Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:31

DubbelFun schreef:
Waarom staat in dat gedrukte stuk soms de namen van 'lynx' en 'natuurmonumenten' zo raar licht afgedrukt ??
MarlindeRooz schreef:
Dat is vaak de zoekterm die door de zoekmachine voor kranten licht gemarkeerd wordt.
Ah dat klinkt logisch, dank!

Jessix

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Ik vind de wonden bij het grote paard meer op bijt wonden lijken van een ander paard. Dit soort verwondingen herken ik wel van mijn eigen hengsten die samen staan. Ook onder de buik. De hengsten tanden maken krassen en gaatjes. De laatste weken zijn zij ook weer wat harder aan het stoeien…

Als een wolf zo vaak zou hebben gebeten en op zo veel verschillende plekken zou ik eerder een flinke scheur verwachten in de huid.

Maar goed, zonder DNA of dat je het hebt gezien weet je het natuurlijk gewoon niet zeker.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:23

Vooralsnog mag Voorthuizense springer niet geschoten worden tot 19 september.
Citaat:
8 september 2025
VOORTHUIZEN - De wolf mag vooralsnog tot 19 september niet afgeschoten worden. Op die dag vindt namelijk de zitting met bezwaarmakers van de vergunning plaats. De afschotvergunning voor de Voorthuizense wolf zou morgen in gaan, maar zojuist werd bevestigd dat de vergunning geschorst wordt tot de zitting waarin de de bezwaren van dierenrechtenorganisaties behandeld worden.
https://loemedia.nl/dierenorganisaties- ... zense-wolf

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1LUtPk ... tid=wwXIfr
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:30

:roll:

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Echt...hier wordt ik wel moe van.
Door zit soort zaken blijft er uitstel komen en lopen de zaken nog erger uit de hand.
En maar wijzen naar anderen...de organisaties die dit tegen werken heb ik niet hoog zitten.
Bizar gewoon.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

tienus63 schreef:
Zichtmelding Weiteveen Dr
Citaat:
8 september 2025/Weiteveen/Drenthe
Zichtmeldig wolf
Tijd: 7.45 uur
Aan de grens met Duitsland

[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/1AwuFD ... tid=wwXIfr

Gisteren liepen er in deze omgeving ook al schapen los. Kan toeval zijn natuurlijk maar ik moest wel gelijk aan een wolf denken. En dan komt vandaag deze melding voorbij :(

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Gewoon weer wachten tot het escaleert toch? :j
Zo werkt het wel vaak hier.

Dat van het paard, het kan maar beter gemeld worden onder een mogelijke aanval dan dat het helemaal niet gemeld wordt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Ja, dat traineren van alles is ergerlijk ipv nu een keer door te pakken in probleemgevallen.

In Duitsland zijn er al ongelukken gebeurd op bijv. een Bundesstrasse omdat er schapen nadat ze door een wolf opgejaagd waren door de afrastering gingen.
En de dierhouder mocht daar nog voor opdraaien ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:55

In Nederland zijn er koeien op de weg gekomen, paarden uitgebroken, paarden op het spoor.
Een vrachtwagen op een koe geknald. Koe dood, chauffeur gelukkig niet.
Auto’s op paard geknald in Drenthe, in Gelderland

Voorbeelden van ongelukken en bijna ongelukken.

Tuurlijk gebeurden dit soort dingen ook voordat de wolven in Nederland waren.
Maar er is in binnen -en buitenland een duidelijke toename.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Of er een duidelijke toename is dat weet ik niet, geen idee of daar ergens onderbouwde cijfers van te vinden zijn.

Ik heb het nu over kennissen in Duitsland waar duidelijk afdrukken van wolvenpoten gevonden zijn en die achter hun schapen aan konden in het donker, levensgevaarlijk.
Al jaren geleden trouwens.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

tienus63 schreef:
In Nederland zijn er koeien op de weg gekomen, paarden uitgebroken, paarden op het spoor.
Een vrachtwagen op een koe geknald. Koe dood, chauffeur gelukkig niet.
Auto’s op paard geknald in Drenthe, in Gelderland

Voorbeelden van ongelukken en bijna ongelukken.

Tuurlijk gebeurden dit soort dingen ook voordat de wolven in Nederland waren.
Maar er is in binnen -en buitenland een duidelijke toename.

Ik ben wel benieuwd welke bronnen je hebt gebruikt voor deze bewering.
Die duidelijke toename, bedoel ik.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Uit persoonlijke ervaring kan ik wel bevestigen dat de aanwezigheid van de wolf een gevaar is voor de verkeersveiligheid. Een noodstop met een lijnbus omdat midden op de dag ineens 35 herten kwamen overrennen met een wolf er achteraan.

Wild bleef overdag in het bos en kwam met de schemering te voorschijn. Is niet meer... tegenwoordig gooien ze zich op allerlei tijden voor de bus of auto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

AI weet te vertellen:
De cijfers voor wildaanrijdingen in Nederland, waaronder Gelderland, laten een stijgende trend zien. Een bericht van Omroep Gelderland van mei 2021 bevestigt dit en noemt Gelderland een koploper.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:56

Citaat:
8 september 2025
update Daisy
Ondanks allerlei intensieve zoekacties is Daisy (nog) niet terug. In tegenstelling tot anders luidende berichten is er ook nog geen spoor van leven gevonden. De zoekacties gaan natuurlijk wel door.

De wolvenaanval op en het verdwijnen van Daisy heeft heel veel mensen aangegrepen (het facebookbericht daarover is ruim 3 miljoen keer bekeken) en voor veel emoties gezorgd. Bezoekers van onze kudde kennen haar als een volbloed lieverd, aanhankelijk, vriendelijk, zachtaardig, speels, vrolijk. Als iemand haar naam noemde, ging ze al meteen op haar rug liggen: “Kriebel je me even lekker?” Voor onze herders is ze veel meer dan een top-werkhond, mede doordat ze in weekeinden en in de koude maanden samen met Tim mee naar huis ging en daar een echte gezinshond was. (Lad wil dat niet, hij heeft een hekel aan de auto en blijft liever thuis.)

We hebben onze hoop sinds haar verdwijning vooral gevestigd op de Honden Zoekgroep ’t Harde, die met goed getrainde en ervaren speurhonden inmiddels een enorm gebied heeft uitgekamd, zaterdag nog met hulp van collega’s van het Zoekteam Midden-Nederland. Tips dat Daisy ergens gezien zou zijn of zich ergens zou ophouden, zijn nagetrokken en hebben niets opgeleverd. De zoekgroep geeft net als wij de moed niet op en zoekt verder.

We hebben van alle kanten heel goed bedoelde zoekhulp aangeboden gekregen, maar onderschrijven de eerder geplaatste oproep van de groep deskundigen uit ’t Harde: ‘Wij hopen dat iedereen niet zelf zoekacties gaat organiseren en dat er rust in het gebied blijft, zodat ze hopelijk zelf kan terug keren mits ze niet ze gewond is.’ We denken dat het voor de speurhonden lastiger wordt als groepen mensen en honden eventuele sporen van Daisy hebben doorkruist. En dan hebben we het verder maar niet over het risico dat mensen met honden lopen als ze door bossen struinen waar wolven zitten. De hondenzoekteams maken gebruik van drones en warmtecamera’s, enerzijds in de hoop dat die er aan bijdragen dat Daisy wordt gevonden, anderzijds om tijdig wolven te signaleren.

Het ontroert ons wel dat veel mensen meeleven met Daisy, zowel in woorden als in daden. Velen hebben laten weten tijdens hun wandeling of fietstocht hun ogen en oren extra goed de kost te geven in de hoop haar toch ergens te zien. Iedereen ongelooflijk veel dank daarvoor.
Dat laatste geldt ook voor de vele mensen die op een andere manier hebben aangegeven bij te willen dragen aan het zoeken naar Daisy en/of het welzijn van onze honden en kudde en ons op de één of andere manier een hart onder de riem willen steken. Het aanbod in de gigantische hoeveelheid berichten varieert van helpen zoeken in teamverband en/of met honden tot het meefinancieren en/of inzetten van extra speurhondengroepen, het kennismaken met (volgens eigen zeggen ook mens- en hondvriendelijke) kuddebeschermingshonden tot tips van mediums die denken te weten waar ze is, van een financieel ruggensteuntje (van donaties en adopties tot het aanbod om een crowdfunding te starten) tot suggesties om onze honden gps-trackers en/of beschermingsvesten en -halsbanden te geven, enzovoorts.

Allemaal hartelijk dank daarvoor, het is hartverwarmend te weten hoeveel mensen ons en vooral onze dieren steunen en vooral hoeveel mensen intens meeleven met Daisy.
Het is helaas onmogelijk om te reageren op alle e-mails, opmerkingen en andere berichten; het zijn er gewoon veel te veel. Bovendien weten we in veel gevallen nog geen concrete antwoorden te geven. We zijn alle gebeurtenissen zowel emotioneel als ‘zakelijk’ nog aan het verwerken en ons aan het beraden op onze toekomst. In afwachting daarvan hebben we besloten om de risico’s zo veel mogelijk te beperken door niet meer de hei op te gaan maar de kudde overdag in de beveiligde weilanden te houden en ’s nachts onder te brengen in de schaapskooi, ook al zijn we daar om gezondheidsredenen nooit voorstander van geweest. We hopen dat dat goed gaat, want hoewel ‘wolvendeskundigen’ lange tijd hebben volgehouden dat wolven niet kunnen springen, blijken ze toch heel makkelijk over een hek van anderhalve meter te kunnen springen. Als de kudde blijft bestaan, zullen we dan ook opnieuw aan het werk moeten met en investeren in de omheining van al onze weilanden, waarvan een aantal midden in de bossen liggen. De kooi is gelukkig wel hermetisch afgesloten.

Uiteraard melden we het meteen als Daisy wordt gevonden of er ander nieuws over haar en onze kudde is.

Bijgaande foto van Daisy is van Mina Doornberg.

https://www.facebook.com/share/p/1AxHAjP33x/

Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/19e8rT ... tid=wwXIfr

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:58

DubbelFun schreef:
AI weet te vertellen:
De cijfers voor wildaanrijdingen in Nederland, waaronder Gelderland, laten een stijgende trend zien. Een bericht van Omroep Gelderland van mei 2021 bevestigt dit en noemt Gelderland een koploper.

Dit zegt echt niet alles. Het verkeer wordt ook steeds drukker en de bevolking groeit ook. Daarbij werd er in Corona veel minder gereden ook.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Correlatie is niet hetzelfde als causatie.

Is 1 van de valkuilen in statistiek.

Dit plaatje vind ik daar een duidelijke in voor de beelddenkers

Afbeelding

En deze een grappigere

Afbeelding

Het kán dat wolvenaanwezigheid een rol speelt in die toename wildaanrijdingen, het kán ook van niet.

Om dat te beantwoorden is heel veel data en echt goede statistische analyse nodig.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:31

Ik heb geen idee of het ergens in openbare bronnen wordt bij gehouden, wrangelerbutt.
Zowel in buitenland als in Nederland.

Maar er verschijnen met regelmaat zeker in Duitsland berichten in de pers dat dieren op de uitgebroken zijn uit de weide omdat ze op de vlucht zijn geslagen voor een wolf.

Tuurlijk brak vroeger ook vee uit de weide.
Bij droge periodes, als ze het haar langer hadden en minder last van stroom hadden, zeker aan het eind van weideseizoen als gras niet meer smakelijk is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:33

Baasjes gaan hond uitlaten bij gemeentehuis Epe

Citaat:
8 september 2025/de Stentor
Adres voor woensdag: Marktplein 1 aanvang 10.30 uur

Baasjes gaan hond uitlaten in hal van gemeentehuis in Epe na incidenten met wolf: ‘Er gebeurt gewoon niks’

Tientallen trouwe viervoeters die samen met hun baasjes de hal van het gemeentehuis in Epe bezetten. Als het aan Liesbeth van Asselt en Nicole Pappot ligt, wordt dat woensdagochtend werkelijkheid. „Het gaat ons om de laksheid van de gemeente.”
De vrouwen organiseren een protest omdat wolfincidenten rondom het dorp blijven voorkomen.

Het is de bedoeling dat tientallen Epenaren woensdag hun hond uitlaten in de hal van het gemeentehuis. „Want daar zijn geen wolven en kunnen we het dus veilig doen”, stelt Liesbeth van Asselt.
Van Asselt woont in de wijk Epe-Noord en is een kartrekker van het protest. In de WhatsApp-groep Lupus Epe-Noord informeren buurtbewoners elkaar over incidenten met wolven.

Sinds de aanval op Daisy vorige week heerst er onrust onder Epenaren. Op videobeelden is te zien hoe de bordercollie van schaapherder Lammert Niesing op de Renderklippen wordt aangevallen door een wolf. De gemeente Heerde stelde na dit incident een aanlijnplicht in voor het natuurgebied.
Daisy nog altijd spoorloos

Eelko Hondema meldt namens schaapskudde Epe-Heerde dat Daisy maandagochtend nog altijd spoorloos is. „Het blijft een stille hoop dat Daisy gesignaleerd wordt, zodat we gerichter kunnen zoeken.”

Voorlopig gaat de kudde van schaapherder Niesing niet meer de hei op. Hondema vertelde na het incident aan de Stentor dat beschermingshonden, zoals bij de schaapskudde in Nunspeet, geen optie zijn.

Van Asselt stelt dat ze sinds de aanval op Daisy meerdere wolfincidenten voorbij heeft zien komen rondom Epe, waaronder de videobeelden van Kevin Hendriks.

Hendriks liep zondagavond met hond Donna in de natuur van landgoed Tongeren en zag plotseling een wolf op anderhalve meter van hem staan.
„Ik heb hem totaal niet opgemerkt. Hij stond ineens achter me. Dat was wel even creepy, maar ik vind het achteraf wel een prachtig moment”, stelt Hendriks.

In tegenstelling tot Hendriks zijn andere Epenaren minder blij met de ontmoetingen tussen dorpsbewoners en de wolf. Van Asselt heeft daarom het protest bij het gemeentehuis op poten gezet.

Protesteerders verzamelen woensdagochtend om half elf op het Marktplein om vervolgens hun viervoeter aangelijnd uit te laten in het gemeentehuis.

Van Asselt: „We zijn niet anti-wolf. Dat beest kan er ook niks aan doen en volgt gewoon zijn instinct. Het gaat ons om de laksheid van de gemeente Epe. Er gebeurt gewoon niks.”

Het protest is bedoeld om zorgen van de Epenaren aan te kaarten. Op dit moment zijn er zeventig aanmeldingen.

Er is volgens Van Asselt specifiek sprake van een protest en geen demonstratie. „Het moet wel een ludieke actie blijven. We willen dat de gemeente en provincie wakker worden en dat er op zeer korte termijn een brandbrief richting het ministerie gaat.”

De Stentor vroeg de gemeente Epe om een reactie, maar die bleef uit.
https://www.destentor.nl/heerde/baasjes ... _7nXCrNDGw

https://www.facebook.com/share/p/1D8cMN ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Toch zou het me niet verbazen als er een verband was tussen het toegenomen aantal aanrijden van wild, door de wolf. Wild heeft veel meer onrust. En gedraagt zich ook anders in een gebied bij aanwezigheid van wolven. Ze zitten in andere stukken van een gebied bijvoorbeeld. En, de aantallen van wild (de wildzichtbaarheid is bijv enorm afgenomen) zijn kleiner dan voor een paar jaar terug. Minder wild, en toch meer aanrijdingen. Dan kan er imo maar 1 echte aanleiding zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Haha wat een goede actie daar in Epe! Eindelijk eens wat mensen die op staan. Hoop dat het door gaat en er veel ondergezeken en gescheten gaat worden. +:)+

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Het is misschien geen echt wild, maar bij ons in de buurt is een groep damherten, waarvan de voorouders zo'n 20 jaar geleden ontsnapt zijn. Die waren altijd nogal relaxed en van mening dat autos maar voor hen aan de kant moesten. Ik zie ze nog steeds regelmatig, maar ze zijn een stuk banger geworden, gelukkig ook voor autos.

Hier heb ik dus juist veel minder vaak dat ik ineens moet remmen voor wild sinds de wolf hier zit. Ik weet ook niet of er nu ook een stuk minder herten en reeën zitten omdat ze opgegeten zijn, ik zie wel veel minder vaak reeën.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:33

Toffeltje schreef:
Het is misschien geen echt wild, maar bij ons in de buurt is een groep damherten, waarvan de voorouders zo'n 20 jaar geleden ontsnapt zijn. Die waren altijd nogal relaxed en van mening dat autos maar voor hen aan de kant moesten. Ik zie ze nog steeds regelmatig, maar ze zijn een stuk banger geworden, gelukkig ook voor autos.

Hier heb ik dus juist veel minder vaak dat ik ineens moet remmen voor wild sinds de wolf hier zit. Ik weet ook niet of er nu ook een stuk minder herten en reeën zitten omdat ze opgegeten zijn, ik zie wel veel minder vaak reeën.

Rondom Katlijk? Daar is amper een afname van de damherten door de wolf.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:28

Lithya schreef:
Toffeltje schreef:

Rondom Katlijk? Daar is amper een afname van de damherten door de wolf.

Nee, Makkinga, hier zit maar een klein groepje damherten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24 min geleden

SusanH schreef:
Toch zou het me niet verbazen als er een verband was tussen het toegenomen aantal aanrijden van wild, door de wolf. Wild heeft veel meer onrust. En gedraagt zich ook anders in een gebied bij aanwezigheid van wolven. Ze zitten in andere stukken van een gebied bijvoorbeeld. En, de aantallen van wild (de wildzichtbaarheid is bijv enorm afgenomen) zijn kleiner dan voor een paar jaar terug. Minder wild, en toch meer aanrijdingen. Dan kan er imo maar 1 echte aanleiding zijn.

Het zou pas raar zijn als er niet meer dieren de weg oprennen door de wolf. Natuurgebieden worden doorsneden door verkeerswegen, en prooidieren rennen weg voor de wolf... 1+1=2