze zelf aangeklaagd worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:15

IMANDRA schreef:
juval schreef:

Niemand heeft het serieus over het aborteren van 20-24 weken zonder enige medische reden.
Ik wens je veel succes een arts te vinden die een abortus bij je uitvoert omdat jij er geen zin meer in hebt, als je al de 20 weken voorbij bent? Sowieso, even in perspectief zettend: dan ben je dus al zo'n 4 maanden bewust van je zwangerschap. Je realiseert je hoe lang dat is? Een beslissing wbt. abortus op die tijd is niet vanwege anticonceptie. Dat wijzen de statistieken ook uit...

De reden dat die grens daar moet zijn, is om het medisch makkelijker te maken. Moet er niet aan denken dat we dezelfde situatie krijgen als in de VS, waarbij iedere arts zich moet verantwoorden en daardoor dingen niet meer durft te doen, bang dat ze zelf aangeklaagd worden.

Er zijn verschillende mensen die de stelling baas in eigen buik tot die 24 weken hanteren. Jouw aanname dat niemand voor abortus is tot 24 weken of zelfs daarna klopt niet. Dat weet je als je de bovenstaande posts hebt gelezen. Misschien kun je beter alleen voor jezelf spreken en niet klakkeloos aannemen dat anderen er hetzelfde in staan als jijzelf.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:16

_Mar3 schreef:
xPabloBokt schreef:
Het vrouwenlichaam. Sju.

Een vrouw is dus alleen maar een drager, een soort "vessel"? Lees ik dat dan goed? Verder dus niks?

Ongelooflijk.

Dat zeg ik niet en zijn jouw woorden.
Ik leg de vinger op de plek waar de discussie over gaat.

Het leven van een vrouw komt niet in gevaar bij een zwangerschap (en zo wel dan ben ik voorstander v beëindiging van de zwangerschap). Het leven van een kindje wordt beëindigd door een abortus. Wat weegt zwaarder?

Wrs ben ik spuit11 en alhoewel ik al heel lang meelees en al vaker op mijn handen heb moeten zitten, word ik hier echt even heel giftig van. Het leven van een vrouw komt wel degelijk veel makkelijker in gevaar dan jij lijkt te denken. "En zo wel ben ik voorstander van beëindiging", dan heb je in dat geval bijv te maken met situaties waarbij er sprake is van een buitenbaarmoederlijke zwangerschappen, of een (aangeboren) aandoening bij moeder waardoor uitdragen van de zwangerschap grote risico's met zich mee brengt. En deze zwangerschappen doorgaans dus ook op een heel vroeg termijn afgebroken (moeten) worden.

Waar je hier alleen totaal aan voorbij lijkt te gaan, is dat een zwangerschap zelf ook risicovol is, ook als je niks mankeert. Dat we in de Westerse wereld veel kunnen en daardoor veel vrouwen en kinderen kunnen redden (than again, kijk even naar hoe moeder- en babysterfte de laatste paar jaar in Amerika onwijs gestegen is), bekent niet dat het niet vol risico is.

Ik heb zelf 4 jaar op verloskunde gewerkt als (obstetrie)verpleegkundige. Ik heb vrouwen (en baby's) bijna dood zien gaan aan zwangerschapsvergifting. Iets wat relatief vaak voorkomt. Ik heb baby's om diezelfde reden véél en véél te vroeg geboren zien worden waarbij ze soms nog maanden op de neonatologie hebben moeten liggen. En hoe eerder zo'n kindje geboren wordt, hoe groter de kans op levenslange problematiek door ontwikkelingsproblemen van bijv. de organen.
Daarnaast heb ik vrouwen bijna dood zien gaan door onwijs veel bloedverlies direct na de bevalling (fluxus) waarbij ik een paar gevallen zijdeljngs op de afdeling heb meegemaakt waarbij uiteindelijk de baarmoeder van de vrouw verwijderd is omdat ze het maar niet gestopt kregen. Google daarnaast ook even voor de grap op het Syndroom van Sheehan, en de levenslange gevolgen daarvan.
Ik heb een paar vrouwen zijdelings vanaf onze afdeling/OK naar de IC zien gaan ivm vruchtwaterembolieën of andere problematiek waardoor ze gereanimeerd moesten worden. Toevallig heb ik 1 van hun een half jaar of een jaar later op de afdeling gezien en is zij er zonder restschade vanaf gekomen, maar van iig 1 andere casus was het maar de vraag of ze ooit maar half weer de oude zou worden en de man nu niet met "2 kinderen" thuis zou zitten. Die is de persoon die hij als zijn vrouw kende maanden compleet kwijt geweest. Ze schijnt er na maanden en maanden van lichamelijke en mentale revalidatie gelukkig toch nog aardig bovenop gekomen te zijn, maar details weet ik niet (en hoeven ook niet online ivm herleidbaarheid). En dan heeft zij ergens nog mazzel gehad, want ik zag gisteren op TikTok nog een filmpje van een man die zijn vrouw verloren is aan zwangerschapsvergifting. Die heeft een hersenbloeding gehad, is, na een keizersnede om het kind te redden, op de IC beland maar daar hebben ze uiteindelijk de stekker eruit moeten trekken. Dat laatste heb ik gelukkig zelf nooit meegemaakt, maar ik weet wel dat het vorig jaar nog in een ander ziekenhuis is onze omgeving gebeurt is en ik ken ook meerdere (oud-)collega's die vrouwensterfte tijdens of direct na de bevalling hebben meegemaakt.

En dit zijn allemaal casussen bij GEWENSTE kinderen he! Gelukkig verlopen veel zwangerschappen inderdaad "zonder problemen" en zijn sommige dingen (zoals een vruchtwaterembolie) vrij zeldzaam, maar zeker zaken als zwangerschapsvergifting en fluxus is wel iets wat we regelmatig zien.
Ga jij mij nu dan maar even vertellen hoe een zwangerschap het leven van de vrouw niet in gevaar brengt.

Daarnaast is bewezen dat kinderen de stress die ze in de baarmoeder al ervaren, meenemen als ze geboren worden. Dat kan in de zwangerschap trouwens al voor problemen zorgen, maar de mentale problemen die mensen kunnen ervaren van het niet gewenst zijn, is door anderen volgens mij ook al wel een hoop door gezegd.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 20-11-25 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:17

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:30

journee schreef:
Er zijn verschillende mensen die de stelling baas in eigen buik tot die 24 weken hanteren. Jouw aanname dat niemand voor abortus is tot 24 weken of zelfs daarna klopt niet. Dat weet je als je de bovenstaande posts hebt gelezen. Misschien kun je beter alleen voor jezelf spreken en niet klakkeloos aannemen dat anderen er hetzelfde in staan als jijzelf.

Verschil tussen theoretische discussie over de ethiek en moraliteit erachter, en de realiteit.
Baas in eigen buik is leidend in die theoretische discussie, je eigen autonomie mag nooit ondergeschikt zijn aan een ander. Tótdat die ander zelfstandig kan overleven, maar dan is er sprake van een geboorte + adoptie en geen abortus.

In de realiteit: 79% van de afbrekingen vinden in de eerste 8 weken plaats, en 88% in de eerste 12 weken. ±12% van de abortussen in het tweede trimester (13 tot 20 weken, waarvan de bulk daarvan tussen 13 en 17 weken). Waarvan in die cijfers overigens geen onderscheid wordt gemaakt o.b.v. sociale of medische reden vanwege de manier waarop dat geregistreerd wordt, maar de praktijk wijst uit dat de afbrekingen in het tweede trimester overwegend wegens medische redenen worden gedaan. Zeker naarmate dat tweede trimester vordert.

Dus nee, praktisch gezien heeft het niet zo veel nut om de discussie te voeren of een abortus op 23/24 weken wegens sociale redenen moet kunnen of niet. Focus liever op waar de praktijk uitwijst waar het 't meest gebeurt: in het eerste trimester.