@Cer, we mogen zeker blij zijn in NL te mogen wonen, het kan nog veel slechter...
In dit topic lopen een aantal zaken door elkaar (wat ook begrijpelijk is, het ene grenst nu eenmaal dicht aan het andere)
Begint al met kansongelijkheid, is onderzocht dat kinderen uit achterstandswijken/scholen al met 1-0 achterstand beginnen. Blijven ze dan wonen in een minder goede sociale buurt houden ze daar de rest van hun leven last van (Opleiding, wonen, werken e.d.)
Daarnaast is er in NL t.o.v. pakweg 30 jaar geleden veel veranderd in wetten/regelgeving.
Waar vroeger iemand die ziek was de WAO inging, zitten die mensen (door andere toetsingscriteria) veelal in de bijstand. Met geen of weinig perspectief om daar nog uit te komen.
Dan moet je al over heel veel doorzettingsvermogen en geluk beschikken om daar nog uit te komen.
Ik denk dat dat precies de vinger op de zere plek is waar sommigen in dit topic aan refereren.
Ja, voor een deel is het eigen inzet, maar dat is lang niet in alle gevallen zo.
Gaan we een recessie meemaken? Ja, dat denk ik ook.
En gaat dat dit keer een veel groter deel van de bevolking treffen? Ja, dat denk ik ook.
Eerst Corona, nu Oekraïne, en nee, gratis geld bestaat niet.
De belastingbetaler zal dit rechts- of linksom moeten gaan ophoesten.
Dus alles wat er nu aan steun voor lagere inkomens uit de hoed getoverd gaat worden, moet ergens weer vandaan komen.
En iedereen zal voor zichzelf de rekensom moeten maken, dat is zo.
Maar ik heb al vanaf het begin van de Corona tijd gedacht, hier gaan mensen die het al niet gemakkelijk hebben het alleen maar moeilijker krijgen.
En een minima waar nu net het energie contract van af loopt, dan denk ik ook wel eens, als er iemand is die nu 50 euro in de week te besteden heeft, als die verdubbeld in energiekosten, dan kon de keuze wel eens zijn eten of het huis verwarmen. Sterker nog, dat zie ik om me heen al gebeuren, mensen die voor zulke keuzes staan.
Kan de overheid alles compenseren? Nee, je kunt een euro maar een keer uitgeven.
Is wat het is, kun je niks anders van maken, hoe erg ook
Mijn neef verdient waarschijnlijk ook net 10 euro te veel, om voor die 800 euro in aanmerking te komen.
Vind ik dat eerlijk? Nee, zeker niet, hij komt elke morgen zijn bed uit, voor maar net een paar euro meer als wat ie zou hebben als ie thuis zou zitten.
Maar ik ben wel trots op hem dat ie het wel maar elke dag doet!
Elisa2 schreef:Overigens denk ik ook dat het een denkfout is om te denken dat iedereen die op Bokt zit niet aan het werk is.

Ik heb nu net even pauze, maar ga zo weer aan het werk