Mag ik wel even zeggen dat ik het echt een raar tijdperk vindt, waarbij al online staat voordat de aanvallen echt gebeuren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hwn schreef:Ja, ik zag het hier op het nieuws. Zijn de VS en VK die bombarderen dacht ik. Denk niet dat Europa eraan meedoet (ik beschouw gemakshalve het VK maar niet als Europa, ik las zelfs dat ze uit Europa willen. Ze doen maar, ze zijn toch altijd tegendraads).
hwn schreef:Ik las net ergens dat het ICJ waar Israël nu terechtstaat, afhangt van VN Security Council, waar de VS een vetorecht heeft, maar ben niet zeker of ik het helemaal goed begrepen heb.
mysa schreef:Jij weet meer over Jemen, kun je jouw visie geven op wat er nu gebeurt vanuit Jemenitisch standpunt?
Ik heb alleen maar heel negatieve dingen over Houthi's gehoord.
Is men bang dat het een tweede Gaza wordt met veel te veel burgerslachtoffers?
Nikass schreef:Maar waarom moet de VS overal aanwezig zijn?
Dank je voor je uitgebreide stuk Princequillo. Ik onderschrijf je negatieve gevoel dat Nederland weer eens wat steunt, zonder überhaupt het eigen volk in te lichten.
mysa schreef:Dank je wel Princequillo. Ik ga er meer over lezen.
Over die beschietingen van schepen: ik geloof niet dat dat zozeer is om handel met Israël te dwarsbomen maar meer de handel in het algemeen. Volgens mij varen vrijwel alle schepen van en naar Azië via het Suezkanaal en de rode zee.
mysa schreef:Dank je wel Princequillo. Ik ga er meer over lezen.
Over die beschietingen van schepen: ik geloof niet dat dat zozeer is om handel met Israël te dwarsbomen maar meer de handel in het algemeen. Volgens mij varen vrijwel alle schepen van en naar Azië via het Suezkanaal en de rode zee.
tamary schreef:Iran heeft/wil daar vinger in de pap, want buren van vijand saudi arabie. Zou gevalletje of je nu door de hond of de kat gebeten wordt zijn.
Daarnaast is de aanval nu een reactie op het beschieten van een amerikaans marineschip. Niets vreemds aan dat er dan terug geschoten wordt.
Benzz schreef:Nikass schreef:Maar waarom moet de VS overal aanwezig zijn?
Dank je voor je uitgebreide stuk Princequillo. Ik onderschrijf je negatieve gevoel dat Nederland weer eens wat steunt, zonder überhaupt het eigen volk in te lichten.
Maar het is toch al weken bekend dat Nl officieren zou sturen?
FiveSports schreef:tamary schreef:Iran heeft/wil daar vinger in de pap, want buren van vijand saudi arabie. Zou gevalletje of je nu door de hond of de kat gebeten wordt zijn.
Daarnaast is de aanval nu een reactie op het beschieten van een amerikaans marineschip. Niets vreemds aan dat er dan terug geschoten wordt.
Waar zou ik dit kunnen teruglezen?
Ook in onze media heb ik niets gezien over het kapen van niet-Israëlische schepen(of met Israël handelende), maar misschien heb ik wat gemist, volg zeker niet alles.
Citaat:The US and the UK have warned “there will be consequences” after warships from both countries repelled a barrage of 21 Houthi rockets, drones and cruise missiles apparently fired at western warships in the Red Sea.
Citaat:The Houthi military spokesperson said: “We carried out an operation with a large number of ballistic and naval missiles and drones targeting an American ship that was providing support [to Israel]. The operation came as a preliminary response to the treacherous attack on our naval forces by the American enemy.”
Citaat:The operation came as a preliminary response to the treacherous attack on our naval forces by the American enemy.
Citaat:In Britain, Grant Shapps, the defence secretary, told reporters to “watch this space” at a press briefing and directly accused Iran of helping the Yemeni rebels with intelligence and surveillance.
Shapps said Britain, its western allies and Saudi Arabia were “all agreed” that the series of attacks on warships and merchant shipping in the southern Red Sea “cannot continue” and did not rule out striking Houthi military targets on land.
&
A UN security council resolution condemning the Houthi actions, but not authorising the use of force, was due to be passed in New York on Wednesday. It is unclear whether any other country, particularly France, would be willing to join what could be joint US-UK reprisals against the Houthis.
The Houthis formally rejected the western demand in a letter to the UN, and followed this up with a military assault that reduced the options available to Centcom.