Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:00

Cer schreef:
Wat is te kort door de bocht?
Als je degene bent die de broekriem niet meer kan aanhalen, dan is dat toch we iets meer dan 'jammer', denk ik? Je zal het maar zijn..

Dat is het hem nu net inderdaad.
Voor corona kregen we allemaal te horen de broekriem moet aangehaald worden, toen kregen al mensen het moeilijker.
Toen corona en nu dit weer.
De aller laagste inkomens worden steeds gecompenseerd enerzijds natuurlijk logisch.
Maar de inkomens daarboven hebben steeds meer onzekerheid.
Niemand die daar de hand toereikt.
Wel die auto nodig hebben om op het werk te komen.
Geen geld voor een elektrische. Ook geen geld voor het verduurzamen van het huis.
Want ze zijn blij dat elke maand weer rond is. En ik denk dat er onder de streep daar steeds meer mensen zijn die minder overhouden dan de aller armste.

En ja dan is het zuur bij, ja maar de Oekraïner heeft geen huis meer.... niemand die dat ontkent...maar alleen maar werken voor de huur of hypotheek en geen uitje meer of iets lijkt onderhand wel op Rusland...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:04

Popstra schreef:
Ik mis een beetje sterke positieve mentaliteit hier.
Vroeger had men ook armoede. Men ging toen meer werken voor extra centen ipv alleen maar lopen zagen over hoe klote en oneerlijk het leven is.
Heb zelf gelukkig het goede voorbeeld gehad van mijn vader die 2 jobs had en mn moeder 3 toen ze aan de grond zaten en er zo bovenop kwamen.
Heb hun ook nooit horen klagen zoals men nu doet. Wel verdrietig gezien.
Zelfde geld voor hun ouders. Die van Amsterdam naar Drenthe fierste voor brood en boter om hun 6 kinderen te kunnen voeden tijdens de oorlog

Wat doet men nu, subsidies e.d afwachten. Kom op zeg. Steek je handen uit je mouwen en ga wat extras doen. Overal is personeels tekort.
Sommigen zitten liever ganse dag te Bokken en ander social media.

Ga er maar aan staan. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoals het tegenwoordig mooi heet die kunnen wel 1000 keer soliciteren het antwoord is altijd NEE. en ooh wee gebeente dat iemand in de bijstand zelf enig initatief toont. Dan zal deze persoon volledig kapot gemaakt worden in sommige gemeenten.

Ik weet niet in welke tijd dat was van jouw vader. Maar tegenwoordig worden er overal drempels opgeworpen. Regels gemaakt, hoge eisen gesteld.

Sorry hoor, maar als je het over de tijd van jouw vader hebt dan spreek je waarschijnlijk wel over een compleet andere tijd. Een tijd waarin je bij een fabriek naar binnen kon lopen en grote kans had dat ze er personeel nodig hadden.

Werkgevers moeten zelf ook maar eens over de brug komen. Maar die wachten liever dat de overheid het toe staat om mensen uit het buitenland in te vliegen. er zijn gelukkig een aantal werkgevers met lef die nu beginnen te werken met open hiring. Maar dat is nog veel en veel te weinig. De rest van de werkgevers moet zelf stoppen met janken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:04

Durf je nu echt de situatie in Nederland te vergelijken met een land waar geen vrijheid van meningsuiting is? Waar mensen zonder reden opgesloten en afgevoerd worden? Die leven onder een leider die het volk zwaar onderdrukt? Ik hoop toch dat je dit onhandig geformuleerd hebt?!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:05

@ Loretta Ja en nee. Mijn nichtje heeft twee jaar geleden na gezeik met haar uitkering gezegd: Steek het maar waar de zon niet schijnt. Ik ga ZZP er worden. En nu is ze boven Jan, zoals dat zo mooi heet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:07

Dat heb ik dan inderdaad onhandig geformuleerd.
Bedoelde de vergelijking werken zonder daar wat aan over het houden.
Daar had ik het immers over, maar niet duidelijk dus :)

Niet de vrijheid van meningsuiting, puur het werk.
Werken, kom je niet rond, nog meer werken... want dat is wat hier geschreven word.
Zeker geen leuke dingen meer, want ja je hebt maar pech, jammer dan.

Spenk schreef:
Durf je nu echt de situatie in Nederland te vergelijken met een land waar geen vrijheid van meningsuiting is? Waar mensen zonder reden opgesloten en afgevoerd worden? Die leven onder een leider die het volk zwaar onderdrukt? Ik hoop toch dat je dit onhandig geformuleerd hebt?!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:07

Spenk schreef:
Durf je nu echt de situatie in Nederland te vergelijken met een land waar geen vrijheid van meningsuiting is? Waar mensen zonder reden opgesloten en afgevoerd worden? Ik hoop toch dat je dit onhandig geformuleerd hebt?!

Dat wordt wel gedaan..
je mag hier niet klagen want daar is oorlog... althans, dat las ik wel.

Terwijl het ene (hogere prijzen) wel een beetje een gevolg is van de oorlog, dus je kan het niet helemaal los van elkaar zien. En oorlog is vreselijk, alleen dat is altijd wel ergens helaas, dus mag je niet meer klagen..

Dat we blij mogen zijn in NL te wonen, is wel weer waar natuurlijk :j

BigOne

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:24

Wat mij betreft mag er volop geklaagd worden, maar soms zie ik ( niet specifiek hier) mensen klagen die de broekriem nog wel drie gaten strakker kunnen doen maar verwachten dat de regering het wel regelt. Wat dat betreft lijken ze echt op inwoners van een communistisch land, de leiding zegt wat te doen en geen eigen initiatief.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:26

DuoPenotti schreef:
Spenk schreef:
Hier in de omgeving zijn best wat fabrieken en veel kassen maar die komen niet aan personeel hoor.. Bijna alles zijn polen etc. Want de mensen hier willen het niet doen. Eisen zijn er niet iedereen die wil kan komen.

De vacatures die ik hier voorbij zie komen zijn €16,25 bruto per uur. Dat klinkt mij niet als weinig in de oren :) wat de rest wil betalen weet ik natuurlijk ook niet.

Wat daar staat wil niet zeggen dat het ook uitbetaald word.
Ik heb jaren in de tuinbouw gewerkt.
Dan kwamen er Polen en die kregen netjes het minimumloon uitbetaald...op papier.
werkweek van 40 uur.

Maar dan werd ze verteld dat ze x planten per uur moesten verzorgen.
Dat aantal lag natuurlijk veel te hoog.
Dat haalde ze dus niet end an werd er gezegd, ja dat jullie sloom zijn is jullie eigen schuld, haal dat maar in in eigen tijd.
Die Polen werkte dus 50-60 per week voor dat loon.
Hoeveel is het dan uiteindelijk per uur?

Als ze ziek waren stonden ze met koorts te werken.
Want thuis blijven mocht niet, want dat was alleen voor als je je been brak oid.

Ze werkte allemaal voor een uitzendbureau. Tegen de tijd dat ze rechten op gingen bouwen gingen ze van uitzendbureau X naar Y en weer door naar Z.

En kregen ze in de gatend ater dingen niet klopte zeiden ze niets want dan werden ze eruit gegooid.

Dit werkte blijkbaar heel goed. Want de Nederlanders die geen 60 uur voor 40 uur gingen werken wilde ze niet meer.

Transport, BV-tje in Polen/Bulgarije komen daar in dienst en krijgen het loon van daar. Niet van hier.
Dus de Nederlandse chauffeur willen ze niet.

Enz enz enz.

En uiteraard zo doet niet elk bedrijf dat, maar teveel wel.

Dus..... daar ga je al met de luie Nederlanders willen niet en word toch goed betaald....

Maar deze uitleg is al erg vaak geweest , maar dat blijft dan weer niet hangen om de een of andere vage reden....[/quote]

Met de corona crisis stonden de tuinders ook om het hardst te janken dat ze geen Polen in konden vliegen. En dat nederlanders lui waren (OOh herstel die Nederlanders lieten zich niet uitbuiten) Dat is het probleem. Dit soort werkgevers vindt het normaal om zich te gedragen zoals het 100 jaar geleden gebruikelijk was en arbeiders te behandelen als slaven te behandelen.

Van mij mogen dit soort boeven gewoon keihard failliet gaan. En zou er eens gehandhaafd moeten worden door de overheid. Want alle EU burgers hebben dezelfde rechten dus ook Polen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:28

bigone schreef:
Wat mij betreft mag er volop geklaagd worden, maar soms zie ik ( niet specifiek hier) mensen klagen die de broekriem nog wel drie gaten strakker kunnen doen maar verwachten dat de regering het wel regelt. Wat dat betreft lijken ze echt op inwoners van een communistisch land, de leiding zegt wat te doen en geen eigen initiatief.

Daar heb je tot een bepaalde hoogte gelijk aan. Maar helaas gelden er voor sommige mensen ook bijna dezelfde beperkingen als ik een communistisch land. Laat de overheid eens beginnen met die beperkingen er af te halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:29

Ik denk dat er in de bijstand zeker een groep zit die niet wil maar wel kan werken, dan is er nog een groep die psychisch of fysiek iets mankeren en waarbij sommige wel wat kunnen werken maar met werken gaan ze er eerder (financieel) op achteruit dan op vooruit. Naast dat het een pittige belasting kan zijn als je al in de overleef stand staat en het gaat vaak ten koste van de resterende levenskwaliteit. Deze hebben vaak ook nog hoge zorgkosten, wat vroeger ook al anders geregeld was.

Oftewel maak werken ook echt lonend, er is ook gewoon een groep die hard werkt maar nergens recht op hebben qua toeslagen en die er eigenlijk financieel vooruit op zouden gaan als ze stoppen met werken. Imo de omgekeerde wereld.

Vroeger hadden veel mensen een tuintje om zelf groenten op te kweken, dat was ook niet voor niks.

Overigens denk ik ook dat het een denkfout is om te denken dat iedereen die op Bokt zit niet aan het werk is. O:)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 11-04-22 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:30

Waar komt de behoefte van bepaalde sectoren om te bezuinigen op werknemerskosten vandaan? Zou het feit dat de consument te weinig betaald t.o.v. de kostprijs daar mee te maken kunnen hebben?

Als je winstmarge klein is, wil je de kosten zoveel mogelijk drukken. Arbeidskosten zijn vaak een groot aandeel.

Ik weet niet hoe dit bij specifieke sectoren zit, maar meestal doen mensen/werkgevers iets niet zonder reden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:31

Exitium schreef:
Elisa2 schreef:
Ik blijf het raar vinden dat NL dan nog minder boeren wil in NL en afhankelijk wil blijven van het buitenland qua voedselproductie etc. Als NL zou zorgen dat het zelfvoorzienend zou zijn en de boeren zou supporten dan raken dit soort zaken de bevolking veel minder. Zelfde met gas..waarom leveren wij aan Duitsland en halen het uit Rusland? Waarom is er niet voor gekozen destijds om NL gas gewoon in NL te gebruiken? heeft niemand dan een lange termijnvisie?

Korte ketens zijn beter voor het milieu en beter voor de portomonee, hier zou imo een hele mentaliteitsverandering in plaats mogen vinden. Maar goed, dat is wellicht een andere discussie.

Nederland is qua landbouwexport het tweede land ter wereld achter de VS, terwijl Nederland zo'n 4% van het oppervlak van de VS beslaat. Dat Nederland niet zelfvoorzienend is heeft niet met het aantal boeren te maken. Wat betreft gas, Nederland heeft daar jaarlijks miljarden aan verdiend. Dat we ondanks contractuele verplichtingen jegens Duitsland hebben besloten de hoeveelheid gas die we oppompen te verlagen, betekent niet dat we plots kunnen stoppen met leveren.

Dat begrijp ik uiteraard, maar ik begrijp niet welke korte termijn denker het zo geregeld heeft dat het gas naar Duitsland gaat al in eerste instantie ipv naar NL. Is het sowieso niet gewoon voordeliger om wat je nodig hebt uit je buurt te halen? Gas/ voedsel..scheelt een hoop transportkosten etc.

Nederland zou zelfvoorzienend moeten worden, dat afhankelijk zijn van het buitenland voor van alles moet je helemaal niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:31

996981 schreef:
Waar komt de behoefte van bepaalde sectoren om te bezuinigen op werknemerskosten vandaan? Zou het feit dat de consument te weinig betaald t.o.v. de kostprijs daar mee te maken kunnen hebben?

Als je winstmarge klein is, wil je de kosten zoveel mogelijk drukken. Arbeidskosten zijn vaak een groot aandeel.

Ik weet niet hoe dit bij specifieke sectoren zit, maar meestal doen mensen/werkgevers iets niet zonder reden.

Daar heb je denk ik wel helemaal gelijk in.

Neem een komkommer kweker in de supermarkt wil de consument er eigenlijk amper wat voor betalen en dat is misschien wel in veel meer sectoren het probleem?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:33

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er in de bijstand zeker een groep zit die niet wil maar wel kan werken, dan is er nog een groep die psychisch of fysiek iets mankeren en waarbij sommige wel wat kunnen werken maar met werken gaan ze er eerder (financieel) op achteruit dan op vooruit. Naast dat het een pittige belasting kan zijn als je al in de overleef stand staat en het gaat vaak ten koste van de resterende levenskwaliteit. Deze hebben vaak ook nog hoge zorgkosten, wat vroeger ook al anders geregeld was.

Oftewel maak werken ook echt lonend, er is ook gewoon een groep die hard werkt maar nergens recht op hebben qua toeslagen en die er eigenlijk financieel vooruit op zouden gaan als ze stoppen met werken. Imo de omgekeerde wereld.

Vroeger hadden veel mensen een tuintje om zelf groenten op te kweken, dat was ook niet voor niks.

Daar noem je dus een heel groot probleem op. Mensen wordt bijna alle mogelijkheden ontnomen om iets te doen. Uiteindelijk doen ze daardoor niets meer en worden ze uitgemaakt voor lui, niet willen werken en dat soort stigma's.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:35

@Cer, we mogen zeker blij zijn in NL te mogen wonen, het kan nog veel slechter...

In dit topic lopen een aantal zaken door elkaar (wat ook begrijpelijk is, het ene grenst nu eenmaal dicht aan het andere)

Begint al met kansongelijkheid, is onderzocht dat kinderen uit achterstandswijken/scholen al met 1-0 achterstand beginnen. Blijven ze dan wonen in een minder goede sociale buurt houden ze daar de rest van hun leven last van (Opleiding, wonen, werken e.d.)

Daarnaast is er in NL t.o.v. pakweg 30 jaar geleden veel veranderd in wetten/regelgeving.
Waar vroeger iemand die ziek was de WAO inging, zitten die mensen (door andere toetsingscriteria) veelal in de bijstand. Met geen of weinig perspectief om daar nog uit te komen.

Dan moet je al over heel veel doorzettingsvermogen en geluk beschikken om daar nog uit te komen.

Ik denk dat dat precies de vinger op de zere plek is waar sommigen in dit topic aan refereren.
Ja, voor een deel is het eigen inzet, maar dat is lang niet in alle gevallen zo.

Gaan we een recessie meemaken? Ja, dat denk ik ook.
En gaat dat dit keer een veel groter deel van de bevolking treffen? Ja, dat denk ik ook.

Eerst Corona, nu Oekraïne, en nee, gratis geld bestaat niet.
De belastingbetaler zal dit rechts- of linksom moeten gaan ophoesten.
Dus alles wat er nu aan steun voor lagere inkomens uit de hoed getoverd gaat worden, moet ergens weer vandaan komen.

En iedereen zal voor zichzelf de rekensom moeten maken, dat is zo.
Maar ik heb al vanaf het begin van de Corona tijd gedacht, hier gaan mensen die het al niet gemakkelijk hebben het alleen maar moeilijker krijgen.
En een minima waar nu net het energie contract van af loopt, dan denk ik ook wel eens, als er iemand is die nu 50 euro in de week te besteden heeft, als die verdubbeld in energiekosten, dan kon de keuze wel eens zijn eten of het huis verwarmen. Sterker nog, dat zie ik om me heen al gebeuren, mensen die voor zulke keuzes staan.

Kan de overheid alles compenseren? Nee, je kunt een euro maar een keer uitgeven.
Is wat het is, kun je niks anders van maken, hoe erg ook :(

Mijn neef verdient waarschijnlijk ook net 10 euro te veel, om voor die 800 euro in aanmerking te komen.
Vind ik dat eerlijk? Nee, zeker niet, hij komt elke morgen zijn bed uit, voor maar net een paar euro meer als wat ie zou hebben als ie thuis zou zitten.
Maar ik ben wel trots op hem dat ie het wel maar elke dag doet!

Elisa2 schreef:
Overigens denk ik ook dat het een denkfout is om te denken dat iedereen die op Bokt zit niet aan het werk is. O:)

Ik heb nu net even pauze, maar ga zo weer aan het werk :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:40

Fijne post met goede verduidelijkingen erin Sansevieria :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:40

Sansevieria schreef:
@Cer, we mogen zeker blij zijn in NL te mogen wonen, het kan nog veel slechter...

In dit topic lopen een aantal zaken door elkaar (wat ook begrijpelijk is, het ene grenst nu eenmaal dicht aan het andere)

Begint al met kansongelijkheid, is onderzocht dat kinderen uit achterstandswijken/scholen al met 1-0 achterstand beginnen. Blijven ze dan wonen in een minder goede sociale buurt houden ze daar de rest van hun leven last van (Opleiding, wonen, werken e.d.)

Daarnaast is er in NL t.o.v. pakweg 30 jaar geleden veel veranderd in wetten/regelgeving.
Waar vroeger iemand die ziek was de WAO inging, zitten die mensen (door andere toetsingscriteria) veelal in de bijstand. Met geen of weinig perspectief om daar nog uit te komen.

Dan moet je al over heel veel doorzettingsvermogen en geluk beschikken om daar nog uit te komen.

Ik denk dat dat precies de vinger op de zere plek is waar sommigen in dit topic aan refereren.
Ja, voor een deel is het eigen inzet, maar dat is lang niet in alle gevallen zo.

Gaan we een recessie meemaken? Ja, dat denk ik ook.
En gaat dat dit keer een veel groter deel van de bevolking treffen? Ja, dat denk ik ook.

Eerst Corona, nu Oekraïne, en nee, gratis geld bestaat niet.
De belastingbetaler zal dit rechts- of linksom moeten gaan ophoesten.
Dus alles wat er nu aan steun voor lagere inkomens uit de hoed getoverd gaat worden, moet ergens weer vandaan komen.

En iedereen zal voor zichzelf de rekensom moeten maken, dat is zo.
Maar ik heb al vanaf het begin van de Corona tijd gedacht, hier gaan mensen die het al niet gemakkelijk hebben het alleen maar moeilijker krijgen.
En een minima waar nu net het energie contract van af loopt, dan denk ik ook wel eens, als er iemand is die nu 50 euro in de week te besteden heeft, als die verdubbeld in energiekosten, dan kon de keuze wel eens zijn eten of het huis verwarmen. Sterker nog, dat zie ik om me heen al gebeuren, mensen die voor zulke keuzes staan.

Kan de overheid alles compenseren? Nee, je kunt een euro maar een keer uitgeven.
Is wat het is, kun je niks anders van maken, hoe erg ook :(

Mijn neef verdient waarschijnlijk ook net 10 euro te veel, om voor die 800 euro in aanmerking te komen.
Vind ik dat eerlijk? Nee, zeker niet, hij komt elke morgen zijn bed uit, voor maar net een paar euro meer als wat ie zou hebben als ie thuis zou zitten.
Maar ik ben wel trots op hem dat ie het wel maar elke dag doet!

Elisa2 schreef:

Ik heb nu net even pauze, maar ga zo weer aan het werk :D

De rek is er inderdaad grotendeels uit bij de overheid na eerst alle steun pakketten van corona en nu dit weer.
Wat de overheid wel zou kunnen doen dat is het versoepelen van een hoop regels waardoor mensen die nu volledig met de rug tegen de muur staan toch nog iets kunnen gaan doen. Dat kan zonder al te hoge kosten en zou voor veel mensen misschien nog wel meer uitkomst brengen dan eenmalig 800 euro compensatie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:53

Elisa2 schreef:

En je hebt nog steeds in bepaalde gemeentes mogelijkheid op een moestuin voor de mensen met laag inkomen. Weet alleen niet waar, maar hoop mensen doen dat niet kost te veel werk.

Zo heb ik een oom die graag mee zou willen eten van mijn moestuin, maar er niks voor wil doen. Ik heb dus gezegd wil je mee eten kom dan ook maar meehelpen. Vond die niet leuk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:54

Elisa2 schreef:
Exitium schreef:
Nederland is qua landbouwexport het tweede land ter wereld achter de VS, terwijl Nederland zo'n 4% van het oppervlak van de VS beslaat. Dat Nederland niet zelfvoorzienend is heeft niet met het aantal boeren te maken. Wat betreft gas, Nederland heeft daar jaarlijks miljarden aan verdiend. Dat we ondanks contractuele verplichtingen jegens Duitsland hebben besloten de hoeveelheid gas die we oppompen te verlagen, betekent niet dat we plots kunnen stoppen met leveren.

Dat begrijp ik uiteraard, maar ik begrijp niet welke korte termijn denker het zo geregeld heeft dat het gas naar Duitsland gaat al in eerste instantie ipv naar NL. Is het sowieso niet gewoon voordeliger om wat je nodig hebt uit je buurt te halen? Gas/ voedsel..scheelt een hoop transportkosten etc.

Nederland zou zelfvoorzienend moeten worden, dat afhankelijk zijn van het buitenland voor van alles moet je helemaal niet willen.

Inmiddels scheelt het qua transportkosten aanzienlijk, maar twee jaar terug betaalde je voor een 40-voeter van Shanghai naar Rotterdam maar € 1.500. Zo'n ding heeft een inhoud van een kleine 70 m3. Als je die vol weet te proppen met producten die een lading Chinezen tegen lage uurtarieven in elkaar zetten heb je dat er zo uit, nog los van eventuele grondstoffen die daar wellicht veel makkelijker / goedkoper te krijgen zijn.

Wat gas betreft, niet ieder land heeft (voldoende) gasvelden om zichzelf te kunnen bedruipen, dus dat daar handel in is, is niet gek. Net als dat ook Nederland niet volledig onafhankelijk zal kunnen worden omdat we allerlei grondstoffen missen. Dat Nederland met één van de grootste gasvelden ter wereld meedoet in die handel en daar grof geld aan heeft verdiend is dan ook vrij logisch. Dat de Duitsers nu van ons verwachten dat we die contracten nakomen is ook logisch, waarom zouden ze plots meer gaan betalen als er nog lopende contracten tegen lage tarieven liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:55

Dat ja. Ik zou best wat willen doen, maar als het mis gaat is de kans groot dat gemeente gaat trekken want het kon wel. Het zou dus in 1x goed moeten gaan op minimaal bijstandsinkomen voor de komende 21 jaar. En kleiner inkomen levert niks op anders dan meer rompslomp en mogelijk ook weer trekkende gemeente. Dus voor mij zijn er een paar opties : volledig afgekeurd worden alsnog incl. wao/wia (zou speciale regeling moeten worden), X mogen bijverdienen zonder gevolgen/getrek/etc. of niks doen (incl. verkoop overtollig spulletjes in huis trouwens). In huidige omstandigheden is laatste helaas de verstandigste keuze. Kom je dus ook met geen mogelijkheid vooruit van. Niet eens voor jezelf, laat staan dat een ander er wat aan kan hebben.

Marcella

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:11

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:17

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:21

sterregoud schreef:
Marcella schreef:

Een moestuin lijkt me heel leuk ! Helaas kan ik dat zelf niet, want je moet voorover kunnen buigen, en dat lukt helaas niet met mijn lichaam.

Niet persee, je kunt ook met verhoogde bakken werken.
Mijn lijf doet ook niet altijd wat ik wil ;)

@Marcella, zo ken ik er ook wel meer, wel mee willen profiteren, maar er niks zelf voor willen doen.

Ik heb eens op een groep die minima hielp met boodschappen geopperd dat ik best een fruitboom/struikjes voor iemand wilde sponsoren.
Of ipv de verse munt takjes die gevraagd werden voor thee (moslimgezinnen), geopperd dat ik wel een paar munt-plantjes wilde geven...nooit meer iets van gehoord :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:22

Spenk schreef:
Volgensmij lezen mensen helemaal niet. Er wordt niks gezegd ook door Popstra niet over mensen met medische problemen of wat dan ook!

Enkel over de groep die niet wil werken of niet extra wil werken maar die alleen maar wil dat de overheid geld geeft. Maar die prima in staat zijn om (extra) te werken.

Er wordt door Popstra mensen hier gezegd. Hier impliceert dit topic, denk je niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:23

sterregoud schreef:
Marcella schreef:

Een moestuin lijkt me heel leuk ! Helaas kan ik dat zelf niet, want je moet voorover kunnen buigen, en dat lukt helaas niet met mijn lichaam.

Bekend probleem momenteel. Moestuin lig klaar kan alleen weinig op het moment.

Klopt hoor wel willen incasseren, maar er niks voor doen.

Heb gisteren nog een tijm stekje weg gegeven aan nieuwe mensen.