Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:56

Tango1979 schreef:
Je kan het zelf regelen maar gok eens wie dat doen (en kunnen betalen)? Niet de minima en de lage inkomens.

Kort gezegd is het in NL voor mensen met hoog modaal en hoger, veel beter geregeld dan voor de rest.

Je bent voor een hoger percentage arbeidsongeschikt. En je hebt veel meer kans dat je aanvullend verzekerd bent, zodat je bijvoorbeeld nog tot 80% van je laatstverdiende inkomen hebt

Een 20% verlaging van je inkomen doet ook veel minder pijn als je 80k verdient, dan wanneer dat 40k per jaar is.

Het schijvenstelsel in box 1 vind ik eigenlijk prima. Box 2 is ook niet veel mis mee (behalve lage belastingdruk vergeleken met box 1). Box 3 is natuurlijk drama momenteel.

Staat daar niet tegenover dat de lagere inkomens toeslagen krijgen bij inkomensverlies? Volgens mij krijg je die niet als je 80k verdient, waarbij de mensen die 80k verdienen meestal ook andere woonomstandigheden hebben, dus duurdere hypotheken.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het nu goed geregeld is, he. Maar een verlies van 20% is voor bijna iedereen veel, gezien je meestal leeft naar je inkomen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:59

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Jij kijkt vooral door een gekleurde bril.

Jij kijkt ook met een gekleurde bril, een die blijkbaar volop getekend is door precies dat vijandige denken van de VVD en andere rechtse partijen.

Citaat:
Feit is dat we met relatief minder werkenden steeds meer uitkeringen op moeten gaan hoesten.

Dus - meer belasting op winsten, grote vermogens en uitzonderlijk hoge inkomens, en een eenvoudigere invulling en afhandeling van uitkeringen. Lijkt mij vrij vanzelfsprekend.

Of je kunt enorm veel tijd en geld en vooral ook menskracht besteden aan een enorm ingewikkeld systeem van regelingen waarmee je wel iedereen ongelukkig maakt, maar wat uiteindelijk het systeem niets helpt. Iedere keer weer blijkt dat een stevig vangnet de overige maatschappelijke kosten juist verlaagt, en daarna bovendien de maatschappelijke cohesie en betrokkenheid juist helpt. Al die bezuinigingen bezuinigen helemaal niet - en dat is ook meerdere keren aangetoond.

(Kijk nog even terug naar de Toeslagenaffaire, en bedenk dat het slechte beleid ons als maatschappij heel veel heeft gekost, in plaats van heeft bespaard. Alleen de Landsadvocaat is er heel veel rijker van geworden. Maar verder zijn de maatschappelijke kosten ENORM, en iedere keer dat herstel verder gesaboteerd wordt, lopen die kosten alleen maar verder op. Ruimhartig beleid heeft niet die enorme nasleep van eindeloze proceskosten en herstelkosten, maar bijvoorbeeld ook niet van al die kinderen die uit huis moesten, de extra zorgkosten, de woningontruimingen, mensen die niet meer konden werken van de stress etc.)

Mwa. Misschien moet je het vooroordeel dat ik rechts zou stemmen van je af zetten, in ogenschouw nemen dat ik al eerder pleitte voor een basisloon en letterlijk een aantal pots geleden nog hardop afgevraagd heb of het hele systeem niet eens op de kop zou moeten en dan nog eens op mij antwoorden :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:00

996981 schreef:
Electra63 schreef:
De belofte was dat er wat gedaan zou worden aan bestaanszekerheid.
Met een verhoging van o.a. huur, zorgverzekering en nu bijv. BTW, wordt deze belofte niet waargemaakt.

Maar met een VVD en PVV in een regering kan je ook niet verwachten dat zij iets doen voor de mensen met een laag inkomen, dat is niet hun doelgroep.

En dan stap je dus volledig over deze punten heen:
''in plaats daarvan moet er één eenvoudige regeling komen, waarbij lagere inkomens eerder recht krijgen op een arbeidsongeschiktheidsuitkering en de hoogste uitkeringen juist worden verlaagd.''

''Nu moet iemand door een keuringsarts voor minimaal 35 procent worden afgekeurd om een uitkering te kunnen krijgen. Vooral mensen met een laag inkomen worden in dat systeem benadeeld.''

Qua belasting willen we het begrotingstekort niet te ver op laten lopen, maar we willen ook niet meer BTW betalen en van alles vooral niets waar we zelf last van hebben.

Heel leuk maar iedereen krijgt dan 5% minder geld. Hoe afgekeurder je bent hoe minder geld je krijgt. Die 15/35% is heel leuk maar betekent in de praktijk dat iemand ipv 40 uur maar 35 uur kan werken. En dus nog steeds geld verdienen kan. Maar iedereen die volledig is afgekeurd krijgt gewoon fors minder per maand om van rond te komen, zonder enige vorm van geld kunnen verdienen.

En de terugwerkende kracht? Betekend dat dat je over jaren die 5% moet gaan terug betalen ? En de rest van je leven iedere 5 jaar de willekeur van de keuringsartsen moet ondergaan? Ook de mensen die alleen maar slechter worden of weten dat ze terminaal zijn. Dat is een grote verslechtering van je leven en geeft financiele onzekerheid omdat je nooit meer weet waar je aan toe bent -O-

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:01

Ik zou minder kunnen sparen als ik 20% van mijn inkomen verlies. Maar zou er geen boterham minder om hoeven te eten.

99... je hebt helemaal gelijk:vergeleken met de rest van de wereld is het zo slecht niet. Ik geloof dat alleen de Scandinavische landen het beter hebben geregeld. Maar mijn mening is wel dat we het in NL nog beter en eerlijker zouden kunnen verdelen dan we nu doen.

Je zou ook ondernemers kunnen verplichten mee te betalen aan de WIA. En ze er dan ook onder laten vallen. Al die (schijn)ZZPers betalen niet mee aan de WIA dus er komt ook veel minder in de kas, doordat er meer zelfstandigen zijn gekomen.

Leuke discussie zo jongens!
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 29-01-25 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:09

996981 schreef:
Electra63 schreef:

IVA komt te vervallen.

Daarbij geloof ik niet, dat UWV dit nu wel goed en op tijd kan beoordelen en verwerken.
Een wijziging terwijl er achterstanden en fouten zijn gemaakt, dat lijkt me niet de juiste oplossing.
Eerst alle huidige fouten en achterstanden oplossen en dan over op een ander systeem met een overgangsperiode.

Eens. Maar als je precies hetzelfde zegt mbt vluchtelingen ben je een racist?

Deze vergelijking snap ik niet ?

Maar ik begrijp dat je het graag over de vluchtelingenproblematiek wil hebben ?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:13

Tango1979 schreef:
Ik zou minder kunnen sparen als ik 20% van mijn inkomen verlies. Maar zou er geen boterham minder om hoeven te eten.

99... je hebt helemaal gelijk:vergeleken met de rest van de wereld is het zo slecht niet. Ik geloof dat alleen de Scandinavische landen het beter hebben geregeld. Maar mijn mening is wel dat we het in NL nog beter en eerlijker zouden kunnen verdelen dan we nu doen.

Je zou ook ondernemers kunnen verplichten mee te betalen aan de WIA. Al die (schijn)ZZPers betalen niet mee aan de WIA dus er komt ook veel minder in de kas, doordat er meer zelfstandigen zijn gekomen.

Leuke discussie zo jongens!

Klopt! Zzp’ers die arbeidsongeschikt raken leunen veelal op het toeslagen systeem. Hebben al die tijd bewust gekozen om niet te verzekeren ivm de kosten en de gevolgen draag je als maatschappij. Maar als je zo gaat redeneren kun je alle keuzes die mensen maken onder de loep nemen. Volgens mij moeten we daar precies niet naar toe en juist naar een eenvoudiger, duidelijker en eenduidiger systeem

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:15

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Eens. Maar als je precies hetzelfde zegt mbt vluchtelingen ben je een racist?

Deze vergelijking snap ik niet ?

Maar ik begrijp dat je het graag over de vluchtelingenproblematiek wil hebben ?

Je snapt niet dat er mensen in dit topic als racist weg zijn gezet omdat ze pleitten eerst de voorzieningen op orde te krijgen en de instanties verlichting te geven? Nee dat snap ik inderdaad ook nog steeds niet ;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:23

Vluchtelingenstop is heel nadelig, voor de vluchtelingen. En is juridisch niet mogelijk. Als iemand dat wel zou willen, zou ik dat niet perse racistisch noemen, maar ook niet heel erg sociaal begaan.

Het UWV eerst de achterstanden laten wegwerken (keuringen) om daarna pas het stelsel te veranderen, heeft geen nadelen. Buiten het feit dat ik geen fan ben van afschaffen IVA. In de IVA wordt er niet herkeurd. Aangezien we niet genoeg keuringsartsen hebben, lijkt het me niet slim om zo 200.000 man in de WGA erbij te stoppen.

Je weet op voorhand dan al dat er helemaal niet herkeurd gaat worden. Maar die IVA gerechtigden verliezen wel 5% van hun inkomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:42

996981 schreef:
Klopt! Zzp’ers die arbeidsongeschikt raken leunen veelal op het toeslagen systeem.

En mensen die chronisch ziek zijn/ afgekeurd of gewoon niet kunnen werken door ziekte of beperking leunen ook op het toeslagensysteem. Dus een basisinkomen is geen goed idee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:45

Tango1979 schreef:
Vluchtelingenstop is heel nadelig, voor de vluchtelingen. En is juridisch niet mogelijk.

Volgens de PVV is dat toch wel mogelijk? :+
En dat er nog steeds mensen in trappen, ongelooflijk...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:52

purny schreef:
996981 schreef:
Klopt! Zzp’ers die arbeidsongeschikt raken leunen veelal op het toeslagen systeem.

En mensen die chronisch ziek zijn/ afgekeurd of gewoon niet kunnen werken door ziekte of beperking leunen ook op het toeslagensysteem. Dus een basisinkomen is geen goed idee.

Ik snap je conclusie niet. Kun je dat toelichten?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:54

Tango1979 schreef:
Vluchtelingenstop is heel nadelig, voor de vluchtelingen. En is juridisch niet mogelijk. Als iemand dat wel zou willen, zou ik dat niet perse racistisch noemen, maar ook niet heel erg sociaal begaan.

Het UWV eerst de achterstanden laten wegwerken (keuringen) om daarna pas het stelsel te veranderen, heeft geen nadelen. Buiten het feit dat ik geen fan ben van afschaffen IVA. In de IVA wordt er niet herkeurd. Aangezien we niet genoeg keuringsartsen hebben, lijkt het me niet slim om zo 200.000 man in de WGA erbij te stoppen.

Je weet op voorhand dan al dat er helemaal niet herkeurd gaat worden. Maar die IVA gerechtigden verliezen wel 5% van hun inkomen.

Mensen ongelimiteerd binnen laten komen is ook nadelig. Ook voor de mensen zelf die uitzichtloos veel te lang in slechte omstandigheden opgevangen worden.

Ook wachten met het op de schop nemen van het stelsel heeft nadelen. Wachten tot er meer ruimte is is kansloos.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:58

996981 schreef:
Mensen ongelimiteerd binnen laten komen is ook nadelig.

Aantal politieke partijen dat in hun partijprogramma had staan dat ze mensen ongelimiteerd binnen willen laten: 0. Aantal politieke partijen dat denkt dat het een goed idee is om alle regels rondom asiel en immigratie op te heffen: ook 0.

Dat was makkelijk. Iedereen is het hier al over eens! :)*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:01

996981 schreef:

Bij het basisinkomen zullen de toeslagen verdwijnen. Dus hoe hoog moet dat basisinkomen volgens jou dan zijn?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:37

Tango1979 schreef:

Precies! IVA wordt ook niet zo heel snel toegekend.

@99...
Als je zelfs bij een discussie over IVA/WIA en verhoging van de lasten voor burgers, dan toch weer de discussie naar de vluchtelingen wilt sturen, ben je best wel sneu.

Maar als jij graag over de vluchtelingen wilt discussiëren en de verhoging van lasten voor mensen met een minimum-inkomen prima vindt, ga je gang !!

Ik eet geen boterham minder om de maatregelen !

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:21

purny schreef:
996981 schreef:

Bij het basisinkomen zullen de toeslagen verdwijnen. Dus hoe hoog moet dat basisinkomen volgens jou dan zijn?

Nou, de definitie van een basisinkomen is dat het toereikend is om van rond te komen. Heb hier volgens mij al eens eerder informatie over gepost maar als je een beetje zoekt op internet kom je best veel tegen ook

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:22

Electra63 schreef:
Tango1979 schreef:

Precies! IVA wordt ook niet zo heel snel toegekend.

@99...
Als je zelfs bij een discussie over IVA/WIA en verhoging van de lasten voor burgers, dan toch weer de discussie naar de vluchtelingen wilt sturen, ben je best wel sneu.

Maar als jij graag over de vluchtelingen wilt discussiëren en de verhoging van lasten voor mensen met een minimum-inkomen prima vindt, ga je gang !!

Ik eet geen boterham minder om de maatregelen !

Het gaat me om de dubbele standaard die gehanteerd wordt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:26

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Mensen ongelimiteerd binnen laten komen is ook nadelig.

Aantal politieke partijen dat in hun partijprogramma had staan dat ze mensen ongelimiteerd binnen willen laten: 0. Aantal politieke partijen dat denkt dat het een goed idee is om alle regels rondom asiel en immigratie op te heffen: ook 0.

Dat was makkelijk. Iedereen is het hier al over eens! :)*

Ik denk inderdaad dat veel mensen een beleid ergens in het midden zouden wensen :j maar in de discussies hier moet je of voor of tegen zijn lijkt het. Als je kritisch bent op maatregel/beleid x word je gelijk in een hoek gedrukt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:34

Het hele belasting en toeslagen stelsel zou inderdaad op de kop moeten. Basisinkomen , helemaal voor. Echter , een btw verhoging is met 1 druk op de knop geregeld maar een verlaging? Daar zijn de systemen niet op berekend. Zolang het bij de officiële instanties zo’n puinzooi is heb ik weinig hoop dat het gaat veranderen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:38

996981 schreef:
Nou, de definitie van een basisinkomen is dat het toereikend is om van rond te komen. Heb hier volgens mij al eens eerder informatie over gepost maar als je een beetje zoekt op internet kom je best veel tegen ook

Maar niet iedereen heeft dezelfde kosten. Sommige mensen wonen in een dure woning omdat ze toen ze nog gezond waren hierin zijn gaan wonen.
Hoe gaan die mensen tegemoet gekomen worden?
Of mensen die torenhoge zorgkosten hebben. Hoe moeten die straks hun medicatie betalen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:38

Sommigen zijn selectief kritisch.

Ongelimiteerd mensen binnenhalen?
Je bedoelt de arbeidsmigranten die in de landbouw, fabrieken, slachterijen en schoonmaak werken? Die arbeiders die we nodig hebben ?
Of die 11% asielzoekers, die vluchten voor bijvoorbeeld oorlog en geweld?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:51

purny schreef:
996981 schreef:

Maar niet iedereen heeft dezelfde kosten. Sommige mensen wonen in een dure woning omdat ze toen ze nog gezond waren hierin zijn gaan wonen.
Of mensen die torenhoge zorgkosten hebben. Hoe moeten die straks hun medicatie betalen?

Purny, een basisinkomen zou voor iedereen gelden . En dan toeslagen , hypotheekrenteaftrek bvb weg. Kun je gewoon voor blijven werken. De mensen die in de ellende zitten hebben die dure woning allang moeten verkopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:53

purny schreef:
996981 schreef:

Nu heeft toch ook niet iedereen dezelfde kosten? Zijn toeslagen en uitkeringen ook niet altijd 100% toereikend?

Heb je je al in het idee achter een basisloon verdiept? Of sla je met name aan op het idee om toelslagen en uitkeringen op de schop te nemen?

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:56

Ik vraag mij weleens af hoe vaak mensen in dit topic met asielzoekers praten...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:57

Electra63 schreef:
Sommigen zijn selectief kritisch.

Ongelimiteerd mensen binnenhalen?
Je bedoelt de arbeidsmigranten die in de landbouw, fabrieken, slachterijen en schoonmaak werken? Die arbeiders die we nodig hebben ?
Of die 11% asielzoekers, die vluchten voor bijvoorbeeld oorlog en geweld?

Joh, deze discussie hebben we al vaak genoeg gehad. Ik dacht ik prikkel je eens om te kijken of je wellicht anders bent gaan denken over de felheid en stelligheid waarmee je mensen van racisme beticht.

Of je wellicht zou kunnen denken “goh, misschien was ik op moment x te fel aan het oordelen op persoon y, in the heat of the moment”.

Nee dus :)