Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:24

pien_2010 schreef:
Bij Ollongren was het een totaal andere situatie. Hij wist van niets, zij was slordig en opeens wist het hele land dat hij exit moest gaan. Daar keek vriend en vijand van op! Bizar.
Omzigt heeft gelijk vorige week na het gesprek met de verkenner, toen hij uit die kamer kwam, deze boodschap gecommuniceerd. Geert Wilders was pissig en deed een boze tweet. Heel Nederland kende deze boodschap, was op het nieuws.
Dus hij laat gewoon die stukken zien, er is niet zoveel aan de hand in mijn ogen.

Wat er aan de hand is dat alle politieke leiders nu die het land zouden kunnen besturen voor eigen parochie (gewin) gaan in plaats van NL. Natuurlijk heeft Wilders in zn verkiezingsprogramma een hoop staan waar je het onmogelijk mee eens kan zijn. Maar he, NL is een coalitieland dus Wilders zal water bij de wijn moeten doen en verder is er de Tweede Kamer en Eerste Kamer als veiligheidsventielen. Wilders weet echt wel dat wat hij zou willen hij niet allemaal zou kunnen verwezenlijken. Maar als je niet wil praten en de dingen wil zoeken waar je het wel over eens bent sla je de plank mis. Het is zo dringend dat er wat moet gebeuren op cruciale gebieden waar men elkaar wel kan vinden. Bizar dat er nu politieke spelletjes worden gespeeld waar NL nu echt niet op zit te wachten.
Bv het stoppen van De Jonge voordat er echt uberhaupt geen huurwoningen (omdat de investeerders weglopen). En de woningmarkt nog verder verstopt raakt. En het terugbrengen van verzorgingshuizen zodat oudjes uit hun 5 kamerwoningen naar een verzorgingshuis kunnen. Gezelligheid, veiligheid en zorg krijgen en grote gezinnen in de grotere woningen kunnen die ouderen in hun eentjje of met zn 2-en nu bezet houden omdat er geen goed alternatief is. Zou al heel veel helpen :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:24

Tango1979 schreef:
Wij hebben vlakbij ook een asielzoekers centrum, al 30 jaar. Ik hoor daar eigenlijk nooit iets over. Dus ik ben eens gaan Googlen.

Ik wil trouwens niemands ervaringen tegenspreken. Ik vind het echt heel erg LL dat je te maken hebt gehad met incidenten!

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/434 ... n-een-dorp

Maar ook dit: een aantal overlastgevers (niet de asielzoekers, maar illegalen op bezoek)

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... c-in-gilze

Zo jammer dat een minderheid de rest een slechte naam geeft.

In Budel worden ook al veel langer asielzoekers opgevangen. Dat is nooit een probleem geweest. Het werd zelfs ervaren als iets positiefs. Veel ondernemers in Budel hadden goede klandizie aan deze mensen. Pas de laatste paar jaar is alles gierend uit de klauwen gelopen. Inmiddels zitten er zo'n 1500 mensen. Voorheen waren de bewoners van het AZC werkelijk vluchtelingen, inmiddels worden er ook veel veilige landers onder gebracht die nergens naar toe kunnen en hun leven daar zitten te verdoen. Het AZC in Budel ligt in 'the middle of nowhere', er is daar dus echt niks te beleven of te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:41

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Bij Ollongren was het een totaal andere situatie. Hij wist van niets, zij was slordig en opeens wist het hele land dat hij exit moest gaan. Daar keek vriend en vijand van op! Bizar.
Omzigt heeft gelijk vorige week na het gesprek met de verkenner, toen hij uit die kamer kwam, deze boodschap gecommuniceerd. Geert Wilders was pissig en deed een boze tweet. Heel Nederland kende deze boodschap, was op het nieuws.
Dus hij laat gewoon die stukken zien, er is niet zoveel aan de hand in mijn ogen.

Wat er aan de hand is dat alle politieke leiders nu die het land zouden kunnen besturen voor eigen parochie (gewin) gaan in plaats van NL. Natuurlijk heeft Wilders in zn verkiezingsprogramma een hoop staan waar je het onmogelijk mee eens kan zijn. Maar he, NL is een coalitieland dus Wilders zal water bij de wijn moeten doen en verder is er de Tweede Kamer en Eerste Kamer als veiligheidsventielen. Wilders weet echt wel dat wat hij zou willen hij niet allemaal zou kunnen verwezenlijken. Maar als je niet wil praten en de dingen wil zoeken waar je het wel over eens bent sla je de plank mis. Het is zo dringend dat er wat moet gebeuren op cruciale gebieden waar men elkaar wel kan vinden. Bizar dat er nu politieke spelletjes worden gespeeld waar NL nu echt niet op zit te wachten.
Bv het stoppen van De Jonge voordat er echt uberhaupt geen huurwoningen (omdat de investeerders weglopen). En de woningmarkt nog verder verstopt raakt. En het terugbrengen van verzorgingshuizen zodat oudjes uit hun 5 kamerwoningen naar een verzorgingshuis kunnen. Gezelligheid, veiligheid en zorg krijgen en grote gezinnen in de grotere woningen kunnen die ouderen in hun eentjje of met zn 2-en nu bezet houden omdat er geen goed alternatief is. Zou al heel veel helpen :j

Wat Omzigt probeert is om een coalitie te krijgen met partijen waaronder de PVV die duidelijk aangeeft dat hij de wet gaat respecteren.
Dat is nog steeds niet gebeurt (zwart of wit, programma bijgesteld) dus dat maakt het moeilijk.
Omzigt wil een andere Bestuurscultuur, maar wel een die wettelijk klopt ( := ) . Anders is het niet alleen politieke moord voor hemzelf, maar ook desastreus voor Nederland.

De VVD gedoogt, dus doet op een andere manier het zelfde. Klopt het wettelijk niet, dan steunen ze niet.
De BBB wil gewoon meedoen, maar of dat verstandig is?
Ze zijn net begonnen met verkennen, dus geef het even de tijd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:45

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:49

BigOne schreef:
Mijn mening is dat de VVD de PVV salonfähig heeft gemaakt door ze niet uit te sluiten op basis van het programma. De media heeft dat opgepakt en druk aan mee gedaan . Bijna geen stuk gelezen wat het programma inhield , wat het zou gaan kosten en hoe het betaald moest worden. Ze hebben zich achteraf de vraag gesteld hoe het kwam dat Wilders zoveel zetels kreeg. Tja, mosterd na de maaltijd.
En Wilders presenteerde zich daar na Milders , met zijn ijskast. Je kunt dingen weer ontdooien dus het is niet weg.

VVD dacht toch wel weer de grootste te worden, dat viel tegen ..
Ingezet en verloren... Super arrogant eigenlijk
Laatst bijgewerkt door Wintu op 04-12-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:53

Benzz schreef:
BigOne schreef:
Mijn mening is dat de VVD de PVV salonfähig heeft gemaakt door ze niet uit te sluiten op basis van het programma. De media heeft dat opgepakt en druk aan mee gedaan . Bijna geen stuk gelezen wat het programma inhield , wat het zou gaan kosten en hoe het betaald moest worden. Ze hebben zich achteraf de vraag gesteld hoe het kwam dat Wilders zoveel zetels kreeg. Tja, mosterd na de maaltijd.
En Wilders presenteerde zich daar na Milders , met zijn ijskast. Je kunt dingen weer ontdooien dus het is niet weg.

Plus het debat bij Derksen. Debatten op sbs6 moet je eigenlijk niet willen.

Sbs6 sowieso niet <<)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:02

secricible schreef:
Maar dit voelt voor mij heel ambivalent en blijkbaar wil ook niemand het uitleggen.
We kiezen voor hem omdat we denken dat hij dingen kan veranderen.
Maar de dingen die we wat minder vinden van hem zwakken we af met "ja maar hij zit niet alleen"
Dat klinkt bijna alsof mensen denken dat hij WEL wat kan bereiken op gebieden waarin ze dat willen, maar op andere gebieden niet. Ik snap dat niet zo goed...

Ik vond het leuk dat Trouw geciteerd werd.
Nog maar een klein deel van zijn kiezers staat achter de rabiate ideeën over de islam.
... op zich: reden tot vreugde.

Al blijft staan dat 22% daar dus wel degelijk achter staat. |( -O- :n

En 78% procent wil graag dat er nul vluchtelingen naar Nederland komen.
... ik mag hopen dat ze zo slim zijn om te weten dat dit niet kan.

En ik vind het kwalijk.
Punt, uit.
De makkelijkste zondebok die te verzinnen is op de korrel nemen - huuuu, wat een mentaliteit....

En waarom stemt iemand dan toch op zo'n politicus...?
('Mensen voelen zich bedondetd, niet gehoord, etc etc' - die ken ik.
Maar dan kun je ook op andere partijen stemmen.
Mijn vraag is: waarom deze partij.)

Is het omdat GW inmiddels salonfähig is geworden...?
Of de milde variant met sommige dingen 'in de ijskast'...?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:09

Babootje schreef:
Wilders weet echt wel dat wat hij zou willen hij niet allemaal zou kunnen verwezenlijken. Maar als je niet wil praten en de dingen wil zoeken waar je het wel over eens bent sla je de plank mis.

Maar welke punten van overeenkomst zie jij? Wat staat er in het programma van Wilders, of waar heeft hij zich over uitgesproken de afgelopen weken, maanden of jaren, waar het mee zou kunnen beginnen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:13

Elisa2 schreef:
Nikass schreef:
Nee de verzorgingsstaat gaat naar de knoppen door alles aan de vrije markt over te laten. Daar hebben vluchtelingen niet zoveel mee te maken.
En dat Nederland vol zou zijn is geen feit, maar een mening. Maar als je van mening bent dat Nederland vol is, dan misschien paar miljoen minder landbouw dieren houden.

Zodat al het voedsel uit het buitenland moet komen want daar is dierenwelzijn zo geweldig en dat is heel erg goed voor het klimaat. 8)7

Ik denk dat de toename van de bevolking een feit is. Zijn vast genoeg cijfers over. ;-)

Dat is jouw totaal ongefundeerde conclusie.

Ik ontken nergens een toename van de bevolking. Maar daar hadden we het niet over.
Jij stelt dat het een feit is dat Nederland vol is. Maar dat is geen feit. Dat is jouw mening.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:21

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:
Wilders weet echt wel dat wat hij zou willen hij niet allemaal zou kunnen verwezenlijken. Maar als je niet wil praten en de dingen wil zoeken waar je het wel over eens bent sla je de plank mis.

Maar welke punten van overeenkomst zie jij? Wat staat er in het programma van Wilders, of waar heeft hij zich over uitgesproken de afgelopen weken, maanden of jaren, waar het mee zou kunnen beginnen?

Dit is een hele goede vraag Shadow :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:07

'al het voedsel'... Je weet, Elisa, dat het vlees uit nl voor meer dan 70% naar het buitenland gaat?
Je weet ook dat we kalveren importeren, die hier vetmesten en ze vervolgens weer geslacht terugsturen naar het land van herkomst?

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:25

Ik vraag me af, als al die landbouw dieren weg zijn.. hebben we dan ineens wel voorzieningen? En dan heb ik het niet over de co2 ruimte.. maar over materialen, personeel etc. Komt dat dan ook vanzelf goed?
Is “het vee moet weg” de oplossing voor alles?

Kan hoor,
Maar hoe dan? Schuiven mensen van de vee industrie door naar andere werkplekken ?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:26

80% van de mensen die werken in de vleesindustrie komt uit het buitenland.

edit; ugh, spelfouten, kom er niet uit :')
Laatst bijgewerkt door lies op 04-12-23 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:27

@ Cer: wat bedoel je met 'voorzieningen'...?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:32

De voorzieningen waar op eerdere pagina’s over gesproken wordt..
En waar het aan ontbreekt zodat t nu kraakt en piept en schuurt overal, in opvang, qua personeelstekort etc..
(Althans, dat lees ik hier ook hè, ruimte op de weg, bij artsen, op scholen, bij de (thuis)zorg enzo) :)
Maar dat kunnen anderen vast beter uitleggen..

@Pien, ik zie dat toch wat anders :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:35

Ik denk niet het vee moet weg en dan is alles opgelost. Net als ik niet denk alle vluchtelingen eruit en dan is de wereld beter. Of alle buitenlandse studenten. Of alle vervuilers.

Ik denk dat we na moeten denken wat we op lange termijn voor Nederland willen.

Wat is er mogelijk binnen onze grenzen en onze resources.

Ik denk dat de problemen te groot zijn, voor simpele oplossingen

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:46

Cer schreef:
En waar het aan ontbreekt zodat t nu kraakt en piept en schuurt overal, in opvang, qua personeelstekort etc..
(Althans, dat lees ik hier ook hè, ruimte op de weg, bij artsen, op scholen, bij de (thuis)zorg enzo) :)

Ja, arbeidsmigranten zullen terugkeren naar land van herkomst als er hier geen werk is. Dat maakt woningen vrij en creert optioneel banen voor Nederlanders. Als wij Nederlanders de banen niet willen krimpt de sector vanzelf. Enige wat ik me kan bedenken waar we op verliezen zijn de distributie- en exportcentra. Sectoren die veel exporteren kunnen denk ik redelijk makkelijk krimpen zonder dat “wij” er last van hebben. In het geval van de vleesindustrie is het al helemaal dikke winst, want die exporteren maar liefst 70% van de productie, veroorzaakt veel stikstof en heeft veel migranten in dienst. Maar dat is mijn aanname.

En niemand heeft het over compleet wegdoen he. Er wordt vooral gesproken over een beetje minder. Wat Tango zegt. Hoe houdbaar is deze manier van consumeren en produceren op lange termijn?

Over de ervaringen met asielzoekers - heel naar om te lezen! Wij hebben hier ook een azc (of zoiets?) in de buurt, vooral voor jongeren. Die zie ik regelmatig fietsen in groepjes, ze krijgen allemaal een fietsje. Zitten hier in het buitengebied. Ik kom uit Rotterdam en heb daar ook genoeg meegemaakt met bepaalde groepen en me regelmatig zeer onveilig gevoeld. Ik besef dat er overlast is en culturele verschillen zijn oprecht lastig. Dat moet niet zomaar aan de kant geveegd worden. Maar de grenzen maar dicht is nog steeds niet echt een oplossing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:02

Cer schreef:
Ik vraag me af, als al die landbouw dieren weg zijn.. hebben we dan ineens wel voorzieningen?

... ik ben 'voorzieningen' tegengekomen op de vorige pagina's als: het openbaar vervoer, uitkeringen, ziekenhuizen en wellicht ben ik inmiddels weer iets vergeten.

Maar met minder hetzij melkvee, hetzij vleesvee (daat ging het op de laatste pagina over) zie ik dat niet terugkomen.

Citaat:
Is “het vee moet weg” de oplossing voor alles?

Lijkt me sterk.
Het halveren van de veestapel en het uitbreiden van het aantal boerenbedrijven (inclusief nieuwe gewassen in de veenweidegebieden) zet qua milieuwinst wel zoden aan de dijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:06

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:25

mysa schreef:
'al het voedsel'... Je weet, Elisa, dat het vlees uit nl voor meer dan 70% naar het buitenland gaat?
Je weet ook dat we kalveren importeren, die hier vetmesten en ze vervolgens weer geslacht terugsturen naar het land van herkomst?

Jij weet dat Nederland niet eens genoeg landbouw grond heeft om de eigen bevolking te voeden? Ook niet als iedereen vegatarisch zou gaan eten?

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:27

Tango1979 schreef:
Ik denk niet het vee moet weg en dan is alles opgelost. Net als ik niet denk alle vluchtelingen eruit en dan is de wereld beter. Of alle buitenlandse studenten. Of alle vervuilers.

Ik denk dat we na moeten denken wat we op lange termijn voor Nederland willen.

Wat is er mogelijk binnen onze grenzen en onze resources.

Ik denk dat de problemen te groot zijn, voor simpele oplossingen

:j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 00:15

Elisa2 schreef:
mysa schreef:

Jij weet dat Nederland niet eens genoeg landbouw grond heeft om de eigen bevolking te voeden? Ook niet als iedereen vegatarisch zou gaan eten?

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/

Als we zo ontzettend veel exporteren gaan we vast niet dood van de honger als we een beetje minder produceren. Intensieve veehouderij betekent veel vee op een relatief klein stukje, zoveel grond heeft dat niet nodig. En, niet om het 1 of ander, Vee & Gewas lijkt een platform te zijn waar agrarische bedrijven moeten betalen om hun kennis op te delen. Ik vermoed zomaar dat het geen neutrale bron is.

We zijn de grootste vleesexporteur van de EU. Qua voedsel exporteren staan we op de tweede plek, na de Verenigde Staten. Vergelijk eens in je hoofd hoeveel we qua oppervlakte schelen met de Verenigde Staten, en dan dat we op dat kleine stukje land zoveel produceren dat we tweede zijn op wereldniveau. Het is gewoon echt onzin dat als de agrarische industrie krimpt we hongersnood krijgen in Nederland. We produceren absurd veel voor onze oppervlakte.

Bronnen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... opese-unie

https://www.ad.nl/koken-en-eten/nederla ... ~a555352f/

https://www.maartenonline.nl/nederland- ... er-wereld/

Een kleine greep, want de keuze is reuze.

Nogmaals, vee hoeft niet weg. Maar het mag wel minder en het lijkt me inderdaad een goed idee om hier een meer langetermijnvisie op te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:21

Ik ben zo benieuwd wat we dan tegen onze mede Europese landen gaan zeggen die van ons vlees importeren…. Zijn dat geen eu afspraken?

En ik lees dat t ruim 8 miljard gegenereerd… das toch knap geld ..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:49

nps schreef:
Cer schreef:

Ja, arbeidsmigranten zullen terugkeren naar land van herkomst als er hier geen werk is. Dat maakt woningen vrij en creert optioneel banen voor Nederlanders. Als wij Nederlanders de banen niet willen krimpt de sector vanzelf. Enige wat ik me kan bedenken waar we op verliezen zijn de distributie- en exportcentra. Sectoren die veel exporteren kunnen denk ik redelijk makkelijk krimpen zonder dat “wij” er last van hebben. In het geval van de vleesindustrie is het al helemaal dikke winst, want die exporteren maar liefst 70% van de productie, veroorzaakt veel stikstof en heeft veel migranten in dienst. Maar dat is mijn aanname.

En niemand heeft het over compleet wegdoen he. Er wordt vooral gesproken over een beetje minder. Wat Tango zegt. Hoe houdbaar is deze manier van consumeren en produceren op lange termijn?

Over de ervaringen met asielzoekers - heel naar om te lezen! Wij hebben hier ook een azc (of zoiets?) in de buurt, vooral voor jongeren. Die zie ik regelmatig fietsen in groepjes, ze krijgen allemaal een fietsje. Zitten hier in het buitengebied. Ik kom uit Rotterdam en heb daar ook genoeg meegemaakt met bepaalde groepen en me regelmatig zeer onveilig gevoeld. Ik besef dat er overlast is en culturele verschillen zijn oprecht lastig. Dat moet niet zomaar aan de kant geveegd worden. Maar de grenzen maar dicht is nog steeds niet echt een oplossing.

Dat is dus vaak niet zo hé?
Op het moment dat ze geen werk meer hebben hier, belanden ze vaak op straat, en blijven dan hier (dakloos) omdat het in land van herkomst nog erger is naar eigen zeggen, lees het stuk hieronder maar eens:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... raat-gezet

https://nos.nl/artikel/2457465-steeds-m ... et-humaner

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:53

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een EU regel is dat wij op lange termijn verplicht zijn X kilo vlees te moeten exporteren.

Naast vlees export kan je ook denken aan de export bollen en planten. Of de grote distributiecentra.

En ik zeg absoluut niet: morgen kappen we ermee. Ik zeg: zou het niet slimmer zijn op bewust, in een rustig tempo, bepaalde sectoren iets te laten krimpen. En vol inzetten op het stimuleren van sectoren die minder resources nodig hebben, minder afhankelijk van arbeidsmigranten, en minder vervuilend.