Tango1979 schreef:Je kan het zelf regelen maar gok eens wie dat doen (en kunnen betalen)? Niet de minima en de lage inkomens.
Kort gezegd is het in NL voor mensen met hoog modaal en hoger, veel beter geregeld dan voor de rest.
Je bent voor een hoger percentage arbeidsongeschikt. En je hebt veel meer kans dat je aanvullend verzekerd bent, zodat je bijvoorbeeld nog tot 80% van je laatstverdiende inkomen hebt
Een 20% verlaging van je inkomen doet ook veel minder pijn als je 80k verdient, dan wanneer dat 40k per jaar is.
Het schijvenstelsel in box 1 vind ik eigenlijk prima. Box 2 is ook niet veel mis mee (behalve lage belastingdruk vergeleken met box 1). Box 3 is natuurlijk drama momenteel.
Staat daar niet tegenover dat de lagere inkomens toeslagen krijgen bij inkomensverlies? Volgens mij krijg je die niet als je 80k verdient, waarbij de mensen die 80k verdienen meestal ook andere woonomstandigheden hebben, dus duurdere hypotheken.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het nu goed geregeld is, he. Maar een verlies van 20% is voor bijna iedereen veel, gezien je meestal leeft naar je inkomen.
maar in de discussies hier moet je of voor of tegen zijn lijkt het. Als je kritisch bent op maatregel/beleid x word je gelijk in een hoek gedrukt.